lieke2 schreef:Fleurtje, wat maak je van de pastinaak? Heb er ook 1 gekregen maar weet nog niet zo goed wat ik ermee zal gaan doen. Vanavond staat overigens een vispastei op het menu, mss past het daarbij als puree?
Jij hebt trouwens wel heel veel op voorraad! Voor hoeveel personen is dat?
Voor 2 personen, haha. Maar we willen graag veel keuze hebben in wat we kunnen eten en we halen dus echt iedere dag ruim die 200 gram groente per persoon. We doen ook echt maar eens per week boodschappen, hoef tussendoor nooit iets erbij te halen.Vriezer wordt overigens niet iedere week aangevuld met dezelfde dingen, maar de koelkast meestal wel. We hebben overigens ook altijd een hele tray tomatenfrito. want die van de lidl vinden we het lekkerst en daar komen we maar eens per maand. Wortels en selderij eten ook 2 konijnen en 1 paard van mee. Wortels vind ik trouwens heerlijk om door pasta, lasagne en wokgerechten te doen, lekker zoet en wortelsoep is ook lekker. Ik ben vaak een uur eerder thuis dan mijn vriend en dan 'knaag' ik ook geregeld een winterwortel weg als gezonde snack tegen de honger. Het is goedkoop en ik heb er nooit iets van over dankzij de dieren, iedere week koop ik minimaal 2 kilo winterwortels en in de als het de tijd is bospeentjes erbij.
Pastinaak eet ik ook met wortel
. Ik doe dan aardappels in partjes en koken, en de wortel en pastinaak ook in repen en even koken (allemaal in 1 pan). De aardappels doe ik dan apart even in een vergiet en dan doe ik er heeel hard mee schudden zodat ze een beetje korrelig worden aan de buitenkant. Dan alles verspreiden in een ovenschaal met een paar tenen knoflook (uit zo'n potje tenen op olie van 1€) olijfolie en wat zout, peper en rozemarijn of tijm erover. En dan moet het best lang in de oven, iets van 45 min. En dan heb je heerlijk krokante aardappels, wortel en pastinaak.
Daarbij iets van vlees, of niet als ik een hele basic dag heb, heb er ook weleens witvis bij gegeten.
Edit: het pastinaak recept staat gewoon online: http://www.jamieoliver.nl/recipes/veget ... -en-wortel
We eten het, in het pastinaak seizoen, behoorlijk vaak, het is echt heerlijk! Pureren van pastinaak is ook lekker.