Relatie over: ruzie om het energiecontract

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:12

Een vriendin van mij werkt bij een energie leverancier, als de incasso niet kan worden geincasseerd tot 2x aan toe wordt het contract automatisch ontbonden :)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:16

Exitium schreef:
Het contract staat niet op haar naam, dus kan ze ook niets opzeggen of aanpassen.

Maar wel storneren van haar bankrekening want die is van ts en niet van de ex. Dan had de ex ook zelf zorg moeten dragen voor de betalingen en er eerder achter moeten komen om het contract over te zetten.

Laat de ex dan maar ook bloeide voor alle maanden wat er betaald is. Als we zo kinderachtig gaan doen toch :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:19

Oscar schreef:
Da's inderdaad wel erg kinderachtig. TS heeft geen contract, dus dat kun je ook niet opzeggen.

En ik zou het denk ik ook niet zo hard spelen. De TS heeft het hele jaar 'geprofiteerd' (in de goede zin) van lagere prijzen. Als ze zelf een contract af moet sluiten, dan zijn de tarieven een stuk hoger dan wat ze nu betaalt. Alleen al daarom zou ik proberen om het op een goede manier te schikken, ook op het oog met de eindafrekening.

Alleen heeft ts dus wel voor de energie betaalt en - volgens haar zeggen - zuinig aan gedaan zodat ze een teruggave kon verwachten.

TS: wanneer is de eindafrekening?

daantjuhhh

Re: Relatie over: ruzie om het energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:22

Maar als het andersom was had je ook gezegd dat je het contract had willen houden.

Als ik die ex was zou ik ook het contract meenemen.

Je moet alleen zorgen dat je een afrekening krijgt.
Dus bijvoorbeeld contract per 1 november over verhuizen en het voorschot moet op jou rekening gestort worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:33

Spaansepony schreef:
Exitium schreef:
Het contract staat niet op haar naam, dus kan ze ook niets opzeggen of aanpassen.

Maar wel storneren van haar bankrekening want die is van ts en niet van de ex. Dan had de ex ook zelf zorg moeten dragen voor de betalingen en er eerder achter moeten komen om het contract over te zetten.

Laat de ex dan maar ook bloeide voor alle maanden wat er betaald is. Als we zo kinderachtig gaan doen toch :+

Er wordt steeds gesproken over storneren, maar is daar geen limiet aan? Tot hoeveel weken/maanden terug kun je storneren?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:43

CharleyT schreef:
Er wordt steeds gesproken over storneren, maar is daar geen limiet aan? Tot hoeveel weken/maanden terug kun je storneren?

Volgens mij 30 dagen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:47

8 weken en tot 13 maanden op speciaal verzoek bij bank.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:49

Ik vind het een beetje raar dat hij hier na bijna een jaar mee komt. Ik weet niet of en hoelang hij al niet meer op het adres staat ingeschreven, maar ik zou toch wel even navraag doen bij het juridisch loket. Verder kan je waarschijnlijk verder weinig doen en zit je aan een nieuw (duur) contract vast.
Daarnaast zou ik ook een afrekening aanvragen voor het contract terug gaat, zodat jij het teveel betaalde bedrag ook daadwerkelijk terug krijgt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:51

Als je het adres wijzigt bij de energieleverancier krijg je een afrekening voor het oude adres. Ideaal zou zijn als je het adres wijzigt en pas na de afrekening het rekeningnummer aanpast.
Dan moet je wel zelf een nieuw contract afsluiten, maar dan ben je in ieder geval je geld niet kwijt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:53

Petra_O schreef:
Als je het adres wijzigt bij de energieleverancier krijg je een afrekening voor het oude adres. Ideaal zou zijn als je het adres wijzigt en pas na de afrekening het rekeningnummer aanpast.
Dan moet je wel zelf een nieuw contract afsluiten, maar dan ben je in ieder geval je geld niet kwijt.

Nu je het typt bedenk ik me ineens dat ik dat ook gehad heb toen ik zelf verhuisde. Zou heel mooi zijn als het zo opgelost kan worden voor TS. Krijg je in ieder geval terug wat je betaald hebt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:04

Eef_Bam schreef:
Petra_O schreef:

Nu je het typt bedenk ik me ineens dat ik dat ook gehad heb toen ik zelf verhuisde. Zou heel mooi zijn als het zo opgelost kan worden voor TS. Krijg je in ieder geval terug wat je betaald hebt.

Ik ben zelf ook net verhuisd, vandaar dat ik het weet :D. Dit zou volgens mij de makkelijkste oplossing zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:11

Behalve als haar ex het rekeningnummer eerst verandert

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:17

secricible schreef:

En gokje... als wij het kunnen verzinnen dan kan hij dat ook :+ (en als hij al gaat bitchen over het contract en hij zit financieel niet zo lekker, aanname maar met verschillende deurwaarders is elke euro er 1 ;) , gok ik dat hij het nog wel eens kan doen ook)

Vandaar, misschien niet zo chique maar wel doeltreffend; ga rekenenen heb je te veel betaald zorg dan dat je dat zoveel mogelijk uit balanceerd door de incasso's van het energiebedrijf te storneren

Of TS wel of niet nog wat kan met het contract daar is het antwoord kort op: Nee, de naam op het contract is leidend en veranderen kan niet zomaar.

Is dit allemaal zo netjes? Nee maar wel het minste risico voor TS financieel gezien mocht ze inderdaad te veel hebben betaald aan de voorschotten.
En gezien TS zelf aangeeft dat wel of geen goed contact met de ex ondertussen een gepasseerd station is, lekker zo oplossen.
Ik zelf zou wel zorgen dat het op 0 uitkomt en niet zoveel terughalen dat ex met een restschuld over blijft, dat is dan ook weer net niet nodig in mijn ogen := Of wel maar dat is aan TS :+
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 30-09-22 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:18

secricible schreef:

Zo zat ik ook al te denken inderdaad.

Vraag is dan eigenlijk: Kan TS een eindafrekening aanvragen zonder dat ex het te weet komt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:22

Winged schreef:
secricible schreef:

Vraag is dan eigenlijk: Kan TS een eindafrekening aanvragen zonder dat ex het te weet komt.

Dat kan alleen als het emailadres van de ex niet vermeld staat, maar eigenlijk sturen alle grote bedrijven die afrekening per mail/plaatsen hem in de online omgeving en krijg je er een melding van dat die klaar staat.

De tijd dat het (alleen) per post verzonden werd is wel voorbij helaas

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:40

Winged schreef:
secricible schreef:

In principe niet want TS is niks voor de energiemaatschappij. Dat zou hetzelfde zijn als dat mijn buurman een eindafrekening vraagt voor mij.
Dat het geld van TS haar rekening komt is niet relevant hierin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:42

Maar als mijn buurman mijn rekeningnumner zou gebruiken denk ik toch dat daar wettelijke wel wat aan te doen is.
Waarom dan niet als ex een nummer gebruikt dat niet van hem is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:46

Dan kun je aangeven dat ze je rekeningnummer niet mogen gebruiken.

Het issue is dat TS een contract van haar ex is blijven doorbetalen terwijl hij al weg was.
Wat te begrijpen is gezien de prijzen bij het afsluiten van een nieuw contract, maar nu zit ze totaal in de knel.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:57

Daarom, tot nu toe was het een win-win situatie: TS kon nog op een goedkoper contract energie afnemen (die ze netjes zelf betaalde) en de ex had een contract lopen die hij zou kunnen overzetten naar een nieuw adres wanneer dit nodig was. Op zich niets raars aan. Alleen moet er nu wel even een nette afrekening komen tussen TS en haar ex, waarbij ze overigens er goed aan doet om te zorgen dat het teveel betaalde geld rechtstreeks bij haar terecht komt, zodat eventuele schuldeisers daar niet aan kunnen komen.

Je kan trouwens je voorschot maar met maximaal een aantal % wijzigen meen ik, dus nu de laatste maanden het voorschot op 0 zetten zodat er geen geld bij eindafrekening overblijft, gaat niet werken. Maar volgens mij heb ik TS al even niet gezien in het topic. Belangrijk is om te weten of zij de inloggegevens heeft, of haar ex.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:03

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:14

Hij gaat er dus vanuit dat dit contract voordeliger is dan hij en vriendin nu hebben of gaan krijgen? Karma is a bitch. Energiebedrijf gaat misschien uitrekenen wat het kost voor hun nieuwe adres met de nieuwste hoge tarieven.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:17

superpony schreef:
Hij gaat er dus vanuit dat dit contract voordeliger is dan hij en vriendin nu hebben of gaan krijgen? Karma is a bitch. Energiebedrijf gaat misschien uitrekenen wat het kost voor hun nieuwe adres met de nieuwste hoge tarieven.

Ik denk dat dat voor 'vriend' wel voordeliger gaat zijn dan een heel nieuw contract hoor. Ik ben pas zelf verhuisd en heb mijn contract meegenomen. Ik zit nog steeds op hetzelfde lage voorschottarief als eerst terwijl ik veel groter ben gaan wonen.

Als TS haar email bekend is bij het energiebedrijf, en niet die van vriend, ontvangt zij toch gewoon de eindafrekening? TS zou je niet gewoon kunnen inloggen en de hele boel kunnen cancelen? Of heb je daar geen gegevens van?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:18

superpony schreef:

Je kan je contract toch gewoon meenemen met een verhuizing?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:19

Op een nieuw adres wordt wel opnieuw uitgerekend wat een passend tarief is lijkt me. Wij hebben het ook meegenomen, maar van tussenwoning naar vrijstaand ga je wel iets anders betalen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:21

Je verbruik wordt dan hoger (dat is logisch als je een veel groter huis krijgt), maar het tarief zelf blijft hetzelfde (dus de prijs per Kw/m3), zolang het contract duurt.