Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:54

cissy schreef:
Zoals heel veel mensen heb ik een discussie met mijn energie leverancier.
Vorig jaar betaalde ik een voorschot van 200,-.
Mijn afrekening komt in aug. Ik kreeg toen 600,- terug en mijn nieuwe voorschot werd 429,-
Dat heb ik met veel moeite terug weten te krijgen naar 320,-. Ik spaar liever zelf voor mijn eventuele hoge afrekening en hoef geen spaarpotje bij de leverancier.

Na nogmaals tevergeefs proberen het weer omlaag te krijgen heb ik nu de automatische incasso opgezegd en ga voortaan wel zelf overmaken.

Nu dreigen ze met incassokosten als ik niet overmaak wat zij vinden dat mijn voorschot moet zijn, namelijk die 320,-.

Maar mag dat juridisch wel om over een voorschot incassokosten te heffen? Dat mag volgens mij alleen als ik inderdaad niet de eindafrekening betaal. Voorschotten zijn niet voor niks voorschotten. Ik heb gewoon een spaarpot voor de rekening en ik ben zuinig met mn energie.

Klopt mijn redenering?

Ik heb rechtsbijstand en deze vraag daar gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.

"Ik spaar liever zelf voor mijn eventuele hoge afrekening en hoef geen spaarpotje bij de leverancier."
Dit snap ik helemaal, zeker met die belachelijke tarieven van tegenwoordig..

Ik weet niet waar je zit, maar ik zit bij Essent.

Mijn advies tarief was € 497 euro, dit heb ik teruggedraaid naar € 250. Vanwege dezelfde reden als jij en omdat we nu zonnepanelen hadden en toen het nieuwe tarief werd voorgesteld nog niet.
Ik kon dit zo omdraaien, deden ze niet moeilijk over.

Wellicht dan een overstap maken naar een andere leverancier?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:30

Shadow0 schreef:
Energiemaatschappijen kunnen we nationaliseren. En mensen hoeven niet failliet te gaan omdat de energiebedrijven wilden speculeren op de gasprijzen.

Dan zou je suggereren dat energie een nutsfunctie is, terwijl een paar decennia vvd ons nu net hebben geprobeerd te overtuigen van het feit dat het een markt is.
Nee, individuele burgers mogen omvallen voor de winst, maar dat moet natuurlijk geen reden zijn om als overheid in de energievoorziening (of het OV, of de post, of...) in te grijpen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:36

Greenchoice doet moeilijk hier. Goed te weten dat Essent wel mee lijkt te werken. We gaan het later nog een keer opnieuw proberen, maar anders stappen we over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:57

oomens schreef:
Dan zou je suggereren dat energie een nutsfunctie is, terwijl een paar decennia vvd ons nu net hebben geprobeerd te overtuigen van het feit dat het een markt is.

Hmm, ja, tsja, het is wellicht een schok voor sommigen, maar de VVD is niet direct mijn partij... (Dat had vast niemand zien aankomen)

oomens

Re: Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:05

Dat verwoord je mooi.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:17

Wij zitten ook bij Essent en hebben ons voorschot aangepast van 170 naar 120. Dat was geen probleem, kon gewoon in de app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:40

Shadow0 schreef:
oomens schreef:

Hmm, ja, tsja, het is wellicht een schok voor sommigen, maar de VVD is niet direct mijn partij... (Dat had vast niemand zien aankomen)

Zal best maar dat geldt wel voor het onderwerp Ziektekosten, Volkshuisvesting en Vervoer.
Daar is ook marktwerking op los gelaten en het gevolg is ondertussen bekend.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 19:38

Ik ben gelukkig niet de enige die hiermee zit.

Als het goed is krijgen we een aanpassing in het voorschot door het prijsplafond. Mijn collega heeft m al gehad, ik nog niet maar ik ga even rekenen met mn oude standen en nieuwe tarief.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:59

Shiloh schreef:
Greenchoice doet moeilijk hier. Goed te weten dat Essent wel mee lijkt te werken. We gaan het later nog een keer opnieuw proberen, maar anders stappen we over.

Oh, ik heb juist eergisteren het tegenovergestelde meegemaakt met Greenchoice.
Wij wonen net 6 maanden in dit huis en Greenchoice werkte met de gegevens van de vorige bewoners, die schrik niet, 14500 kwh en 4700 M3 verbruikte in een jaar, zaten met 7 volwassen hier in huis, thermostaat stond dag en nacht op 21 graden, gaat echt nergens over wat die verbruikte :') ).

Of ik even 1400 euro per maand wilde gaan betalen. Mijn aanvraag bij ANWB stond al klaar, met ons verwacht verbruik, wij zijn maar met zijn 2en (ongeveer 1/3de van de vorige bewoners).

Maar Greenchoice deed niet moeilijk, dacht mee wat dan wel een realistisch bedrag zou zijn en dat was even hoog als het voorschot bij de ANWB. Was ook meteen gewijzigd in de App.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:28

Ja, het is er nu natuurlijk ook super druk, waren via whatsapp echt bot en ze zijn amper te bereiken nu. Ga het 2 januari nog een keer proberen. Op basis van het verbruik van de afgelopen 6 maanden is heel duidelijk dat wij niet boven het plafond gaan komen en dan willen ze ons nog bijna 400 euro laten betalen. En we verwachten dus 8 januari aan het einde van ons contract zo’n 1000 euro terug over de laatste 6 maanden waarbij we 300 pm hebben betaald. Ach ja, we zien het wel, en als ze niet willen meewerken, dan stappen we dus over.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:49

Shiloh schreef:
Ja, het is er nu natuurlijk ook super druk, waren via whatsapp echt bot en ze zijn amper te bereiken nu. Ga het 2 januari nog een keer proberen. Op basis van het verbruik van de afgelopen 6 maanden is heel duidelijk dat wij niet boven het plafond gaan komen en dan willen ze ons nog bijna 400 euro laten betalen. En we verwachten dus 8 januari aan het einde van ons contract zo’n 1000 euro terug over de laatste 6 maanden waarbij we 300 pm hebben betaald. Ach ja, we zien het wel, en als ze niet willen meewerken, dan stappen we dus over.

Maar 6 maanden is niet 12 maanden. Afgelopen 6 maanden was geen winter, je weet niet wat deze winter nog gaan brengen, het kan vriezen, het kan dooien.
In Chawi haar geval is het aantoonbaar dat het standaard jaarverbruik niet klopt. Ik werk zelf ook bij een leverancier en in jouw geval zou ik het voorschot niet meer dan 20% mogen verlagen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:58

Storm schreef:
Shiloh schreef:

Maar 6 maanden is niet 12 maanden. Afgelopen 6 maanden was geen winter, je weet niet wat deze winter nog gaan brengen, het kan vriezen, het kan dooien.
In Chawi haar geval is het aantoonbaar dat het standaard jaarverbruik niet klopt. Ik werk zelf ook bij een leverancier en in jouw geval zou ik het voorschot niet meer dan 20% mogen verlagen.

Dan zouden we bij jou leverancier ook vertrekken. We krijgen zodirect over 6 maanden 55% van ons voorschot terug 8)7 . Het heeft al kei hard gevroren en toen verbruikte we zo’n 4m3 per dag. Het is al even winter hoor. Die 6 maanden was half winter en half zomer. Met hooguit een maandje de ene of de andere kant op. We zitten zometeen met 6 maanden op 300 m3. Dan gaan we écht niet ineens boven de 1200 komen.

Dit is de eerste maand dat we daadwerkelijk aan dat bedrag van die 300 gaan komen. Het bedrag dat we dus ook als voorschot betalen nu.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 24-12-22 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:00

HUh half winter? We hebben net 2 weken winter gehad _O-

Voor de rest waren oktober en november veeeel warmer dan andere jaren en ook te warm voor de tijd van het jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:01

Januari en februari (vooral de laatste) zijn de koudste maanden van het jaar.
Vorig jaar hebben wij in Februari (ruim) 2x zoveel verbruikt dan in november en ong 2x zoveel als in december...
De winter is pas deze week begonnen :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:03

Spenk schreef:

Voor de rest waren oktober en november veeeel warmer dan andere jaren en ook te warm voor de tijd van het jaar.

We verbruikte toen het zo hard vroor vorige week 4m3 per dag. Zelfs als gaat het nog 2 maanden zo vriezen komen we nog bij lange na niet aan het plafond. Dus het is gewoon onzin om met het verbruik patroon tot nu toe niet aan te passen aangezien níks erop wijst dat we boven het plafond uit zouden komen. Zeker aangezien het huis in het voorjaar drastisch geïsoleerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 24-12-22 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:03

Hier is het voorschot maar een paar tientjes omhoog gegaan.
Greenchoice: €85 naar €110
Dat valt reuze mee. Hopelijk klopt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:04

Shiloh schreef:
Spenk schreef:

We verbruikte toen het zo hard vroor vorige week 4m3 per dag. Zelfs als gaat het nog 2 maanden zo vriezen komen we nog bij lange na niet aan het plafond. Dus het is gewoon onzin om met het verbruik patroon tot nu toe niet aan te passen. Zeker aangezien het huis in het voorjaar drastisch geïsoleerd wordt.

J ehebt het alleen maar over gas. Je verbruikt dus geen stroom?

De stroomprijzen zijn ook niet zo goedkoop.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:06

Spenk schreef:
Shiloh schreef:

We verbruikte toen het zo hard vroor vorige week 4m3 per dag. Zelfs als gaat het nog 2 maanden zo vriezen komen we nog bij lange na niet aan het plafond. Dus het is gewoon onzin om met het verbruik patroon tot nu toe niet aan te passen. Zeker aangezien het huis in het voorjaar drastisch geïsoleerd wordt.

J ehebt het alleen maar over gas. Je verbruikt dus geen stroom?

De stroomprijzen zijn ook niet zo goedkoop.

Stroom heeft geen zomer/winter verschil. Verbruik is al maanden mega stabiel. Komen we ook niet mee boven het plafond.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:15

Stroomverbruik ligt in de wintermaanden gemiddeld zo'n drie keer hoger dan in de zomer.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:19

Exitium schreef:
Stroomverbruik ligt in de wintermaanden gemiddeld zo'n drie keer hoger dan in de zomer.

Bij ons niet hoor. >;) we lopen keurig op schema om deze maand even hoog af te sluiten als alle maanden ervoor. Net als in mijn vorige huis. Zat er ook totaal geen verschil tussen zomer en winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:20

Shiloh schreef:
Exitium schreef:

Bij ons niet hoor. >;) we lopen keurig op schema om deze maand even hoog af te sluiten als alle maanden ervoor. Net als in mijn vorige huis. Zat er totaal geen verschil tussen zomer en winter.

Maar voor het plafond maakt dat wel uit.

Het plafond voor stroom is niet alle maanden gelijk. Flink verschil in zomer en winter En ze gaan kijken per maand niet per jaar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:22

Spenk schreef:
Shiloh schreef:

Bij ons niet hoor. >;) we lopen keurig op schema om deze maand even hoog af te sluiten als alle maanden ervoor. Net als in mijn vorige huis. Zat er totaal geen verschil tussen zomer en winter.

Maar voor het plafond maakt dat wel uit.

Het plafond voor stroom is niet alle maanden gelijk. Flink verschil in zomer en winter En ze gaan kijken per maand niet per jaar.

Ze gaan kijken naar voor en na je jaarrekening. Die valt voor ons op 8 januari. Gaat dus praktisch geen effect hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 00:33

Jullie kunnen allemaal wel gaan lopen doen alsof ik me aanstel. Maar zelfs als ik super ongunstig reken en er nog 3 van die maanden aan een stuk zo gaat vriezen als vorige week, dan zitten we aan zo’n 65% van het gas plafond en zo’n 80% van het Electra plafond en dan willen ze ons 370 per maand laten betalen. Je maakt mij niet wijs dat ook maar iemand van jullie daar blij mee zou zijn en dat zomaar zou accepteren.

En zie net dat ik verkeerd onthouden had. We zitten pas op ong. 200m3 gas eind van de maand. 100m3 in december (extrapolerend naar eind van de maand). Dus pas als álle maanden net zo koud worden als december zitten we aan het plafond. Met andere woorden. Daar gaan we never nooit niet aan komen. Dat is gewoon logisch redeneren.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:25

je kan ook een contract bij een leverancier afsluiten die dynamische prijzen rekent, dan reken je elke maand af wat je hebt gebruikt, slimme meter wel nodig dan. werkt wel ook met voorschotten na drie maanden zou dat met je verbruik moeten kloppen en in de koude maanden betaal je dus ook meteen wat je verbruikt ipv dat het wordt verspreid over het jaar. dat moet dan wel kunnen dan financieel.
nu is het gunstig in vergelijking met een normaal contract. stroom is nu gemiddeld 0.15 of zelfs lager. gas 0.79 ongeveer, excl energiebelasting en btw
Dongel in je meter kan je het zelf ook goed bijhouden. je kan kijken op de website van de leverancier wanneer je kan verbruiken als de tarieven gunstig zijn, s nachts nu vaak op 0.01 excl

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:15

Even rekenen: deze maand 100m3 gas is tegenwoordig toch gauw een € 250 kosten.
(en gemiddeld 3 kuub gas per dag is erg weinig in een koude maand, dus je 100m3 kon wel eens wat laag zijn).
Komt bij elektriciteit. Je verwamrt duidelijk niet met gas, dus dat doe je met elektra? Zeg dat je 10kWh per dag verbruikt aan elektra in dat geval. Dat is 300KWH in de maand. A 70 cent. Kost je dan toch gauw ook een 200 euro.

Tuurlijk, dit zijn wintermaanden en je kunt je verbruik van de zomermaanden op een jaarafrekening nivelleren. Maar in december 2022 € 370 moeten betalen, kon wel eens dicht bij de waarheid zitten en niet een belachelijk hoog voorschot zijn.