Vintage Kip caravan opknappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Vintage Kip caravan opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:05

Ik denk dan altijd maar: met een boilertje erin kun je je prima wassen met warm water van de wastafel. Kun je prima een dag of twee zonder douchen. Zeker als je in de middle of nowhere bent, kun je je prima buiten even insoppen en afspoelen met warm water uit een emmertje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:27

Er zijn ook prima warmwaterzakken op zonnewarmte, om buiten te douchen. De grootste vijand van caravans is vocht, ik zou echt ver weg blijven van ‘loslopend’ water ín een caravan :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:22

Roodvos schreef:
Shenavallie schreef:
Wil je er persé een douche en/of toilet in? Wij hebben dat nooit gehad namelijk en vonden dat ook niet nodig/fris. Scheelt je in gewicht en je hebt meer slaap-/leef-/eet-/kookruimte.

Een toilet is wel heel erg fijn en praktisch. Als je onderweg bent of 's nachts.

Douche zit tegenwoordig wel vaker ingebouwd in caravans, maar dan in de toiletruimte. Ik ken niemand die dat gebruikt, want het is krap en het wordt een enorme natte knoeiboel.
Mijn broer heeft een nieuwe caravan, en die had het erover om de waterleiding door te laten trekken naar de buitenkant met een kraantje/tappunt (weet ik veel, ik zit altijd in hotels). Zodat je aan de buitenkant daaraan een campingdouche kan monteren en dan met zo'n camping douchecabine.
Nu zijn kinderen nog meegaan staat hij altijd op campings met sanitair, maar als die niet meer meegaan wil hij wel richting Scandinavië. En omdat daar niet altijd voorzieningen zijn is een eigen douche wel handig dan.

Hij heeft trouwens ook een ingebouwde watertank, geen gehannes meer jerrycans, pompjes ontluchten en andere ellende. Daar zou ik zeker naar kijken of dat mogelijk is.

Dat is een heel slimme oplossing van je broer. :j

Wij hebben nooit een toilet of douche in een caravan gehad, ook niet vroeger in de stacaravan van mijn ouders. In zowel hun 'nieuwe', kleine kip caravan en dezelfde van mijn broer zijn de (henk mag weten hoe het er überhaupt ingepast heeft en hoe iemand daar op kon zitten) toiletten er gelijk uitgesloopt. Moet er zelf ook echt niet aan denken; vind het erg onfris in zo'n relatief beperkte ruimte. Wij gingen 's nachts òf op een emmertje (in de voortent) of gewoon lopen naar het dichtstbijzijnde toiletgebouw. Maar goed, het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent of zelf wel prettig vindt natuurlijk. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:23

Chubby schreef:
Er zijn ook prima warmwaterzakken op zonnewarmte, om buiten te douchen. De grootste vijand van caravans is vocht, ik zou echt ver weg blijven van ‘loslopend’ water ín een caravan :P

Ook dat. Hooguit een waterpunt met jerrycan, maar afwassen in de algemene ruimte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:19

Ik ben op onze boot wel enorm blij met de douche. Laatst werkte de boiler in het toiletgebouw niet, en dan is het super fijn om een eigen douche te hebben. En sowieso, snel even douchen voor het slapen gaan, en 's winters lekker warm douchen zonder daarna weer door de vrieskou terug te hoeven lopen, heerlijk!
Vocht moet je wel goed onder controle houden inderdaad. Wij hebben de wanden/vloer/plafond allemaal afgewerkt met polyester hars en glasvezel matten, en massief hout, en voldoende ventilatie (actieve afzuiging is het beste).
In boten wordt wel eens gewerkt met een wegklapbaar zitje; klap je hem omhoog weg, dan is het een toiletruimte, en als je hem omlaag klapt dan heb je een zitje om te douchen en is de wc afgedekt. Dan hoef de ruimte niet groter te zijn dan een standaard toiletruimte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 16:41

Zo, de eerste lesdag was afgelopen woensdag.

Eind augustus had ik een andere workshop, het maken van mindmaps. En dat blijkt uitstekend te werken voor mijn hoofd met regelmatig kortsluiting!

Dus, heb ik ook voor Kippie wat mindmaps en woordspin en gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Deze eerste les ging voornamelijk over campers en hoe je die het beste kon kiezen, voor mij niet super interessant omdat ik natuurlijk een oude caravan heb, maar dat wist ik vooraf al. De cursus heet tenslotte Camperbouw, geen caravan bouw ;)

Ik had nog een briljante mogelijke camper gevonden, maar mijn man wil niet -O- Ik zag het al helemaal voor me, terrasje voor op, klep naar beneden en je hebt een terrasje achterop, en vet uitzicht als je alles omhoog zet. Leek me echt een fantastisch Tiny House, maar hij wil er niet aan die vent van me |(

Prachtige reclame auto
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1842905406 ... ialbuttons

Anyway, volgende week gaat het dus over elektra. Het huiswerk was, bedenk wat je er allemaal in wil hebben en hoeveel dagen je maximaal off grid wil kunnen.

Ook daar heb ik een mindmap van gemaakt :D

Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:47

Ik ben dol op klustopics!!! Dus volg zeker mee!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:23

Ik ook.Zelf klus ik ook graag. En herken je drukke hoofd. Te veel inspiratie. Zelf heb ik een klus dagboekje . Daar schrijf, teken en kleur ik mijn plannen in. Kosten overzichtje erbij. Soms plak ik er ook nog de staaltjes bij of foto’s die ik in bladen heb gevonden. En soms voer ik het uit maar meestal niet. Maar het helpt goed om al die goeie ideeën niet te verliezen en uit mijn hoofd te krijgen.