Lege blikjes en flesjes in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Lege blikjes en flesjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:01

Zoveel mensen die ze omspoelen, doe ik zelf ook, maar ja wat een verspilling van water zo..

Ik heb twee kratten in de schuur staan waar ik flessen en blikjes in verzamel. Blikjes heb ik maar zelden trouwens.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:08

Ghostattack schreef:
Muronia schreef:
Hier gaan ze gewoon de prullenbak in, ik heb geen trek in die plak-zooi.

Dan heb je niet heel veel statiegeld dingen wellicht?

Bij ons gaat het echt wel om aardige bedragen, die ga ik niet weggooien :+

Nou dat!
Ik drink 2 blikje energie per dag en ik drink ook meerdere flesjes per dag leeg dus ik bewaar het braaf

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:14

Persoonlijk vind ik dat omspoelen echt zonde van het water. Hier in duitsland kennen we het niet anders dan dat er overal statiegeld op zit en ik vind het prima zo. Hier verzamelen we de lege flessen en blikjes in een grote groene tuinafvalzak die we ook al jaren hebben. En ik weet niet hoeveel jullie in de blikjes overhouden maar hier nooit problemen gehad met plakkerigheid, fruitvliegjes of geuroverlast. Eens in de maand als we eraan denken of er zin in hebben leveren we alles in en dan begint de verzameling opnieuw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:20

Tiggs schreef:
S8903N schreef:
Ik hoop dat de link het doet:

https://a.aliexpress.com/_EvNkwy3

We willen iets voor het milieu doen maar daarvoor hebben we wel iets van Ali nodig. Wat een paradox.

Zag het voorbij komen en kon het zo snel niet ergens anders vinden. Vroeger hadden ze zoiets al voor melkflessen, dus waarom niet voor blikjes?
Maar als je zoiets bij bijvoorbeeld de Blokker koopt, waar denk je dan dat het gemaakt is _O-

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:00

Ik heb een boodschappen tas in de bergkast daar doe ik de flesjes in. Als die tas vol is, neem ik hem mee met boodschappen halenn. De blikjes verzamel ik niet, die gaan gewoon in de prullenbak. Wij drinken vrij veel Redbull. Die gaan zo verschrikkelijk stinken.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:36

Ik heb vanaf mijn 12e in Zweden gewoond en daar wordt alles gerecycled, dus ben eigenlijk opgegroeid met dat je blikjes ook verzameld. Nooit bij nagedacht dat het zo plakkerig wordt dat het overlast geeft... Wij gebruiken altijd van die stevige herbruikbare shopping tassen. Als het dan wel plakkerig wordt kun je er gewoon een doekje met warm water er afwasmiddel doorheen halen en het is weer schoon.

Ik woon nu weer in Nl en in m'n eentje, en drink eigenlijk nooit uit blik of flesjes, dus glas en statiegeld gaat allemaal in dezelfde tas :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:41

Ik doe de blikjes omspoelen en dan zet ik ze ff weg. Als ze dan opgedroogd zijn dan de tas in. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 01:28

Hier is statiegeld op blikjes en flesjes al jarennnn en eerlijk is eerlijk het loopt nig best op maandelijks, wij bewaren het in tassen in de bergruimte en leveren 1 keer per maand in. Als je blikjes gewoon netjes helemaal leegdrinkt dan is het geen plakzooi. Dat is mijn ervaring dan

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:21

Ik koop eigenlijk nooit dingen met statiegeld. Enkel en alleen omdat ik het een gedoe vind. Het gemak van snel een flesje of blikje in je tas is dan teniet gedaan. Nou dronk ik sowieso al zelden frisdrank maar nu helemaal niet meer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:29

JudithGigi schreef:
In de boodschappentas die ik de volgende keer weer meeneem :) blikjes spoel ik altijd even om. Blijft het nog niet 100% plakvrij maar het scheelt wel veel

Hier idem. Tevens het glaswerk wat naar de glasbak moet

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:34

Ik haal nog steeds blikjes zonder statiegeld ,voorlopig nog geen gedoe met inleveren

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:43

Ik stop alle statiegeld in een plastic zakje van picnic dat aan een haakje in de trapkast hangt, die kan elke week mee met de rest van de statiegeld tasjes wanneer zij m'n boodschappen komen brengen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:12

Wij zijn ondertussen wel van veel blikjes drinken in verhouding, geswitcht naar meer flessen drinken want we werden idd wel een beetje gek van die blikjes. Maar nu we een stuk minder blikjes hebben, is het minder erg - flessen statiegeld vind ik sowieso niet zo'n ramp. De blikjes worden even omgespoeld en dan rechtop gezet in een klapkrat van de AH, in ons washok naast de keuken, samen met de lege flessen en die geven we wekelijks mee terug aan de bezorger wanneer we de weekboodschappen bezorgd krijgen. Dat is de moeite allemaal niet. Weggooien vind ik toch wel echt zonde, daar zijn het meestal nog wat teveel blikjes voor bij ons vind ik O:)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:20

Supervixen schreef:
Zoveel mensen die ze omspoelen, doe ik zelf ook, maar ja wat een verspilling van water zo..

Ik heb twee kratten in de schuur staan waar ik flessen en blikjes in verzamel. Blikjes heb ik maar zelden trouwens.

Verspilling van water? Hoeveel gebruik je per blikje ms 100 cc dus hooguit een liter voor 10 blikjes. En als je dat nog verspilling vind kun je ook een emmer regenwater buiten zetten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:35

Verzamelen in zo’n grote plastic bak van de action met een deksel en klaar.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:41

Wij hebben gelukkig niet zo heel veel blikjes en sinds het statiegeld koop ik ze nog minder.
Ik heb al een kleine keuken in mijn appartement. Dus weinig plek voor oplossingen. Staat al een big shopper voor de gewone lege flessen. En nu een extra zak voor de blikjes.. maar ik houd zo weinig loopruimte over :7
Ben echt geneigd om alles maar weer in 1 zak te gooien ook met het andere afval. Ik heb geen plek voor allemaal aparte bakken/zakken eigenlijk.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:54

wij hebben een hele mooie kelder onder ons huis waardoor alles uit het zicht staat :')
Flessen gaan in een shopper, blikjes schudden we goed uit boven de wasbak en zetten we rechtop in een krat. Als we onze wekelijkse boodschappen gaan doen kunnen de blikjes gewoon in de tas bij de flessen en wordt het niet zo plakkerig. We moeten alleen af en toe even de drukspuit op het krat zetten omdat we wat lui kunnen zijn en de blikjes toch gewoon erin gooien ipv netjes rechtop zetten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 09:58

Biebz schreef:
Wij hebben gelukkig niet zo heel veel blikjes en sinds het statiegeld koop ik ze nog minder.
Ik heb al een kleine keuken in mijn appartement. Dus weinig plek voor oplossingen. Staat al een big shopper voor de gewone lege flessen. En nu een extra zak voor de blikjes.. maar ik houd zo weinig loopruimte over :7
Ben echt geneigd om alles maar weer in 1 zak te gooien ook met het andere afval. Ik heb geen plek voor allemaal aparte bakken/zakken eigenlijk.

Herkenbaar :o
Ik ben plek ervoor aan het vrij maken in mijn voorraadkast, mijn plan is om een plastic doosje te gaan gebruiken waar de boel rechtop in kan staan. Want ik ben niet van plan om blikjes te gaan omspoelen, ik wil dus graag dat eventuele restjes ook braaf in het blikje blijven. En in een kast met een deur ervoor zodat het ook uit het zicht is want ik vind het geen gezicht :o

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:02

Telpeva schreef:
Biebz schreef:

Herkenbaar :o
Ik ben plek ervoor aan het vrij maken in mijn voorraadkast, mijn plan is om een plastic doosje te gaan gebruiken waar de boel rechtop in kan staan. Want ik ben niet van plan om blikjes te gaan omspoelen, ik wil dus graag dat eventuele restjes ook braaf in het blikje blijven. En in een kast met een deur ervoor zodat het ook uit het zicht is want ik vind het geen gezicht :o

Oh dat is slim!
Ik heb een ingebouwde voorraadkast in mijn keuken. Maar daar zijn de planken uitgehaald en staat de koelkast in :+ want anders kon ik die nergens kwijt. Dus ik heb een extra kast met voorraad en servies in de woonkamer staan.

Keukenkastje is voor mij helaas ook geen optie. Ik heb er maar 3 beneden kastjes (waarvan 1 de vaatwasser is) en 3 boven. Helaas geen plek voor meer. Kom echt ruimte te kort gewoon :+

Dus mochten mensen evt nog ideeën hebben, graag!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:05

pillow schreef:
Supervixen schreef:

Verspilling van water? Hoeveel gebruik je per blikje ms 100 cc dus hooguit een liter voor 10 blikjes. En als je dat nog verspilling vind kun je ook een emmer regenwater buiten zetten.

Als de helft van de mensen die uit blikje drinkt zijn blikje eerst omspoelt, gaat het om veel water. En dat vind ik best verspilling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:08

Supervixen schreef:
Als de helft van de mensen die uit blikje drinkt zijn blikje eerst omspoelt, gaat het om veel water. En dat vind ik best verspilling.

vind ik ook :j

En zouden er nu echt zoveel minder blikjes in de natuur komen?
Want daar gaat het toch om.
Die bij het PMD zaten waren al goed gesorteerd.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:10

DuoPenotti schreef:
Supervixen schreef:

vind ik ook :j

En zouden er nu echt zoveel minder blikjes in de natuur komen?
Want daar gaat het toch om.
Die bij het PMD zaten waren al goed gesorteerd.

Ik zie hier nog aardig vaak blikjes op straat liggen helaas
Nu ben ik trouwens ook niet de slechtste en als ik tijdens de hond uitlaten een blikje op straat vind pak ik het op, is toch weer 15 cent extra O:) Die blikjes spoel ik wel altijd goed uit tho, wil niet weten wat voor beestjes er allemaal in kruipen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:19

Ik heb er niet zoveel maar als ik ze heb spoel ik ze gewoon om en dan gaan ze in een tas in de trapkast. Als hij vol genoeg zit gaat hij mee naar de supermarkt en lever ze in. Hier ook geen problemen met plakzooi, ook niet na het omspoelen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:38

Wij wonen tegenover een middelbare school en voor het statiegeld op blikjes lag ons eigen terrein en het bijbehorende park vol met blikjes na de pauzes. Sinds er statiegeld op blikjes zit, zie je maar heel incidenteel een blikje liggen en dat wordt vaak opgeruimd door kinderen die in het park spelen. Het heeft hier absoluut veel effect.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:51

Lege blikjes gaan in een plastic boodschappen tasje en die word zo nu en dan geleegd..
En de plastic flesjes gaan bij de grote flessen in de garage..