WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:22

Dorine92 schreef:
Tazzey schreef:
Wij zijn ook ruim 200% vooruit in twee jaar. Ik maak geen bezwaar. De hoeveelheid rente die ik nu bespaar op de hypotheek die nu in de laagte risico klasse valt weegt absoluut niet op tegen die paar tientjes die ik meer kwijt zou zijn.

Ik las hier iets over maar ik snapte er niet zoveel van. Tell me more... heeft het iets met de inkomstenbelasting te maken of met de hypotheek zelf?
Ik heb trouwens al hele lage rente, zat nog net in de goede tijd

Hypotheekrentes verschillen naar gelang de verhouding van het geleende bedrag en de waarde van het huis. Is de waarde 80-100% van de hypotheek dan betaal je het hoogste rentetarief, doorgaans wat je hebt vastgelegd. Ik hou het even fictief maar stel ik had een rente van 3,8% en daarmee viel ik in de 80-100% risicoklasse. Nu bedraagt mijn hypotheek minder dan 25% van de waarde van het huis en is mijn rente verlaagd naar 1,7%.

Log even in bij de hypotheek verstrekker en kijk wat de huidige waarde van de woning is. Vergelijk die met de woz en als die flink hoger is stuur je een kopie aan de bank toe en kun je minder rente betalen.

Bij is bezwaar maken tientjes werk terwijl ik nu ruim €300 per maand minder ga betalen. Best de moeite waard dus.

Florale

Re: WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:24

In 2020 nog iets van 135000 nu 202000... Niet grappig meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:25

Dorine92 schreef:
verootjoo schreef:
Als je WOZ zo erg stijgt zou ik uitzoeken of je dat bij je hypotheekverstrekker kan melden, misschien kan je risico-opslag omlaag en dan betaal je minder.

Ik vind dit wel interessant om uit te zoeken. Hoewel ik me afvraag of het veel zou kunnen zijn op een lage hypotheek waar maar 2 procent rente op zit

Ja want in die rente zit risico-opslag en als de verhouding hypotheek-huiswaarde anders wordt kan de risico-opslag mogelijk omlaag.

Juist op een lage hypotheek voor een huis wat veel meer waard is geworden is dit interessant. Je hypotheekverstrekker loopt dan veel minder risico met jou dus betaal je minder risico-opslag.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-02-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 21:25

Tazzey schreef:
Dorine92 schreef:
Ik las hier iets over maar ik snapte er niet zoveel van. Tell me more... heeft het iets met de inkomstenbelasting te maken of met de hypotheek zelf?
Ik heb trouwens al hele lage rente, zat nog net in de goede tijd

Hypotheekrentes verschillen naar gelang de verhouding van het geleende bedrag en de waarde van het huis. Is de waarde 80-100% van de hypotheek dan betaal je het hoogste rentetarief, doorgaans wat je hebt vastgelegd. Ik hou het even fictief maar stel ik had een rente van 3,8% en daarmee viel ik in de 80-100% risicoklasse. Nu bedraagt mijn hypotheek minder dan 25% van de waarde van het huis en is mijn rente verlaagd naar 1,7%.

Log even in bij de hypotheek verstrekker en kijk wat de huidige waarde van de woning is. Vergelijk die met de woz en als die flink hoger is stuur je een kopie aan de bank toe en kun je minder rente betalen.

Bij is bezwaar maken tientjes werk terwijl ik nu ruim €300 per maand minder ga betalen. Best de moeite waard dus.

Ik betaal maar 450 per maand aan hypotheek, maar inderdaad als het 100 euro in de maand zou schelen is het zeker de moeite waard. Misschien even voorleggen aan de boekhouder

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:26

Hier ook voor het eerst bezwaar gemaakt.
Maar ook al wordt hij naar beneden afgesteld volgens mij scheelt het niet heel veel maar we gaan t zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 21:26

Florale schreef:

Maar toch heb ik nog niemand gehoord die zo’n extreme stijging heeft gehad als die van mij

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 21:32

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind dit wel interessant om uit te zoeken. Hoewel ik me afvraag of het veel zou kunnen zijn op een lage hypotheek waar maar 2 procent rente op zit

Ja want in die rente zit risico-opslag en als de verhouding hypotheek-huiswaarde anders wordt kan de risico-opslag mogelijk omlaag.

Juist op een lage hypotheek voor een huis wat veel meer waard is geworden is dit interessant. Je hypotheekverstrekker loopt dan veel minder risico met jou dus betaal je minder risico-opslag.

Ik zit te liegen zie ik. Ik betaal maar 1,47% rente.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:46

Oh herkenbaar.

Ellende ieder jaar weer.
Hier ook echt bizar gestegen.

Maar het huis van familie spande vorig de kroon.
Oude boerderij van meer dan 100 jaar oud. Tijd heeft binnen en buiten letterlijk 50 jaar stil gestaan.

Woz waarde van 349 naar boven de 7 ton :')
Als iemand het huis koopt blijven enkel de buiten muren staan. De rest moet er allemaal af. Inclusief dak met rieten kap ….

Alleen het dak gaat je al meer dan 1,5 ton kosten :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:46

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:
Of je een rijke man naast je hebt of alleen woont, daar gaat de WOZ niet over.
Hoeveel afval je produceert ook niet.

Maar de jeugdzorg zit omdat de VVD dat graag wilde bij de gemeente
en daar is een schreeuwend tekort aan geld.

Dan moeten ze lekker zo doorgaan. Mensen gaan dit niet meer kunnen betalen op deze manier.

Klopt - de VVD gooide de jeugdzorg naar de gemeenten als bezuiniging, en of de zorg over tien jaar nog te betalen is, is een grote vraag.
Citaat:
Het idee om gewoon te vertrekken wordt wel echt steeds aantrekkelijker. Huis verkopen (...)
In sommige andere landen hou je het heel lang uit met een leuk zakcentje, zeker als je nog hier en daar wat werkjes doet

... maar reken je niet te snel rijk!
De ervaring van rijke Nederlanders die naar België verhuizden/ emigreerden:
de collectieve lasten zijn lager
(Hoihoihoi....!!!)
en de individuele lasten zijn doorgaans hoger... -O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:52

Sommige stijgingen zijn echt absurd. Nu twijfel ik ook aan onze stijging. Zijn van 110 k in 2020 naar 197 k gegaan, is dit normaal? :o?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:00

Ts :oo dat is echt extreem.

Ik schrok al even omdat het bij ons van 635 naar 778 is gegaan in vergelijking met vorig jaar. We begonnen bij 505, 5 jaar geleden. Dat valt dus blijkbaar mee. :=

Als ik zie met wat voor woningen de vergelijking is gemaakt vind ik dat soms niet echt vergelijkbaar, maar goed. Dat is ook lastig als het geen rijtjes huis oid is.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:06

En allemaal wel rechtstreeks bezwaar maken en niet via zo'n leuk bureau wat vanalles belooft, daar wordt alles in je gemeente uiteindelijk alleen maar duurder van :Y)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 22:18

verootjoo schreef:
Als je WOZ zo erg stijgt zou ik uitzoeken of je dat bij je hypotheekverstrekker kan melden, misschien kan je risico-opslag omlaag en dan betaal je minder.

Ik heb net even gegoogled maar volgens mij is dit niet op mij van toepassing omdat ik Nationale Hypotheek Garantie heb

Ik vond namelijk na even Googelen: “Zo scheelt een hogere of lagere tariefklasse soms wel 0,5% aan rente. Tenzij u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft. In zo’n geval heeft u zelden te maken met renteopslag.”

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 22:20

Saul schreef:
Oh herkenbaar.

Ellende ieder jaar weer.

Oude boerderij van meer dan 100 jaar oud. Tijd heeft binnen en buiten letterlijk 50 jaar stil gestaan.

Als iemand het huis koopt blijven enkel de buiten muren staan. De rest moet er allemaal af. Inclusief dak met rieten kap ….

Wow. Ze doen dus gewoon maar wat lijkt het. Kijken verder nergens naar

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 22:24

Janneke2 schreef:
Dorine92 schreef:
Dan moeten ze lekker zo doorgaan. Mensen gaan dit niet meer kunnen betalen op deze manier.

Klopt - de VVD gooide de jeugdzorg naar de gemeenten als bezuiniging, en of de zorg over tien jaar nog te betalen is, is een grote vraag.
Citaat:
Het idee om gewoon te vertrekken wordt wel echt steeds aantrekkelijker. Huis verkopen (...)
In sommige andere landen hou je het heel lang uit met een leuk zakcentje, zeker als je nog hier en daar wat werkjes doet

(Hoihoihoi....!!!)

België was nou ook niet het eerste land waar ik aan dacht... ook niet het tweede of derde of vijftiende land trouwens :+
Zat meer te denken aan het Caribisch gebied ofzo :D

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:27

Dorine92 schreef:
Florale schreef:

Maar toch heb ik nog niemand gehoord die zo’n extreme stijging heeft gehad als die van mij

Ja hoor 220k naar 765k in 5 jaar
Maar de woningen kun je ook voor die prijs verkopen, dus helaas is het ook eerlijk

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:29

Saul schreef:
Oh herkenbaar.

Ellende ieder jaar weer.

En toch betalen mensen het. De prijzen zijn echt bizar op het moment.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:31

Dorine92 schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb net even gegoogled maar volgens mij is dit niet op mij van toepassing omdat ik Nationale Hypotheek Garantie heb

Ik vond namelijk na even Googelen: “Zo scheelt een hogere of lagere tariefklasse soms wel 0,5% aan rente. Tenzij u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft. In zo’n geval heeft u zelden te maken met renteopslag.”

Bij nhg heb je altijd al de laagste rente klasse volgens mij. Ik heb geen nhg omdat de waarde te hoog was destijds dus ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:32

eilleen333 schreef:
Saul schreef:
Oh herkenbaar.

Ellende ieder jaar weer.

En toch betalen mensen het. De prijzen zijn echt bizar op het moment.

Een jaar geleden zou ik zeggen. Ja misschien wel. Ondanks dat er echt voor 2-3 ton al dan niet meer aan het huis gedaan moet worden.

Maar nu in deze tijd? Dat is toch geen doen?
Dan heb je het over meer dan een miljoen voor een oude boerderij met een klein beetje grond …

Maar vind onze woz ook bizar.
Ik denk oprecht niet dat we dat bedrag voor ons huis zouden krijgen als we het nu te koop zouden zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:41

Citaat:
(Hoihoihoi....!!!)

Citaat:
België was nou ook niet het eerste land waar ik aan dacht... ook niet het tweede of derde of vijftiende land trouwens :+
Zat meer te denken aan het Caribisch gebied ofzo :D

{:} Lekker warm.
... maar westers niveau ziekenhuiszorg - oejjj!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:42

Dorine92 schreef:
verootjoo schreef:

Ah dat is ook zo, NHG is daar al in voorzien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:46

Op de radio komt vaak een reclame voorbij van www.eerlijkewoz.nl
Misschien daar eens kijken?.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:54

Tieme schreef:
Op de radio komt vaak een reclame voorbij van https://www.eerlijkewoz.nl

Daar heb je weinig aan. Als je echt iets wilt weten moet je betalen.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:56

Tieme schreef:
Op de radio komt vaak een reclame voorbij van https://www.eerlijkewoz.nl

Al die gratis bureaus zijn waardeloos. De gemeente tikt 750 euro per bezwaar af, wat ze gewoon doorbereken in de kosten voor alle inwoners. Rechtstreeks bezwaar maken is altijd gratis en kost de gemeente niks extra.. En jou dus uiteindelijk ook niet.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:58

Hier ook een stijging van 32%, hebben bezwaar gemaakt :+

Hebben hier vergeleken met huizen die bijna 2x zo groot zijn :=