Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tjaakje schreef:De anit-randstedelingen houding komt volgens mij door 3 dingen.
1. Sinds bieden boven de vraagprijs de norm geworden is, heb je geen idee meer wat je voor een huis moet bieden om hem te krijgen. Woningen in de randstad zijn meer in prijs omhoog gegaan dan in plattelands provincies. Dus iemand verkoopt zijn appartement in de randstad en overbied op een woning in Drenthe met een dusdanig bedrag waar Drenten zelf niet aan kunnen tippen.
2. Sinds Corona wordt er veel meer thuis gewerkt en komen steeds meer mensen uit de randstad naar het noorden. Ze hoeven immers niet meer 5 dagen in de week naar kantoor te reizen, dus kunnen een huis verder van hun werk kopen. Als dat er binnen een dorp voor zorgt dat er ineens veel meer "outsiders" komen te wonen en jonge mensen die een huis willen kopen niet meer aan een huis binnen hun dorp komen, kan ik me voorstellen dat dat voor wrijving zorgt.
3. Alles over 1 kam geschoren: er ontstaat een steeds grotere kloof tussen stedelingen en dorpelingen. Grof en plat gezegd: stedelingen weten niet wat er in dorpen speelt en begrijpen dat ook niet en dorpelingen vinden stedelingen maar roeptoeters.
Punt 3 geldt natuurlijk bij lange na niet voor iedereen, maar ik heb 7 jaar in centrum Amsterdam gewoond en woon nu op het platteland in het noorden van Nederland. Beide kanten van dat verhaal heb ik gezien en gevoeld.
Ik denk dat deze 3 punten samen ervoor zorgen dat dorpelingen kritisch zijn tegenover randstedelingen in z'n algemeenheid.
SusanH schreef:Maar het zegt niet alles, waar je vandaan komt. Vrienden van mij komen uit Haarlem en wonen nu in een klein plaatsje bij Noordwolde, grensstreek Friesland/Drenthe. Zitten nu in allerlei clubjes en commissies, hebben een dochter gekregen die daar op termijn naar school gaat. Dat je van buiten komt wil niet zeggen dat je niet mee kan doen op je nieuwe plek. Zij hebben echt een plek in de samenleving daar, terwijl ze nog wel in de randstad werken ( veel kan vanuit huis).
Adelaide71 schreef:SusanH schreef:Maar het zegt niet alles, waar je vandaan komt. Vrienden van mij komen uit Haarlem en wonen nu in een klein plaatsje bij Noordwolde, grensstreek Friesland/Drenthe. Zitten nu in allerlei clubjes en commissies, hebben een dochter gekregen die daar op termijn naar school gaat. Dat je van buiten komt wil niet zeggen dat je niet mee kan doen op je nieuwe plek. Zij hebben echt een plek in de samenleving daar, terwijl ze nog wel in de randstad werken ( veel kan vanuit huis).
Maar die zijn verhuisd in een tijd waarin het makkelijker was om een woning te kopen waarschijnlijk. Nu zijn er mensen hier (zuidwest grunn/noordwest drenthe) die overboden worden door mensen uit het westen omdat die gewoonweg vaak iets meer te besteden hebben, doordat ze hun woning in het westen goed hebben kunnen verkopen. Hoor daar toch regelmatig gemopper over... wat overigens ook soms heel grappig is, want ze noemen de westerlingen hier soms standaard; "de Amsterdammers".
pjer schreef:Ik weet niet of hier ook meer mensen echt op zoek zijn of alleen voor de leuk meekijken. Maar er valt me wat op en ik weet niet goed hoe dat te doorbreken:
Wij wonen nu in almere en zoeken een huis in drenthe omgeving beilen, exloo etc. Als ik bel voor een bezichtiging dan krijg je gelijk de vraag wat je binding met die plaats is want alle bezichtigingen zijn al vol gepland. Je mag dan met een goede verklaring nog net op de wachtlijst maar eigenlijk dat liever ook niet. Ik voel me echt gediscrimineerd zo![]()
Onze zoektocht is al niet heel simpel want enigzinds beperkt budget en toch op zoek naar huis met een beetje land, niet al te veel klushuis (we gaan liever geen muren verplaatsen), ruimte voor paarden en werken aan huis (dus werkschuur en extra slaapkamer/werkkamer) op max 1,5 a 2 km van het bos en max 2 uur rijden naar amsterdam ivm 1 kantoordag per week. En dat soort huizen zijn er dus wel maar je mag gewoon niet komen kijken want je komt uit de randstad.
Siggislief schreef:Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Terwijl ik het zo leuk vind om op Funda te kijken, te struinen.
Dorus schreef:Siggislief schreef:Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Het viel mij vandeweek wel op dat je “aangeboden sinds” niet meer kan zien tenzij je ingelogd bent, aar dit heb ik nog niet ervaren. Is het een specifiek huis of bij allemaal?
Siggislief schreef:Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Dorus schreef:Siggislief schreef:Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Het viel mij vandeweek wel op dat je “aangeboden sinds” niet meer kan zien tenzij je ingelogd bent, aar dit heb ik nog niet ervaren. Is het een specifiek huis of bij allemaal?