Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:48

Hier een huis uit 1908, altijd ventilatie, we checken co2 de temperatuur en luchtvochtigheid die is helaas wel 80+ . Elektrische dekens zorgen dat het bed niet klam voelt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 00:56

Arabesk schreef:
Hier een huis uit 1908, altijd ventilatie, we checken co2 de temperatuur en luchtvochtigheid die is helaas wel 80+ . Elektrische dekens zorgen dat het bed niet klam voelt

I love elektrische dekens haha, maar denk dat m'n vriend dan de stenen uit de grond vloekt omwille van de warmte :')

Het is momenteel 18.1° graden in de slaapkamer, de olieradiator staat aan want het bleek er toch iets frisser te zijn dan we dachten (net over de 15°). We gaan nu dus voor de optie "verwarmen" en zullen zien of dat iets oplevert. Ik vind het k*t haha, nu staan en de olieradiator en de luchtontvochter daar de hele dag te blazen :+ Ik kijk op tegen de elektriciteitsrekening, en dat deed ik sowieso al haha.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:59

Tja je muren kunnen niet drogen met zulke heggen er om heen... natte muur is vochtig.. Dus zou toch zeker staan kijken of je niet wat kan kortwieken.. 3 meter hoog voor een laagbouw woning.. vind ik nog al een grote heg

Vorige buren hadden ook last van vocht nieuwe niet.. die hebben de motorzaag gepakt en de heg gesnoeid / nieuwe andere plekken geplant ook geen inkijk wel droge muur

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 01:58

Zou de laurier inderdaad inkorten tot 2m, heb je nog steeds privacy. En in de breedte ook flink terug snoeien.

Verder zou je kunnen overwegen om de vloer van de zolder te isoleren. En misschien toch wat meer de deuren openen zodat de warmte uit de woonkamer wat meer verspreid wordt?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 08:21

Inderdaad. Je huis kan niet drogen met die heg er zo dicht rond. Zeker niet in deze tijd waar alles al moeilijk droogt wegens de hoge luchtvochtigheid, regen en relatief hoge temperaturen.

Je kan ook raamfolie tegen de raam doen als je vindt dat er teveel inkijk is met een lagere heg?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 08:48

Lizz schreef:
Moestuin schreef:
Wij hebben dit probleem ook, tenzij wij in de slaapkamer 1 raam altijd op kiep laten staan. Koud? Ja, dat wel. Maar een goed donsdeken en flanel zorgen voor een lekker warm bed. Gewoon raam altijd lichtjes open zodat het voldoende verlucht.

Stel je hebt kunststofkozijnen met kantel kiep ramen.
Heel veel kantel kiep ramen kan je op ventilatiestand zetten. Wist ik voorheen ook niet, tot een kozijnenboer mij daar op wees.

https://youtu.be/4EjEv9UWy2Y
Bij 24 seconden laat ze dit zien.
Bij ons (kunststoffen kozijnen) heb ik zelfs nog twee standen om deze in vast te klikken. Ik kiep het raam dan een stukje open en draai dan de klink vast zoals in het filmpje.

[ [url=m/kOYJXi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vrEr9S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tip! Hier werkt het inderdaad!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:08

ik heb een iets kleinere slaapkamer gok ik TS, maar mijn luchtontvochtiger doet écht wel wat ie moet doen. de 30% haalt ie niet maar hij haalt in een paar uur de luchtvochtigheid toch wel van richting de 75-80% naar de 65%

Tot 70/75% vind ik acceptabel, met dat hele natte weer ontkom je er ook niet aan namelijk.
https://www.amazon.nl/Luchtontvochtiger ... B079WMKN8D

Overigens vind ik 15 graden in de slaapkamer dan wel weer prima.

edit: het vermogen van luchtontvochtigers scheelt ook behoorlijk, er zijn genoeg duurdere die echt nauwelijks wat uit de lucht halen.
Die ik heb is ook geschikt om de was bij te drogen, zit een opvang bak bij van 5,5 liter. Die heeft ie écht niet in 1 dag vol. Maar er zijn ook ontvochtigers met een opvangbak van 800 of 600 ml, dat schiet niet op.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:16

Oh bedankt voor de tip voor de kantel kiep raam! Ga zo eens testen.

De klachten die jij hebt passen eigenlijk niet bij een jaren ‘90 huis. Huizen uit dat jaartal zijn best aardig geïsoleerd. Ik zou eens goed onderzoek laten doen naar die schimmels.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:30

Wij hebben vorig jaar boven en beneden airco laten installeren. Die van ons kan ook ontvochtigen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:50

Wij hebben net een oud huis gekocht waarbij er een slaapkamer op de begane grond een nogal aanwezige aardappelkelderlucht hing. We wisten dat de vloer van hout was (blijkt ook deels van oud beton met schimmel van een oude douche) en dat de muren een geïsoleerde spouw bevatten (er is dik twintig jaar geleden een nieuwe buitenmuur om de oude heengezet). Na wat hak en breekwerk zijn we erachter gekomen dat deze kamer zo muf en vochtig was, doordat de ventilatie onder de vloer niet aanwezig was. Met verrotte vloerplanken onder de inbouwkast als gevolg.

De vorige bewoners hadden de hele dag het raam open, gaten in de kast geboord (aan de bovenkant weliswaar) en de verwarming aan. Hielp allemaal niks, want de constructie deugde niet. Het dak blijkt overigens ook niet geïsoleerd. Inmiddels hebben wij twee puincontainers staan en zijn we bezig om het huis een nieuwe basis te geven :D

Kortom, als de constructie van een huis niet deugt, kun je ventileren en verwarmen wat je wil en allerlei apparaten gebruiken om de symptomen te bestrijden, maar het probleem los je niet op. Hopelijk wel voldoende om je eigen gezondheid op peil te houden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:12

Nou, nu ik de foto van het huis en de haag gezien heb begrijp ik hem wel wat beter.

Die haag ging er bij mij toch mooi uit, of die werd minstens een behoorlijk stuk terug gesnoeid, desnoods een houten schutting ervoor terug in de plaats.
Die buitenmuur kan toch helemaal nooit opdrogen, zo kort als die haag op het huis staat, heb ik het nog niet eens over hoe hoog en breed die is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 12:12

Nou, zie mij hier typen en zie jullie meedenken - en blijkbaar had mijn vriend na zijn werk gisteren een nieuw toestel bij om de ontvochter een handje te helpen :') Dus al die tijd stond dat ding daar te draaien en zijn werk te doen zonder dat ik het wist haha. In het weekend slapen wij gemakkelijk al eens in de zetel, en ik was nog niet in de slaapkamer geweest, hij liep maar over en weer te rennen zonder dat ik dat doorhad haha.

Luchtvochtigheid: 59% met dank aan het nieuwe toestel. Probleem opgelost :')

Edit: wij houden intens veel van onze haag haha. Wij staan héél erg op privacy, en een schutting mogen we nooit zo hoog zetten. Oké, een haag eigenlijk ook niet, maar de buren vinden het geen probleem, de gemeente ook niet, dus houden we die graag op de lengte zoals hij is. We laten hem wel jaarlijks snoeien hoor :)

Moska - het zijn idd lapmiddelen, de toestellen die we nu hebben staan. Maar ze werken gelukkig wel voldoende om het voor ons gezond te maken/houden :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:04

Wij hebben zelfde drama, zelfs met bizarre schimmel tot gevolg. Ventileren helpt ook niet genoeg. Sinds wij een grotere elektrische ontvochtiger gekocht hebben is gelukkig het probleem echt stuk minder. Zo’n kleine elektrische was niet zwaar genoeg voor deze kamer ondanks dt de afmeting wel klopte

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:37

Welke ontvochtigers hebben jullie nu TS en Gianti?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 09:48

Ladyson schreef:
Welke ontvochtigers hebben jullie nu TS en Gianti?

Ik laat het je straks zeker weten, moet nu naar mijn werk vertrekken.
Ze werken in ieder geval wel - de luchtvochtigheid zit nu ergens tussen de 55 - 65%, en de ontvochter vangt dagelijks een 250ml water op :)