We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:25

Jammer joh, moet je toch nog aan de bak :+

Ik moet mijn ketel dringend schoonmaken. Sowieso onder het stof naar blijkbaar ben ik ook vergeten om het water de vorige keer (vorig jaar...) eruit te halen :=

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:55

Ik ga ook volgen. Dit jaar een nieuw huis gekocht en wil straks wel echt aan mijn moestuin beginnen, alleen wil ik graag dingen bewaren.

Ook komt er ipv enkel mijn grasveld een miniboomgaard. Nu heb ik een kweepeerboom staan en daar de eerste potjes jam al van gemaakt. Graag wil ik er ook nog compote mee maken en dan volgend jaar misschien al een paar appels, perziken, kersen, peren en pruimen van eigen oogst.

Heb ook een grote kelder waarin ik mooi voorraad kan opbouwen en wil ook graag uitdelen aan vrienden en familie van wat ik teveel heb. Zelf augurken op zoetzuur maken, boontjes, rode kool... Lijkt me heerlijk

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:06

Super leuk dat er zoveel animo is voor wecken! Wij hebben een flinke moestuin en wecken zodat we dat in de winter ook kunnen eten. Onze vriezers zitten eigenlijk altijd bomvol met vlees.

Mijn voorraad op dit moment
Afbeelding

Gister voor het eerst Goulash gewecked. Spannend wel! Voor het eerst een gerecht met vlees!
Afbeelding

Dit is mijn ketel, ik had er nog eentje maar die heb ik vorig jaar helaas droog laten koken met ontsappen en is toen kapot gegaan.
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:09

Waar ik trouwens een beetje tegen aan loop

Ik heb dus echt veel 1 liter potten.
Iets met ik wou 3/4de glazen kopen maar het waren dus 1 liter glazen.

Ik ben bang dat dit best veel is voor spagethi saus etc.
Maar aan de andere kant.... Ik ben een sausmens....

@moonfigt, heb je de goulash op 100 graden a 120 Minuten gedaan?
Dan moet dat eigenlijk wel goed komen

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:11

Jazeker Hagelslag :) Vind het vooral mentaal een stap. Maar komt vast goed!

Ik had eerst onze pastasaus in 500 en 850ml's. Maar dit jaar alles in 1000ml gedaan. Pakte meestal toch wel 2 potten anders. Wij maken graag extra voor de lunch van de volgende dag en ons kindje is ook een waar pastamonster.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:12

Oh wow Moonfight, wat een geweldige voorraad! Wat heb je zoal staan?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:20

prompter schreef:

Verschillende soorten bouillon
Tomaat paprika soep
Bloemkool soep
Brocolli soep
Pompoensoep
Courgettesoep
Pompoenblokjes
Rode kool
Witte bonen in tomatensaus
Sperziebonen in tomatensaus
Sperziebonen
Snijbonen
Pastasaus
Tomaat
Mais
Paprika
Aalbessen
Bosbessen
Pruimen
Appelmoes
Spitskool
Zuurkool
Pizzasaus
En nog een hele lading jam en ingemaakte dingen.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:21

Ik kom ook volgen! Nieuw huis gekocht waar ruimte is voor een kleine moestuin, wil bewaren dus even goed gaan verdiepen in wecken. Zal voorlopig nog meelezen zijn en wat vragen stellen hier

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:24

Moonfight schreef:
prompter schreef:

Verschillende soorten bouillon
Tomaat paprika soep
Bloemkool soep
Brocolli soep
Pompoensoep
Courgettesoep
Pompoenblokjes
Rode kool
Witte bonen in tomatensaus
Sperziebonen in tomatensaus
Sperziebonen
Snijbonen
Pastasaus
Tomaat
Mais
Paprika
Aalbessen
Bosbessen
Pruimen
Appelmoes
Spitskool
Zuurkool
Pizzasaus
En nog een hele lading jam en ingemaakte dingen.

Hoe heb je de courgettesoep ingemaakt? Ik heb hem hier maar ingevroren omdat ik overal lees dat courgette niet zuur genoeg is om in te maken :(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:25

Dank Moonfight, er is dus heel veel mogelijk. Mooie ketel ook. Heb je nog een tip voor goede potten? Ik word steeds enthousiaster :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:38

Moonfight schreef:
Super leuk dat er zoveel animo is voor wecken! Wij hebben een flinke moestuin en wecken zodat we dat in de winter ook kunnen eten. Onze vriezers zitten eigenlijk altijd bomvol met vlees.

[ [url=m/pomAEB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gister voor het eerst Goulash gewecked. Spannend wel! Voor het eerst een gerecht met vlees!
[ [url=m/ZcA9iG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn ketel, ik had er nog eentje maar die heb ik vorig jaar helaas droog laten koken met ontsappen en is toen kapot gegaan.
[ [url=m/XbD00P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik jou voorraad zie. Jeetje :wow:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:43

Ik zie dat de rode kool van laatst in goed gezelschap is :))

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:44

Ik ben ook onder de indruk Moonfight!
Ik heb ook courgettesoep proberen te wecken, maar dit lukte niet bij mij. Potten bleven open gaan. Ik heb ze toen ook ingevroren. Ik had ook gelezen dat courgette en pompoen lastig zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:46

Ik heb laatst courgette soep met de heet in heet methode gedaan met hak potjes, tot nu toe gaat het goed. Blijft meestal ook niet zo lang in de kast staan bij mijn man.

Vorig jaar had ik ook wat potten gedaan, een paar waren te lang blijven staan, die zijn gaan gisten in de kast -O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:47

Voor potten koop ik alles van weck. Maar de budgetoptie is potten bewaren. Maar ik ben zelf niet zo'n kenner in welke daarvan goed zijn.

Over courgette(en pompoen)soep. Dit is vaak een erg dikke soep die van zichzelf geen zoet en zuur heeft die meehelpt bij de conservering. Vaak word de kern van de pot niet warm genoeg tijdens het wecken. En dat icm met geen zoet/zuur zorgt ervoor dat het dan mislukt.

Ik heb dat opgelost door een dunnere soep te wecken. Sommige mensen wecken de soep voor dat de staafmixer erdoorheen is gegaan. Dat werkt ook goed. Het is prima te doen maar je moet er wel even rekening mee houden dat een dikke soep van deze groente niet zo de pot in kan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:53

Gaaf topic! Ik volg ook :j

Moonfight, waarmee schrijf je op de potten? Is dat uitwisbaar of blijft de tekst er eeuwig op staan?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:02

Krijtstift! :D na een aantal jaar was ik het er afschrobben van de labels helemaal zat!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:04

Wauw moonfight. Mooie voorraad.

Ik ga diverse soorten knoflook poten. Ben zo benieuwd of ze zo verschillen van smaak. Moet ook nog even verzinnen hoe ik ze het beste kan bewaren zodra zij geoogst kunnen worden. Wil iig iets van een olie maken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:10

Gaaf topic en zwaar jaloers op Moonfight haar voorraad :D
Wij hebben een kleine moestuin en nog een grote voorraad aan oude weckflessen. Die zou je dus in principe kunnen gebruiken als je de bijbehorende elastieken en klemmen zou kunnen vinden?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:10

Mayonaise en appelmoes potten werken prima. Verder heb ik hier vooral potten van Parfait want die vonden we bij ons vorige huis in de voorraadkamer. Enige nadeel is dat die met beugel werken en dus meer ruimte in beslag nemen. Maar dat is wat ik nu eenmaal heb dus zolang ik er daar genoeg van heb koop ik niets bij. Overigens heb ik ook 1,5 en 2 liter potten die gebruik ik voornamelijk voor dingen als pasta en bloem. Mooie muisvrije opslag. Die zijn voor nu voor ons te groot. Wellicht als onze drie monsters pubers zijn :')

Overigens is invriezen bij ons bijna geen optie. Heb 2 kisten staan waarvan er eentje bomvol zit met geitenmelk en de ander met vlees, melk en brood. De lades in mijn koel-vries combi zitten vol met kaasjes en ander overig spul.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 16-09-22 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:13

Moonfight schreef:
Krijtstift! :D na een aantal jaar was ik het er afschrobben van de labels helemaal zat!

Handige tip!

Ik heb nu enkel oude potten, maar wil langzaam aan om naar de nieuwe ivm het stapelen in de ketel en in de kast.

Hier ben ik bezig met stroop te maken maar kom langzaam gek. Mijn grootste kom is 7 liter. Heeft tot nu toe altijd goed dienst gedaan. Moest soms in etappes werken. Maar nu heb ik zo veel dat ik serieus 5-6 keer dezelfde pot achter elkaar moet opzetten voor een uur tot anderhalf uur en die moet straks nog inkoken ook. Aaaargh!

Heb net naar mijn man gestuurd dat ik de pot van ikea van 15 liter wil :') Ik heb ook nog een kilo of 20 appelen en peren om te ontsappen en nog een hoop voor appelmoes en peren op siroop. En nog een perenboom die vol hangt maar eerst eens zien hoe ver ik hiermee kom.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 10:29

Wil ook over naar de originele Weck die oude potten zijn leuk, maar beschadigen ook vrij snel. Nu ben ik ook lomp af en toe.

Hagelslag 1 liter is ook handig om soep/bouillon in te wecken, maar vind het ook handig met boerenkool. Voor bouillon even kijken bij een slager of je vlees met bot kan kopen. Daar kan je heerlijke bouillon van maken.

Lees betreffende courgette of pompoen ook niet direct soep van maken, maar als blokjes in de potten en dan wecken. En pas bij open maken pureren en afmaken als soep.

Moet even kijken hoe ik het vandaag gaat doen. Ben vanmorgen met pijn in mijn onderrug opgestaan. Benen zijn niet te vertrouwen.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:32

Moonfight schreef:

[ [url=m/pomAEB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZcA9iG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XbD00P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een gave voorraad!!!! Ben benieuwd of zoiets mij ook gaat lukken :') Hoe doe je dat qua planning in de moestuin ? Zet je zomaar wat neer of heb je daar ook een plan voor?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 10:46

Ik kijk wel naar wat moet er aangevuld worden en wat niet. Nu is zoals met spitskool makkelijk, want wat ik teveel heb wordt gewoon zuurkool.

Wil dit jaar ook kijken om koolraap te wecken.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:06

Oe wecktopic, leuk! Een paar jaar terug veel geweckt en ingemaakt, maar nu wegens tijdgebrek en mindere moestuinoogst wat afgeschaald. Maar volgende week ga ik flink aan de bak, ik mag 1/4 kuub appels ontsappen op stal!

Mijn grootste tegenvaller waren mijn ingemaakte augurken. Die waren me toch zuur! Heeft iemand een goed recept wat qua smaak lijkt op de augurken uit de supermarkt?