Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:00

Wat ik ben vergeten te typen is dat de temperatuur s,nachts op 15 graden in de woonkamer. De rest wordt onder normale omstandigheden niet verwarmd. De oostenlijke kant op de verdieping is zeer zwaar geisoleerd. Dak trouwens ook.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:04

Ik heb van de zomer een airco laten plaatsen in de woonkamer en die doe ik nu als ik 's morgens beneden kom even aan op verwarmen, het is dan 17 graden en mij net even te koud. Met een paar minuten is het al aangenaam. Zolang het op de airco lukt wil ik de verwarming uit laten.

De CV staat nu nog op vorstbeveiliging en uit. Ik heb een slimme thermostaat en daar een schema in geprogrammeerd. Als het koud was sprong hij gewoon aan, ook al was het augustus. Nu ga ik daar wel een stuk bewuster mee om en was ook een reden om dit jaar mijn langgekoesterde wens om een airco te plaatsen uit te laten komen. De airco heeft mijn woonkamer in no time aangenaam en de CV doet daar toch een heel stuk langer over.
Nu even kijken hoeveel ik extra verbruik qua elektra en zonnepanelen laten plaatsen.

In mijn schema is in de ochtend 19,5 en in de avond op 20,5.
Ik ben wel van plan het schema aan te passen naar ook 19,5 in de avond, ik heb een heerlijk dekentje en fijne sloffen die me warm houden. In de slaapkamer de boel uit want ik slaap fijner als het koud is.
Ook ga nog eens goed kijken naar mijn ritme om het schema in de app nog even strakker te zetten zodat hij niet voor niets staat te branden.

happyjoyce

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:18

In de winter de woonkamer, keuken, badkamer en bijkeuken. De badkamer doen we wel later in het jaar aan dan woonkamer/keuken. Bijkeuken kan niet uitgedraaid worden.
Temperatuur is 19,5.

We hebben ook een houtkachel in de woonkamer die dan ook de keuken mee verwarmd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:20

Thermostaat staat hier op 14. Jaren op 16, maar toen enkel glas werd vervangen naar dubbel glas ramen kon ik naar 14. Heb dan wel binnen 2 truien aan, en een deken op de bank.

Probeer dit jaar de 13 te houden, met hulp van infra rood kachel en een potkacheltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:25

Boven alles uit (1 of *) en raam op de slaapkamer blijft hele jaar op een kiertje, wel het herfstdekbed sinds gisteren er alweer op :+ Dus wellicht gaat het raam ook nog dicht..

Beneden de CV nog uit, thermostaat geeft nu meestal nog 19,5/20 graden aan, daar blijft het wat mij betreft nu ook bij. Heb een elektrische deken voor op de bank gekocht en er ligt een fleecekleed.

Voor mijn kantoor boven heb ik een elektrisch kacheltje, die staat nu op 20 en geeft een lekkere warmte om bij te werken.

In de hal heb ik ook nog een verwarming zonder thermostaatknop, die heb ik wel open staan zodat het de ergste kou uit de hal haalt en voorkomt dat die kou naar de woonkamer trekt.. Maar nu de CV nog uit staat gaat die natuurlijk ook niet aan..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:41

Hier staat alleen de verwarming in de woonkamer aan. Deze stond vorig jaar op 22 graden en dit jaar gaan we kijken of het te doen is op 20 graden maar heb het gewoon zo snel koud zelfs onder een dekentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:43

Lau schreef:
Hier staat alleen de verwarming in de woonkamer aan. Deze stond vorig jaar op 22 graden en dit jaar gaan we kijken of het te doen is op 20 graden maar heb het gewoon zo snel koud zelfs onder een dekentje.

Al eens een kruikje geprobeerd? Dat is voor mij echt de uitkomst :j

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:53

Ik heb een elektrisch kacheltje, dus de gaskachel hoeft niet meer aan. Elektrische kachel staat op 22/23 graden. Mijn appartement is vrij snel opgewarmd (max. half uurtje), daarna zet ik hem weer uit.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:06

Westhof schreef:
Ik heb een elektrisch kacheltje, dus de gaskachel hoeft niet meer aan. Elektrische kachel staat op 22/23 graden. Mijn appartement is vrij snel opgewarmd (max. half uurtje), daarna zet ik hem weer uit.

Hoe groot is jouw appartement? Ik woon op +/- 35m2, wel met een hoog plafond. Ik vraag me af hoe snel een elektrische kachel dat warm heeft. Anders zou dat voor mij ook nog een optie zijn.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:10

Hier een gelijkvloerse hoekwoning van 60m2 met plat dak. Verwarming staat nu nog niet aan. Ik ben van het gas af en gebruik inverters. Ik heb een vloermodel in de woonkamer en een wandmodel in de slaapkamer. Die in de woonkamer staat in de winter op 22 graden en dan 24/7. Het wordt dan niet echt 22 graden maar ongeveer een graad of 19. Het is voor mij het meest energie zuinig om hem aan te laten staan op 1 temperatuur :)

De slaapkamer verwarm ik niet. 's Avonds zet ik daar gewoon de deur open zodat de warmte wat kan doorwaaien die kant op en slaap dan vaak met een kruik. Als het écht heel koud is zet ik daar ook nog wel eens de inverter aan om wat warme lucht te blazen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:26

Hier hebben we normaal gesproken overdag de thermostaat op 18 graden staan en 's avonds op 20 graden.
De slaapkamers verwarmen we niet en daar staan de ramen meestal open.
De badkamer verwarmen we wel, anders is het daar wel erg koud.

Nu is het in de huiskamer nog niet onder de 20,5 graad geweest. Terwijl de deur grotendeels open staat, zolang het weer het toelaat.
Dus nu de verwarming nog niet aangehad.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:45

Wij hebben een redelijk geïsoleerd huis, dit wordt nog wat verbeterd met vloerisolatie en een volledig nieuw dak.

De woonkamer/keuken stook ik vanaf oktober overdag naar 20 graden, liever warmer maar dit is ietsje beter voor de portemonnee. CV op gas. Ik ben veel thuis en heb het snel koud, ik verdom het om de helft van het jaar te zitten bibberen in huis.

Boven staat de verwarming in de badkamer aan en die in de hobbykamer, niet in de slaapkamers. Daarmee wordt de hobbykamer nog niet warm genoeg dus daar hangt een elektrisch paneel op thermostaat die de boel daar op ongeveer 23 graden houdt.

Onze bijkeuken is enkelsteens en daar wordt het wel echt koud, ook met de verwarming aan. Als het flink vriest moet de tussendeur open blijven anders komt het daar tegen het vriespunt, niet zo lollig als ik 's nachts naar de wc moet :')

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:32

amber15 schreef:
Westhof schreef:

Hoe groot is jouw appartement? Ik woon op +/- 35m2, wel met een hoog plafond. Ik vraag me af hoe snel een elektrische kachel dat warm heeft. Anders zou dat voor mij ook nog een optie zijn.

42m2, nagenoeg gelijk dus.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:41

Hier staat de cv nog uit, is dan in de morgen 17 graden in de keuken, en ongeveer 18 in de woonkamer.
Gaat in de woonkeuken de airco aan, warmt snel op.

Voor de badkamer gebruiken we momenteel het IR paneel al naar gelang behoefte.

Denk dat we komende winter boven ook alles op enkel vorststand of 5 graden of zo gaan zetten.
En dan nog maar wat vaker de airco aan om te verwarmen.

Vorig jaar alles op 15 graden, en de woonruimtes op weekprogramma op 19.5 als we beiden thuis zijn, maar toch best nog wat gas verbruikt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:46

Hier staat beneden in de woonkamer (met open keuken) en op kantoor de verwarming aan.
Boven alleen in de badkamer. Als het echt heel koud wordt zetten we hem ook aan op de babykamer. Maar dat is nu nog niet nodig. Zelf slapen we altijd met het raam open, dus op onze slaapkamer gaat de verwarming niet aan.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:48

Westhof schreef:
amber15 schreef:

42m2, nagenoeg gelijk dus.

Dan is dat zeker een optie! Beetje balen dat ik mijn elektrische kachel begin dit jaar heb weggegeven..
Wat voor elektrische kachel heb je?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:16

Verwarming is nog niet aan geweest. Maar normaal word er hier alleen in de woonkamer gestookt.
Bovenverdieping hoogstens de anti Vriesstand. Raam staat snachts open.

Beneden staat hij alleen aan wanneer we meerdere uren thuis zijn en het met andere maatregelen (dikkere kleding, sloffen , deken) niet opgelost kan worden.
Meestal gaat hij pas aan wanneer het in huis 16-17 graden of lager is.
Vorige winter heb ik een electrische kachel gebruikt. Deze had de woonkamer binnen 25 minuten 4 graden warmer. Sneller dan de cv.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:23

Ik verwarm alleen m'n woonkamer en badkamer (sochtends). De woonkamer doe ik met de airco en als het echt koud word zet ik een elektrische kachel naast de bank. Die springt om 5 uur aan op 19 graden. Snachts staat hij op 18. En m'n handdoekradiator springt 's ochtends aan zodat m'n kleren lekker warm zijn en dat de kou uit de badkamer is.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:27

amber15 schreef:
Dan is dat zeker een optie! Beetje balen dat ik mijn elektrische kachel begin dit jaar heb weggegeven..
Wat voor elektrische kachel heb je?

Ik heb deze van Delonghi:
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:29

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:33

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:38

zie wel hoop temp voorbij komen die hier ook standaard zijn.

maar wat is jullie verbruik daarbij? volgens mijn vriend verbruiken wij iets van 1800 kub. dat zou dus boven de norm zijn die ze willen gaan hanteren.

alleen de kachel 24u op 21, douchen 2 personen en niet dagelijks en koken op gas, maar dat is 99% van de keren maar 1 pit in gebruik...

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:30

Hier gaat alleen de verwarming aan, thermostaat even aanzetten voordat iemand gaat douchen. En in de keuken een paar uurtjes in de vroege ochtend en begin van de avond. Boven staat nooit iets aan. En in de woonkamer stoken we de houtkachel :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:35

waar bij mijn zwager de woonkamer vanochtend 16 graden was, is het bij ons nog niet onder de 21 geweest.
Op dit moment dus nog niks aan. De afgelopen jaren hebben wij de verwarming van de beneden verdieping (vloerverwarming) aan gehad en de verwarming van de badkamer ca 1x per week (als het erg koud was en de meisjes gingen in bad). De slaapkamers geen verwarming aan en de zolder eigenlijk ook nooit. Daar zet ik, als het koud is, wel de deuren van kantoor en logeerkamer open als de droger aan gaat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:39

Hier hebben we vloerverwarming in de woonkamer. Deze is al maanden niet aangeweest. Boven hebben we sowieso nooit geen verwarming aan. Bij strenge vorst soms de badkamer. Het is nooit echt koud boven. Nu trek ik al warme sokken aan en eventueel een vest en lekker dekentje op de bank. Wij hebben al aan het begin van het jaar 100 zakken pallets voor de kachel besteld. Dat gaat twee winters mee.