Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lalidan schreef:Ik heb alles in stelling staan om buiten te gaan slapen. Ik lig nu binnen, maar indien nodig pak ik mijn deken en verhuis naar buiten. Goedkoopste oplossing, geen problemen met beschermd dorpsgezicht, geen ruzie over airco's, eventueel klamboe over je bed buiten en voila.
Binnen koel krijgen heb ik opgegeven, óók met de mobiele airco. Die krijgt het 2,3 graden omlaag, maar als het hier 32 is, helpt dat verschil ook niet meer.
Temp hierboven is nu al 29 graden, gaat nog erger worden.
JoT schreef:Een raampje open is niet voldoende, je moet echt meerdere ramen open hebben, bij voorkeur enigszins tegenover elkaar. Overal horren in je raam is de investering echt waard. Kost even wat, maar je ramen open kunnen zetten zonder risico op steekbeesten is goud waard.
Wij hebben in de slaapkamer een plafondventilator hangen, als ik die op de middelste stand zet, hoor je 'm nauwelijks, maar hij geeft wel verkoeling.
Verder toch een (mobiele) airco overwegen misschien? Wij hebben een vaste hangen bij de trap. Ik was er altijd op tegen, maar vanaf dat we 'm hebben ben ik eigenlijk toch wel overstag gegaan. Met een half uurtje is mijn werkplek op zolder op temperatuur, en 's avonds de slaapkamer.
Siamsmeesje schreef:Wat betreft zonwerende folie op HR++ ramen, er bestaat inmiddels speciale folie voor zulke ramen.
Wij hebben ook een ouder huis (+/- 1830) en sinds een jaar HR++ ramen erin, vol op het zuiden, dus we kunnen onze lol op. Ik ben er nu ook naar aan het kijken, want het lijkt me wel wat als geboren hitte-hater
JoT schreef:Een raampje open is niet voldoende, je moet echt meerdere ramen open hebben, bij voorkeur enigszins tegenover elkaar. Overal horren in je raam is de investering echt waard. Kost even wat, maar je ramen open kunnen zetten zonder risico op steekbeesten is goud waard.
Wij hebben in de slaapkamer een plafondventilator hangen, als ik die op de middelste stand zet, hoor je 'm nauwelijks, maar hij geeft wel verkoeling.
Verder toch een (mobiele) airco overwegen misschien? Wij hebben een vaste hangen bij de trap. Ik was er altijd op tegen, maar vanaf dat we 'm hebben ben ik eigenlijk toch wel overstag gegaan. Met een half uurtje is mijn werkplek op zolder op temperatuur, en 's avonds de slaapkamer.
fjordjes schreef:Siamsmeesje schreef:Wat betreft zonwerende folie op HR++ ramen, er bestaat inmiddels speciale folie voor zulke ramen.
Wij hebben ook een ouder huis (+/- 1830) en sinds een jaar HR++ ramen erin, vol op het zuiden, dus we kunnen onze lol op. Ik ben er nu ook naar aan het kijken, want het lijkt me wel wat als geboren hitte-hater
Oh dat wist ik niet, ga ff googlen.
rina schreef:Wat overigens ook werkt is verduisterende stof. Die kan je op maat knippen en ook met zuignappen op het raam zetten. BV. https://www.amazon.nl/gp/product/B09CTB ... UTF8&psc=1
Ik heb deze op de ramen die vol en in de zon zitten. Helpt echt wel een aantal graden.
Siamsmeesje schreef:rina schreef:Wat overigens ook werkt is verduisterende stof. Die kan je op maat knippen en ook met zuignappen op het raam zetten. BV. https://www.amazon.nl/gp/product/B09CTB ... UTF8&psc=1
Ik heb deze op de ramen die vol en in de zon zitten. Helpt echt wel een aantal graden.
Ziet er goed uit, maar ben bang dat dat ook snel te verwijderen is? We zitten hier direct aan de straat, dus als het niet direct zichtbaar is dat het eenvoudig te verwijderen is, is dat wel zo fijn
Voor wie nog wat meer info zoekt, dit is een topic over hetzelfde onderwerp uit 2021:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=2028441&hilit=zonwerende+folie
Nikass schreef:Als je overdag thuis werkt, achter de laptop ofzo zegmaar, dan kun je met je voeten in een teiltje ijskoud water gaan zitten. Helpt perfect.
Ik heb nog niet uitgevonden hoe je dat kunt toepassen als je slaapt
fjordjes schreef:Nee geld niet voor alles, hoe het precies zit weet ik niet. Ligt eraan of het past binnen het bouwplan ofzoiets. Maar voor ons rijtje geld het weer wel omdat onze huizen gebouwd zijn naar de oude stijl van het dorp. Achterkant blijft redelijk koel, aan die kant kan ik airco unit kwijt maar dat wil mijn man niet vind ie te duur dus die optie valt af. Aan de achterkant zullen ze ook minder moeilijk doen, echter zit daar alleen maar dakramen dus daar een rolluik plaatsen is niet mogelijk. Eerste verdieping zit onder schuin dak.
Boom planten zal ook moeilijk gaan, er zit een brandkraan in mijn voortuin en alleen de eerste meter is van mij en de rest is gemeentegrond. De heg wordt ook onderhouden door de gemeente omdat die op hun grond staat.
Erg hé dat ik zo in problemen denk in plaats van oplossingen maar of de wederhelft wil het niet of het kan/mag niet van de gemeente.
En we mogen op zich wel zonnepanelen van de gemeente maar dan moet de hele straat mee doen en niet maar 1 huis. Maar ja zie maar dat iedereen mee wil doen...