Warmteregulerend dekbed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:13

Marie111 schreef:
Ik adviseer katoen. Wij zijn allergisch voor wol en dons en vinden synthetisch gauw zweten. Dus wij slapen al jaren onder katoenen dekbedden. Dunne voor de zomer en een wat dikkere voor de winter.

https://www.smulderstextiel.nl/snoozing ... art/58933/

Ik heb er ook een van 100% katoen, om dezelfde redenen, vind het zo fijn!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:31

herr_balou schreef:
Achterom schreef:

Aangezien je niet onder de bomen zelf ligt zou ik er vanuit durven gaan dat het productieproces grofweg hetzelfde is. Overigens zijn er wel degelijk fabrieken die de chemicaliën hergebruiken en dus niet dumpen.

Nee, het productieproces is dus niet hetzelfde.

Dat schreef ik ook niet, zie quote. Ik schreef grofweg hetzelfde.
https://cosh.eco/nl/blog/materials-tencel-lyocell-1

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:07

Achterom schreef:
herr_balou schreef:
Nee, het productieproces is dus niet hetzelfde.

Citaat:
99,5% van het oplosmiddel steeds opnieuw gebruikt kan worden

En wat zijn de cijfers voor bamboe/viscose? Waarom Tencel/Lyocell in EU wel produceren en viscose niet?
Wij hebben ook dingen van viscose in huis maar dat hebben we langer geleden gekocht en komt er niet meer in. Ik vind het waardeloos spul, Tencel/Lyocell is heel veel fijner en heeft veel eigenschappen gelijkend aan wol en dat heb ik niet ervaren met viscose (bamboe). Afgezien van wol, heb ik nog nooit zulke fijne onderbroeken, hemdjes en shirts gehad. Onze Oekraïnse vluchtelingen liggen onder Tencel/Lyocell en die heb ik nog niet horen klagen terwijl ik ze toch al een extra wollen deken (Aabe; kennen jullie het nog?) heb aangeboden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:31

Cer schreef:
Dat is oké Herr_Balou :j ik weet het liever wel :)

Prijzenswaardig! _/-\o_

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:40

herr_balou schreef:
Achterom schreef:

Citaat:
99,5% van het oplosmiddel steeds opnieuw gebruikt kan worden

En wat zijn de cijfers voor bamboe/viscose? Waarom Tencel/Lyocell in EU wel produceren en viscose niet?
Wij hebben ook dingen van viscose in huis maar dat hebben we langer geleden gekocht en komt er niet meer in. Ik vind het waardeloos spul, Tencel/Lyocell is heel veel fijner en heeft veel eigenschappen gelijkend aan wol en dat heb ik niet ervaren met viscose (bamboe). Afgezien van wol, heb ik nog nooit zulke fijne onderbroeken, hemdjes en shirts gehad. Onze Oekraïnse vluchtelingen liggen onder Tencel/Lyocell en die heb ik nog niet horen klagen terwijl ik ze toch al een extra wollen deken (Aabe; kennen jullie het nog?) heb aangeboden.

Misschien moet je je claims gewoon eens onderbouwen. Gewoon omdat het kan.

Viscose is een verzamelnaam voor een stof die wordt gemaakt van cellulose uit bijvoorbeeld hout, katoen of bamboe en wordt behandeld met chemicaliën. Viscose is dus geen synoniem voor bamboe zoals jij iedere keer stelt, het kan gemaakt worden van allerlei grondstoffen, zo lang het maar cellulose bevat.
Wikipedia legt het heel simpel uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Viscose

En wikipedia legt ook uit wat jouw geliefde lyocell is, namelijk precies hetzelfde, er worden alleen andere chemicaliën gebruikt https://nl.wikipedia.org/wiki/Lyocell

Heel fijn dat je vluchtelingen opvangt, wil je nu een sticker?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 02:48

Achterom schreef:
herr_balou schreef:

Viscose is een verzamelnaam voor een stof die wordt gemaakt van cellulose uit bijvoorbeeld hout, katoen of bamboe en wordt behandeld met chemicaliën. Viscose is dus geen synoniem voor bamboe zoals jij iedere keer stelt, het kan gemaakt worden van allerlei grondstoffen, zo lang het maar cellulose bevat.

En wikipedia legt ook uit wat jouw geliefde lyocell is, namelijk precies hetzelfde, er worden alleen andere chemicaliën gebruikt https://nl.wikipedia.org/wiki/Lyocell

Bamboe is viscose en heeel heeel soms linnen en Lyocell is Lyocell.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 05:52

Diervriendelijk dons bestaat wel degelijk, maar je tast er wel voor in de buidel: Eider dons. De Eidereend trekt zelf dons uit haar borst om een nestje mee te bekleden, het is een eendensoort die op zee leeft. Ze zijn te vinden in IJsland, Schotland, Scandinavië en Siberië. Ook bestaat er een Amerikaanse Eider soort.

Nadat de eieren uit komen gaat de moeder vrijwel direct met haar kuikens naar zee. Het nestje is dan verlaten en ze keren er niet meer terug. Dan pas begint men met het rapen van de dons.

Wellicht reageert bokker Kuggur hier nog want het is een typisch IJslands trots product. IJsland kent veel ‘Eiderboeren’ die broedplekken hebben ingericht waar de eenden kunnen komen nestelen. Het zijn dus wilde dieren die op zulke plekken beschermd worden tegen jacht, roofdieren en andere verstoring. Na het broedseizoen rapen ze de dons met de hand en wordt het gewassen en verwerkt tot dekbedden, kussens etc.
Eiderdons is de hoogste kwaliteit dons die er te vinden is en gaat een mensenleven mee.

Eidereenden:
Afbeelding

Meer over eiderdons:
https://ijslandtours.nl/blogs/leuke-eidereend-weetjes/

Oa deze site verkoopt eider dekbedden, schrik niet van de prijs :P
https://www.donzendekbed.nl/eiderdons-dekbedden/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 07:42

Dat is wel mooi zeg als dat zo gaat, lijkt me ook een heerlijk idee om in slaap te vallen in wat een liefdevol natuurlijk nestje zonder dierenleed was :+:

AaBee wollen dekens: moet je eigenlijk wel een nieuwe hebben want de oudere kunnen met Eulan van Bayer (of iets soortgelijks van anti-mot chemicaliën / DDT-achtig spul) behandeld zijn, dat is wellicht niet zo gezond. Als we dan toch bezig zijn met mensen laten schrikken :=

Cookies

Re: Warmteregulerend dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:38

Echt als je dit zo leest dan lig je echt niet lekker meer. Ik heb ook een bamboe dekbed (en een wollen deken)
Oh jemig lees net de post van Pmarena over de ouder wollen deken.

Ik denk dat ik maar wat twijgen ga vlechten en daar onder ga liggen. -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:51

Ja een ouderwets bedje van stro zal ook wel niet gezond zijn...

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:53

Aangezien hier een mooie uitwisseling gaande is over dierenwelzijn en duurzaamheid i.c.m. dekbedden kan ik mijn vraag hier misschien stellen.

Ik zoek een nieuw 4 seizoenen-dekbed, dus echt 2 dekbedden die je aan elkaar kunt maken. Ik slaap altijd met het raam open dus in de winter moet het dekbed echt heel warm zijn. Ik had een oude Texeler, maar die is te klein voor mijn nieuwe bed. Toen een polyester dekbed gekocht omdat ik liever geen dierlijk product wilde, maar ik kan er echt niet aan wennen, dus toch weer op zoek naar wol. Dons valt voor mij af.

Dierenwelzijn staat op 1, lokaal en duurzaam geproduceerd vind ik ook belangrijk, prijs speelt geen rol. Zijn er dan nog andere noemenswaardige verschillen tussen een dekbed van Texeler wol of van alpaca wol zoals hier eerder werd aangehaald? Ik kan nu niet echt kiezen :+

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:59

pmarena schreef:
Dat is wel mooi zeg als dat zo gaat, lijkt me ook een heerlijk idee om in slaap te vallen in wat een liefdevol natuurlijk nestje zonder dierenleed was :+:

AaBee wollen dekens: moet je eigenlijk wel een nieuwe hebben want de oudere kunnen met Eulan van Bayer (of iets soortgelijks van anti-mot chemicaliën / DDT-achtig spul) behandeld zijn, dat is wellicht niet zo gezond. Als we dan toch bezig zijn met mensen laten schrikken :=

Maar is dat dan zoveel jaar niet uitgewerkt?

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:09

Teteltee schreef:
Aangezien hier een mooie uitwisseling gaande is over dierenwelzijn en duurzaamheid i.c.m. dekbedden kan ik mijn vraag hier misschien stellen.

Ik zoek een nieuw 4 seizoenen-dekbed, dus echt 2 dekbedden die je aan elkaar kunt maken. Ik slaap altijd met het raam open dus in de winter moet het dekbed echt heel warm zijn. Ik had een oude Texeler, maar die is te klein voor mijn nieuwe bed. Toen een polyester dekbed gekocht omdat ik liever geen dierlijk product wilde, maar ik kan er echt niet aan wennen, dus toch weer op zoek naar wol. Dons valt voor mij af.

Dierenwelzijn staat op 1, lokaal en duurzaam geproduceerd vind ik ook belangrijk, prijs speelt geen rol. Zijn er dan nog andere noemenswaardige verschillen tussen een dekbed van Texeler wol of van alpaca wol zoals hier eerder werd aangehaald? Ik kan nu niet echt kiezen :+

Alpaca is lichter, hypoallergeen, warmteregulerend en zacht. De kwaliteit ligt daardoor hoger (en de prijs ook wel).
Het is compleet anders dan (schapen)wol, wat sommige mensen hierboven onder andere te zwaar vinden vallen. Als je juist veel gewicht wil voelen, is schaap misschien beter (heb jaren terug een enkeling gehad die liever schaap had vanwege het gewicht). Wel is zoals ik al eerder zei de warmteregulatie en hypoallergeniteit van alpaca veel beter.

Heb je specifieke vragen? Ik kan het een en ander vertellen en anders kun je op de website kijken. Eventueel kan ik mijn moeder (degene die het heeft bedacht en alles regelt) vragen doorgeven als je echt interesse hebt.

De alpacas staan hier jaarrond buiten, worden dagelijks gevoerd en worden regelmatig gecheckt op gezondheid (mijn ouders zijn ook alpaca dierenartsen en zij worden door hun expertise door artsen uit heel het land om advies gevraagd bij alpaca patiënten). Het jaarlijkse scheren moet vlot maar veilig gaan, tegenwoordig doen we dit ook zelf in verband met gebrek aan een voor ons geschikte scheerder. De dekbedden worden gemaakt van restwol (te kort en vies voor spinnen) die anders wordt weggegooid. Het is een Nederlands product van onze eigen wol en het was origineel bedacht door mijn moeder om de grote hoeveelheid wol die we weggooien te verminderen.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:20

Mars schreef:
Diervriendelijk dons bestaat wel degelijk, maar je tast er wel voor in de buidel: Eider dons. De Eidereend trekt zelf dons uit haar borst om een nestje mee te bekleden, het is een eendensoort die op zee leeft. Ze zijn te vinden in IJsland, Schotland, Scandinavië en Siberië. Ook bestaat er een Amerikaanse Eider soort.

Nadat de eieren uit komen gaat de moeder vrijwel direct met haar kuikens naar zee. Het nestje is dan verlaten en ze keren er niet meer terug. Dan pas begint men met het rapen van de dons.

Wellicht reageert bokker Kuggur hier nog want het is een typisch IJslands trots product. IJsland kent veel ‘Eiderboeren’ die broedplekken hebben ingericht waar de eenden kunnen komen nestelen. Het zijn dus wilde dieren die op zulke plekken beschermd worden tegen jacht, roofdieren en andere verstoring. Na het broedseizoen rapen ze de dons met de hand en wordt het gewassen en verwerkt tot dekbedden, kussens etc.
Eiderdons is de hoogste kwaliteit dons die er te vinden is en gaat een mensenleven mee.

Eidereenden:
[ [url=m/gs9fyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meer over eiderdons:

Interessant, die kende ik ook nog niet!

Ducky Dons beweert restdons van de vleesindustrie te gebruiken (heb het even opgezocht toen ik het genoemd zag ergens hierboven), dat vind ik ook een goed "diervriendelijk" alternatief wat betreft verspilling tegengaan. Maar de eidereend kende ik nog niet, wat grappig! Daar ga ik meer over opzoeken. Lijkt me inderdaad wel kostbaar als ze dat handmatig moeten oogsten en ze zo afhankelijk zijn van de wilde natuur.

Even over de eerder genoemde zijde, prachtig spul maar super dieronvriendelijk. Mijn vriend zit in de vlinders en heeft een zijdevlindersoort die veel in de industrie gebruikt wordt gehouden. Na één generatie is hij gestopt, omdat ze onder andere geen fatsoenlijke vleugels ontwikkelen door genetische aandoeningen, wat ook de reden is dat ze niet geliefd zijn bij andere hobby houders. De vlinders worden in kleine kooien zonder vliegruimte gehouden om te paren, wat heeft bijgedragen aan de genetische vervormingen. De rupsen worden levend in hun cocon gekookt om ze te doden en de zijdedraad te kunnen oogsten. Prachtig spul, maar er zit heel veel dierenleed achter.
Als iemand daar een diervriendelijk bedrijf/alternatief van weet, ben ik oprecht geïnteresseerd.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:36

Heb vanmiddag een 4-seizoenen AlpacaComfort besteld :D
BriPi schreef:
Teteltee schreef:

Alpaca is lichter, hypoallergeen, warmteregulerend en zacht. De kwaliteit ligt daardoor hoger (en de prijs ook wel).
Het is compleet anders dan (schapen)wol, wat sommige mensen hierboven onder andere te zwaar vinden vallen. Als je juist veel gewicht wil voelen, is schaap misschien beter (heb jaren terug een enkeling gehad die liever schaap had vanwege het gewicht). Wel is zoals ik al eerder zei de warmteregulatie en hypoallergeniteit van alpaca veel beter.

Heb je specifieke vragen? Ik kan het een en ander vertellen en anders kun je op de website kijken. Eventueel kan ik mijn moeder (degene die het heeft bedacht en alles regelt) vragen doorgeven als je echt interesse hebt.

De alpacas staan hier jaarrond buiten, worden dagelijks gevoerd en worden regelmatig gecheckt op gezondheid (mijn ouders zijn ook alpaca dierenartsen en zij worden door hun expertise door artsen uit heel het land om advies gevraagd bij alpaca patiënten). Het jaarlijkse scheren moet vlot maar veilig gaan, tegenwoordig doen we dit ook zelf in verband met gebrek aan een voor ons geschikte scheerder. De dekbedden worden gemaakt van restwol (te kort en vies voor spinnen) die anders wordt weggegooid. Het is een Nederlands product van onze eigen wol en het was origineel bedacht door mijn moeder om de grote hoeveelheid wol die we weggooien te verminderen.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:39

Oh leuk, laat je weten wat je ervan vindt? :D

Teteltee schreef:

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:37

BriPi schreef:
Oh leuk, laat je weten wat je ervan vindt? :D

Teteltee schreef:

Je gaat geen spijt krijgen Teltee! Ik heb er ook een en ik ben er super blij mee :+: warm in de winter, koel in de zomer, fijn materiaal en diervriendelijk. Ik hoop dat je er net zoveel plezier van hebt als ik!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:25

Wol koel in de zomer vind ik altijd een sprookje, maar wellicht kan dat per persoon verschillen :=

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 00:58

pmarena schreef:
Wol koel in de zomer vind ik altijd een sprookje, maar wellicht kan dat per persoon verschillen :=

Ik ook niet, daarom liggen wij onder katoen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:25

herr_balou schreef:
Achterom schreef:

Bamboe is viscose en heeel heeel soms linnen en Lyocell is Lyocell.

Nee, het zijn beide stoffen die worden gemaakt op basis van cellulose, dat kan afkomstig zijn van hout, bamboe, etc. De cellulose wordt onttrokken door middel van chemicaliën.

pmarena schreef:

Het enige dat koel in de zomer is, is een dun katoenen laken :D
Mars schreef:

Eidereenden:
[ [url=m/gs9fyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meer over eiderdons:

Wauw, dat is ook een mooi product! Wel prijzig, maar ik begrijp gezien de omschrijving perfect waarom!

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:12

pmarena schreef:

Het is ook eigenlijk geen "wol" maar "fleece", alpaca is heel anders. Er zit onder andere geen lanoline (=wolvet) in, waardoor het heel luchtig is. De krullenstructuur zorgt ervoor dat het water de alpacavacht niet tot de huid doordringt, terwijl bij schapen de lanoline dit vooral doet.

Men moet niet schapenwol en alpacawol met elkaar verwarren, het is echt ander materiaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:30

Ik heb veel wol, merino, cashmere en ook alpaca in huis. Maar koel in de zomer vind ik geen van allen :=
Het is natuurlijk wel comfortabel op de huid, en dat scheelt ook :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:35

Dit topic heeft meer teweeg gebracht dan gedacht. :D Ik heb alles doorgenomen, maar ben er nog steeds niet over uit wat het gaat worden (ben overigens niet in de overgang).

Ik zag dat Ikea dekbedden heeft met gerecycled dons (zoals een bokker al noemde). Iemand ervaring met FJÄLLBRÄCKA 4 seizoenendekbed? Misschien is dat nog een optie. Alpaca wol klinkt ook fantastisch, denk alleen niet dat ik mijn vriend kan overhalen voor die prijs helaas. :Y)

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:37

pmarena schreef:
Ik heb veel wol, merino, cashmere en ook alpaca in huis. Maar koel in de zomer vind ik geen van allen :=
Het is natuurlijk wel comfortabel op de huid, en dat scheelt ook :)

Heb je een alpaca dekbed of kleding? Als je een dekbed hebt, dan heb ik niks gezegd, dan zal het wel per persoon verschillen en ben je een van de eerste waarvan ik het hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:46

Kleding. Heb hier een wollen, wol-zijde en zijde dekbed liggen en alleen die laatste is koel genoeg in de zomer :) Die bevalt dermate goed dat ik niet nog een dekbed erbij wil, dus geen alpaca.

Maar mooi materiaal is het zeker :j