Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Het schijnt zo te zijn (geweest) dat het in Italië in ieder geval onder jongeren gebruikelijk was om de auto zelfs gewoon uit te zetten en dan naar beneden te 'vallen' van hellingen met alleen remmen als mogelijkheid om je snelheid te reguleren. Want dat spaarde écht benzine. En dat laatste klopt
Disclaimer: anecdote van mijn moeder uit de jaren 50
Maar ik zie ze er eigenlijk wel voor aan, Italiaanse lefgozertjes in Fiat 500'tjes en zo.
Isabel schreef:Hier tijdens rijles geleerd om uit te laten rollen, zou veel zuiniger zijn.
Mi_Amore schreef:Ik ben van '89, heb mijn rijbewijs ook 16 jaar nu en heb ook leren terugschakelen op de motor (bij VAB België)![]()
Ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij in neutraal zetten en 'laat maar gaan'.
Denk dat ik dan meer de rem zou gaan aanspreken ook en stel dat er iets gebeurd waardoor je toch ff gas bij moet geven ofzo, denk ik dat je sneller bent met in 'een vitesse' staan.
Ik vraag het na bij mijn collega's morgen(ik werk voor VAB dus easy peasy om even te horen wat de normen en waarden zijn hierrond)
Ibbel schreef:Koppeling los, wat bedoel je? Je zet de auto in z'n vrij en laat de koppeling weer opkomen? Dat zit je koppeling 'vast' - in de zin dat de platen dan tegen elkaar liggen. Maar in z'n vrij maakt dat niet uit.
Tja, waarom zou je 'm ingetrapt houden, dat is idd niet zo best voor je koppeling, want dan houd je de platen zonder reden van elkaar af.
LWDaisy schreef:Ik bedoel dat ik die niet ingetrapt hou, terwijl ik de auto laat "bollen". Tot ik zie wat ik kan doen, in de zin van "is het groen/rood, kan ik verder rijden/moet ik stoppen, moet ik gas geven/remmen", ..".
Ibbel schreef:Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.
Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor), en geeft ín de bocht gas bij.
En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.
Ibbel schreef:LWDaisy schreef:Ik bedoel dat ik die niet ingetrapt hou, terwijl ik de auto laat "bollen". Tot ik zie wat ik kan doen, in de zin van "is het groen/rood, kan ik verder rijden/moet ik stoppen, moet ik gas geven/remmen", ..".
Maar jij zet de auto in z'n vrij, zeg je. Daar zit het verschil.
Als je gas loslaat, de auto in de versnelling laat en de koppeling niet intrapt, dan rol je ook uit. Maar wel gekoppeld, en dús remmend op de motor. Wil je meer afremmen, dan schakel je terug.
Er zijn idd ook mensen die gas loslaten, verder nergens aanzitten en tegen de tijd dat ze bij het verkeerslicht zijn en de auto nog maar 1000 toeren in z'n 4 maakt de koppeling intrappen en remmen.
Dat is wel iets heel anders dan de situatie: 500 meter verderop zie ik een licht op rood, ik zet de auto in z'n vrij, laat de koppeling op en zie tegen de tijd dat ik op 50 meter genaderd ben wel wat ik doe, remmen of 'm weer in een versnelling zetten en gas geven, want het licht is ondertussen groen.
Ik heb de hele tijd begrepen dat het laatste scenario is wat jij doet.
NoTwixLeft schreef:ikke schreef:Nee, ik ga Porlock Hill af met alles los in 3. Maar een V8 met 8,5 compressie in een Disco van ruim 2 ton remt niet zo hard dus moet je op enig moment het anker uit gooienPorlock Hill is 3km lang....
Enne, remmen is wel degelijk controle maar voertuigbeheersing is meer dan alleen remmen.
Gelukkig begreep ik jou niet zo goed![]()
Voertuigbeheersing is idd meer als remmen. Dat zie je me ook zeggen, vertragen/remmen gaat niet alleen om de bediening maar ook om het vooruit kijken en vooral ook doen met de info die je verzamelt. Dit geldt uiteraard ook voor optrekken en auto rijden in het algemeen, maar daar gaat dit topic niet over![]()
Maar aan de hand van jouw tekst zou ik dus eerder remmen dan wachten tot je "vol in de ankers" moet. Dat is puur wat ik uit jouw verhaal haal hè. Ik ken jou niet, je combi niet en de situatie ook niet. Ik ga puur uit van wat ik lees.
Ik rij regelmatig met auto+aanhanger boven de 2ton in bergen, maar vol in de ankers hoef ik vrij weinig. Ja, ik moet vaker remmen dan als ik zonder aanhanger rij. Maar ik heb nooit het gevoel dat ik op dat soort momenten in de ankers moet.
Nu wel benieuwd naar die weg
Thioro schreef:Hill assist heeft deze auto ook. Nja meestal. Alles zijn electronische buttons en als de hond weer door de auto gedonderd heeft is de hill assist de eerste die er de brui aan geeft.
Ik heb in deze auto ongeveer alle assistentie uitgezet (al dat gepiep altijd) behalve dus 2 die ik niet uit kàn zetten.
Die start&stop.
En in het bouwjaar van deze auto is blijkbaar beslist dat er ook een maximum snelheid zit aan mistlicht voeren.
Als ik het achtermistlicht aanzet (want nodig, want mist) en ik waag het sneller dan 60 te rijden (woon in het godvergeten platteland) dan begint die auto te blèèèren, erger dan wanneer je de gordel vergeet. Bloedirritant.
Altijd leuk, die 'moderne' auto's.
Thioro schreef:Mja, het stopt ook met blèren als ik stug doorrij (maar dan wel niet meer onder 60 komen).
Als ik hem naar de garage zou brengen om te herprogrammeren wil ik ook die adblue eruit en de motor minder begrensd (nu 150pk, maar motor kan ook op 190pk geprogrammeerd worden).
Maar ik ben te braaf.
Het is verder wel een fijne auto (we tikken bijna de 200k aan en niet van zin daar te stoppen), alleen de programatie is niet helemaal naar m'n zin.