Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:31

Leuk plan destino en gras. Hier begin ik er ook mee. Met 3 kids heb je dat wel nodig. :D Tzt zal dat mss minder worden, want maaien is niet mijn hobby.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:36

Vraagje, ons gras heeft duidelijk wat te lijden gehad van de winter. Groeit op dit moment nog niet, er zitten een paar kalere en zeer lichte plekken in (onze honden hebben daar ook schuld aan met hun gezeik :') ). Alleen kalk en mest vindt mijn gras niet voldoende. Wie heeft de tip. Graszaad erop smijten? Iets anders? Ik wil graag een mooi groen gazonnetje!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

Geen idee Xono :=

Wij willen in mei aan de tuin beginnen in de hoop die in dezelfde maand nog af te maken..
Is het dan de moeite om nog planten te planten? Of kunnen we dan beter een jaartje wachten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:06

Gras groeit toch alleen bij temperaturen boven > 15 graden en zonlicht? Of is mij weer iets wijsgemaakt O:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:16

Mootje schreef:
Gras groeit toch alleen bij temperaturen boven > 15 graden en zonlicht? Of is mij weer iets wijsgemaakt O:)

Waarom moeten mensen nu dan al gras maaien :+

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:31

XoNo, wij hebben dat ook... ons gras is echt prut wat dat betreft! Wij hebben er voor gekozen om alles eruit te halen en graszoden erin te doen. Maar wij hebben niet zo'n hele grote tuin dus dat is nog wel te doen, ik weet niet hoeveel meter gras jullie hebben?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:00

Dat van ons zijn al graszoden :') Wij hebben ook geen grote tuin hoor, gaat om een stuk van 3x6m.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:04

Ik heb al 'schrik' voor als ik volgend jaar mijn tuin moet gaan heraanleggen := Dat ding is zo'n 300m² :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:15

Wij zijn ooit begonnen met gras, maar doordat het in een nieuwbouwwijk zelfs op de zuidkant te weinig zon kreeg (door omliggende bebouwing) was het uiteindelijk bijna alleen maar mos. Voor mij nooit meer gras :n .

Destino schreef:
Wij willen in mei aan de tuin beginnen in de hoop die in dezelfde maand nog af te maken..
Is het dan de moeite om nog planten te planten? Of kunnen we dan beter een jaartje wachten?

In principe kun je sowieso planten die in pot verkrijgbaar zijn het hele jaar door aanplanten, behalve tijdens de vorstperiode.
Wel erg in houden dat het tijdens droge perioden goed water krijgt, maar het kan zeker in mei nog prima hoor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:31

Gras groeit vanaf een temperatuur van 6 graden, mits er voldoende licht en voedingsstoffen zijn. :)
Hier is het weiland ook net ingezaaid, hebben er vaart achter gezet juist vanwege die temperaturen nu.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:13

Jeetje Laura, is het zulke hoogbouw of zijn het kleine tuinen? Wel jammer!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:37

Leuk! Wij gaan dit jaar ook onze voor en achtertuin aanpakken. Maar vooral de planten in zelfgemaakte potten en bakken. We hebben namelijk een hond die errug van graven houdt.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:13

Mootje schreef:
Jeetje Laura, is het zulke hoogbouw of zijn het kleine tuinen? Wel jammer!

Nee helaas, gewoon woningen met drie verdiepingen. Maar mede door de maat (5x10) zit je al snel met schaduw van andere huizen, de schuur, de schutting.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:25

Jeetje ik moest weer even bijlezen hoor.
Wat betreft de vraag over mijn graniet, nee de tegels voelen juist heerlijk aan, je kunt ook in hoogzomer gewoon met blote voeten op de tegels lopen, ze zijn dan gewoon lekker warm maar niet kokend heet. Glad zijn ze echt alleen als er sneeuw opligt, zeker niet bij regen.
Ze zijn ook enigzins gebobbeld, maar wel minimaal.

Afgelopen weekend mijn schutting in de verf gezet. hopelijk dit weekend de andere helft is een heel groot stuk namelijk.
Dan tegels schoonmaken en mijn bakken zijn alweer redelijk netjes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:23

XoNo schreef:
Vraagje, ons gras heeft duidelijk wat te lijden gehad van de winter. Groeit op dit moment nog niet, er zitten een paar kalere en zeer lichte plekken in (onze honden hebben daar ook schuld aan met hun gezeik :') ). Alleen kalk en mest vindt mijn gras niet voldoende. Wie heeft de tip. Graszaad erop smijten? Iets anders? Ik wil graag een mooi groen gazonnetje!

Haha, wat mijn lief zegt, zal ik maar niet schrijven, maar hier mag de hond dus echt om die reden niet op het gazon. Waar die plast groeit niks meer. Grond dus goed omspitten en opnieuw inzaaien lijkt me het wijste. Nu is wel je kans, want de grond is nog goed nat. Als dan de zon gaat schijnen zul je het gras uit de grond zien brullen. Hier hadden we in 9 weken gras op de wei. Zo veel, dat we het konden hooien!

Yuri, wat leuk. Ben wel benieuwd naar foto's van je tuin!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:11

Nep gras. Zijn tegenwoordig al hele mooie en als de hond erover piest kun je het gewoon afspuiten :P

Wij hebben het serieus overwogen, maar uiteindelijk de boel toch maar helemaal betegeld :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:16

Hier is de wei idd ook net doorgezaaid. Ons grasmatje bij het huis wordt dit weekend doodgespoten en dan over paar weekjes opnieuw ingezaaid...

Vandaag folders gekregen met aantal aanbiedingen voor vaste planten... Ook kunnen we een gratis bodemonderzoek laten doen bij Welkoop...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:34

Bij ons gaan ze binnenkort kunstmest gooien. Onze wei is vorig jaar ingezaaid. :D
Bodemonderzoek kan ook bij boerenbont. Bij mij krijgen ze nu nog grind. Hihi.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:36

Idd ook Boerenbond bij ons!

Doe je kunstmest op paardenweides?

Hoop dat snel allemaal gaat groeien. Moet ook nog keer gemaaid voordat ze erop mogen... Dus duurt nog wel hele tijd..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:33

Hmmm...toch bijzonder dat er dan gewoon geen gras meer groeit waar de hond een plasje doet :D Als dat ooit een keer per ongeluk gebeurt als je lekker in de tuin zit, is je gazonnetje naar de haaien. :\

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:10

Zonde van je gazon!

En ook zonde als je tuin zo ingebouwd is idd, wij hebben er in de lente / najaar ook wel wat last van, minder zon in de tuin omdat de zon dan minder hoog staat..

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:16

Hahah dan moet je kunstgras doen :')
Vindt ik echt te lelijk!
Of zoals mijn buurman zegt: alles eruit en klinkers erin 8)7
Hij verklaard ons voor gek dat we zo druk er mee zijn, en snapt niet dat wij het leuk vinden.
Zijn dochtertje van 3 kan dus mooi spelen op de klinkers ipv gras...

Zal zo even foto's plaatsen van onze tuin.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:36

Ons dilemma:
Achter bij het zitje is alles prima dat laten we zo. Aan de zijkant links moeten alleen nog nieuwe planten in. (ik had in gedachten van die citroen/muggenplanten omdat we daar best vaak 's avonds zitten).
Afbeelding
Afbeelding
Dan hebben we vorige week het gras eruit gehaald omdat het niets meer was en daar willen we graszoden in doen.
Maar er zitten wel 5 verschillende soorten stenen in en daar willen we graag 1 geheel van maken.
Afbeelding

Ik vindt persoonlijk de indeling wel mooi en wil het zo graag houden, maarja welke tegels dan erin?
Mijn vriend wil graag natuursteen erin, die we ook onder de overkapping hebben:
Afbeelding
Dat is ook wel mooi (en makkelijk schoon te houden), maar dan moet de hele indeling anders. Het pad naar achteren moet dan recht worden, dus de buxussen moeten dan ook allemaal verplaatst worden.
Mijn vriend wil dus graag de hele tuin strak hebben, net als onze voortuin:
Afbeelding

Maar ik vind de rondingen ook wel mooi, omdat we binnen ook niet alles strak hebben maar een beetje landelijk.

Wat vinden jullie??
Meerder foto's staan hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=XBCFKDVM

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:38

Ik zeg: niets meer aan doen behalve de groene aanslag van de tegels :D
Ik vind het een leuke speelse tuin :j (in tegenstelling tot de voortuin)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:42

Ja ik vind de tuin ook juist leuk zo en stoor me niet zo aan de verschillende tegels.
Te strak zou ik ook niet doen, maar das persoonlijk natuurlijk.