Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BaileyMix schreef:Meteen even een vraag: wie van jullie spaart er via Raisin? Ik twijfel, vind het toch een beetje spannend om één of andere reden en weet ook niet of dat nou echt zin heeft. Maar overzie de voor- en nadelen ook niet compleet misschien.
Needje schreef:Amber_anne schreef:Ja voor ons wel, eerst maakten we het over maar dan als de nieuwe maand begon hadden we dus net zo veel geld als normaal en minder op de spaarrekening. Nu begin je de maand gewoon met minder en sparen we net zo veel als normaal.
Je leeft toch naar het geld dat je nog op je rekening hebt
Ik denk dat in het kader van besparen je beter toch over kan maken en dan als salaris binnenkomt eerst wat je teruggestort hebt weer naar de spaar overmaken. Rood staan kost hartstikke veel. Dat is echt zonde.
BaileyMix schreef:Dank voor de antwoorden over Raisin! Heeft dat ook zin met lagere bedragen, zeg rond de €5000?
Fitzroy schreef:Je krijgt uiteraard meer rente, maar wat ik wel echt een nadeel vind, is dat het best lang duurt voordat je geld van de ene naar de andere rekening is overgemaakt.
Daarom heb ik ook nog een rekening bij Bunq en een Rabo spaarrekening, voor het geval dat. Ik weet niet of ik het dan met € 5.000,- zou doen.
Fitzroy schreef:Bij een Deposito kun je kiezen hoe lang je het vast zet. Ze zijn er vanaf 3 maanden, dat heb ik nu ook ivm de rente-ontwikkelingen. Maar er zijn ook deposito’s van 5 jaar. Ik denk dat ik de volgende weer voor een half jaar vast zet. Levert toch meer op dan 3 maanden en een half jaar is te overzien.
Bambelien schreef:Hmm, niet aan gedacht dat roodstaan zoveel kost. Misschien goed om 1x een maand te doen. Als de extra kosten dan goed zeer doen is dat weer een stimulans om binnen budget te blijven.![]()
Ik merk dat er vooral veel uit gaat naar de boodschappen. Ik ben maar alleen, maar geef daar best veel geld aan uit, ik vind het lastig daarop te besparen.
En er zijn toch iedere maand weer van die extra, grote uitgaven. Een onderdeel van de trailer vervangen, scheermessen vervangen, noem maar op. Dan gaat het ook snel.
Lijsken schreef:Tip voor kleding is de kledingketting/clothingloop.
Je meldt je aan op woonplaats en wordt geplaatst in een “ketting” van mensen. Je krijgt dan regelmatig (hoe vaak wisselt per ketting) een tas met kleding, waar je uit mag halen wat je leuk vind en in mag stoppen wat je kwijt wilt (wel alleen schone, nette/onbeschadigde kleding), daarna geef je de tas weer door aan de volgende. In mijn ketting zitten ruim 60 dames en ik krijg elke 6 weken ongeveer een tas (er zijn er diverse tegelijk in omloop) Er zijn ook tassen specifiek voor kinderkleding.
Zie voor meer info en een kledingketting in jouw buurt: https://www.clothingloop.org/en/loops/find
Bijkomend voordeel vind ik dat ik vaker iets uitprobeer waarvan ik niet zeker ben of ik het echt leuk vind, want zo niet dan kan het altijd met de volgende tas weer weg.
Lijsken schreef:Tip voor kleding is de kledingketting/clothingloop.
Je meldt je aan op woonplaats en wordt geplaatst in een “ketting” van mensen. Je krijgt dan regelmatig (hoe vaak wisselt per ketting) een tas met kleding, waar je uit mag halen wat je leuk vind en in mag stoppen wat je kwijt wilt (wel alleen schone, nette/onbeschadigde kleding), daarna geef je de tas weer door aan de volgende. In mijn ketting zitten ruim 60 dames en ik krijg elke 6 weken ongeveer een tas (er zijn er diverse tegelijk in omloop) Er zijn ook tassen specifiek voor kinderkleding.
Zie voor meer info en een kledingketting in jouw buurt: https://www.clothingloop.org/en/loops/find
Bijkomend voordeel vind ik dat ik vaker iets uitprobeer waarvan ik niet zeker ben of ik het echt leuk vind, want zo niet dan kan het altijd met de volgende tas weer weg.