Tips ratten bestrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:44

Hier ook onwijze overlast van ratten.
Zo erg dat ze mijn hele vloer van de zadelkamer hebben aangetast waardoor alle tegels scheef liggen, uitsteken en nu ook de stallen gaan verzakken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:54

BarbaraNova schreef:
dierenfan schreef:
Wij hebben stalkatten. Een boel veel te veel stalkatten. Zeg maar gemiddeld 20.... wij hebben verder geen ongedierte ondanks dat de paarden echt heel erg buitenaf staan. Ik voer met liefde de katten bij maar ze hebben sowieso geen klagen qua hoeveelheid eten. Komend voorjaar weer kittens in overvloed. Al maak ik die tegenwoordig wel redelijk tam en gaan er gelukkig veel weg (ook langharige erbij)

Ja ik zou best een stalkat willen maar vindt dat weer zo sneu, t is echt maar een stalletje met vier boxen en een gang en een zoldertje, verder niets...ben er wel veel maar ze zou dan ook heel veel alleen zijn...

Zolder perfecte slaapplek voor katten zeker als er wat hooi lig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:55

FrNo schreef:
Even een vraagje, wat betreft katten.
Bij mijn stal lopen soms katten. (Ik denk van mensen ergens uit de buurt)

Ik zou ze best wat bij willen voeren, hebben jullie tips om de katten bij te voeren zonder dat ik muizen of ratten juist lok met het voer.(Nu in principe geen last van ratten of muizen)

In de hoop dat de katten wat meer blijven hangen en ratten en muizen vangen, mocht er iets zitten.

Zou alleen voeren als ze te mager zijn.

Hou er ook rekening mee dat ratten vogelgriep mee kunnen nemen en dus risico zijn voor de kippen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:00

Ik zal ze niet bijvoeren, gezien de reacties hier. Ze zijn niet mager. Hopelijk blijven ze zelf geregeld langs komen.
Maar lopen trouwens wel voor de deur van het huis van de eigenaar te miauwen en kijken of ze naar binnen kunnen glippen.

snorkel1986

Re: Tips ratten bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:18

Als je stalbkat altijd droog kan liggen slapen zou ik er rustig een uit het asiel halen paardagen op zolder paardagen in stal met deur dicht ( of alleen als jij er even bent deuren dicht ) en kat los blijven voeren op zolder (alleen als ie er is) en succes)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:23

BarbaraNova schreef:
dierenfan schreef:
Wij hebben stalkatten. Een boel veel te veel stalkatten. Zeg maar gemiddeld 20.... wij hebben verder geen ongedierte ondanks dat de paarden echt heel erg buitenaf staan. Ik voer met liefde de katten bij maar ze hebben sowieso geen klagen qua hoeveelheid eten. Komend voorjaar weer kittens in overvloed. Al maak ik die tegenwoordig wel redelijk tam en gaan er gelukkig veel weg (ook langharige erbij)

Ja ik zou best een stalkat willen maar vindt dat weer zo sneu, t is echt maar een stalletje met vier boxen en een gang en een zoldertje, verder niets...ben er wel veel maar ze zou dan ook heel veel alleen zijn...

Er zijn in asiels ook katten die verwilderd zijn en nergens geplaatst worden behalve op een boerderij of stal. Die katten zouden ideaal zijn als rattenvanger :j

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:36

Wat een super foto van dat trotse jochie met zijn 2 stoere honden!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 17:00

BarbaLala schreef:
Hier ook onwijze overlast van ratten.
Zo erg dat ze mijn hele vloer van de zadelkamer hebben aangetast waardoor alle tegels scheef liggen, uitsteken en nu ook de stallen gaan verzakken.

wauw, ook al zo heftig. Ook meer als voorgaande jaren?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 17:02

snorkel1986 schreef:
Als je stalbkat altijd droog kan liggen slapen zou ik er rustig een uit het asiel halen paardagen op zolder paardagen in stal met deur dicht ( of alleen als jij er even bent deuren dicht ) en kat los blijven voeren op zolder (alleen als ie er is) en succes)

Ik heb geen vaste trap naar het zoldertje en kom er ook nooit want er ligt niets. Voor de vier boxen is een gangpad. Dat is ook niet breed dus ook heel onhandig als ik daar een kat moet houden want de paarden moeten daar ook door naar binnen en buiten heel de dag...dus beetje naar.

Maar hoorde net van een kennis die bij een dierentuin werkt, dat tijger of leeuwenpoep heel goed schijnt te helpen dus ik hoop dat ik via hem daaraan kan komen.

Hopelijk slaan mijn paarden niet op tilt van die lucht hahahaha

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:07

Dat poep verhaal is niet waar. Dat is echt een broodje aap.
In de dierentuin zijn volop muizen en ratten en ook tijgers, leeuwen, panters en noem maar op.
Mijn man heeft tig jaar in Blijdorp gewerkt en was daar oa. verantwoordelijk voor de plaagdierbeheersing en ook in de katten verblijven waren ratten en muizen te vinden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:18

Wij hadden hier ook ratten toen wij hier kwanen wonen. Met goed gif, wat in Duitsland nog wel gewoon verkocht mag worden, waren ze binnen twee weken weg. Tot de dag van vandaag geen last meer.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 16-01-23 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:20

Dat is echt een no-go Dreamboy en helpt maar voor een paar uur, dan zijn de ratten die het gegil gehoord hebben weer van het gegil af.
Net als lijmplanken, ook verschrikkelijk wreed. En verboden gelukkig. Als je ze doodmaakt, moet dat snel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:23

rien10 schreef:
Dat is echt een no-go Dreamboy en helpt maar voor een paar uur, dan zijn de ratten die het gegil gehoord hebben weer van het gegil af.
Net als lijmplanken, ook verschrikkelijk wreed. En verboden gelukkig. Als je ze doodmaakt, moet dat snel.

Ik heb het zelf ook nooit uit geprobeerd hoor. Ik weet dat het gedaan werd, hoe effectief het is? Geen idee. Maar echt diervriendelijk is het zeker niet.
Maar ratten zijn voor mij een reden om geen kippen te nemen, hoe leuk ik ze ook vind.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 16-01-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:24

Nee aan die barbaarse dingen doe ik ook niet mee.
Ik heb ook geen moeite mee dat dieren die schade of ziektes kunnen geven gedood worden. Maar niet met extra leed. Nergens voor nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:24

weggehaald omdat Dreamboy het ook heeft gewijzigd
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-01-23 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:27

Verjagen heeft sowieso weinig zin. Sneu voor de beestjes, maar bestrijden en zorgen dat er zo weinig mogelijk voedsel voor hen is, is het enige wat werkt.
Zit je stal in de buurt van een kanaal o.i.d.? Vaak zitten ratten in de buurt van water. Je zou dan ook contact kunnen opnemen met het waterschap.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:29

Dreamboy schreef:
rien10 schreef:

Ik heb het zelf ook nooit uit geprobeerd hoor. Ik weet dat het gedaan werd, hoe effectief het is? Geen idee. Maar echt diervriendelijk is het zeker niet.
Maar ratten zijn voor mij een reden om geen kippen te nemen, hoe leuk ik ze ook vind.

Dan opper dit ook niet als oplossing. :r[/quote]

Want de eerder genoemde tips zijn wel diervriendelijk? Ik geef aan dat dit gedaan werd. Of TS dit ook daadwerkelijk wil toepassen is aan haar. Mijn keuze zou het niet zijn, maar dat is afschieten of een klem waarbij ze een pin door de kop krijgen ook niet.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 16-01-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:31

Dus omdat een ander in de plomp springt doe jij het ook?

En levend verbranden is wel heel barbaars. Dat snap je zelf toch ook wel denk ik?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:33

DuoPenotti schreef:
Dus omdat een ander in de plomp springt doe jij het ook?

En levend verbranden is wel heel barbaars. Dat snap je zelf toch ook wel denk ik?

ik heb de reactie weg gehaald.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 16-01-23 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:36

Het allerbeste is wering; alles goed opruimen, aflsuiten, opbergen, schoonhouden. Alleen is dat in een stal onmogelijk. Je morst voer, er ligt mest, noem maar op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:40

weggehaald omdat Dreamboy het ook heeft gewijzigd

rien10 schreef:
Het allerbeste is wering; alles goed opruimen, aflsuiten, opbergen, schoonhouden. Alleen is dat in een stal onmogelijk. Je morst voer, er ligt mest, noem maar op.

Precies.
Meer kun je niet doen.
Je zal het altijd in meer of mindere mate last van hebben.
Hier pikken ook musjes zaadjes uit het hooi.
Zal voor een muis of rat ook vast lekker zijn.
Dat is al niet te vermijden voer.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-01-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:41

Tupoleum werkt echt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:32

Ik herken je dilemma , ik heb er tot voor kort ook voor gestaan.
Eerst veel muizen in de vlas ( wij zitten lekker bosrijk ) , maar toen ik de eerste rat ontdekte was ik er echt helemaal klaar mee en heb ik toch 2 kittens aangeschaft.
Ze waren 9 weken toen ze kwamen, en al vanaf dat moment ben ik het ongedierte kwijt.
Puur door hun aanwezigheid.
Wij hebben voor 2 gekozen zodat ze elkaar ook nog hebben en het is stiekem ook wel heel gezellig duo <3
en ik ben niet eens een kattenmens :=

Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:37

ik had ook ratten op stal, hele brutale die gewoon gingen zitten en wachten tot je ophoepelde. Tot ik 3 kittens op stal nam. Nooit meer een rat gezien en de muizen die toen kwamen, werden meteen opgeruimd door de katten (die ook konijnen en mollen vingen).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:57