Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:16

Wij verbouwen momenteel ook en hebben een koelkast in huis neergezet (keuken is er uit). Deze is gevuld met flesjes water, fris, blikjes bier en er liggen koeken en repen, waar ze gewoon onbeperkt van kunnen pakken. Bier doen ze keurig als ze klaar zijn voor ze weg gaan.
Ik heb 2x voor broodjes gezorgd, maar ze hadden zelf een en ander bij zich. Dus afgesproken dat ik dat niet meer doe, maar zorg voor alles behalve een lunch :+
Het huis staat leeg, dus wij zijn er niet altijd bij. Maar we hebben stoelen neer gezet, er is wc papier. Dus ze gaan hun goddelijke gang verder maar :D
Hier zijn er overigens niet altijd mensen over de vloer, omdat we veel zelf doen in het weekend met hulp van vrienden. Soms wat werklui voor specifieke klussen. Maar voor iedereen geldt: pak wat je wilt, eet en drink genoeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:23

Palmera schreef:
Maar hoe doen jullie dat dan met bv buitenklussers (schilderen buitenkant pand, bv) en drankjes en toilet beschikbaar?
Blijven jullie dan zelf alle werkdagen thuis? Of laten jullie de deur open?

Bij schilderen moet de deur/ramen toch open blijven :+

Bij ons ging de hele voor- en achtergevel eruit, dus ze liepen gewoon in en uit.
Ik vertrok meestal als zij aankwamen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:25

Hier elke dag koffie, lekkere koeken , eitje bakken, soepje, lekker broodje enzovoort. Nu was ik wel hele dagen thuis toen hoor dus had er de tijd ook voor.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:26

Palmera schreef:
Maar hoe doen jullie dat dan met bv buitenklussers (schilderen buitenkant pand, bv) en drankjes en toilet beschikbaar?

Ik kan thuiswerken, dus was die dagen thuis.

Als ik toch een afspraak buiten de deur had, regelde ik dat 1 van mijn ouders eventueel thuis konden zitten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:30

Yenni schreef:
Mijn man komt op plekken waar hij vaak nog niet eens naar de wc mag. Pauze ect inderdaad buiten of in de bus.

Hij heeft zelf altijd lunch en drinken bij. Gelukkig krijgt hij bij de meeste wel wat aangeboden van drinken of iets

Mijn broer vertelde ook zulke verhalen. Ik vind het bizar.

Als ze bij ons in het pand bezig zijn met bijvoorbeeld schilder werkzaamheden dan stellen wij ons appartement beschikbaar als schaft plek en toilet. Ze zijn voor ons aan het werk, dan moet je ze een beetje verzorgen vind ik.

Zowel mijn man als ik hebben kantoor aan huis dus we zijn beide thuis. Als ik zitting heb dan is hij thuis en als hij weg is ben ik thuis. En anders krijgen ze een sleutel, dat is altijd goedgegaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:59

Wij hebben 2 jaar geleden groot verbouwd.

Bouwvakkers hadden onze sleutel dus konden komen en gaan wanneer het ze uit kwam. Er stond altijd koffie, thee, fris met koek klaar. Afhankelijk of we thuis waren wel eens broodje hamburger of gebakken ei. Frietpan hebben we niet en halen is hier echt meteen verder weg.

Ze moesten wel op een dixie, maar dat kwam omdat er in het hele huis geen WC meer was :') .
Dus wij moesten dat ook dan. Douchen deden we in de stalgang die tijd.

En binnen (toen we weer een binnen hadden) tafeltje met stoelen zodat ze comfortabel konden zitten. En buiten een tuinbank zodat er keuze was. Alleen de metselaars gingen zelf in de schuur zitten terwijl binnen geen probleem was. Hele huis was zo'n ontplofte kleren zooi dat echt vieze kleren enzo helemaal niets uit maakte.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:03

Toen mijn ouders hun woning bouwden, kreeg de bouwvakker tussen de middag altijd een gebakken eitje. En op vrijdag een gehaktbal oid en even nadrinken.
Maar dat was maar 1 persoon.
Toen 4 timmerlui buffelden om mest kelder klaar te krijgen in vies koud naar weer, kregen die gewoon warme kost.
Ze waren met een dag of vier klaar.
Ze vraten overigens voor 2 a 3 man per persoon.

Loonwerkers weten ook dat er pan macaroni of fatsoenlijke kost is als ze aan het werk zijn.

Werkvolk krijgt op zijn minst hier koffie aangeboden.

Toen mijn man nog rietdekker was, bij boerenvolk was minimaal koffie standaard, vaak ook tussen de middag een eitje of kroket erbij.
Bij burgers en import was het vaak niets. En soms moesten ze maar in de bus hun pauze maken.
Bij dergelijke klanten werd de ladder niet meer van de bus gehaald als de klant plots bedacht dat de rietdekker het dakraam wel even kon wassen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:39

Hier krijgen ze altijd drinken en lunch. En de eerste keer hebben ze dan idd zelf brood mee maar dat hebben ze gauw genoeg door.

Van huis uit al mee gekregen en ze doen dan vaak net een stapje extra inderdaad dus je hebt er zelf ook nog wat aan.

Mijn broertje moest er ook heel erg aan wennen toen hij richting het Gooi aan het werk was in de stromende regen, dat de bewoners met een warme kop koffie voor het raam staan aapjes te kijken en de werklui niet eens een glaasje water aangeboden krijgen. :n
Ik vind dat zó bizar, als ze zelf aan werk zijn hebben ze ook gewoon koffie op kantoor..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:45

tienus63 schreef:
.

Toen mijn man nog rietdekker was, bij boerenvolk was minimaal koffie standaard, vaak ook tussen de middag een eitje of kroket erbij.
Bij burgers en import was het vaak niets. En soms moesten ze maar in de bus hun pauze maken.

Lekker generaliserend :+
Ik ken genoeg import burgers waar mensen gewoon een kop koffie en eten krijgen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:53

Daihyo schreef:
tienus63 schreef:
.

Lekker generaliserend :+
Ik ken genoeg import burgers waar mensen gewoon een kop koffie en eten krijgen.

Sommige klussers behandelen import anders, als in meer geld rekenen, het werk minder goed doen etc.
Terwijl er juist wel koffie en koek en fris aangeboden werd.
Dat hele ‘ import’ gedoe is mega irritant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:59

Ja dat herken ik ook. Wij zijn ook import, maar hebben hier gelukkig een toffe vriendenkring opgebouwd die connecties hebben. Zonder hen waren we ergens aan het einde van het jaar aan de beurt. Terwijl we onverwacht ons huis uit moesten, een huis hebben gekocht en daardoor een deadline hebben. Dankzij onze vrienden hebben we nu wel vaklui met tijd. En kregen we nog korting ook.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:02

Nou ik ben import maar de Amsterdamse gastvrijheid kennen niet veel mensen hier hoor..

Als er iemand binnenkomt is de eerste vraag, wil je koffie.
Van welk bedrijf dan ook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:04

Hier in ieder geval gezellig samen broodje eten. Als het koud is, een kop soep of een broodje knakworst en warm dan een koeldrankje/ijsje oid. In de middag een koekje erbij.
Uiteraard gebruik maken van het toilet.
Vaak was het wel zo dat ze eerst vol aan het werk gingen en zo rond 10u een kop koffie ofzo.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:23

hier in Duitsland mogen ze het niet ofzo...of ze zijn het niet gewend. Ze hebben alles zelf mee, ik kan echt niks aan ze slijten. Inmiddels dan een bakje koffie. Ik vind het zo naar. Ze zijn voor mij aan het werk, dan wil ik ook goed voor hen zorgen, maar hier in Duitsland is dat niet gangbaar. Maar goed...toen ik een doos koekjes neerzette bij waar ze aan het werk waren was die gelukkig wel snel op. Dan gaat er ws tijdens het werk af en toe een graai in die bak, haha.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:25

Jis_ schreef:
F_inley schreef:
Koelkast in de schuur gevuld met koud drinken, onbeperkt koffie/thee/ water
En idd koeken.
Laatste x met ons nieuwe dak ook vis laten komen en broodjes.

Verder gewoon onze wc gebruiken en je mag in huis pauze houden of in de tuin wat jezelf wil

Huis voor pauze en wc gebeuren vond ik zo vanzelfsprekend tot ik zag dat er in de buurt bij een huis een dixie werd geplaatst

Ja en soms word er gewoon niks geregeld vriendin van mij legt tuinen aan met haar man hoevaak die maar moeten kijken waar ze plassen.
Vind dat zo bizar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:45

Ik vraag het altijd maar ze willen eigenlijk nooit iets.
Standaard antwoord is meestal dat ze anders in no-time uit hun voegen zouden groeien.
De timmerman had zelfs zijn eigen warme lunch mee en een portable magnetronnetje, dat vond ik wel cool.

De rest stapt meestal om 12 uur in de bus en komt een uur later weer terug.

Ben er inmiddels aan gewend. Als ze niet hoeven, hoeft het voor mij ook niet :D

Edit: net als in Duitsland blijkbaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:49

Ik bied koffie of thee of fris aan met iets erbij en tussen de middag wat ze willen, soep, gebakken eitje, knakworstjes, in de winter rookworst, hamburger. Geef niet de keus maar vertel wat ik die dag heb. Is eigenlijk altijd goed, Niet te ingewikkeld maar wat iedereen bijna wel lekker vindt en bij warm weer een ijsje en als ze willen ergens even nog heel koud water, uit de vriezer of koeling.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:51

Ik had koffie, fris en haalde tussen de middag wat lekkers, broodje bal of iets anders.
Ik denk dat je er dan sws voor zorgt dat ze met meer plezier komen en qat beter hun best voor je doen.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:55

Mijn man zit in de zonnepanelen en heeft een installatiebedrijf. Hij wil graag een paar kilo kwijt. hele slechte combi :') hij zegt dat ie koffie en water normaal vindt en verder niks verwacht. Een waterijsje bij 30 graden is wel tof.
Soms pakken klanten uit met allerlei eten wat hij dan wel 'moet' aannemen, dus hij zegt dat ie liever heeft dat iemand zegt 'ik haal zo een pizzaatje voor jullie als jullie willen, welke smaak?', zodat hij ook nog 'Nee, bedankt, ik heb brood bij me' kan zeggen zonder rotgevoel. Iedere dag patat, gevulde koeken en broodjes bal is wat teveel van het goede!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:13

Mar_jolijn schreef:
Iedere dag patat, gevulde koeken en broodjes bal is wat teveel van het goede!

Daarom zorg(de) ik dat er wel van alles is, maar dat ze zelf kunnen pakken/maken.
Of ik bakte een eitje (als zij wilde) die ze tussen hun broodje kaas konden doen.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:48

Hier ook werklui...
Ik zorg dat er drinken voor ze is koud. en vaak wat lekkers voor bij de koffie.
Koffie water enz kunnen ze gewoon pakken. Zit nu zelf niet thuis maar ze krijgen op dag 1 te horen waar de koelkast is en als ik toch boodschappen doe neem ik vaak appelflap of iets mee.

Elektra mannen werken vaak in de avond en ze hebben 1x aanbod aangenomen om wat eten voor ze bestellen maar verder regelen ze het zelf.
Laats "klaagde" de stukadoor dat hij veel te ongezond aan het eten was.
De volgende dag stond er netjes een fruitschaaltje voor hem klaar kon die erg waarderen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:01

Hier gelukkig nog nooit werklui die langer dan 1 dag bezig zijn geweest (behalve mijn ouders, die zijn er dan een heel weekend om te klussen, maar die tel ik nietals werklui)

Werklui kunnen een kop koffie krijgen, maar verder regel ik niets. Ik drink zelf nooit fris en voor die paar uurtjes vind ik het een beetje onzin een hele koelkast vol te stouwen met flessen frisdrank die ik vervolgens 3 jaar later weg kan gooien omdat ze over datum zijn geraakt.

En altijd een waarschuwing géén vingers uit te steken naar de hond én waarschuwen willen ze het huis binnen komen. Hond ligt als ze binnen zijn altijd in de bench, maar zijn ze langere tijd buiten, laat ik de hond wel eens ff 5 minuten uit de bench. Op dat moment is binnen komen dan even géén goed idee. Ik ben er dus ook altijd bij.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:11

Palmera schreef:

Ik en/of partner thuis

Mar_jolijn schreef:
Mijn man zit in de zonnepanelen en heeft een installatiebedrijf. Hij wil graag een paar kilo kwijt. hele slechte combi :') hij zegt dat ie koffie en water normaal vindt en verder niks verwacht. Een waterijsje bij 30 graden is wel tof.
Soms pakken klanten uit met allerlei eten wat hij dan wel 'moet' aannemen, dus hij zegt dat ie liever heeft dat iemand zegt 'ik haal zo een pizzaatje voor jullie als jullie willen, welke smaak?', zodat hij ook nog 'Nee, bedankt, ik heb brood bij me' kan zeggen zonder rotgevoel. Iedere dag patat, gevulde koeken en broodjes bal is wat teveel van het goede!

Ik kom nooit ongevraagd met eten aan, zou ik ook niet prettig vinden (voor mijn lijn :P) ik vraag het altijd eerst. De man die nu bij ons klust heeft volgens mij een lintworm, die zegt nooit nee en heeft volgens mij geen grammetje te veel

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:15

Handig topic! Wij gaven eigenlijk altijd gewoon driken en wat koeken/cake. En stoelen/tafel + muziekbox/radio.

Maar, ik zit nu wel met een dingetje waarvan ik niet weet wat te doen. Onze badkamer én wc worden gedaan. Er is dan dus geen toilet beschikbaar voor de werklui. Mijn pa (zit zelf in de bouw) geeft aan dat dit geen probleem is en ze dan gewoon ergens naar een mac of tankstation gaan. Ik begreep van hem dat dit heel normaal is. Nu lees ik hier dat een dixi al 'mensonterend' is. Hoe moet ik dat volgens jullie oplossen? Ze komen namelijk juist om de badkamer en wc te maken.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:16

Koffie thee water, wat lekkers bij de koffie, een keer een kroketje of een worstenbroodje oid, een keer een ijsje. En (afhankelijk van het seizoen) ook wel eens wat lekker fruit.