Badkamer, do's en don'ts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:03

Do’s;
Idd grote tegels. Scheelt zoveel poetswerk met zoveel minder voegen.
Een inloopdouche. Fantastisch en zo eenvoudig schoon te maken. Voor mij nooit meer een cabine, douchedeur of een andere constructie waarbij strips of kit of draaiende onderdelen aan te pas komen.
Warmtematten (alias vloerverwarming) onder de tegels.
Zorg voor een mooi plafond. Dat staat zoveel chiquer

Dont’s
Zoals ik al zei; douchecabines, draaiende deuren, kleine tegeltjes met een miljoen voegen. Kitranden.

Prrrr

Re: Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:05

In mijn vorige ienieminiebadkamertje had ik aangesloten watervast laminaat.op de vloer. Gewoon geen voegen. Nog leuker :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:53

Prrrr schreef:
Wederhelft hier houdt van de regendouche, maar ik vraag me af waarom hij überhaupt shampoo heeft }>
Ik hou het bij de gewone douche,dus inderdaad wel handig om ze allebei beschikbaar te houden.

Ik hou van de handdoekenradiator. Let op dat je voldoende kan ventileren. Zo min mogelijk dingen vast op de vloer is het gemakkelijkst schoonmaken. Toilet liefst apart. Als je toch groot bezig bent: leidingen zoveel mogelijk vervangen en wegwerken. Een hele grote wastafel is eigenlijk zonde van de ruimte, in mijn ervaring. Zorg dat de kraan van de wastafel hoog genoeg is om eventueel je haar onder te wassen, of een emmer onder te kunnen zetten. Vast niet mooi, wel heel praktisch. Kies kraangrepen waar je ook nog wat mee kan als je gladde handen hebt.

Ik bedenk er later vast nog een paar :))

Emmer vullen in je wastafel zou hier de wastafel van de muur drukken. Die is niet gemaakt met ophangmethode geschikt voor zoveel gewicht. Nog afgezien van de onhandige hoogte en rand om volle emmer overheen te tillen wat niet leuk is om te doen. Liever emmer vullen onder de douche, al dan niet met emmer op douchekruk ivm fijne tilhoogte.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:15

Per ongeluk is het ‘design’ van de huurhuisdouche goed uitgevallen na renovatie. Douche is 110 x 85.
Eerst kraan op de lange kant waardoor alles kletsnat werd. Nu kraan op de korte kant waardoor aan de ‘overkant’ een aluminium hakenrekje met messing schroeven niet echt nat wordt of kalk vast houdt. Je kunt er washandjes ophangen, maar ook een goede droogdoek voor de tegels, trekker (een voor de vloer en een aparte voor het glas)
En ook op die kant een spiegeltegel (ikea, zijn flinterdun, maar daardoor licht en dus plakbaar, randen afgewerkt met dezelfde kit als de rest vd badkamerhoeken) waardoor scheren of andere ‘ik moet toch even zien waar die olifant in mijn oog heen gaat’ nagekeken kunnen worden :wow:

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:17

Ik zie hier wel veel dingen voorbij komen die echt persoonlijk zijn, haren wassen in je wastafel , emmers water vullen en planten water geven doe ik toch echt niet in mijn badkamer.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 05:32

Earth schreef:
Do- Vloerverwarming! Dat mis ik nnu we het toch niet hebben echt wel. En tegenwoordig is dat niet zo duur meer.

Voor mij is dit juist een Don't
ik heb zelf vloerverwarming in de badkamer. Het eerste jaar heb ik hem weleens aan gehad, maar nu echt nooit meer.
Ik werk continuediensten, waardoor ik niet dagelijk op dezelfde tijden in de badkamer ben.
Opwarmen wanneer ik de badkamer in ga duurt veelste lang.
En de hele dag aan laten staan is zonde.

Nog een Don't: douchegordijn
Do: glazen draaideur
Do: grote tegels op de vloer en muur (tot het plafond aan tegelen)

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 05:50

Ik ben erg blij met ons sky light in de badkamer. Onze badkamer heeft namelijk wel een raam maar zit niet direct aan de buitenmuur, het komt uit in de aanbouw/serre het skylight geeft dus fijn veel licht zonder de lamp aan te doen. Ok alleen als er daglicht buiten is want hij werkt met een zonnepaneel op het dak.

Verder vind ik grote antislip vloertegels fijn.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 06:07

Oh en die inloop douche die jij wilt, had ik ook.
Super mooi, maar heel je badkamer is nat na het douchen.
Ik heb er daarom uiteindelijk alsnog een deur in laten zetten.
Voor mij is dat dus ook een Don't

En nog een Do: spiegel met verlichting, de verlichting gebruik ik bijna dagelijks.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 06:24

Toen wij onze badkamer renoveerde hebben we er nooit overna gedacht een een stopcontact aan te leggen :+. Is ook niet heel normaal hier, maar nu moeten de tandenborstels en scheerapparaten in de slaapkamer opgeladen worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 06:39

Wij hebben ook een regendouche en een gewone handdouche ernaast. Mijn vriend vindt de regendouche fijn, maar ik vind het helemaal niks. Steeds met je hoofd schuin moeten staan om je haar droog te houden.. en het water is veel kouder uit die douche. Plus dat het heel veel gas kost omdat er zo veel water uit komt.
Een dubbele douche is wel ideaal. Wij douchen heel vaak samen; vriend onder de regendouche en ik met de handdouche.

Hier ook twee stopcontacten, fijn om je haar te föhnen en voor het scheerapparaat met kabel.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 07:04

Hier staat de verbouwing/nieuwe badkamer over een jaar of 2/3 op de planning

-> zo groot mogelijke tegels
-> ruime douche, liefst dubbel ipv douche en ligbad
-> 1 grotere wastafel ipv 2 met een blad waar je wat meer op kan zetten dan enkel een tandenborstel balanceren
-> grote lades onder de wastafel en eventueel een kast voor opbergruimte (wc papier, handdoeken, voorraadproducten maar ook bv zonneproducten, make-up, epileermachine, opladers allerhande etc.)

-> spiegel met verlichting en infrarood

Over de rest van de verwarming ben ik nog niet uit. Momenteel verwarm ik nog met stookolie/mazout en die gaat er tzt uit. Beneden heb ik een pelletkachel en ik denk dat ik in de slaapkamers airco units ga hangen om te verwarmen/koelen. Badkamer wordt dus ook elektrisch maar vloerverwarming gaat te lang duren.

Als iemand trouwens de tip heeft hoe je zo min mogelijk stof krijgt hoor ik het graag. In alle badkamers die ik heb gehad lag er altijd zo snel veel stof.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:19

Sizzle schreef:
In ons vorige huurhuis hadden we een waterontharder, ik vond het geen success en inderdaad wel aanslag op de (kunsstof) kabine die ik er lastig afkreeg.

Wij trekken onze glaswand gelijk na het douchen droog en daar hoeven we dan nauwelijks aan te poetsen terwijl we echt geen zacht water hebben (21 fH)

Hier hetzelfde. Wij drogen na het douchen altijd onze douche (chrome, glas en tegels) af. Ja, het is even werk, maar het werkt prima en houden daardoor onze badkamer altijd spik en span {:}

Waterontharder is dus inderdaad ook zo'n persoonlijk dingetje.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:23

Schuur_ schreef:
Hier staat de verbouwing/nieuwe badkamer over een jaar of 2/3 op de planning

-> zo groot mogelijke tegels
-> ruime douche, liefst dubbel ipv douche en ligbad
-> 1 grotere wastafel ipv 2 met een blad waar je wat meer op kan zetten dan enkel een tandenborstel balanceren
-> grote lades onder de wastafel en eventueel een kast voor opbergruimte (wc papier, handdoeken, voorraadproducten maar ook bv zonneproducten, make-up, epileermachine, opladers allerhande etc.)

-> spiegel met verlichting en infrarood

Over de rest van de verwarming ben ik nog niet uit. Momenteel verwarm ik nog met stookolie/mazout en die gaat er tzt uit. Beneden heb ik een pelletkachel en ik denk dat ik in de slaapkamers airco units ga hangen om te verwarmen/koelen. Badkamer wordt dus ook elektrisch maar vloerverwarming gaat te lang duren.

Als iemand trouwens de tip heeft hoe je zo min mogelijk stof krijgt hoor ik het graag. In alle badkamers die ik heb gehad lag er altijd zo snel veel stof.

Heb je een droger? Ik vind dat zo veel schelen of je je handdoeken in de droger doet of niet. Als je ziet hoeveel stof daarvan af komt. Voorheen hadden wij ook altijd veel stof (zelfde met beddengoed in de slaapkamer), maar sinds de droger neemt dat heel veel stof weg. En natuurlijk regelmatig met de Swiffer even langs alle hoekjes *D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:43

Do's:

-Vloerverwarming (mits je die in de rest van je huis ook hebt) en dan door laten lopen in de muur van je
inloopdouche
- Diep bad, zodat ook je schouders onder water zitten (is hier niet zo, balen!)
- 2 wastafels en ook een dubbel kastje zodat je altijd naast elkaar je ritueel af kan werken
- stopcontact in je kastje om bv je tandenborstel op te laden en 1 er buiten voor je fohn ed

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:55

Die 2 wastafels is voor ons een absolute don‘t :D
Wij gaan echt nooit op dezelfde tijd op of naar bed en als het een keer zo is dan poetsen we ook niet exact lang tanden of zo.
De 2e bak diende enkel als poezenmandje :+

Maar dat is gewoon erg persoonlijk waarschijnlijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:01

Dat is inderdaad dan heel persoonlijk, wij gaan altijd tegelijk en staan dus samen tanden te poetsen, moet er niet aan denken om niet ieder een eigen kraan en wasbak te hebben haha.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:11

Wij moeten de vloerverwarming nog aanleggen, waarom zou je deze in de muur willen laten doorlopen? Knuffelmuur idee?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:33

Twee tips: áls je voor infrarood gaat, hang dan een paneel aan het plafond (met verlichting erin), dat verspreidt de warmte veel beter. Ons hele huis is met infrafrood verwarmd, al 12 jaar, dus ervaring genoeg.

En als je een fan van een Japans toilet bent, maar dat heel duur vindt, dan kan het ook heel eenvoudig. Vanwege rugklachten hebben we sinds 2 jaar een douchetoiletbril van 200 euro. Werkt perfect, je mist alleen de föhn.

https://frissebips.nl/product/stroomloz ... -douchewc/

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:40

2 jaar geleden hebben wij de badkamer gerenoveerd en dit vind ik erg fijn:

- Dubbele spiegelkast die ook spiegels aan de binnenkant heeft. Wanneer je beide spiegelkasten open zet kun je dus je haar van alle kanten bekijken. :D
- Zitbankje in de inloopdouche. Fijn om je benen op te zetten met het scheren (en het is soms lekker om onder de douche te zitten :'))
- Horizontaal handdoekrek in de inloopdouche. Handig om je handdoek en kleding op te leggen.
- Inderdaad een diep en geïsoleerd bad. Laatst op vakantie hadden we een ondiep bad dat niet geïsoleerd was en dat was echt niet fijn
- Toilet in de badkamer ipv apart vinden wij persoonlijk geen probleem. Als de badkamer bezet is loop je maar even 1 trap naar beneden. :+ Hadden overigens geen plek voor een apart toilet en ik wilde per sé een toilet boven omdat ik dat 's nachts wel lekker makkelijk vind.

Wij hebben een regendouche maar die gebruik ik niet graag. Ik heb altijd het gevoel dat ik daaronder verdrink _O-

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:04

Nog 1 do in het kader van bergruimte: een spiegelkast. Daar passen alle prullaria en flessen in, je pakt het makkelijk en is heel ordelijk. Neemt bovendien geen ruimte in. Voor mij nooit meer een badkamer zonder spiegelkast.

En wat betreft de warmte vasthouden in de douche: Ook een douchedeur is voor mij een must!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:28

Moska schreef:
Wij moeten de vloerverwarming nog aanleggen, waarom zou je deze in de muur willen laten doorlopen? Knuffelmuur idee?

Wij hebben dat destijds gedaan, zowel boven het bad als naast de douche, zou fijn. Scheelt echt kou en afkoelen. Wij douchen vaak samen en dan sta je niet naast zo'n koud afstralende muur. Puur comfort, sta er nooit tegenaan te knuffelen haha.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:38

Heb je dan electrische verwarming of met water door buizen? Wij gaan dat laatste aanleggen. Zal het eens in de groep gooien

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:30

Nog even terug komend op wat ik bedoel met persoonlijk maken. Wij hebben dus zelf het meeste bij elkaar geshopt, en niet alleen maar in de badkamerwinkel. Zo hebben wij gewone spiegels hangen(bol.com), vintage Ikea lampjes uit 1964(Etsy) en een klassiek dressoir bij een vintage insta winkeltje gekocht. De (kunststof) marmeren plaat heb ik zelf uitgezegd bij de plaatselijk natuursteenboer, gewoon gevraagd of hij nog een restpartij had liggen waar ik iets uit kon kiezen.
Nu heb ik zelf altijd een duidelijk beeld van wat ik wil, maar ik snap dat het niet altijd zo makkelijk is, maar het werkt echt als je een bepaalde sfeer voor ogen neemt. Ik wilde een sjieke badkamer met een hollywood regency stijl. Goude materialen waren hierbij het uitgangspunt. Het bruingrijze (kunsstof) marmer helpt hier goed aan mee :)
Wij zijn er erg blij mee, maar wij zijn dan ook wel van de wat uitgesproken stijlen. Maar ik wil mensen altijd uitdagen om ook op zoek te gaan naar hun eigen stijl, of dat nou is in interieur, kleding of andere dingen. Een eigen stijl maakt het leven gewoon leuker :D Want het is nog elke avond een feestje om onze badkamer binnen te stappen.
En nu denk je vast, maar dat is heel duur! Nee hoor, wij waren voor alle materialen zo'n €6000.- kwijt. De kunsstof marmeren tegels waren iets duurder, maar verder viel het allemaal reuze mee.

Afbeelding
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:42

Moska schreef:
Heb je dan electrische verwarming of met water door buizen? Wij gaan dat laatste aanleggen. Zal het eens in de groep gooien

Wij hebben water door buizen.
Hebben dus gewoon een aantal meters extra vloerverwarmingsbuis er in geknoopt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:45

Dat klinkt als iets wat wij ook kunnen. Alles ligt nog open, dus opties genoeg.

Prachtige badkamer Earth! Ben bang dat die van ons wel uit een zaak komt, maar heb al wel wat ideeën om te personaliseren. Het extra aparte toilet wat we krijgen ga ik wel helemaal pimpen. Net als onze slaapkamer. Die wil ik hotelchique maken.