Kleinere auto maar niet te klein?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:21

Als eerste auto kun je italiaanse merken en franse merken zeker echt het beste mijden. Dan heb ik het over bijv fiat, alfa romeo, citroen, peugeot, renault, etc etc
Mini is niet bepaald betrouwbaar.
Van ieder merk zul je goede en minder goede verhalen horen uiteindelijk.
Let op bij VAG (dus seat audi vw) dat ze geen olie lekken of verbruiken. Het is een kwaaltje. Net als dat de dsg het regelmatig te wegen laat. Mocht je automaat willen. De dsg van seat is dan van de vag het beste. Bij vag kies je ook het liefst voor de 1.4 motoren omdat die simpelweg het sterkst zijn en het minst problemen.
Bij opel is roest vaak een kwaaltje.
Heb zelf een Corsa van 2009, twee zelfs, heel tevreden over. Daarvoor een fiesta van 2007, welliswaar 3 deurs, maar daar zijn we als gezin ook wel mee naar Duitsland geweest en dat was comfortabel. Corsa zit achterin erg comfortabel met veel beenruimte.
Uiteindelijk kun je het best ergens heen gaan waar je heel veel verschillende soorten auto’s kan bekijken en er ook in kan gaan zitten en mee kan gaan rijden. Wat voor jou hemel op aarde is kan voor een andere een werkelijke hel wezen.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:23

Mini is niet vergelijkbaar met de Fiat500 en C1 etc vind ik qua grootte. Als trotse Mini bezitter (uit 2018, met union jack achterlichten <3 ) wil ik nooit meer anders. Voorin van binnen zit je erg ruim en alles zit erop en eraan. Je hebt hem ook in 5 deurs variant (vind zelf de 3 deurs wel mooier). Zijn alleen wel erg prijzig.

Mijn vriend heeft de Ford Fiesta uit 2017, dat model vind ik wel leuk om te zien (leuker dan het nieuwe model vanaf 2018 denk ik ongeveer, die vind ik wat saaier en “degelijker”) Die is 5 deurs en dat is wel wat praktischer. Voor lange stukken rijden pakken we de Mini (kan je makkelijk een roadtrip van 8 uur comfortabel in zitten) en als we veel mee moeten nemen of er moeten mensen achterin dan nemen we de Fiesta.
Fiesta is een prima auto voor wat jij zoekt denk ik!

En misschien nog de Audi A1? Vind ik ook echt een “vrouwenauto” om te zien en 5 deurs!
Laatst bijgewerkt door Mereltje op 24-02-23 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:25

Ik heb sinds kort een Citroën DS3, heerlijke auto, vind hem ook heel mooi/elegant, zowel van buiten als van binnen. En een stuk ruimer van de C1 die ik hiervoor reed, vooral de kofferbak maar ook qua breedte, net wat meer comfort. Ik zie de Swift, Clio en Fabia hier ook al voorbij komen. In allemaal wel eens gezeten en qua ruimte denk ik wel vergelijkbaar, maar ik vind ze niet zo mooi als mijn DS :o

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:26

Toyota Yaris ik heb een hybride dus automaat wat een heerlijke auto en heel zuinig!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:28

PSvanLot schreef:
In een Opel Karl krijg je nog geen twee personen op de achterbank. De beenruimte is zo extreem beperkt dat je er schuin in moet zitten. Sowieso zijn de Karl en Adam uit productie.

Ik heb een Kia Picanto gereden, gingen makkelijk 5 volwassenen in.

Heerlijke auto de Picanto :j
Lekker compact, je kan het zo luxe maken als je wil en qua beenruimte is het ook niet verkeerd.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:29

Afbeelding
Ik rij sinds een jaar in een nieuwer type nissan micra. Hiervoor steeds ruimere stations gehad. Echter zit ik vaker alleen in de auto vandaar de keuze voor een iets kleinere auto. Deze mag ook nog 1200 kg trekken. Ik vind het voor een iets kleinere auto een ruime auto.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:37

Eretria schreef:
Als eerste auto kun je italiaanse merken en franse merken zeker echt het beste mijden. Dan heb ik het over bijv fiat, alfa romeo, citroen, peugeot, renault, etc etc
Let op bij VAG (dus seat audi vw) dat ze geen olie lekken of verbruiken. Het is een kwaaltje. Net als dat de dsg het regelmatig te wegen laat. Mocht je automaat willen. De dsg van seat is dan van de vag het beste. Bij vag kies je ook het liefst voor de 1.4 motoren omdat die simpelweg het sterkst zijn en het minst problemen.

Wat een onzin :')

- de zogenaamde onbetrouwbaarheid van bepaalde merken is echt een achterhaald verhaal. Ik ken genoeg mensen die nooit problemen hebben gehad met een franse auto, inclusief ikzelf. Overal zitten betrouwbare en minder betrouwbare modellen tussen, maar het verhaal dat een franse auto onbetrouwbaarder zou zijn mag toch echt een keer de wereld uit.
- Helaas zijn de moderne motoren zo ontzettend uitgeknepen dat je uberhaupt vaker problemen hebt. Soms kun je daarom beter niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een motor met weinig vermogen en veel PK's kun je dus beter laten gaan. Is dat wat je probeert te zeggen?
- Bij oude opels was roest een kwaaltje, maar bij de modellen vanaf zo ongeveer 2005 echt niet meer of minder dan bij een ander merk :n met name in de oude astra's zaten ontwerpfouten wat dat betreft.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:59

Achterom schreef:
Eretria schreef:

- de zogenaamde onbetrouwbaarheid van bepaalde merken is echt een achterhaald verhaal. Ik ken genoeg mensen die nooit problemen hebben gehad met een franse auto, inclusief ikzelf. Overal zitten betrouwbare en minder betrouwbare modellen tussen, maar het verhaal dat een franse auto onbetrouwbaarder zou zijn mag toch echt een keer de wereld uit.
- Helaas zijn de moderne motoren zo ontzettend uitgeknepen dat je uberhaupt vaker problemen hebt. Soms kun je daarom beter niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een motor met weinig vermogen en veel PK's kun je dus beter laten gaan. Is dat wat je probeert te zeggen?
- Bij oude opels was roest een kwaaltje, maar bij de modellen vanaf zo ongeveer 2005 echt niet meer of minder dan bij een ander merk :n met name in de oude astra's zaten ontwerpfouten wat dat betreft.

Bij hoeveel garages heb jij gewerkt?
Bij corsa’s roest de rand vd motorkap weg evenals de achterschermen. En ja, modellen 2007-2014.

Franse auto’s zijn wij het meest terugkomen in de werkplaats.

CRos95

Re: Kleinere auto maar niet te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:02

Ik heb een hele tijd gereden in de fiat Punto. Sinds kort over op de polo omdat ik dat geweldige auto’s vind, maar de punto is wel wat vrouwelijker :j. Qua formaat zijn ze echt heel vergelijkbaar en qua prijs ook nog leuk (vooral de TwinAir is qua wegenbelasting ook erg fijn).

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:04

Ik zie hier veel de Suzuki swift voorbij komen, ondanks dat ik ontzettend fan ben van onze swift, zou ik er nooit met 5 volwassenen in gaan zitten :')
Wij (man en ik) zijn überhaupt al lang genoeg (175 en 185-190) om met de bestuurderstoel op de maximale lengte te moeten zitten (dus stoel helemaal naar achter). Als je dat doet past er al geen maxicosi achterin. Dus wij moeten met baby al wat krapper gaan zitten.

Verder alleen ervaring met 4 volwassen dames in de auto (verschillende groottes) en dan merk ik wel dat de vlotheid uit de auto gaat. Je krijgt het gevoel dat je moet aanslingeren om mee te komen met het invoegen op de snelweg.

Verder is het wel een mega prettige auto.

Dus als je geregeld met 5 volwassen willen gaan rijden zou ik een maatje groter pakken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:11

Eretria schreef:
Achterom schreef:

Bij hoeveel garages heb jij gewerkt?
Bij corsa’s roest de rand vd motorkap weg evenals de achterschermen. En ja, modellen 2007-2014.

Franse auto’s zijn wij het meest terugkomen in de werkplaats.

Ikzelf niet, iemand in mijn zeer directe omgeving wel.
En die zei letterlijk om dat dit soort vooroordelen echt achterhaald zijn. Kijk naar de auto die voor je staat, hoe staat die er bij, hoe is er mee omgegaan en wat is de onderhoudsgeschiedenis. Dat geeft een veel betere indicatie dan wat dan ook.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:12

Ik heb 2 jaar een Nissan Micra 2018 model gereden en ben echt verliefd op die auto. Als mensen een wat kleinere 5 deurs willen, welke nog steeds best ruim is binnenin, raad ik die zeker aan. Vond 'm ook vanbinnen echt heel mooi voorin - met 2 kleuren bekleding op dashboard, beige en zwart in mijn geval - en ook zowel voor als achterin echt wel ruim. De kofferbak was ook ruim zat vond ik - in die tijd zat m'n herder er nog in ook achterin bv.

Mis mijn kleine monstertje echt haha als het kon zou ik 'm zo weer willen hebben - maar is hier niet praktisch meer ivm grote hond (daar rijd ik nu een caddy mee lol)

Ik reed 'm nieuw, als lease, dus ik durf niet te zeggen wat ze kosten als je ze aanschaft (tweedehands) en of het dan binnen je budget past (als de auto je uberhaupt al aanspreekt natuurlijk)

Ik vond het een echt heel prettig rijdende auto en betrouwbaar, fijne wegligging en heb er echt heel fijn mee rond gecrosst overal naartoe <3 Mis 'm echt nog steeds haha!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-02-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 13:15

ingvdh schreef:
Hoever wil je rijden met die 5 personen en hoe vaak?

In mijn Golf kunnen 5 mensen, maar om er mee naar Frankrijk te gaan is alles behalve comfortabel, tenzij er 3 kinderen bij zitten.

En als het maar voor een enkele rit is, waarom zou je dan zoveel extra betalen voor die ene keer. Dat worden hele dure ritje en je vrienden gaan echt het verschil niet bijbetalen.

Dat is zeker zo! Ik wil gewoon een auto dat af en toe m’n neefje en nichtje mee kunnen. Waar ik ook als het moet langere afstand zou kunnen rijden. Maar ik rijd er niet heel veel in. Paar x per week dan een uur per dag.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:21

Kaplaars schreef:
Ik heb een Skoda fabia, hij is klein maar ruim, ziet eruit als een grote wagen. Is laag in de wegenbelasting, super zuinig en erg trouw.
En.... als je een beetje goed past en meet, kun je 7 kleine baaltjes hooi meenemen :Y)

[ [url=m/yAxx68.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_ _/-\o_ :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:30

Hier ook een Kia Picanto (X Line) en ik ben er helemaal wijs mee.
Hij neemt maar weinig parkeerruimte nodig maar in kan er 5 volwassen personen in kwijt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:35

Ga proefrijden, echt waar. Ik ga namelijk nog liever overal heen fietsen dan in een Kia Picanto te rijden. Ik had een nieuw model mee van het autoschadebedrijf, en ik vond het een regelrechte ramp :+

Nu heb ik een Seat Ibiza. Ook een ramp, ik sta te vaak bij de garage.

In een mini kun je best achterin zitten als je niet 1.90 meter bent :j

Als het uit kon, nam ik weer een BMW 1-serie. Maar die zijn door de lange neus niet erg compact en ze zijn ook niet erg zuinig. Ze rijden wel geweldig.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:44

Niet onbelangrijk: Wat is je budget?

Een Audi A1 of een Kia Picanto zit nog wel een verschil tussen in aanschafprijs. :+

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:45

Ik heb sinds kort de mitsubishi space star uit 2020. Heerlijke auto. Hiervoor had ik een c1 maar dat was toch echt wat te klein.
Tevens ook hyundai i20 en mazda 2 proef gereden dat waren ook wel een hele fijne ruime auto's.
Ligt denk ik ook aan welk budget je er aan uit wilt geven

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:46

Wat zijn je verdere eisen, wensen en budget?
Ook handig om mee te nemen in je beslissing.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:53

Toyota Yaris, als het gaat om je neefje en nichtje te vervoeren kan het echt prima! Heb zelf getest, met stoel op mijn lengte (1.80) paste mijn vader (1.90) prima achterin, dus verwacht geen problemen met jonge kinderen. Hele fijne auto, nog nooit problemen mee gehad.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:03

Janinevv schreef:
Dat is zeker zo! Ik wil gewoon een auto dat af en toe m’n neefje en nichtje mee kunnen. Waar ik ook als het moet langere afstand zou kunnen rijden. Maar ik rijd er niet heel veel in. Paar x per week dan een uur per dag.

Ik had met die eisen een Karl, een rode (andere kleuren vind ik wel ouwelijk ja). Die was echt beter op de snelweg dan de aygo van mn schoonma, en de gemiddelde VW Up die ik tegen kwam.
Heb er 3 maand mee in de zwitserse bergen gereden, en eens 5 dronken boeren op de achterbank gehad. ging allemaal, voor 20 eur wegenbelasting in de maand, en bijzonder zuinig (zeker als je er meestal maar alleen in zit)...

heb hem pas helaas totallos gereden(en dan heeft hij me echt goed beschermd voor een koekblik) en nu een volvo v40 diesel, maar mn situatie is ook heel anders nu, anders hadk hem zeker terug gekocht.

Heb pas ook een corsa proefgereden, nieuwer model, was een super leuk sportief ding om te zien, maar als ik dan voor een auto wilde gaan die net nix kan trekken ect, dan ga ik liever voor echt klein, want voor die meerprijs in de wegenbelasting vind ik persoonlijk dat je voornamelijk looks en niet zo zeer prestatie terug krijgt... maar dat is maar net wat je belangrijk vind, en ik heb liever trekkracht dan ruimte.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:06

prugelpiet schreef:
Nu heb ik een Seat Ibiza. Ook een ramp, ik sta te vaak bij de garage.

Ik stond erg weinig bij de garage met mijn Seat Ibiza. Alleen de banden sleten ontzettend hard.
Wel kwam ik er achter dat ik een schade-auto had gekocht vanuit Duitsland. Maar dat kan je natuurlijk ondervangen om een auto te kopen waarbij de onderhoudshistorie aanwezig of dat hij NAP goed is.

Het enige paneel wat nog de originele kleur had was op het dak. Hij heeft flink in elkaar gelegen. Als je er met een lamp op scheen zag je de kleurverschillen tussen de panelen. Maar gewoon in daglicht was het niet te onderscheiden.

Het was zo'n fijne auto, vind het nog steeds jammer dat hij weg moest. Want hij reed ontzettend fijn en was mooi zuinig. Ik had persoonlijk heel veel pech met mijn Ford Ka. Die was zo lek als een zeef. Lag iedere keer plassen water bij de voeten.

Ik vermoed dat iedereen wel onpliezige ervaringen hebben met een merk of juist fijne ervaringen.

Heb nu een slag groter qua auto. Vind die ook fijn rijden, maar die Seat reed net eventjes een tikkeltje fijner.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:10

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:11

Heb zelf jaren een Renault Clio en daarvoor een Toyota Yaris gereden.
Deze voldoen wel aan je eisen.
Beiden voldoende kofferbakruimte, met omgeklapte bank kan je er heel veel in vervoeren.
Achterin voldoende beenruimte voor volwassenen (meer dan in sommige grotere auto's).
3 volwassenen achterin is wel erg knus. Maar 3 kinderen kan prima.

En Renault als frans merk heeft dan een slechte naam, maar toch mijn Clio 5 jaar lang gereden zonder ooit pech te hebben gehad.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:14

Ik heb een mitsubishi space star gehad. Fijn autootje genoeg plek en reed erg comfortabel. Daarnaast ook nooit mankementen gehad met de auto.

Afbeelding