Infraroodpaneel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Infraroodpaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:29

Ja, als je er een met voldoende wattage neemt wel. Klinkt overdreven die 750 watt, maar bewust gekozen na advies van de installateur, je wil immers op korte tijd een kleine ruimte opwarmen.
Dat lukt je niet met een paneel van 300 watt bij wijze van spreken.

Hangt ervan af hoe en waar je dat IR paneel wil gebruiken.

Ik heb er een die kan ook via de app op je telefoon, dus als ik denk straks douchen, kan ik die vanaf beneden al aanzetten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:34

DAnk je wel voor je reactie. Ik ga er eens goed over nadenken.

zou dat met afstandsbediening ( door een muur heen ) ook lukken ???

edit : Ooh ik zie ook hele mooie handdoekdrogers / infraroodpanelen met handdoeken stang voor aan de muur. Maar ik lees ook dat plafondverwarming veel beter werkt ...
Laatst bijgewerkt door Maris op 11-09-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:49

estja schreef:
Hier is het infraroodpaneel op de badkamer er weer uitgegaan. Mijn badkamer was en bleef ijskoud. Echt zo'n intense doordringende kou met een ijskoude vloer. :brr: Alleen voor het paneel was het warm. En in de badkamer wil ik gewoon de hele ruimte warm hebben.
Nu hebben we daar elektrische vloerverwarming met een klokthermostaat en daar ben ik tevreden mee. Als ik opsta gewoon een lekker warme badkamer zonder koude voeten. Daarna gaat de verwarming daar de rest van de dag weer uit.

Ooh ik lees nu deze reactie pas .....
Was misschien het paneel niet groot/ sterk genoeg qua watt ? En hing hij aan het plafond ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:26

Ik heb spijt dat we die op de badkamer niet aan het plafond hebben gehangen. Kan zomaar zijn dat we alsnog daar voor gaan kiezen. Daar zit ook ons toilet en het is prettig als dat ook rond de 15 graden blijft.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:39

Maris schreef:
Sansevieria schreef:
Ik heb er een van 750 watt aan het plafond op de badkamer, zetten we 5 minuten voor gebruik aan, meteen erna uit, blijft nog wel even wat warmte uitstralen.
Die van ons is niet meteen koud na uitzetten. En ja, de ruimte warmt echt wel op, mits de deur dicht is.
In elk geval heel fijn om eronder te staan bij het afdrogen na de douche :D

Dus binnen 5 minuten voel je de warmte ervan al ?

Je voelt het direct. Paneel aanzetten = warmte. Je kunt het echt vergelijken met de zon die gaat schijnen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:42

Hevonen schreef:
Ik zit te kijken naar infraroodpanelen met een stekker. Iemand ervaring met bijvoorbeeld een 1000W-paneel aan het plafond op deze manier?

En ook, ik heb een heel groot schilderij aan de muur eronder, is infrarood schadelijk daarvoor?

Née, is niet schadelijk lijkt me. Infrarood wordt bijvoorbeeld ook toegepast in Sunshowers.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:07

Geen schade, je hebt geen UV-straling (wat wel voor verkleuring en uitdroging zorgt).

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:40

Wij hebben ook een IR paneel gekocht en gaan die komende week ophangen. Hij komt aan het plafond boven de zithoek zodat we niet de hele woonkamer hoeven te verwarmen als we eens samen op de bank zitten. We zijn bij een winkel langs geweest om ze eens in het echt te zien en om te voelen hoe het verwarmt. Bij ons wordt ie ook aangesloten op een lichtpunt in het plafond, de thermostaat hebben we al gemonteerd op het kapje van het lichtpunt. Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in foto’s dan hoor ik het.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 13:05

Fijn ieder eens ervaringen te lezen!

Zou je bij je bureau redden met 300 watt?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:05

Maris schreef:
Is zo'n paneel ook geschikt voor in de badkamer ? Voel je de warmte ervan vrij snel ?
Want in de badkamer hoeft het natuurlijk niet altijd warm te zijn, maar na het douchen toch wel lekker als het even warm is.

Bij mij is het eruit gegaan in de badkamer. Ik vond het he-le-maal niks. Alles bleef koud, vooral de tegelvloer. Stond ik daar vlak voor die plaat me af te drogen om nog iets van warmte te hebben.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:14

Maris schreef:
estja schreef:
Hier is het infraroodpaneel op de badkamer er weer uitgegaan. Mijn badkamer was en bleef ijskoud. Echt zo'n intense doordringende kou met een ijskoude vloer. :brr: Alleen voor het paneel was het warm. En in de badkamer wil ik gewoon de hele ruimte warm hebben.
Nu hebben we daar elektrische vloerverwarming met een klokthermostaat en daar ben ik tevreden mee. Als ik opsta gewoon een lekker warme badkamer zonder koude voeten. Daarna gaat de verwarming daar de rest van de dag weer uit.

Ooh ik lees nu deze reactie pas .....
Was misschien het paneel niet groot/ sterk genoeg qua watt ? En hing hij aan het plafond ?

Nee hing aan de wand. Vermogen weet ik niet meer precies.
Voor mij is het nu genieten van die lauwwarme vloer. Zalig! En qua vermogen valt die dus ook heel erg mee. Iets van 150 of 200 watt per m2. Ik heb maar een paar m2 nodig. En als de vloer eenmaal warm is blijft hij nog een tijdje warm nadat de thermostaat is afgeslagen. Terwijl het uv paneel meteen geen warmte meer afgeeft als je het uit zet. Dus de vloer zet ik vaak al voordat ik klaar ben. De vloer en badkamer zijn dan lekker opgewarmd en blijven dat dan nog wel even.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:29

Pallatin schreef:
Wij hebben ook een IR paneel gekocht en gaan die komende week ophangen. Hij komt aan het plafond boven de zithoek zodat we niet de hele woonkamer hoeven te verwarmen als we eens samen op de bank zitten. We zijn bij een winkel langs geweest om ze eens in het echt te zien en om te voelen hoe het verwarmt. Bij ons wordt ie ook aangesloten op een lichtpunt in het plafond, de thermostaat hebben we al gemonteerd op het kapje van het lichtpunt. Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in foto’s dan hoor ik het.

Ja ben wel benieuwd! Ik krijg een grote boven de bank (1000watt) en een kleinere boven m’n werkplek (met nog een verplaatsbare voor onder de tafel). Beide aangesloten op het lichtpunt. Zou heel fijn zijn als daardoor de CV lager kan.

Onder mij zitten (tochtige) bergingen, de koude trekt echt op. Om het enigszins comfortabel te krijgen moet ik flink stoken. Hoop dus heel erg dat die panelen het op een fijne manier warm krijgen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:31

Wij hebben ook vloerverwarming op de badkamer (die lag er al, badkamer was net nieuw toen we het huis kochten), maar omdat we daar niet tevreden over waren nog een IR paneel laten installeren.
De vloerverwarming vond ik alleen warm aan de voeten, maar juist niet warm genoeg in de rest van de ruimte.

Ons IR paneel (wel aan het plafond) vinden wij juist handiger in de bediening, en veel zuiniger in gebruik dan de vloerverwarming.
Heb daar toch een lekker zachte badmat liggen, ik sta niet met blote voeten op de tegels.

Zo zie je maar, 10 mensen, 10 meningen ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:18

Estja, maar een elek vloerverwarming zal aardig wat khw kosten ? En het duurt vast ook een hele tijd voordat de vloer opgewarmd is ?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:04

Voor degene die al panelen hebben.
Hebben jullie de panelen op bediening? Zo'n thermostaatkastje zeg maar?
Ik had er 3 besteld.
Degene voor het kantoortje met ledverlichting.
Daar zit dus een kastje bij om het paneel mee te bedienen (verlichting en temp)
De andere 2 dus niet.
Hoe hebben jullie dit?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:12

Met thermostaat en met app

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:14

Ik ben op zoek naar een paneel (700w) met led verlichting. Iemand goede tips? Ik zie door de bomen het bos niet. Dus ervaringen met het paneel zelf (of het merk) zijn erg welkom. Bedienen met app zou leuk zijn, hoeft niet.

[edit] het paneel komt aan het plafond

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:18

Wij zijn ook aan het nadenken over mogelijkheden. Ik denk dat een infrarood paneel fijn is in onze woonkamer.
Ik zag ook een mooie hangbol als IR verwarming.
Wat zijn de prijzen waar je aan moet denken? Nergens staan prijzen bij maar wil niet overal offertes gaan vragen, gewoon weten wat het ongeveer kost :+

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:50

Ik ben benieuwd of de meterkast, de vermogens aan kan die sommige installeren.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:31

Hier wel. Daar hebben we rekening mee gehouden met het plaatsen van de meterkast.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:12

Jobbeltje schreef:
Ik ben op zoek naar een paneel (700w) met led verlichting. Iemand goede tips? Ik zie door de bomen het bos niet. Dus ervaringen met het paneel zelf (of het merk) zijn erg welkom. Bedienen met app zou leuk zijn, hoeft niet.

[edit] het paneel komt aan het plafond

https://www.verwarminghandel.nl/hh-led-infrarood-paneel-63x108-700watt.html

Wij hebben deze. Wordt geleverd met een klein kastje/thermostaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:16

verootjoo schreef:
Wij zijn ook aan het nadenken over mogelijkheden. Ik denk dat een infrarood paneel fijn is in onze woonkamer.
Wat zijn de prijzen waar je aan moet denken? Nergens staan prijzen bij maar wil niet overal offertes gaan vragen, gewoon weten wat het ongeveer kost :+

Prijzen verschillen enorm. Ik heb zelf 2 panelen van een meter x60 cm en 1 van 1.20x60 cm. Deze waren tussen de 180 en 200 euro.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:16

nikkel schreef:
Ik ben benieuwd of de meterkast, de vermogens aan kan die sommige installeren.

Hier geen probleem.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:17

ClaudiaHS schreef:
Voor degene die al panelen hebben.
Hebben jullie de panelen op bediening? Zo'n thermostaatkastje zeg maar?
Ik had er 3 besteld.
Degene voor het kantoortje met ledverlichting.
Daar zit dus een kastje bij om het paneel mee te bedienen (verlichting en temp)
De andere 2 dus niet.
Hoe hebben jullie dit?

Thermostaat, afstandsbediening en app

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:35

verootjoo schreef:

Hoi, waar heb je die IR handvol gezien?