Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nico12 schreef:@ikke waarop baseer je dat het verbruik belachelijk hoog is.? Wat klopt er niet aan de berekening waar ik stel mogelijk normaal verbruik. Mogelijk omdat de foto van de verwarmingsinstallatie ontbreekt.
Tiggs schreef:Ik zit trouwens bij Greenchoice en daar kun je het stroomverbruik per uur zien in de app.
Nico12 schreef:@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.
ikke schreef:Nico12 schreef:@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.
Als je mrt 2022 t/m febr 2023 optelt, kom je op 4808 kWh.
Jullie gaan compleet voorbij aan de info dat de broer van TS vrijwel niet thuis is, buiten de deur eet en een moderne, kleine studio heeft.
Wat zou een redelijk goed geïsoleerd huisje van ca 70m² dan mogen verbruiken als iemand permanent thuis is (kantoor aan huis)?
ikke schreef:Nico12 schreef:@ikke, vanuit mijn vak/ werk is die 733 KWh voor een Scop 1 studio normaal. En voor puur verwarmen is het eerder richting de 600 KWh. Immers het standaard stroomverbruik en douche moet er nog van af.
Als je mrt 2022 t/m febr 2023 optelt, kom je op 4808 kWh.
Jullie gaan compleet voorbij aan de info dat de broer van TS vrijwel niet thuis is, buiten de deur eet en een moderne, kleine studio heeft.
Wat zou een redelijk goed geïsoleerd huisje van ca 70m² dan mogen verbruiken als iemand permanent thuis is (kantoor aan huis)?
Nico12 schreef:Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.
robert45 schreef:Nico12 schreef:Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.
Nieuwbouw 2022. Volgens het bouwbesluit mag elektrische verwarming met een Scop van 1 niet als hoofdverwarming.
Een inductieketel mag dan ook niet toegepast worden bij nieuwbouw etc.
robert45 schreef:Nico12 schreef:Uit de info van TS blijkt niets over een "moderne" studio. Onder modern wil ik niet alleen een studio verstaan die recent gebouwd is maar die tevens bewezen ruimschoots voldoet aan de richtlijnen RVO. Studio met Scop 1 is nog steeds mogelijk en dat is goedkoop investeren kwa verwarming maar hoge stroomkosten. Met Scop 1 zijn de verbruikskosten elektrisch hoger dan met gas hetgeen de bedoeling niet kan zijn.
Nieuwbouw 2022. Volgens het bouwbesluit mag elektrische verwarming met een Scop van 1 niet als hoofdverwarming.
Een inductieketel mag dan ook niet toegepast worden bij nieuwbouw etc.
ikke schreef:Nog los daarvan, je kunt een heel topic vol argumenten aanvoeren, prima, maar als we het normaal vinden dat een studio net zoveel verbruikt als een willekeurige vrijstaande woning, dan gaat er ergens iets niet goed bij jullie!
Nee, ik kan niet 100% uitsluiten dat de broer van TS iets onhandigs doet, maar afgaand op gemiddelde verbruikscijfers, zit hij fors te hoog, linksom of rechtsom.
robert45 schreef:ikke schreef:Nog los daarvan, je kunt een heel topic vol argumenten aanvoeren, prima, maar als we het normaal vinden dat een studio net zoveel verbruikt als een willekeurige vrijstaande woning, dan gaat er ergens iets niet goed bij jullie!
Nee, ik kan niet 100% uitsluiten dat de broer van TS iets onhandigs doet, maar afgaand op gemiddelde verbruikscijfers, zit hij fors te hoog, linksom of rechtsom.
Het zijn hele normale verbruikscijfers als je elektrisch wilt verwarmen. Zeker als dit de hele dag aanstaat. Is het veel dat zeker maar niet onverklaarbaar.
Mama3 schreef:Ik ben bang dat mijn broertje de hele dag de kachel heeft aangelaten en geen idee heeft dat je deze bij thuiskomst een uurtje aan kunt zetten en dan weer uit.
Ik ben er inmiddels ook achter dat de studio geen 30 maar 20 m2 klein is maar wel wordt verwarmd dmv een elektrische kachel.
Uit zijn bericht kan ik niet echt duidelijk opmaken of hij de kachel op 16 zet als hij thuis is of dat het de hele dag 20 graden is en hij hem op 16 grd zet als hij naar bed gaat.
De achterzijde bestaat volledig uit glas, waar de hele dag de zon op staat. Hij zou de kachel niet eens aan hoeven te doen.
Ik vrees dat het toch ergens zijn eigen schuld is doordat hij onnodig de kachel aan heeft wanneer hij er niet is en geen idee heeft van verbruik, kosten etc.
Ik ga er morgenmiddag weer mee verder..
ikke schreef:Ze zijn best te verklaren maar als je dit als "normaal verbruik" weg wil zetten, heb je toch een bijzonder beeld van wat "normaal" is.
Het is niet normaal als een studio van 20m² meer verbruik heeft dan een twee-onder-een-kap woning van ca 120m².