Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:59

Stofzuigen idd wel elke dag. Met 2 Kids, 2 katten en een hond is dat wel nodig.
Plus dat onze tuin in renovatie is. Dus zand overal..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:12

Elke dag doe ik een half uurtje tot hooguit een uur wat en hou ons huis zo prima schoon (overzichtelijk, bewust geen overbodige spullen en troep). Dat doe ik nu met man en net meerderjarige dochter, maar ook toen we nog katten en konijnen jn huis hadden. Dochterlief doet haar eigen kamer, daar bemoei ik me niet meer mee.

Mijn twee paarden op eigen plekje kosten dagelijks meer tijd :+ !!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 11-06-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:17

Femke_Tweety schreef:
Super klein wonen...

Bij mij andersom hoor :') Teveel hobby's en spullen en een hele grote hond in een huis van 30 m2, was echt altijd goor en zooi :')

Nu heb ik 100 m2 erbij en gaat het een stuk beter :)) .

Steelstofzuiger viel hier juist tegen omdat altijd geklooi met filters, slecht zuigen, bakjes schoonmaken en die borstels vind ik verschrikkelijk (gaan de lange haren in mijn hond vast zitten) dus hier was teruggaan naar een goede degelijke powernogwat zak-stofzuiger juist wel weer een vooruitgang.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:28

Op 1: (is geen ding) maar mijn schoonmaakster die 1x per week op de 1 of andere manier het hele huis in 3 uur schoonmaakt.
Op 2: Robotstofzuiger
Op 3: Dyson steelstofzuiger
Op 4: de Timo App die mijn vriend er aan herinnert dat als hij de afwas doet, om ook de tafel af te nemen, keuken af te nemen etc. (Heeft ADD).
Op 5: de AH die wekelijks de boodschappen bezorgd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:35

Goof schreef:
Niet panisch doen en denken dat je huis steriel moet zijn. Dat scheelt pas tijd.

_/-\o_

Schoenen binnen uit helpt tegen al te veel zooi van buiten naar binnen halen.
Ik heb een bezem staan en die gaat wel elke dag even snel door de keuken heen.
En 2x per week door de rest van de woonkamer en eetkamer.
Stofzuigen misschien 1x per 2 weken ofzo, da's echt vaak zat hier.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:43

Tiggs schreef:
Waarom zou boodschappen bezorgen tegen je principes zijn?

Ik heb er moeite mee als anderen iets voor mij doen wat ik ook zelf zou kunnen doen.
Is een dingetje wat tussen mijn oren zit hoor!
Maar ik leer het al een beetje af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:02

Fitzroy schreef:
Ik heb ook 2 katten. Maar daarom zuig ik nog niet iedere dag. Dan liggen hier en daar houtkorrels of haren, ik heb er geen last van.

Maar goed, ieder het zijne. Ik ben gewoon geen poetser en het interesseert me ook weinig. Mijn huis dus ik moet er zelf wonen.

Dit!
5 katten in huis en geen smetvrees
Ik heb wel een zachte bezem voor het grit maar ik pak echt niet elke dag de stofzuiger.
Robot stofzuiger is met katten niet te doen, de haarballen gaan dan het hele huis door. Heb ze liever op 1 plek.

Ik gebruik veel vochtige schoonmaakdoekjes van de Aldi/Lidl voor kattenongelukjes.
Opruimen moet vaker maar boeit me niet zo, tenzij er visite komt. Dan raas ik het huis door.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:04

Goede schoonmaakmiddelen/spons. Bijv. de voegen in de badkamer gaat met juiste materialen & schoonmaakmiddelen 2x zo snel.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 11-06-23 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:05

Sellyxx schreef:
Goede schoonmaakmiddelen/spons. Bijv. de voegen in de badkamer gaat met juiste materialen & schoonmaakmiddelen 2x zo snel.

Heb je tips voor de materialen voor de badkamer? :o

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:08

Daarnaast; iets heel anders; de Routinery app! Ik ben nogal snel afgeleid of verzin tussendoor 100 andere dingen. En als ik dan aan de slag ga dan ben ik zo perfectionistisch dat het dan weer heel lang kan duren. Als ik mijn Routinery voor een uur aanzet met de verschillende taken daarbinnen, geeft dat ten eerste motivatie om gefocust m'n ding te doen, en ten tweede zorgt het er ook voor dat ik gewoon binnen dat uur stop, en bijv. de volgende dag weer een uurtje wat doe. Dat heeft voor mij veel geholpen, ik was vroeger nog wat meer alles of niks en als ik dan in een alles-bui zat was ik er daarna zo klaar mee dat ik het daarna juist weer te lang liet liggen. Door de Routinery app veel meer structuur & regelmaat gekregen waardoor huishouden nu veel effectiever gaat :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:18

Ik heb hetzelfde dat ik snel afgeleid ben etc en voor mij helpt het om een to do list te maken en alle klusjes in stapjes te noteren.
Bijvoorbeeld vuilnisbakken legen:
    Vuilniszakken uit de vuilnisbakken halen
    Vuilniszakken naar de containers brengen
    Vuilniszakken in de juiste containers doen
    Indien nodig sopje door de vuilnisbakken halen en bakken afdrogen
    Nieuwe vuilniszakken in de vuilnisbakken
En na elke stap afvinken.
Klinkt heel uitgebreid en alsof je ontzettend veel te doen hebt terwijl het bij elkaar mss 10 minuten werk is.
Ik geef mezelf ook een deadline, bijvoorbeeld woensdag komt de huishoudelijke hulp, dan moet ik voor die tijd het huis opgeruimd hebben, de was gesorteerd en een deel ervan gewassen, gedroogd, opgevouwen en opgeruimd, de afwas moet weggewerkt zijn etc.
Wederom klinkt het als ontzettend veel werk maar doordat ik er zondag t/m woensdagochtend voor neem en veel dingen in 10 minuten of korter gedaan zijn is het ook best relaxed en waar nodig neem ik pauzes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:21

1. Tolerantie niveau verhogen :+
2. AH boodschappen laten bezorgen, wekelijks in zelfde tijdvak.
3. Geen kinderen maken. (Hier niet gelukt, maar is volgens mij wel de beste tip voor een opgeruimd en schoon huis)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:30

Een robot/dweil robot met afzuigstation. Ideaal. We hebben 3 katten die van alles binnenlopen en laten hem elke dag zuigen en dweilen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:18

verootjoo schreef:
3. Geen kinderen maken. (Hier niet gelukt, maar is volgens mij wel de beste tip voor een opgeruimd en schoon huis)

3. Is mij wel gelukt, maar…..
4. Geen man nemen!
Die van mij is echt een sleeprat, sloddervos en niets achter zijn kont aan opruimer. Als zijn zooi niet altijd in de weg zou liggen, zou ik echt sneller klaar zijn. Maar da hoop dat dat nog gaat veranderen heb ik opgegeven :') :') :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:22

Esperanza schreef:
verootjoo schreef:

4. Geen man nemen!
Die van mij is echt een sleeprat, sloddervos en niets achter zijn kont aan opruimer. Als zijn zooi niet altijd in de weg zou liggen, zou ik echt sneller klaar zijn. Maar da hoop dat dat nog gaat veranderen heb ik opgegeven :') :') :')

Same :'). De mijne is net een klein kind, wat dat betreft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:27

-de Sweepy app: elke dag een beetje opruimen/poetsen, maar alles zit in een tijdschema, dus uiteindelijk heb je alles wel gedaan
-de Planta app: omdat planten bij mij gemakkelijk dood gingen doordat ik te weinig structuur in m'n hoofd heb en heel random water gaf (of niet). Nu blijft bijna alles leven
-thuiswerken: sinds ik een job heb met max 1-2 keer werken op kantoor, bespaar ik erom veel tijd qua verplaatsingen. Tussendoor een wasje draaien of zo is heel gemakkelijk
-kleiner wonen = minder spullen = minder onderhoud
-eenvoudige onderhoudsvriendelijke tuin, niet te veel perkjes of struiken die gesnoeid moeten worden. We zijn er nog niet over uit of we een robotmaaier gaan kopen of niet...

Mijn groot pijnpunt is de strijk bijhouden. Zeker nu het zo warm is, kan ik mezelf daar niet toe brengen en een strijkster vragen, boezemt me wat angst in.
Als er ooit zo'n machine echt op de markt komt waar je alles in ophangt en het komt er gladgestoomd uit, dan koop ik dat. Maar voorlopig zag ik enkel prototypes :+

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:32

structuur, bijhouden, een partner met wie ik alles 50/50 verdeel, boodschappenlijstjes en vtv bedenken wat we gaan eten.

Ik zweer bij mijn karcher voor het doen van de ramen en gebruik voor het schoonmaker voornamelijk dettol verdunt voor de oppervlaktes en natuurazijn voor spiegels :p

Dat scheelt zoeken naar de juiste flessen haha

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:36

Tieneke schreef:
Mijn groot pijnpunt is de strijk bijhouden. Zeker nu het zo warm is, kan ik mezelf daar niet toe brengen en een strijkster vragen, boezemt me wat angst in.
Als er ooit zo'n machine echt op de markt komt waar je alles in ophangt en het komt er gladgestoomd uit, dan koop ik dat. Maar voorlopig zag ik enkel prototypes :+

oeh bekend probleem, het scheelt wel echt wanneer we de was ophangen ipv alles in de droger gooien.
Je heb wel van die handstomers en anti-kreuk wasmiddel, misschien daar eens naar kijken?

Ik heb een wat luxere strijkijzer gekocht en dan gaat het wel een stuk sneller. Het was een hele oude Tefal en heb nu een Braun die zelf de hitte en hoeveelheid stoom bepaald, al kan ik ook handmatig de warmte en hoeveelheid stoom bepalen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:38

Strijken doe ik echt nooit :=
Ook nooit last van kreukels in kleding.
Heb dat nut nooit begrepen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:42

verootjoo schreef:
Strijken doe ik echt nooit :=
Ook nooit last van kreukels in kleding.
Heb dat nut nooit begrepen.

Idem.
Wat moet er allemaal gestreken worden dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:50

Ik strijk idd ook nooit.

Kleding die gevoelig is voor kreuken, zoals overhemden, worden hier zonder centrifugeren zeiknat opgehangen, netjes op een kledinghanger, dan droogt het prachtig kreukloos op.

Linnen broeken gaan tussendoor een keer in de opfrisstoomfunctie van mn wasmachine en komen er dan ook weer kreukloos uit.

En voor de rest is het idd een kwestie van na het wassen direct netjes op het droogrek hangen, dan komen er geen kreukels in en kun je het direct netjes opvouwen en weer in de kast leggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:52

Idd, voor mij ook een kwestie van de juiste centrifugeerstand en een goede ophangtechniek.

En sommige kledingstukken worden juist kreukvrij droog in de droger ipv ophangen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:58

Esperanza schreef:
verootjoo schreef:

4. Geen man nemen!

Zie punt 1 :+

Tieneke schreef:
-de Sweepy app: elke dag een beetje opruimen/poetsen, maar alles zit in een tijdschema, dus uiteindelijk heb je alles wel gedaan
-de Planta app: omdat planten bij mij gemakkelijk dood gingen doordat ik te weinig structuur in m'n hoofd heb en heel random water gaf (of niet). Nu blijft bijna alles leven
-thuiswerken: sinds ik een job heb met max 1-2 keer werken op kantoor, bespaar ik erom veel tijd qua verplaatsingen. Tussendoor een wasje draaien of zo is heel gemakkelijk
-eenvoudige onderhoudsvriendelijke tuin, niet te veel perkjes of struiken die gesnoeid moeten worden. We zijn er nog niet over uit of we een robotmaaier gaan kopen of niet...

Ik heb niet eens een strijkijzer :+
Voor blousjes snap ik het (vandaar dat ik die niet heb), voor al het andere vind ik het onzin om te strijken. Ik zag een keer iemand ondergoed strijken. Vond ik echt het toppunt van tijdsverspilling :')

Opruimen en serieus schoonmaken doe ik eigenlijk alleen als er bezoek komt, max 1x per maand, en ook dan ben ik binnen een uur klaar. Het maakt mij niet uit dat er van alles op tafel ligt, de bovenkant van de kast stoffig is en de schone was stop ik als een kluwe in de kast. Scheelt een hoop werk. En nee, het is zeker geen zwijnenstal hier, zoveel troep maak ik niet. Grijs tapijt is trouwens heel handig :))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:17

Tieneke schreef:

Niks strijken maar alleen vouwen. Vroeger, toen ik nog tijd had, streek ik alles. Nu enkel nog bloesjes.

Ik ben erg blij met mijn steelstofzuiger en mijn spray dweil. De dweil maakt iets minder goed schoon dan een gewone dweil maar met de tijd die ik me ermee bespaar kan ik een keer extra dweilen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:28

Ik ben redelijk neurotisch als het over mijn kledij gaat, ik bouw bijna niets op, alles moet opgehangen worden :+
Ik hang wel vaak dingen op om te drogen, maar ik vind het niet hetzelfde als gestreken... %)