Welke verzekeringen vindt jij belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:23

Spenk schreef:
Kost amper iets?! Wij hebben er toen naar gekeken het was minimaal 10 euro per persoon per maand. Dat noem ik niet amper iets :=

Dat is €120 per jaar. Als je dat 60 jaar zou betalen is dat €7200 p.p. Dus je betaald het gewoon zelf. Wat vind je raar aan een spaarrekening voor zulke zaken hebben als ik vragen mag?

Wij hebben géén kinderen en naast de goed gevulde spaarrekeningen ook een huis die verkocht kan worden met veel overwaarde. Dus ik zie echt niet in waarom we dan zoveel geld opzij zouden zetten voor een verzekering. Je verzekert wat je niet betalen wil of kan.

Wij wonen samen in 1 huis en ik wil mijn huis niet moeten verkopen om mijn man onder de grond te duwen.

Sparen kan genoeg zijn, maar het kan ook zo zijn dat het niet genoeg is.

Denk dat heel veel mensen hier niet begrijpen dat heel veel mensen amper rond kunnen komen en zeker geen duizenden op de bank hebben of op kunnen hoesten voor ene uitvaart.
Dan is een klein bedrag zoals 10 euro pm bijv minder ingrijpend dan 1 heel groot bedrag in 1 keer.

Anoniem

Re: Welke verzekeringen vindt jij belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:25

Wat ik zeg superpony, je moet verzekeren wat je niet betalen kan ;)

Wij zijn in de luxe positie dat ik het zat kan betalen als mijn man overlijd of ik zou overlijden. Dat geld is er gewoon. Mocht het zover komen dat het geld er niet meer is. Dan is verzekeren verstandig ja.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:26

Spenk schreef:
Dit was op 18e dat je dat betalen moest. Misschien dat het vroeger niks kostte nu dus wel.

Ja maar ook als wij morgen onder de bus komen samen is het geld er zat? Wat is daar je probleem precies mee?

Het maandbedrag is wel gestegen, maar blijft lager als je jong begint met betalen.

Fijn voor jou dat er geld zat is bij jullie. Dat is dus echt niet bij iedereen zo. Zou nog fijner zijn als mensen dat eens zouden begrijpen.

Daarnaast heb ik ook alles vastgelegd en hoeven mijn man en of zoon niet zoveel te doen als ik overlijd en dat vind ik fijn. Wat een ander daarvan vindt is niet relevant.

En buiten dat; als de markt heel slecht is zoals een aantal jaren terug, duurt het misschien wel 2jr voor een huis verkocht is. Leuk voor je nabestaanden ook, al die ellende en nasleep.

Maar goed, ik ben dan dood, dus merk er niks van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:28

Hier ruim verzekerd, het geeft me rust en zekerheid. Betaal liever die kosten per maand dan 1000en euro's kwijt te zijn bij een incident.

En verder een testament voor de kinderen.

En wat ik verder nog wil benoemen, zorg dat je een partnerpensioen opbouwt (of nog beter, dat je partner dat opbouwt ;)) en zorg dat je daar ook aanspraak op kan maken wanneer je partner (of jij) overlijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:31

Ik begrijp heel goed dat mensen dat niet betalen kunnen, maar jij lijkt niet te willen begrijpen dat er ook mensen zijn die het wél betalen kunnen.

Vooral je opmerking over leuk voor je nabestaanden maar jij merkt er niks meer van. Wat een rare opmerking zeg :=

Bij ons hoeven die uitvaarten niet betaald te worden van het huis. Het staat op de spaarrekening dus nabestaanden kunnen het meteen met dat geld betalen. De verkoop van het huis en alles wat er nog overblijft aan geld is dan vervolgens voor de nabestaanden. Het lijkt wel of er niet gezegd mag worden dat je dat nu eenmaal gespaard hebt omdat een ander dat niet kan. de vraag is toch waarom mensen geen uitvaart verzekering hadden? Nou dat is hier de reden.

Zoals hier al vaker gezegd je verzekert wat je niet betalen kan. Zo ben ik ook altijd opgevoed.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 14:35

Ik begrijp echt dat er mensen zijn die voldoende geld op hun rekening hebben voor de uitvaart.
echter heb ik ook gehoord dat er genoeg geld was, maar men er niet bij kon komen.
een uitvaart moet direct betaald worden. En als je dan eerst een auto moet verkopen of de rekening is geblokkeerd of er loopt iets niet goed met de erfenis dan kan je alles gaan voorschieten.
Om dat te voorkomen hebben we een verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:37

magicmist schreef:
Ik begrijp echt dat er mensen zijn die voldoende geld op hun rekening hebben voor de uitvaart.
echter heb ik ook gehoord dat er genoeg geld was, maar men er niet bij kon komen.
een uitvaart moet direct betaald worden. En als je dan eerst een auto moet verkopen of de rekening is geblokkeerd of er loopt iets niet goed met de erfenis dan kan je alles gaan voorschieten.
Om dat te voorkomen hebben we een verzekering.

Dat is hier dus allemaal geregeld :) en dat houden we ook bij er is iemand gemachtigd om bij die rekeningen te kunnen. En mocht persoon voor ons overlijden zullen we dat aanpassen naar iemand anders.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:57

Ik kijk altijd of ik het zelf kan betalen en wat het risico is. Dan kom ik op volgende verzekeringen:
WA (incl ongevallen)
AVP
Opstal
Inboedel
Zorgverzekering
Reisverzekering

Geen uitvaart (want dat is te betalen) en geen rechtsbijstand (ben zelf jurist en heb indien nodig genoeg contacten).

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:15

- WA waar ook dieren onder vallen, zeker mijn paarden aangezien daar ook andere mensen mee bezig zijn.
- Zorgverzekering (en zit ook een tandongevallen verzekering bij)
Geen tandarts verzekering want je betaalt bijna 200 euro om max 250 vergoed te krijgen, en als je tanden in orde zijn, ben je vaak met een euro of 100-150 klaar)
- Opstal (eigen huis)
- Inboedel
- Auto WA+
- Pechhulp door Nederland en Europa
- Overlijdensverzekering

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:39

Rechstbijstand zou ik niet verzekeren als je niet rijk bent! Onder een bepaald bedrag eigen vermogen (ca. 30k), heb je recht op subsidie bij rechtsbijstand. Dus als je een advocaat nodig hebt, dan krijg je die voor een bijdrage van 214€ als je minder dan 20900€ bezit. Hoe rijker je bent, hoe hoger die bijdrage. Als je minder hebt dan de bijstandsgrens van eigen vermogen, dan krijg je die bijdrage zelfs nog weer vergoed via de gemeente en betaal je dus helemaal niks voor de advocaat.
Als je slechts incidenteel een advocaat nodig hebt (en niet rijk bent), dan is niet verzekeren stukken voordeliger.
Meer informatie: https://www.rechtsbijstand.nl/mediation-rechtsbijstand/hoeveel-betalen/eigen-bijdrage/

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:46

superpony schreef:
Denk dat heel veel mensen hier niet begrijpen dat heel veel mensen amper rond kunnen komen en zeker geen duizenden op de bank hebben of op kunnen hoesten voor ene uitvaart.
Dan is een klein bedrag zoals 10 euro pm bijv minder ingrijpend dan 1 heel groot bedrag in 1 keer.

Nee hoor, ik snap het uitstekend. Ik breng het wel een beetje stoer in mijn post, dat ik het zelf kan betalen (dat klopt), maar ik weet ook dat de verzekering voor anderen wel een goede keuze is.

Bedenk ook waarom mensen die duizenden mogelijk op de bank kunnen hebben staan en dus in 1 keer een uitvaart kunnen betalen. Mensen die hier delen dat ze het in een keer kunnen betalen, vertellen niet allemaal WAAROM ze het bedrag in 1 keer kunnen betalen. En eerlijk gezegd, moet iedereen die hier zegt het in 1 keer te kunnen betalen verantwoording afleggen over waarom ze dat kunnen?! -O-

Geloof me, de reden waarom ik een uitvaart in 1 keer zelf kan betalen, is omdat ik mijn geld/vermogen van mijn vader heb gekregen - nadat we hem aan suicide zijn verloren. Ik had persoonlijk dolgraag gewild dat hij nog 10 jaar in goede fysieke en mentale gezondheid op deze aardbol door had kunnen brengen - ik had er graag al het gekregen geld teruggegeven/betaald aan het universum, ook als dat betekent dat ik nooit meer op vakantie in het buitenland zou kunnen gaan, of zou kunnen gaan shoppen en dat ik dan een uitvaartverzekering zou moeten afsluiten. Want met Kerst is hij er straks niet en ik kan hem ook nooit meer een knuffel geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:49

AVP. Aansprakelijkheidsverzekering particulieren, mét dekking voor je huisdieren (en paard!).

Je wilt niet weten welk raar gat je indraait als je dat niet verzekerd hebt en een ander loopt letsel op door toedoen van jou of je dieren.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:50

Ik zit in de verzekeringswereld en ben dus zelf ook wat kritischer wat ik wel en niet verzeker.

- zorgverzekering, nu met aanvullend ivm zwangerschap/bevalling. Normaal zonder aanvullend.
- WA+ met inzittenden voor auto
- Opstal, inboedel, AVP
- Uitvaart (hier vallen ook kinderen tot 18 jaar gratis onder, en een uitvaart bij stilgeboorte vanaf 24 weken)
- Levensverzekering gekoppeld aan hypotheek
- Kortlopende reisverzekering met enkel hulpverlening en onvoorziene uitgaven en medische kosten bij vakantie naar buitenland. Bagage niet, neem geen dure spullen mee. Maar de rest is wel belangrijk, mocht je niet zelfstandig terug kunnen reizen of hoge medische kosten krijgen die je zorgverzekering niet dekt (doen veel niet namelijk, maximaal 1 of 2x Nederlandse kostprijs).

Ik raad zelf anderen altijd aan om bij de autoverzekering ook aanvullend een verhaalsrechtsbijstand te sluiten als deze er niet standaard bij zit. Bij een aanrijding waarbij de tegenpartij aansprakelijk is, hoef je dan niet zelf je geld bij hun verzekeraar op te eisen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:57

Ik ben een financieel adviseur en kijk dus kritisch naar wat wel verstandig is om te verzekeren en wat niet.

Omdat we een koopwoning hebben, hebben wij uiteraard een opstal verzekering en een overlijdensrisicoverzekering.
Opstal met garantie tegen onderverzekering, zodat onze woning in ieder geval herbouwd wordt in geval van brand.
Overlijdensrisicoverzekering ter hoogde van de waarde van onze hypotheek, zodat als 1 van ons overlijd, de hypotheek volledig afbetaald wordt en de ander zonder hoge kosten in de woning kan blijven wonen :j

Verder hebben wij een inboedel verzekering, wederom met een garantie tegen onderverzekering.
Wij hebben behoorlijk waardevolle design meubels in huis, wat verzamelingen, schilderijen en behoorlijk wat sieraden. Als alles afbrand en ik zou het in een klap zelf moeten vervangen, zouden wij dat niet kunnen doen omdat het gewoon allemaal een hoge waarde heeft, helemaal nu mijn welgestelde oma is weg gevallen

Wij hebben allebei een auto met een allrisk verzekering, omdat wij beide vrij nieuwe auto's hebben.

Ook hebben we een aansprakelijkheidsverzekering, omdat dit gewoon heel verstandig is en iedereen in Nederland die zou moeten hebben.
Een rechtsbijstandsverzekering hebben wij ook, omdat wij beide niet juridisch onderlegt zijn en een advocaat behoorlijk in de kosten kan oplopen en wij teveel verdienen om in aanmerking te komen voor het juridisch loket.

Wij hebben wel een reisverzekering maar geen annuleringsverzekering.
Als wij door omstandigheden niet meer kunnen gaan, dan is dat pech gehad.

Wij hebben ook een uitvaartverzekering. Ik wil dat mijn nabestaande niet hoeven te beknibbelen op de kosten van de uitvaart, ze moeten kunnen doen wat ze willen, tevens willen mijn man en ik begraven worden en de grafrechten zijn nou eenmaal erg aan de prijs. En zelfs met de overspannen woningmarkt kan het nog even duren voor je de woning verkocht hebt, maar de rekeningen moeten wel vrijwel meteen betaald worden :j. Wij hebben er wel voor gekozen om de premie tot 65 jaar door te laten lopen, daarna is de verzekering afbetaald :j zodat wij in ieder geval niet meer de kosten van de uitvaartverzekering hebben als wij met pensioen zijn :n

En uiteraard de zorgverzekering.

Ik heb ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering via het werk, maar dat is echt volledig via het werk geregeld :)

Feitelijk is het zo dat je moet verzekeren wat je zelf niet kan vergoeden, nou ja, daar hebben mijn man en ik naar gekeken, of eigenlijk... Ik :+ mijn man laat dat allemaal aan mij over :') _O- :j
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 19-12-22 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:01

linoleum schreef:
Ik zit in de verzekeringswereld en ben dus zelf ook wat kritischer wat ik wel en niet verzeker.

- zorgverzekering, nu met aanvullend ivm zwangerschap/bevalling. Normaal zonder aanvullend.
- Opstal, inboedel, AVP
- Uitvaart (hier vallen ook kinderen tot 18 jaar gratis onder, en een uitvaart bij stilgeboorte vanaf 24 weken)
- Kortlopende reisverzekering met enkel hulpverlening en onvoorziene uitgaven en medische kosten bij vakantie naar buitenland. Bagage niet, neem geen dure spullen mee. Maar de rest is wel belangrijk, mocht je niet zelfstandig terug kunnen reizen of hoge medische kosten krijgen die je zorgverzekering niet dekt (doen veel niet namelijk, maximaal 1 of 2x Nederlandse kostprijs).

Ik raad zelf anderen altijd aan om bij de autoverzekering ook aanvullend een verhaalsrechtsbijstand te sluiten als deze er niet standaard bij zit. Bij een aanrijding waarbij de tegenpartij aansprakelijk is, hoef je dan niet zelf je geld bij hun verzekeraar op te eisen.

Dat is wel afhankelijk van de verzekeraar, als het zelfs al niet helemaal veranderd is.
Er zijn verzekeraars die sowieso in de voorwaarden hebben staan dat zij de afhandeling van schade + het verhalen van schade regelen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:06

hier

autoverzekering
opstal en inboedel
Aansprakelijkheidsverzekering
Een doorlopende reisverzekering (kost me bijna niks en nadat ik 1x vergat een annuleringsverzekering af te sluiten heb ik dat er voor over)
Rechtsbijstand
Ongevallenverzekering
ziektekostenverzekering

Daarnaast nog een overbruggingsverzekering voor de hypotheek zodat als ik invalide of arbeidsongeschikt wordt mijn hypotheek doorbetaald wordt en een uitvaartverzekering, omdat ik vind dat mijn nabestaanden geen gedoe moeten hebben met mijn uitvaart, ook al is uit de waarde van het huis een prima uitvaart te regelen :D

Oh, en een ziektekostenverzekering voor de hond :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:19

M_D_H schreef:
linoleum schreef:

- Opstal, inboedel, AVP

Dat is wel afhankelijk van de verzekeraar, als het zelfs al niet helemaal veranderd is.
Er zijn verzekeraars die sowieso in de voorwaarden hebben staan dat zij de afhandeling van schade + het verhalen van schade regelen :j

Daarom zei ik ook ‘als deze er niet standaard bij zit’ :D

Meesten hebben het inderdaad standaard wel. Maar ik werk zelf bij een verzekeraar die het dus niet standaard in de verzekering heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:36

Ik ben vanwege dit topic gaan nadenken over rechtsbijstand, maar heb toch besloten dat nu niet te doen. Zeker met het juridisch loket in mijn achterhoofd.

Ik heb:
- aansprakelijkheidsverzekering
- zorgverzekering (max. eigen risico, maar deze keer wel met een sobere tandartsverzekering en een sobere reisverzekering erbij: spoedeisende hulp).
- autoverzekering (wa casco want dat was goedkoper dan gewone wa toen ik hem afsloot)

Hier zijn de kosten van een uitvaart geen probleem, zeker omdat in onze familie eigenlijk iedereen een zeer sobere uitvaart wil. En dan ben je dus met 5000 euro klaar in principe. Dit heb ik dan ook niet verzekerd, en mijn ouders in ieder geval ook niet (van mijn broers en zussen weet ik het niet).

Als ik langdurig zou reizen, komt er waarschijnlijk wel een uitgebreidere reisverzekering bij, maar die ik nu heb was 18 euro voor een jaar en vangt net het grootste risico af.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:53

Bizar eigenlijk als je het zo onder elkaar ziet staan hoeveel verzekeringen er eigenlijk zijn.

Ik heb er ook zat:
- Huis: ORV, APV, inboedel, opstal, rechtsbijstand, aansprakelijkheid
- Zelf: zorgverzekering AV top en doorlopende reisverzekering
- Voertuigen: WA+ voor zowel motor als auto

Poes is niet verzekerd. Electrische fiets was geloof ik het eerste jaar voor diefstal ofzo, maar die heb ik ook niet meer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:02

Hier ook best wel veel verzekeringen:
- AVP
- Rechtsbijstand
- Inboedel
- Overlijdensrisicoverzekering
- Doorlopende reis- en annuleringsverzekering
- Zorgverzekering plus aanvullend
- Auto all-risk
- en weer een fietsverzekering nadat mijn fiets pas gestolen is.

Uitvaartverzekering heb ik niet. Dat mogen de nabestaanden uit mijn nalatenschap regelen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:13

Nou mijn moeder wilde alles snel en simpel, 1 keer aula en we hadden geen auto’s want rouwcentrum lag naast het crematorium en daar was ook een mooi pad voor aangelegd, geen koffiekamer en alsnog bijna 6000 euro en dat is een jaar geleden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:12

Ik had nooit een uitvaartverzekering. Maar ik woonde in een koopgarant woning met veel overwaarde die binnen 3 maanden terug gekocht moest worden door de woningbouw en behoorlijk wat spaargeld. Dus daar kwam voldoende geld uit om mijn uitvaart te bekostigen.

Inmiddels heb ik samen met mijn zus een huis gekocht en heeft zij een levensverzekering op mijn leven. Als ik kom te overlijden kan het huis dus niet zomaar verkocht. Heb nu dus wel een uitvaartverzekering afgesloten.

Opstal, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, uitvaart, 1x levensverzekering, zorg. Dat was het geloof ik.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:38

Ik heb een

Autoverzekering.
Inboedelverzekering.
Aansprakelijkheidsverzekering.
Ongevallenverzekering.
ziektekostenverzekering.
Uitvaartverzekering.

Ik heb mijn inboedel verzekering al 25 jaar en nog nooit wat geclaimd maar durf het toch niet te gaan opzeggen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:45

Ik heb er aanspraak op gemaakt door een verrot aangelegde afvoer in ons oude huis.
We zitten op de bank en ik hoor tik tik tik, liep het zo langs de muren af -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:16

Ik verloor mijn trouwring buiten, dit werd via mijn inboedelverzekering gedekt gelukkig.