Do's en Don'ts Keuken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 02:28

Wij hebben onze keuken nu een jaar staan en zijn tevreden.

We hebben een eiland met aan de ene kant een inductie plaat met afzuiging erin. Ik twijfelde, maar die doet het echt perfect.
In het midden werkblad en vaatwasser eronder en dan de wasbak. Naast kookplaat en wasbak nog aanrecht.

Ik wilde ook de vaatwasser hoger, maar ook aan de kant van de wasbak, dus hij staat gewoon laag.
We hadden in het vorige huis een stenen dubbele bak en nu een extra grote rvs, maar die is minder diep en heb wel last van spetteren, dus overweeg die wel te gaan vervangen.

We hadden ene gewone kraan, maar nu alweer een half jaar een Grohe kokend water kraan met een ventiel dinges?? Het duurde te lang voor warm water er was en mn dure waterkoker was al stuk, dus toch een kokend water kraan gekozen. Hebben dus ook direct lauw/warm water.

Onder kookplaat kan ik alle pannen in 2 grote lades kwijt en onder de wasbak hebben we 2 uittrekbare vuilnisbakjes.

Aan de andere kant van het eiland op beide hoeken een deur kastje met in ene kast bordjes en schaaltjes en dergelijke, dan een stukje bar met 2 hoge stoeltjes en andere kastje staan glazen, tafelkleden en placemats enzo.

Vanaf koken kijk ik naar de eettafel en daarna naar buiten het terras en de paarden.

Aan de andere kant staat onder het raam nog een stuk met 3 lade kasten. Daar staat ook koffiezet apparaat.
Achter me in bovenste la meteen alles wat je gebruikt bij koken.

Naast de kasten onder het raam 1 halfhoge kast met een ruime oven. Kwam van een 5pits gasfornuis van 90cm, maar deze bevalt prima.
Geen magnetron.
Aan de andere kant naast het raam een amerikaanse koelkast. Hadden we in vorige huis ook en ben dol op de ijsklontjes. Deze heeft ook de door in door, wat toch wel scheelt.
Eigenlijk vind ik het koel deel te groot en vries deel iets te klein, maar neem het voor lief.

Wij hebben boven het eiland 3 "leuke" lampjes, precies op de helft zeg maar.
Boven het andere deel 2 spotjes.

Wij hebben een houten werkblad. Hadden we in vorige huis ook en vind ik gewoon het mooist. Was na 8jr nog prima en deze houdt zich ook goed.
Bij vorige zette ik alles zo erop en nooit gedoe.

Eigenlijk heb ik zelfs nog teveel kastruimte, maar heb geloof ik ook niet zoveel hebbedingetjes voor in de keuken.

Onder het raam hebben we 2 dubbele stopcontacten. Maar gebruiken er daar maar 1 voor koffiezetapparaat.
In eiland hebben we hem aan de zijkant gedaan waar je niet tegenaan loopt, dus die zie je amper ooit. Valt ook net weg onder het werkblad. Die gebruik ik eigenlijk alleen voor de staafmixer bij soep of saus.

Kruiden staan op een carrousel op het werkblad.

Theedoek en handdoek naast wasbak aan zijkant gedaan. Ideale plek, maar als onze border collie erlangs loopt, zitten er haren aan, dus willen we anders doen.

We hebben de doorgangen wel extra breed en de ruimte tussen het werkblad onder het raam en het eiland ook extra breed, maar niet te breed dat je niet makkelijk wat pakt achter je tijdens het koken.
En je zet zo iets in de oven in 1 draai.

Ik wil geen dieper werkblad. Mijn moeder heeft een hoekkeuken en wij kunnen allebei daar de hoek niet schoonmaken.
Dat had ik bij mijn vorige, hoekkeuken dus niet. Daar een uittrek carrousel en was prima.

Wat ik echt een don't vind is een kookplaat tegen de muur. Dat zat in dit huis en vond ik echt heel vervelend.

Onze boiler van kokend water kraan staat achter spoelkastje en dan achter de wand van het stukje bar. Dat konden we iets naar voren brengen en zo de 7 of 8liter boiler wegwerken en er toch bij kunnen in nood.

Onze vorige keuken had wel bovenkastjes, maar gebruikte de bovenste plankjes amper.

Verder zou ik me niet teveel aantrekken van trends, tenzij je verbouwd om weer te verkopen. Wat nu mode is en iedereen kiest is over een paar jaar toch weer niet goed. Dus wij verbouwen puur voor onszelf en als we verkopen zoeken de mensen het maar uit.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:09

Dat carrousel van ikea is niet onaardig, maar je kunt nog steeds lastig bij de pannen die achterin staan. Ik ga toch voor een compleet uittrekbaar carrousel :D

Ik vond toch wel luisteren naar anderen een do. Omdat je dan op ideeën komt die je zelf niet hebt, of vooral niet kent :+ . Zoals bijvoorbeeld de tips die hier voorbij komen, ik ben er erg blij mee :j

Dat een heetwaterkraan enorm veel stroom zou verbruiken, herken ik trouwens ook niet.

De kookplaat (zowat) tegen de muur leek mij ook enorm onhandig, vandaar op dat deel van de keuken de keuze voor 70 cm werkblad bij een kookplaat van 52 cm diep. Anders had ik maar zo'n 4 cm voor en achter de kookplaat over :=

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:35

gaucho schreef:
Voor mij is opbergruimte belangrijker dan de optische ruimte :o

Verder vanuit mijn ervaring, heb 2 jaar geleden een nieuwe keuken laten plaatsen in mijn oude huis en in mijn nieuwe huis wat updates:

Do:
Quooker
Stoomoven liever dan magnetron, en liever 2 kleinere ovens als 1
Lades ipv kasten
Voldoende koel- en vriesruimte, ik heb in mijn nieuwe huis een losse Amerikaanse koelkast met vrieslades geplaatst.
Inductie. Ik heb overigens 60 centimeter en dat bevalt echt prima. Ik gebruik mijn stoomoven veel voor koken, en de verschillende zones van de inductie plaat zijn samen te voegen.
Apothekerskast met apart uittrekbare laatjes. Die mis ik.

Don't:
Donker glanzend natuurstenen blad (5 minuten na schoonmaken zie je weer kringen). Blijft mij storen, dus ik krijg een ander blad.
Spoelbak met hoekjes

Voor de mensen die een rvs plaat achter het fornuis hebben: rvs spray van Hage is top.
Zo een Le Mans carrousel voor in een hoekkast beviel mij echt prima, kon ik al mijn pannen in kwijt.

Over de waterkeringen. Een waterontharder zou daarbij kunnen helpen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:05

Ik heb een goede waterontharder, fantastisch voor de douche, doet echt niets op mijn natuurstenen blad.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:20

Wat hebben jullie qua verlichting? Ik heb wel bovenkastjes, dit is qua ruimte gewoon noodzakelijk en ik ben ook niet zo anti-bovenkastjes. Ik wil graag slimme verlichting, maar heb daarbij nog niet echt iets gevonden wat me aan staat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:07

Wat is voor jou slimme verlichting?
Dat die automatisch dimt of meer licht geeft als je in de buurt komt? Of je met je stem (Google Home oid) kan aan en uit doen. Of (ook) te bedienen met een app. Verschillende kleuren of alleen wit licht?

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:07

Te bedienen met Google home en app, alleen wit licht is voldoende, wel kunnen dimmen maar hoeft niet automatisch. Heb nu veel producten van Tuya maar vind hun opties voor in de keuken niet mooi. Liever niet iets waarbij ik nog weer een aparte hub aan moet schaffen (IKEA en Philips hue bijv.) maar op zich als dat echt de mooiste optie is prima.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:39

gaucho schreef:
Ik heb een goede waterontharder, fantastisch voor de douche, doet echt niets op mijn natuurstenen blad.

Wat voor een waterontharder heb je als ik vragen mag?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:06

lieke2 schreef:
gaucho schreef:

Wat voor een waterontharder heb je als ik vragen mag?

De 10L Eco duo van Unique waterontharders.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:03

Nayan schreef:
Te bedienen met Google home en app, alleen wit licht is voldoende, wel kunnen dimmen maar hoeft niet automatisch. Heb nu veel producten van Tuya maar vind hun opties voor in de keuken niet mooi. Liever niet iets waarbij ik nog weer een aparte hub aan moet schaffen (IKEA en Philips hue bijv.) maar op zich als dat echt de mooiste optie is prima.

Dat is wel een heel groot platform waar meerdere fabrikanten producten voor maken. Hier staan er een aantal genoemd:
https://fwd.nl/smarthome/tuya-de-smarth ... ds-groter/

Ik zou dan kijken of ik een armatuur kan vinden die ik mooi vind en dan er lampen in zetten die via je platform werken. Je bedient dan de lamp(en) en niet via de (wand)schakelaar.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:25

Roodvos schreef:
Nayan schreef:

Dat is wel een heel groot platform waar meerdere fabrikanten producten voor maken. Hier staan er een aantal genoemd:
https://fwd.nl/smarthome/tuya-de-smarth ... ds-groter/

Ik zou dan kijken of ik een armatuur kan vinden die ik mooi vind en dan er lampen in zetten die via je platform werken. Je bedient dan de lamp(en) en niet via de (wand)schakelaar.

Bedankt voor de tip, ik heb van verschillende merken al producten in gebruik maar ik wist niet dat er nog zoveel meer mogelijk was!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:26

Do's
- oneffen aanrechtblad (voelt prettig en je ziet niet meteen alles)
- naar een Duitse keukenbouwer (die doen niet aan alle kortingenonzin, de prijs is de prijs, klaar)
- vasthouden aan de dingen die je écht graag zo wil / die jij praktisch vind
- vierkante wasbak met afgeronde hoeken, onderbouw
- een kraan die je los kan halen zodat je een grote pan / aangebakken ovenschaal makkelijk kan uitspoelen
- vaatwasser op hoogte
- kookplaat vlakinbouw
- lades
- le mans kasten in de hoeken
- meer stopcontacten
- goede verlichting op je werkblad
- bovenkasten die naar boven openen

Don'ts
- een keuze maken omdat de verkoper dat zo mooi vindt (jij moet ermee leven)
- lades van 90 cm of breder waar je zware spullen in wil opbergen

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:36

Oeh is de besteklade in een grote lade al gezegd? Wat fijn is dat zeg en bespaard echt ruimte!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:01

JorineV schreef:
Do's
- oneffen aanrechtblad (voelt prettig en je ziet niet meteen alles)
- naar een Duitse keukenbouwer (die doen niet aan alle kortingenonzin, de prijs is de prijs, klaar)
- vasthouden aan de dingen die je écht graag zo wil / die jij praktisch vind
- vierkante wasbak met afgeronde hoeken, onderbouw
- een kraan die je los kan halen zodat je een grote pan / aangebakken ovenschaal makkelijk kan uitspoelen
- vaatwasser op hoogte
- kookplaat vlakinbouw
- lades
- le mans kasten in de hoeken
- meer stopcontacten
- goede verlichting op je werkblad
- bovenkasten die naar boven openen

Don'ts
- een keuze maken omdat de verkoper dat zo mooi vindt (jij moet ermee leven)
- lades van 90 cm of breder waar je zware spullen in wil opbergen

vaatwasser op hoogte inderdaad!!
En een wasbak zonder randje op het aanrechtblad. Zodat je alles vanaf het blad meteen in de wasbak kan schuiven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:14

Vaatwasser op hoogte is ideaal, maar kwam hier heel slecht uit. Bovendien zet ik heel de vuile vaat voor het inruimen boven de vaatwasser. Het alternatief hier is een AEG met ladelift geworden, de onderste lade komt automatisch omhoog bij het uittrekken. Ideaal!

Verder de grote winnaar hier de Bora met afzuiging erin, zó ontzettend blij mee. En geen probleem dat er een muurtje achter zit, want spetteren is echt verleden tijd met die afzuiging.

Ook hier een volledig uittrekbare hoekkast. En ook heel fijn vind ik de grote inbouwbakken voor plastic- en restafval met een kleintje ernaast voor groen. Naast de hoge kasten zie je een deel van de keuken niet, maar het is ook weleens fijn om niet alles direct op te hoeven ruimen, zeker op een appartement. Ik bewaar dus vaak de lege eierdoosjes, potjes die nog naar de glasbak moeten en een fles waarin het oude vet/jus ingegooid wordt. Zelfs de airfryer past er dan nog bij, maar sinds we een mooie nieuwe hebben, staat die wel in het zicht.

Op de foto was de keuken nog in aanbouw, waar het gat zit, zitten de vuilnisbakken op rail nu en waar de airfryer staat, is de ´loze´ ruimte waar ik dus best blij mee ben. Daar hangen ook de handdoeken mooi uit het zicht.

Tot slot ben ik best blij met de bovenkastjes, staat toch wel heel veel in. Ik kan ook niet bij de bovenste plankjes, maar daar staat minder gebruikt spul en mijn man kan er wel bij :-)

In Spanje (waar we de meeste tijd wonen) hebben we weer een heel ander soort keuken trouwens, maar daar staat ook veel in de bijkeuken, die ik hier mis.

Afbeelding

Afbeelding

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:46

Do: Vaatwasser met verlichting, Inductie kookplaat en veel lades met lades er in ;) En ook bovenkasten die naar boven openen.
Don't: Houten aanrechtblad, zeker wanneer ze zeggen dat je er weinig onderhoud mee hebt, dat is een leugen... Binnen 1.5 jaar al schimmelplekjes en verkleuringen.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:30

Vraagje:

Iemand ervaring met het dockingstation van de robot in de plint van de keuken?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:25

Vraagje dan: hoe moet ik me dat voorstellen, een verhoogde vaatwasser?
Dat past dan niet meer onder het aanrecht, of wel?
Iemand een voorbeeldfoto?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:31

Ann_moi schreef:
Do: Vaatwasser met verlichting, Inductie kookplaat en veel lades met lades er in ;) En ook bovenkasten die naar boven openen.

Helemaal mee eens, zit er hier allemaal in en is super handig.

En spotjes die dimbaar zijn in de plank boven de kookplaat, onder de bovenkastjes en boven de hoge kasten. Geeft vooral ´s avonds veel sfeer in de keuken die bij ons in een hele donkere hoek van de woonkamer zit en eigenlijk zijn ze overdag ook vaak aan.

Onze vaatwasser is trouwens wel een XL, ondanks dat hij niet hoger staat. De keuken zelf staat op 95 cm. en dat paste dus, inclusief die lift. Ik heb vaak last van mijn rug en in ons huis in Spanje hebben we een gewone vaatwasser. Ik ken dus het verschil en ben zo blij met deze! (Helaas zijn we hier maar een paar maanden per jaar).

https://www.aeg.nl/kitchen/dishwashing/ ... ortLift=Ja

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:02

Oh, het is een liftmechanisme! Dat is idd handig zeg!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:17

Wat ik in de keuken echt mis is een logische plek om afval te scheiden. Ik wil niet 1 afvalbak, ik wil minstens 5 soort afval kwijt kunnen: Glas, papier, PMD, GFT en rest. Ik mis het echt dat ik niet tijdens het koken al het afval op een handige manier kwijt kan.

Verder hetzelfde stokpaardje als dat ik in het badkamertopic plaatste: denk aan het schoonmaakwerk dat je later gaat hebben. Kies dus voor afgeronde randen in je wasbak ipv scherpe hoekjes, een achterwand die goed schoon te maken is en materialen waar je spagettisaus of kerriesaus weer netjes van af kan krijgen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:44

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:53

Ann_moi schreef:
Don't: Houten aanrechtblad, zeker wanneer ze zeggen dat je er weinig onderhoud mee hebt, dat is een leugen... Binnen 1.5 jaar al schimmelplekjes en verkleuringen.

Ik ben juist dol op mn houten werkbladen.

Hadden het in ons vorige huis 8 jaar lang en nooit problemen. Heb alleen 1x een natte emaille vergiet erop gezet en kreeg toen zwarte puntjes, maar die gaf ook af in een spoelbak bijvoorbeeld.

Zette er alles zo op, hete pannen, natte glazen, niks aan de hand.

Heb nu ruim 1,5jr weer houten werkbladen en gebruik nu wel onderzetters omdat ik voor het eerst inductie kreeg en dacht dat ik daar even mee om moest leren gaan.

Vaatwasser met lift van AEG hebben we naar gekeken en serieus overwogen, maar was bang dat ik hem soms te vol prop en dus ook te zwaar maak.

Afval hebben we in gootsteen kastje en 2 bakjes. Voor is rest en achter is plastic. Gft gaat in een apart bakje op aanrecht en gooi ik gelijk bij de varkens na het eten.
Papier gaat op een stapeltje en meteen naar de garage naast de keuken, maar leg het vaak gedurende de dag op een stapeltje op de hoek van het eiland.
Flessen net zo.

Heb de witte bakken van Ikea wel in de garage staan, waar een hoekje een soort bijkeuken is.

In vorige huis hadden we die in de schuur buiten en bracht alles wel steeds gelijk weg.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:34

Wij hebben deze:

Bekijk Hailo Euro Cargo 600 inbouwsysteem voor uittrekfront 4 binnenemmers 2 x 38 L + 12L + 2,5L. licht grijs op: https://www.bol.com/nl/p/hailo-euro-car ... _iphoneapp

Lege flessen bewaren we in de ruimte boven de bakken, vuilniszakken in een van de bakjes links.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:45

Ik heb ook een vraagje voor de keukenexperts onder ons! :D
Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouw appartement te huur gekregen. Het is niet zo groot, totaal 72m2 ongeveer geloof ik. De keuken zit er al in maar die is wel klein en wij zijn nogal van het koken. Ik ben mij dus aan het oriënteren op de mogelijkheid om een soort keukeneiland te creëren voor extra (werk)ruimte, maar het moet dan wel een beetje portable zijn... Heeft iemand hier ervaring mee? Bestaat zoiets überhaupt?