Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:33

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je het gras wel kunt gebruiken voor je paarden :j
Bij een PP zou je anders hooi gaan voeren, maar waarom zou je dat doen als je genoeg gras hebt en geen paarden die er niet tegen kunnen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:37

Onze PP-paarden eten momenteel onbeperkt gras. Ze moeten alleen wel 400 meter afleggen voor ze van stal (water) naar het lekkerste gras zijn gelopen :Y)
Hooi krijgen ze overigens ook wel, momenteel ongeveer 6 kg per 24 uur net z'n vieren, en op is het dan niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 09:33

Goede verstandhouding met de loonwerker is veel waard, maar het is verstandig denk ik er nog even over na te denken. Zoals Wendy zegt, kunnen we het gras waarschijnlijk zelf goed gebruiken. Maar belangrijker vind ik: als je koeien op je terrein toelaat, moet je die beesten natuurlijk wel dagelijks controleren en van water voorzien. Toch werk en verantwoordelijkheid erbij (al zou 'k wat koeien best gezellig vinden). Of je moet toelaten dat die loonwerker elke dag je terrein opgaat.

Soit allemaal overwegingen, eerst maar eens deze winter afwachten! Uiteindelijk heeft hij gisteren nog gemaaid tot 21u45 :oo harde werkers hoor! Vandaag komt hij twee keer terug om te keren. Hij denkt dat er wel een 280 pakjes af zouden kunnen komen :)

Karin: bedankt voor de tip maar als Belgische krijg ik Holland bakt niet denk ik :D (+ we hebben geen tv haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:30

Ik zou niet voor koeien gaan, maar voor schapen. Daar heb je meer profijt van. Schapen trappen de zode namelijk heel mooi aan in plaats van dat ze hem vertrappen. Dan houd je de zode beter dicht en dat is meteen natuurlijke bestrijding van ongewenste onkruiden.

En nog een tip: wat je ook kiest qua beesten, maak in ieder geval vooraf de afspraak dat jij bepaalt wanneer ze eraf gaan. Ik schrijf het omdat ik zelf ooit door schade en schande wijs geworden ben. Ooit een wei verhuurd die totaal kaalgevreten is. Kon ik hem daarna weer door laten zaaien om hem goed te krijgen. Balen!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:19

Leuke vakantie gehad zo te zien! Waar ben je ergens geweest? Ik ben opgegroeid in die regio ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:22

Saintelette schreef:
Leuke vakantie gehad zo te zien! Waar ben je ergens geweest? Ik ben opgegroeid in die regio ;)

Ja, het was super :) we zaten in Sluis, bij de camping het Platte Putje.

safina: thanks voor de tips. Nu heeft die man enkel koeien (vleesvee) en geen schapen. Wil er sowieso liever geen dieren van anderen op, maar hij heeft de weide de afgelopen jaren altijd mogen gebruiken van de vorige eigenaren. Nu wij het gekocht hebben is hij dat kwijt en heeft hij eigenlijk te weinig land voor zijn koeien. Wil daarom wel met hem meedenken, maar zeker geen andere dieren erop.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:28

met 2 ha zal je nog wel merken dat je (net ) genoeg hebt om je eigen paarden altijd mooi in het gras te hebben lopen :j
de seizoenen zijn elk jaar anders en bij een droge zomer gaat het gras erg hard en zou spijtig zijn om een overeenkomst te hebben dat er ook nog andere dieren op lopen terwijl die van jou maar net genoeg hebben
Bij een erg natte periode gaan ze net de wei enorm vertrappelen en kapot lopen ..en voor je eigen paarden kun je nog je ogen wat sluiten maar als er dieren van iemand anders op lopen brengt dat alleen maar frustraties mee ..heb je een keer teveel gras dan maak je een deal zoals je nu gedaan hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:17

Solleke_Noah schreef:
safina: thanks voor de tips. Nu heeft die man enkel koeien (vleesvee) en geen schapen. Wil er sowieso liever geen dieren van anderen op, maar hij heeft de weide de afgelopen jaren altijd mogen gebruiken van de vorige eigenaren. Nu wij het gekocht hebben is hij dat kwijt en heeft hij eigenlijk te weinig land voor zijn koeien. Wil daarom wel met hem meedenken, maar zeker geen andere dieren erop.

Een goeie band met je loonwerker / buur is goud waard. :D Wie weet levert het je ook nog goede biefstuk op. :P En koeien grazen minder kort af dan schapen en paarden. Dat is weer een voordeel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:38

safina schreef:
Solleke_Noah schreef:

Een goeie band met je loonwerker / buur is goud waard. :D Wie weet levert het je ook nog goede biefstuk op. :P En koeien grazen minder kort af dan schapen en paarden. Dat is weer een voordeel.

We zijn allebei vegetariër :+ maar hij bood ons wel al een haflinger aan :P :P (niet om op te eten :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:49

Solleke_Noah schreef:
safina schreef:

We zijn allebei vegetariër :+ maar hij bood ons wel al een haflinger aan :P :P (niet om op te eten :') )

:')
Dan doe je mij de biefstuk en hou je zelf de haflinger. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:52

Aah super camping voor met de paarden inderdaad! Ben daar ook al 2 zomers een weekend geweest. Laatste keer 30+ graden in de loods een plekje voor de paarden geknutseld. Konden ze lekker in de schaduw staan. En het strand is er super!

Wat gaat het al hard met huis en alles eromheen! Ik liep een pagina of 10 meelezen achter :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:48

Koeien lopen natte grond minstens zo erg stuk als paarden hoor, daar zou ik niet heel happig op zijn. Misschien een jaar o.i.d. zodat hij wat anders kan zoeken maar ik zou me er niet op vast leggen. Ook ontzettend anders in de omgang dan paarden, dus als jij de dagelijkse verzorging zou gaan doen zou ik als ik jou was ook wel eerst even vragen hoe tam die beesten zijn. :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 19:04

Haha julius, heb wel ervaring met varkens, helpt dat? :))

idinn: ja he, de camping was echt dik in orde, weides super netjes, echt een aanrader! Voor ons voelt het niet alsof het hard gaat, eerder traag :D misschien als we aan de grotere werken beginnen dat het echt zal voelen alsof het vooruit gaat :)

Het gras is gemaaid *\o/*

Wei langs de bosrand een strook gelaten omdat daar nog veel takken lagen van wind en storm tijdje terug. Die moeten we nog eens opruimen en verzagen.

Afbeelding

Afbeelding

En het tweede stuk :D :D lijkt alsof er nog best wat botjes af zouden kunnen komen! Ben echt zo benieuwd! Mijn vriend was ook wel heel grappig (totaal geen paarden of buitenmens), hij was heel trots op zijn werk aan het vertellen dat er gehooid werd nu bij ons, en dat het weer dan heel belangrijk is enzo. De held, het wordt nog een echte landbouwer :')

Afbeelding

Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:52

Zou je vriend een overal en klompen voor zijn verjaardag geven.
Als echte boer heeft hij die wel nodig.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:54

luuntje schreef:
Zou je vriend een overal en klompen voor zijn verjaardag geven.
Als echte boer heeft hij die wel nodig.

Krukje en emmertje om de toekomstige koeien mee te melken
En voor elke koe een bel *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:01

Haha geniaal idee van die klompen :D :D dat ga ik sowieso doen!

We hebben toevallig tussen alle rommel nog twee oude koebellen gevonden :P

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:41

Sarah er is een topic over heel holland bakt staat bij forums, algemeen, vrije tijd en hobby ENT entertainment en op blz 4 staat een linkje naar de omroep kan je op de achtergrond volgens mij wel wat zien .... gaat ook om even de indruk van de kleur :))

Heb het idee dat je buurman de loonwerker nog al een grote kudde koeien heeft, dan is het minder om het land te delen .... en niet haalbaar :n samen met je paardjes..... en die haflinger komt ook vanuit het niets, hij is ook wel aan het meedenken als ik het zo lees .... ;)

Hooi van eigen land, ook je eerste keer :):) en leuk dat je vriend er steeds meer schik van krijgt....
dan voorzichtig alvast beginnen over de "paas" kuikens :D

Groet Karin.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:48

Aan voortdurend "bruikleen" van een stuk grond, kan iemand rechten ontlenen.
Juist om een goed noaberschap te verzekeren, zorg wel dat je afspraken vastlegt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 09:22

Karin; hij zag dat we paarden hadden en de haflinger werd nu niks mee gedaan... *hint hint*. Maar we hebben al beesten genoeg!

senna: ja, als we iets zouden afspreken, laten we het zeker goed vastleggen :)

Gisterenavond kwam hij het hooi nog eens keren. Vind het wel gezellig eigenlijk, zo wat volk op je erf met tractors enzo. Daar kan ik wel aan wennen :))

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:19

Vind het juist wel fijn meerdere soorten graasdieren op hetzelfde stuk. Bij ons gaan eerst de koeien erop, daarna de paarden en daarna de schapen en dat rouleert telkens. Als de schapen eraf zijn slepen en eventueel als er nog hoge pollen staan maaien. Wij beschikken wel over 4 stukken zodat er 1 kan bijkomen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 10:27

Jadybabe schreef:
Vind het juist wel fijn meerdere soorten graasdieren op hetzelfde stuk. Bij ons gaan eerst de koeien erop, daarna de paarden en daarna de schapen en dat rouleert telkens. Als de schapen eraf zijn slepen en eventueel als er nog hoge pollen staan maaien. Wij beschikken wel over 4 stukken zodat er 1 kan bijkomen.

Hoe groot is jouw stuk grond? :)

We wachten sowieso even af tot we alle seizoenen gehad hebben hier. Ik probeer mijn paarden wel altijd zo lang mogelijk op gras te hebben, mijn oudje doet het beter op gras.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:44

Ik zou niet zo graag hooi halen van een relatief kleine weide waar alleen paarden staan vanwege kans op wormbesmetting.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:50

senna21 schreef:
Ik zou niet zo graag hooi halen van een relatief kleine weide waar alleen paarden staan vanwege kans op wormbesmetting.

Meer als 20 jaar hier een kleine wei met alleen paarden en een goed ontworm beleid en geen problemen met het hooi. Krijg zelfs de complimenten ervoor van de dierenarts praktijk!

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 21:16

Vandaag hebben we ons aller eerste eigen hooi binnengehaald... 351 botjes *\o/* Ik ben echt zo trots :D :D

Helft was voor de loonwerker en helft voor ons, dus hebben nu 175 botjes in de stal steken :)

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriend was ook zo schattig, heel de tijd de loonwerker aan het uitvragen hoe het hooimaak-ding juist werkt (geen idee hoe dat heet :P haha). Naast een haflinger wou hij ons ook nog een oldtimer tractor 'aansmeren' :P kan nog wel handig zijn voor slepen enzo, denk dat we na de winter hem wellicht wel overnemen.

Ook afspraken gemaakt om volgend jaar te hooien, heel erg fijn. Dan proberen we twee snedes. Tegen dan liggen er waarschijnlijk wel al poelen in de wei :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:23

Dat "hooimaakding" is wslk een bottenpres :P Maar heb je dat hooi nou zo op de grond gelegd, niet op paletten of zo? Dan ga je die onderste laag kunnen weggooien want die gaat gewoon helemaal rotten :(