Nieuw klein autootje, maar welke?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Re: Nieuw klein autootje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 05:48

Ik rijd momenteel een Peugeot 208 (wel uit 2016), daar ben ik super tevreden over. Zelfs mijn vriend, die zelf een auto rijdt uit een hele andere prijsklasse, rijdt super graag in mijn auto.

Heb ook een VW Up gehad. Reed ook heel lekker, maar vond ik minder auto/minder sportief.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:27

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:44

Hyundai i10! Zit lekker hoog. Voelt niet als een koekblikje. En rijdt heerlijk!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:30

Vanuit mijn eigen ervaringen nog een tip: koop van een particulier. Je kunt altijd pech hebben, maar ik ben twee keer opgelicht door een garage en heb mijn geweldige Panda van een particulier. Het maakt ook uit wat de reden van verkoop is: deze man had een helder en kloppend verhaal (tweede auto niet meer nodig na overlijden gebruiker) en veel occasiongarages zijn regelrechte cowboys.

Uiteraard heb je oneerlijke particulieren en eerlijke garages, maar in het segment goedkope kleine auto's ga ik nooit meer naar een garage.

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:03

Wellicht niet helemaal binnen je budget maar een mini cooper?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:12

Het wordt al veel vaker genoemt, maar bekijk zeker de Kia Picanto en de Hyundai i10. Beide zeer betrouwbare auto's die van binnen (en buiten) groot genoeg aanvoelen.
Mijn broer heeft jarenlang bij de ANWB gewerkt en zegt dat deze auto's weinig mankementen hebben.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:34

Kleine noot: dat zegt de ANWB ook van de Daithatsu Sirion en daar heb ik met twee verschillende auto's na elkaar problemen mee gehad. Problemen die er al waren dus hé, niet die ik veroorzaakt had.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:14

Ik weet niet of hij al genoemd is, maar een chevrolet bi spark schijnt ook goed te zijn. die rijden heel zuinig omdat ze op benzine en op gas kunnen rijden. dit is vanuit de fabriek zo gemaakt, dus de kleppen kunnen het gas goed hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:18

miereneter schreef:
Kleine noot: dat zegt de ANWB ook van de Daithatsu Sirion en daar heb ik met twee verschillende auto's na elkaar problemen mee gehad. Problemen die er al waren dus hé, niet die ik veroorzaakt had.

Volvo is een dijk van een auto, maar bij goed 2 ton op de klok ligt in de mijne een ruilmotor. Gelukkig garantie en netjes opgelost, maar de tendens zegt niks over het individu; het geeft alleen een indikatie op kansen van ellende.

En dan ook, diezelfde Volvo met intussen 380k op de teller, die lekt toch wel serieus olie. Gaan we binnenkort eens naar kijken wat dat is want ik denk dat er bij de turbo iets kapot is, de garage denkt aan de eindkering van de krukas, maar misschien is het wel iets heel anders......
Linksom of rechtsom, dit gaat gewoon €1.000,00+ kosten bij een auto van 21 jaar oud.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:59

Wij hebben als tweede auto een Skoda Fabia, en die valt heel goed mee dus is imo wel een aanrader.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:17

Renault twingo en dan de nieuwere versie. 5 deurs, echt groot genoeg. 2016 versie heeft ook cruise control. Auto zit iets hoger wat super fijn is

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:29

8nnemiek schreef:
Hoe veel wil je bijbetalen? En hoeveel rijd je op een dag?
Ik ben van mijn Fiat 500 overgestapt op een Renault ZOE, elektrisch dus. Heerlijk luxe, met airco/verwarming die zelfs op afstand te bedienen is, cruise control en begrenzer (vooral die laatste is ídeaal!), heel fijne radio, scherm met navigatie en de meeste hebben ook nog parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Ik kreeg voor mijn Fiat 500 (2009, automaat) nog €4500 terug.
Een ZOE met 100/150km range vind je al vanaf €5000. Ideaal als je weinig lange ritten maakt en een eigen oprit of laadpaal in de buurt hebt.

Ik zit even te kijken op Autotrack, maar ik vind 1 ZOE uit 2013 voor €6.999 en is de accu op lease.
Ik vind het best interessant om mijn auto straks in te ruilen voor een klein elektrisch model, die ook nog een beetje betaalbaar is. Dan moet mijn vriend die maar meenemen als ik een keer met paard en trailer weg moet en zijn auto gebruik. Maar ik vind een range van 100/150 km wel net weinig...

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:29

Hier bijna 10 jaar een Volkswagen Up en ik ben er nog steeds heel blij mee! De Skoda Citigo vind ik minder fijn zitten en rijden.

Ook gekeken naar een Hyundai i10 en Opel Karl, maar die vond ik ook vreselijk zitten en rijden.

Ik zou dan zeker in een paar auto’s gaan proefrijden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:58

Hyundai i10, heel fijne en veilige kleine auto.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:37

Wij hebben thuis een Kia Picanto, GT editie. Ik vind het een hele fijne auto, klein maar fijn. Opzich wel redelijk wat ruimte nog in bijvoorbeeld de kofferbak, er zit een soort dubbele bodem in waardoor je 'm dieper kan maken. Wegligging is prima en alles wat je nodig hebt zit erop, ik vind het een aanrader in ieder geval.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 08:58

Bedankt voor al jullie tips! Ik heb gisteren een onwijs leuke uitvoering van een Volkswagen UP Beats uit 2019 met weinig kilometers gezien en hiermee proef gereden. De auto reed fijn en ik vind de auto van binnen heel chique qua bekleding.

De garage gaf aan dat de Seat Mii vrijwel hetzelfde is als de VW Up. Dus daar heb ik niet in gereden, want ze hadden er daarvan ook geen staan die aan mijn wensen voldeed.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:04

Ik heb jaaaren een Suzuki Alto gehad, geen sexy autootje maar ik vond het fantastisch rijden.
Toen overgegaan naar een Fordje Ka, was gevallen op de kleur, maar in vergelijking met de Alto een klere auto.

Nu heb ik sinds 1,5 jaar een Peugotje 108, en echt fantastisch weer en lekker snel, alle optie's die jij noemt zitten er wel op , ook een snelheidsbegrenzer en zo'n schermpje en DAB(ook fijn)

de Peugot is by far de fijnste auto, jammer dat ze niet meer gemaakt worden, dus deze blijft nog wel een poosje(is ook nog maar 1,5 jaar oud)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:16

Kaitlyn schreef:
Ik zit even te kijken op Autotrack, maar ik vind 1 ZOE uit 2013 voor €6.999 en is de accu op lease.
Ik vind het best interessant om mijn auto straks in te ruilen voor een klein elektrisch model, die ook nog een beetje betaalbaar is. Dan moet mijn vriend die maar meenemen als ik een keer met paard en trailer weg moet en zijn auto gebruik. Maar ik vind een range van 100/150 km wel net weinig...

Ze komen inderdaad regelmatig rond die prijs te koop. Met 2000 euro subsidie betaal je dan 5000 euro.
Het oude model, met 22kWh batterij, heeft inderdaad een range van 100/110km in de winter en 150/160 in de zomer, en is vooral ideaal al tweede auto voor woon-werkverkeer en boodschappen enzo, of als je niet vaak lange afstanden rijdt. Wij hebben zelf een iets nieuwer model van 2018, met een range van 220 tot 300km. Die kostte toen 13000, dus 11000 met de subsidie eraf.
Het accupakket kun je als huuraccu erbij nemen, of je kan kiezen om hem over te kopen. Bij zo’n oude modellen is die accu best goedkoop om over te nemen, minder dan 1000 euro en ik heb zelfs van iemand gehoord dat hij een aanbieding kreeg om de accu voor een euro over te kunnen kopen. Dan heb je geen maandelijkse kosten meer.

TS, leuk dat je proefrit goed beviel!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:24

Ik had ook een Fiat 500 en nu via het werk een lease Hyundai i10. Zo ontzettend blij mee! Deed echt pijn om de Fiat te verkopen want die vond ik ook fantastisch maar dit is wel net meer auto.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:39

Hier ook fan van de Kia Picanto. De mijne is inmiddels 13 jaar oud en heb er nooit gedoe mee. Hierna komt er weer een.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:54

SsSimonee schreef:
Ik heb een Mitsubishi Space Star. Hele fijne auto. Wil niet anders meer.

Dit, super fijne auto! Ondertussen heb ik die van mij niet meer, maar nooit ook maar 1 probleem gehad in de tijd dat ik hem heb gereden.
Vanaf een bepaald bouwjaar hebben ze ook een scherm en het uiterlijk is sportief genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:44

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:47

MarlindeRooz schreef:
Wij hebben een Kia Picanto uit 2019 die voldoet aan je eisen! Hele fijne en zuinige auto’s!

Deze!

Mijn garageman heeft ze alleen voor Apk op de brug omdat ze nooit wat mankeren.
En rijden zuinig.
Ik wilde iets groter dus heb voor de Kia Rio gekozen, heerlijk wagentje!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:58

Team Aygo! Klein, compact, past vreselijk veel in en de versies van een aantal jaar terug zijn goed uitgerust met technische snufjes zoals schermen, begrenzers of cruise control.

Ik heb ook wel eens de Twingo van mijn moeder onder mijn kont maar wat vind ik dat een vreselijke auto. Je zit enorm dicht op de deuren en het stuur wat me een onveilig gevoel geeft. Dat ding is door de hoogte ook heel vatbaar voor wind op de snelweg. Ik pak die auto niet graag, terwijl ik met de Aygo zo 1000 kilometer naar Frankrijk rij. :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:01

Ik had een Aygo als leenauto maar die vond ik net als met m’n eerste auto (een C1) zo plastic van binnen.. Misschien de nieuwe versies niet meer maar voorheen hadden ze echt lichte deurtjes en een lelijk goedkoop interieur.

Mijn ouders hadden naar de nieuwste Aygo gekeken maar zijn afgehaakt omdat de achterdeuren maar een beetje open kunnen. Heel gek. :D