Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:19

Het is hier in de woonkamer as we speak alweer 25 graden dus nee :D

marleen_88

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:22

Neehoor, zonnetje erop aan de zuidkant en gratis warmte. Nu 21 graden, achterdeur open en genieten maar.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:23

Hier in Leiden zeggen ze altijd dat na Leids Ontzet (3 oktober) de kachel aan mag :P

Maar het is niet alsof ik daar naar uitkijk ofzo. Het is nog prima te doen hier in huis. Vorig jaar waren we ook laat met de kachel, denk dat we die pas in december regelmatig aanzetten. Maar we wonen in een flat, dus goed geïsoleerd door de woningen om ons heen haha.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:26

Hier staat hij ook nog uit, als het onder de 19,5 wordt slaat hij aan maar daar zijn we nog lang niet. We waren gewend aan 19,5 overdag en 's avonds om 21:00 terug naar 15, maar dit is wel het eerste jaar met warmtepomp dus we gaan stabieler stoken. Ben benieuwd hoe dat bevalt :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:39

Hier ook nog geen kachel aan. Merk wel dat het iets kouder in huis wordt maar het is ook even wennen na de warmte denk ik. Als het in het voorjaar 17 graden wordt buiten denk ik: heerlijk! En nu denk ik bij 17 graden…brrrr :+ . Extra vestje is genoeg. Dekentje nog niet nodig gehad, dat is de volgende stap.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:01

Van de 'zomer' had ik de kachel al een paar keer aan gehad en sinds een week of twee elke avond. Niet de CV, maar een petroleumkacheltje. En met die dalende temperaturen in het vooruitzicht zal de houtkachel binnenkort ook wel weer aan het werk kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 12:04

Memories schreef:
Het is hier in de woonkamer as we speak alweer 25 graden dus nee :D

Nu al 25 graden? :wow:
Hoe warm is het bij jou wanneer het een bloedhete zomerdag van 35 graden is? :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:20

Spenk schreef:
Jessix schreef:
Ja die is hier vanaf september al eens aan geweest. Niet omdat ik het koud heb maar om vocht uit mijn huisje te krijgen. Even kort stoken is het enige wat helpt.

Ventileren helpt nog beter :)

Of een ontvochtiger.

Ventileren helpt hier niet als het buiten 80% luchtvochtigheid is, weet niet hoe jij dat doet?

Wij hebben wel een luchtontvochtiger voor de piano, we houden het daarmee constant tussen de 40-60%. Zonder dat vliegt het op heel vochtige dagen zo naar 70-80% met heel goede ventilatie.

Kachel hier nog niet aangehad. Het is steeds nog rond de 20 graden in huis.

Als het onder de 19 komt de hele dag dan zet ik m altijd weer aan en houdt ie het op 19,5 graad.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:24

Op dit moment is het hier 21 graden zonder verwarming. Wij stoken nu op naar 22 graden, mede ivm bezoek vanmiddag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:31

Geen cv aan, maar de airco-verwarming zeker in de avond als het afkoelt en s'ochtends. Ik weet niet hoe jullie wonen dat het in huis warmer is dan buiten, maar mijn huis heeft die luxe niet :) . Sinds dit voorjaar heb ik wel zonnepanelen, multi airco beneden en boven en vloerisolatie. Afgelopen weekend een infrarood-paneel in het toilet geplaatst, nu moet er alleen nog 1 in de badkamer en dan hoop ik deze winter alleen gas te gebruiken voor het koken en het douchen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:31

Het is nog warm zat in huis, en CV slaat pas aan bij 15, maar als het zometeen kouder wordt met regen, etc., dan gaat de kachel eerst .05-1 graad hoger dan thermostaat aangeeft en dat voor 24+ uur om droog te stoken. Daarna is het 15 's nachts en 17-17.5 overdag. Dan blijft de luchtvochtigheid in huis goed zonder dat ik het echt warm hoef te stoken.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:32

Het is hier met de verwarming uit en de deur open 22,5 graden, maar de zonwering staat momenteel niet uit. We hebben een tuin op het zuiden en wonen in een nieuwbouwwoning, dus het kan bij warme dagen flink warm worden binnen. Voordeel is dat we de verwarming bijna nooit aan hebben staan.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:37

Hier blijft de kachel zo lang mogelijk uit. Pas als hij onder de 18 graden schiet dan gaat hij aan. Gelukkig hebben we een vrij warm huis, een tussenwoning en goed geïsoleerd. Temperatuur is al een tijdje stabiel rond de 21.

Vind het zelf niet fijn als het zo warm is als ik ergens op bezoek ga :x op kantoor draai ik ook als eerst de radiator dicht.. zeker als hij naast me flink heet is

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:38

Alleen 's ochtends even, dan is het 19 graden en zetten we de airco een half uurtje aan op verwarmen en daarna gaat ie weer uit en blijft het tot 's avonds rond de 21 a 22 graden. Het is een oud huis en we hebben afgelopen zomer de spouw laten isoleren. Het is even afwachten wat er gebeurt als de nachten kouder worden. De pelletkachel heeft nog vakantie voorlopig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:41

goed geisoleerd appartement hier, het is nog 22 graden en dat is mij al veel te warm. Ik vind 18 graden overdag en 12 graden (of minder) 's nachts het prettigst, dan zweet ik niet continu. Mijn man heeft het het leifst dag en nacht 25 graden. Hij loopt nu al met een dikke trui aan en heeft het nog koud.
De cv wordt woensdag nagekeken, de airco ook trouwens, die heb ik 's avonds nog aan als ik naar bed ga.
Ik wil zo lang mogelijk wachten met de cv aanzetten, vanwege de enorme hoge kosten die daaraan verbonden zijn. Kan ook met de airco verwarmen tenslotte, dat is minder duur.

Mijn achterburen stoken hun open haarden (of wat ze ook hebben) weer volop, dag en nacht, dus ramen open zetten, kan alleen nog 's morgens heel vroeg hier, tenzij je op een soort brandstapel wil leven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:51

Hier nog geen verwarming aan. Ik heb zelfs van de week de airco/ventilator stand aan gehad omdat het in de slaapkamer een beetje warm was. :D

Zodra het kil is in huis, dan gaat de verwarming aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:56

Nee zeker niet, ik hoop hem pas eind oktober of november aan te hebben eigenlijk. Als het echt kouder wordt en binnen komt onder de 18 dan zet ik hem aan. Maar dat is niet zo snel hier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:57

Nico12 schreef:
Op dit moment is het hier 21 graden zonder verwarming. Wij stoken nu op naar 22 graden, mede ivm bezoek vanmiddag.

waarom naar 22?
Is dat bezoek ziek of oud? Zou me kapot zweten :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:00

Muronia schreef:
Geen cv aan, maar de airco-verwarming zeker in de avond als het afkoelt en s'ochtends. Ik weet niet hoe jullie wonen dat het in huis warmer is dan buiten, maar mijn huis heeft die luxe niet :) . Sinds dit voorjaar heb ik wel zonnepanelen, multi airco beneden en boven en vloerisolatie. Afgelopen weekend een infrarood-paneel in het toilet geplaatst, nu moet er alleen nog 1 in de badkamer en dan hoop ik deze winter alleen gas te gebruiken voor het koken en het douchen.

Huis uit 63
Geen vloer en dak isolatie, ook geen kruipruimte.
Wel muurisolatie en in de huiskamer dubbel glas.
In de keuken, douche en berging, alle beneden nog enkel glas. Is besteld en zou na de bouwvak geïnstalleerd worden....

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:02

Het is hier nog heerlijk qua temperatuur <3 Maar zodra alles kouder wordt doen we de verwarming zeker aan. Hebben een kleintje en vind het zo armoedig als het dan koud is.

Ook fijn met zonnepanelen, dus helemaal fijn als we straks kunnen verwarmen. Nee, voor ons (gelukkig) geen termijn wat we vasthangen aan de verwarming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:10

verootjoo schreef:
Spenk schreef:

Ventileren helpt nog beter :)

Of een ontvochtiger.

Ventileren helpt hier niet als het buiten 80% luchtvochtigheid is, weet niet hoe jij dat doet?

Wij hebben wel een luchtontvochtiger voor de piano, we houden het daarmee constant tussen de 40-60%. Zonder dat vliegt het op heel vochtige dagen zo naar 70-80% met heel goede ventilatie.

Kachel hier nog niet aangehad. Het is steeds nog rond de 20 graden in huis.

Als het onder de 19 komt de hele dag dan zet ik m altijd weer aan en houdt ie het op 19,5 graad.

Hier elke dag goed ventileren en het nooit hoger dan dan 55-60% in huis.

Dus hier werkt dat wel :) ik hoef daar niet de kachel voor aan te zetten.

Maargoed het zal per huis ook verschillen natuurlijk en de plek waar je zit.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:26

Ik probeer het ook uit te stellen...maar manlief en ik botsen nog wel eens wat betreft de kachel...manlief zet rustig de kachel al aan hoor...het liefste op 22,5/23 graden als dat even kan...en dan kom ik in huis en knikker alles weer omlaag naar 16 graden...

Bij ons in huis is het momenteel rustig 20/21 graden zonder kachel...maar meneer zit al wel met een dikke deken op de bank in de avond...

Heb hem voorgesteld voortaan zelf de gas en electra te betalen maar dat wil hij niet... :') was te proberen _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:29

De kachel aanzetten is hier voor november eigenlijk nooit nodig gelukkig, dus nee nog niet aan gehad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:46

kim_1990 schreef:
Ik probeer het ook uit te stellen...maar manlief en ik botsen nog wel eens wat betreft de kachel...manlief zet rustig de kachel al aan hoor...het liefste op 22,5/23 graden als dat even kan...en dan kom ik in huis en knikker alles weer omlaag naar 16 graden...

Bij ons in huis is het momenteel rustig 20/21 graden zonder kachel...maar meneer zit al wel met een dikke deken op de bank in de avond...

Heb hem voorgesteld voortaan zelf de gas en electra te betalen maar dat wil hij niet... :') was te proberen _O-

goh zou hij het verborgen broertje van mijn man zijn? Hier precies hetzelfde dus :')

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:22

DuoPenotti schreef:
Nico12 schreef:

waarom naar 22?
Is dat bezoek ziek of oud? Zou me kapot zweten :)

Wij vinden 22 graden een behaaglijke temperatuur maar mijn vrouw heeft liever 24 graden. In onze familie is 22 graden een minimum.
Of een dikke trui aantrekken, als wij gaan zwemmen is water temperatuur 28 graden minimum maar meestal waar wij komen is zwembad 32 graden water temperatuur. Douchewater 38 graden en onze badkamer streven wij naar 24 graden minimaal. Het is wat je gewend bent.