Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:49

Niet onmogelijk, als je ziet wat sommige gezinnen weggooien...
Ik kende zo ook een familie. Alle appels met een rimpeltje werden weggegooid, geopende cola-flessen werden na een dag leeggekiept (niet genoeg bubbels meer...), en ga zo nog maar door...
Geloof best dat die heel veel wegbrachten naar de supermarkt :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:51

Mootje, dat leek mij dus ook...
Wij brengen ongeveer 9% van ons netto inkomen naar de supermarkt. Wij zijn met z'n 3en.

Siamsmeesje, dat is ook zo... en wat denk je van de mensen die dagelijks boodschappen doen ipv wekelijks. Ik denk dat die ook veel duurder uit zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:53

Een van de koks op mijn werk doet elke dag voor 30 euro boodschappen als hij thuis is. Zij zijn met man, vrouw en twee kinderen onder de 6 jaar....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:55

Wat een geld... daar eten wij een halve week van :P

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:59

Nou en of, ik eet ook best duur door mijn dieet, maar ik presteer het ook om gemiddeld tussen de 30-35 euro uit te komen. Inclusief was- en schoonmaakmiddel, exclusief 3 katten. Het scheelt de één of de andere week, maar overall kom ik echt niet duurder uit.
30 euro per dag.... Man, ik weet wel leukere dingen met dat geld te doen, dan het naar een winkelier te brengen :D
Laatst bijgewerkt door Siamsmeesje op 24-01-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:01

Jee wat een bedragen zeg!
Ik kom soms amper aan €30 per week
Jammer dat er tegenwoordig zoveel weg gegooid wordt, probeer daarom om zoweinig mogelijk restjes weg te gooien. Restjes sla maak ik bijvoorbeeld een smoothie van, kan je met bijna alle groenten en fruit doen
Is nog gezond ook nog

Heb vrijdag een flinke overschotel gemaakt met:
Vis (diepvries)
Bonen (diepvries)
Ajuinen (diepvries)
Kip (diepvries)
Wortels (€0,79 per kg, zo'n 3 stuks gebruikt)
Cherrytomaten (hamsterweken AH)
Aardappels (€1 per 5kg)

Hier hebben we 2 dagen van gegeten, gok dat het zo'n €2,5 max per persoon per dag was

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:01

Hij verklaart mij daarentegen ook weer voor gek :')
Ik snap dat wanneer je zelf kok bent, je thuis lekker wilt eten. Als hij thuis is, werkt hij helemaal niet dus dat zal denk ik ook wel voor wat extra kosten zorgen....

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:05

Lekker eten is één ding, maar het hoeft toch niet dagelijks kaviaar of truffel te zijn? :P

Ik heb ook een hekel aan weggooien van goed voedsel, en las gerust een dagje kliekjes in. Niets mis mee.
Imo is het weggooien van voedsel gewoon het weggooien van geld, en daar heb ik ook een hekel aan. ZOals gezegd, daar doe ik liever iets leuks mee. Uit eten gaan een keertje bijv. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 00:07

30 euro per week? Voor hoeveel personen/dieren?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:09

Voor mijzelf alleen :)
De dieren zitten daar buiten, die beschouw ik net als de auto en de huur als een vaste last :j

Maar ik weet dat mijn ouders ook voor hetzelfde bedrag per persoon boodschappen doen, dus samen voor zo'n 60 euro.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:14

Het ligt er aan wat je meetelt. Je zou eigenlijk een paar maanden moeten optellen en dan delen door het aantal weken, het gemiddelde dus. Dan zitten ook de wat duurdere aankopen als wasmiddel, tandpasta, deo, afwasmiddel en dergelijken erbij.
Wat mij geholpen heeft is de aanbiedingen proberen te kiezen en verder veel eigen merk van een supermarktketen. En opletten dat je alleen koopt wat je nodig hebt. Ga geen boodschappen doen als je trek hebt.
Wat ook nog wil schelen is... jawel, vegetarisch... Vlees is over het algemeen duur en als je wat minder vlees eet in de week, scheelt dat in de portomonnee. De mens heeft echt niet elke dag vlees nodig en je bespaart er echt op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 00:19

Siamsmeesje schreef:
Voor mijzelf alleen :)
De dieren zitten daar buiten, die beschouw ik net als de auto en de huur als een vaste last :j

Maar ik weet dat mijn ouders ook voor hetzelfde bedrag per persoon boodschappen doen, dus samen voor zo'n 60 euro.

Waarom vind je de bedragen die hier genoemd worden dan veel? Ik zit rond de 70 voor twee personen, dieren, roken.... En de meeste zitten rond die koers, een enkele uitschieter daar gelaten

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:23

@Agossie, dat gaat alleen op als helemaal gezond bent. Ik ben diabeet en mag dus niet teveel koolhydraten (zetmeel en suikers) binnen krijgen, dan ga ik voor het gaas gewoon. Dat betekent dat mijn lichaam z'n energie elders vandaan moet halen, en dan blijft alleen eiwit en vet over. Dus ik moet wel iets meer vlees/vleeswaren/zuivel eten dan gemiddeld, want de boterhammen/aardappels/rijst/pasta zijn voor mij zwaar beperkt.
Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn. Geen dure merkartikelen, goed letten op aanbiedingen en vooral prijzen vergelijken. Ik neem die gemiddelde 30-35 euro ook over een langere tijd. Soms ben ik maar 20 euro kwijt, en de komende week zal ik richting 50 euro gaan. Maar dan ben ik wel voor maanden klaar met wasmiddel :D

@Stef, we vonden de 30 euro per DAG die genoemd werd (door Mootje) veel :D
Jij komt zo toch mooi uit op wat wij ook doen? Of zie ik dat dan verkeerd :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:24

hier vandaag ook boodschappen gedaan
we waren voor 1 week eten + drinken 30 euro kwijt voor 4 personen en in het weekend 5 personen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 07:41

Quellian schreef:
Even iets tussendoor...
Ik hoorde vanmiddag in de auto een man op de radio die supermarktexpert ofzo is ( :+ ) en hij zei dat een gemiddeld gezin 30% van de inkomsten naar de supermarkt brengt voor boodschappen.
Ligt het aan mij of is dit erg veel??!

Bruto of net to?? maakt nogal verschil.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:38

manzano schreef:
Quellian schreef:
Even iets tussendoor...
Ik hoorde vanmiddag in de auto een man op de radio die supermarktexpert ofzo is ( :+ ) en hij zei dat een gemiddeld gezin 30% van de inkomsten naar de supermarkt brengt voor boodschappen.
Ligt het aan mij of is dit erg veel??!

Geen idee, maar als je enorrrrrrrrrrrrrrm verdient maakt het verschil ja :D
Maar met modaal inkomen gaat het om een paar tientjes per maand verschil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:41

Quellian schreef:
manzano schreef:

Geen idee, maar als je enorrrrrrrrrrrrrrm verdient maakt het verschil ja :D
Maar met modaal inkomen gaat het om een paar tientjes per maand verschil.

Nou op een modaal inkomen maakt dat ook echt wel verschil..... Op ik 30% van 2500 bruto (jaarsalaris is dan 32500) of 30% van 1600 (netto) besteed is wel meer dan een paar tientjes (750,- of 480,- om precies te zijn)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:46

Ik mocht willen dat ik maar een paar tientjes belasting betaal elke maand....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:49

Manzano, je hebt gelijk, ik dacht dat ik meer verdiende _O- Altijd blijven dromen!
Maar ik denk dat die man het had over het besteedbare inkomen? *gaat even neuzen*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:53

Ik vind ook wel dat ik meer verdien, maar ik krijg het helaas niet...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:04

Nee? Kun je je baas niet overtuigen?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:15

Zo, dadelijk eens na de aldi, met lijstje en al bedacht wat we de komende 4 dagen eten. En ik neem alleen geld mee, dus ook geen redenen om extra dingen die niet nodig zijn te kopen. :+ hebben jullie trouwens ook bij jullie aldi dat het fruit snel om is ?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:24

Geen idee, ik eet weinig fruit en als ik het al haal is het bij de fruitteler hier op het dorp. Niet direct goedkoper, wel beduidend betere kwaliteit. En daardoor ook beter houdbaar vaak.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:33

Ja, ik merk echt verschil als ik het fruit bij de plus haal of bij de aldi. Ik had mandarijntjes gehaald bij de aldi, en binnen notime waren ze al zacht en aan het schimmelen, terwijl die bij de plus veel langer goed bleven. Zonde geld zo.
Trouwens ts: goede tip van de melk met ranja ! Had gister eens geprobeerd en het smaakte echt goed ! Vriendlief laten proeven zonder eerst te zeggen wat het was, en hij dacht serieus dat het iets uit een pak was oid. :+ en zo gaat de melk hier ook sneller op. Dus minder weggooien !

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:46

Weggooien is echt zonde.

Wij zijn met zijn 2en, dus ik kook ook niet meer dan nodig is.
Kleinere porties groenten, geen hele pan vol met aardappels, dat soort dingen.
Als we eens een pasta of rijstgerecht of een stamppot eten, maak ik meer zodat we voor 2 dagen wat hebben.

Koffiemelk heb ik een bus poeder voor, wij drinken het niet (meer).
Heb wel altijd een sapje of wat in pak staan in de kelder voor het geval er onverwachts visite komt.

Verder doen wij 1x in de week boodschappen voor de hele week, als ik vaker ga kom ik met nutteloze dingen thuis had ik door.

Melk met ranja, dat dronk ik vroeger of ranja in karnemelk.

Merk wel dat het op een gegeven moment een soort sport wordt ofzo.
Manlief vond het eerst maar onzin, totdat ik hem eens meer met de neus in de feiten drukte, nu zegt ie:' Jemig, zo duur, dat doe ik niet', terwijl die het eerder gewoon mee zou nemen.