Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:21

TS ik heb het vermoeden dat vooral je eigen ergernis in de weg zit.
Dat grote verkeer komt daar niet voor het plezier van de chauffeur, en ook niet om jou te pesten. Kun je je aan blijven ergeren, maar gaat je niets brengen. Ja, extra chagarijn. Maar niks positiefs.
En qua hard rijden... Kan het zijn dat het juist door de gehorig- en gevoeligheid van jouw oude huisje in combi met jouw ergernis, het wat erger lijkt dan het is? Gezien je foto's lijkt het me nl helemaal geen straat die uitnodigt tot gassen.
Met een flinke drempel zou je echt niet geholpen zijn; remmend en optrekkend verkeer geeft vaak nog meer ellende in geluid en trilling (zeker met zwaarder verkeer)...
In the end KIES je ervoor om in een gedateerd pand te wonen. Dat heeft voordelen qua charme en geen moderniseringskosten, maar ook nadelen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:26

Himyar schreef:
https://streamable.com/rtw7ya
Dus de grootste, zwaarste wagens moeten maar vrij spel hebben?
Deze reed overigens ook knap hard weg.

Deze staat stil, dan rijdt ie toch niet te hard? Wat is eigenlijk het probleem, dat ze te hard rijden, of dat er überhaupt vrachtwagens rijden?

Vrij spel? Transport moet toch gebeuren? Of moeten ze dan om de hoek parkeren en lopend de spullen de straat in brengen, of hoe had je het dan in gedachten :?

Ik woon naast een winkel, daar lossen ze ook dagelijks en rijden ze ook dagelijks weg en dat geeft geluid, maar zijn mi de gewone leefgeluiden.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:31

secricible schreef:
Sowieso maar volgens mij benoemt TS 2 issues. Enerzijds de snelheid en anderzijds zwaar verkeer. De snelheid is niet oké, maar het zware verkeer en bevoorrading kun je niks aan doen...

Ik had het verkeer begrepen, sorry! Ik sluit me wel aan bij je argument, bevoorrading kan je idd niet iets aan doen. Ook aan het bouwen zal een einde komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:34

Geen vrachtwagen gaat zo'n straatje voor zijn lol in, dus helaas die moeten er gewoon wezen nu. Wat je zou kunnen doen is eens polsen waar ze heen gaan, of ze kunnen communiceren dat ze beter op hun snelheid letten.

Je post een foto van het bord einde woonerf. Is het bord aan begin überhaupt wel duidelijk zichtbaar?

Vervelend dat ze harder rijden dan die 15 km/u, maar als ik het zo lees zit een groot deel van je frustratie in het feit dat ze er überhaupt rijden, ongeacht snelheid. Tip: laat dat los.. ze komen niet voor de toeristische route, maar uit noodzaak. Scheelt je al veel ergernis en als het verbouwing/bouw is, ze zijn vanzelf eens klaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:35

Ik heb je straat opgezocht op streetview en het is echt een heel smal straatje (maar wel een enorm mooi plekje zeg!) Ik denk echt dat je je moet verenigen met de buurtbewoners. Er zou eigenlijk een andere oplossing moeten komen om de jachthaven te bevoorraden. Er is jammer genoeg ook geen mogelijkheid om een soort rondweg te maken zodat de jachthaven op een andere manier bereikbaar is.

Shadow0

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:47

Ik vraag me af of de gemeente een gewichtsgrens/lengtegrens kan instellen, zodat de grootste vrachtwagens er niet meer mogen komen (dus moeten ze dat dan met kleinere vrachtwagens doen.) Dat scheelt wellicht iets?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 11:51

Dat zou zeker al schelen, dan wordt het straatje ook niet meer zo stuk gereden.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:54

Himyar schreef:
Dat zou zeker al schelen, dan wordt het straatje ook niet meer zo stuk gereden.

Heb je daar al eens naar geïnformeerd bij de gemeente?

En is deze overlast iets van de laatste tijd, of is dit altijd al
geweest zo?

Want het lijkt alsof ze ergens idd aan het bouwen zijn.. als ze daar klaar zijn zal een deel overlast al moeten stoppen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:59

Bij ons heeft Victor Veilig een tijd lang aan het begin van de weg gestaan. En dan een beetje op de weg, zodat je er niet met een vaartje langs kan. https://verkeersmaatje.nl/
Wel vastzetten met een ketting en een slot aan een paal of hek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:59

Shadow0 schreef:
Ik vraag me af of de gemeente een gewichtsgrens/lengtegrens kan instellen, zodat de grootste vrachtwagens er niet meer mogen komen (dus moeten ze dat dan met kleinere vrachtwagens doen.) Dat scheelt wellicht iets?

En hoe moet dat dan met bouwmaterialen zoals op de vorige foto's? Dat lijkt me geen haalbare kaart. Dan krijgen ze toch alsnog vrijstelling, want bestemmingsverkeer en geen alternatief?
Ik betwijfel of een gemeente voor een straat met bestemmingsverkeer een grens gaat instellen.

Maar again TS: is dit structurele bevoorrading die met zulke wagens komt? Of is dit omdat er nu gewoon de pech is van meerdere bouwprojecten achter elkaar?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:01

Himyar schreef:
Deze reed overigens ook knap hard weg. Op het gemiddelde woonerf zou deze wagen van zijn langzalzeleven niet kunnen rijden en het kwam gewoon wat meubels brengen.

Die ziet er uit als een gewone normale vrachtwagen. Geen convoi exceptionele

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:05

Ik zie overigens ook niet in waarom een vrachtwagen op een normaal woonerf niet zou kunnen rijden? Ook daar kopen mensen soms meubels of wordt gebouwd/verbouwd

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:07

Ik denk dat de manier waarop jij je ergert en überhaupt bezig houdt met filmen en foto's trekken, je meer nadeel berokkent dan het verkeer zelf.
Je zo opvreten en ergeren, kan niet gezond zijn en die vrachtwagens doen niks verkeerd, die moeten daar zijn.

Of stel anders voor dat jij met transpalletje alle palletten ter plekke bij de buren brengt en de vrachtwagen op de hoek aan het begin van de straat blijft stationeren, weet je gelijk waarom die vrachtwagens daar komen en ben je nuttiger bezig dan undercover foto's en filmpjes zitten maken en vervolgens daar enkel jezelf mee hebben want nogmaals, gezond kan dat niet zijn, zo'n houding...

Overigens lees ik dat ook aanhangwagens (die de meesten amper 750kg zijn dus echt minimaal) een issue zijn want die kletteren en maken geluid...

Ik zou in jouw geval in plaats van gemeente en politie, een goede levenscoach inschakelen die je kan helpen relativeren en omgaan met dagdagelijkse (overigens vrij normale) zaken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:09

Grote genade, Little_Gift, gaat het een beetje?
TS, als je met de bewoners van het straatje in gesprek gaat, heb je denk ik al het overgrote deel van de personen auto's "te pakken". Het is immers allemaal bestemmingsverkeer.
Ik vind de filmpjes overigens ook niet schokkend. Heb je mijn tip van Victor Veilig hierboven ook gezien?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:14

Die zou echt niet op het woonerf kunnen rijden waar mijn zus woont, want komt met geen mogelijkheid de bochten door. De gemiddelde vrachtwagen die het eetcafé bevoorraad, gaat hier vier keer in.

belle_boef schreef:
Himyar schreef:
Deze reed overigens ook knap hard weg. Op het gemiddelde woonerf zou deze wagen van zijn langzalzeleven niet kunnen rijden en het kwam gewoon wat meubels brengen.

Laatst bijgewerkt door Himyar op 31-07-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:14

Ik heb zo’n zelfde klacht ook bij de gemeente ingediend. Ze hebben de V85 gemeten, zie onderstaand:

De gereden snelheden op de <knip> hebben wij de afgelopen tijd in de gaten gehouden. Dit kunnen wij door middel van open data welke verzameld wordt aan de hand van o.a. GPS en navigatiesystemen uit motorvoertuigen. Hierbij kijken we naar de zogeheten V85. De V85 is een verkeerskundige term en houdt in dat 85% van de weggebruikers zich dient te houden aan de voorgeschreven snelheid ter plaatse. Wanneer dit het geval is, is de weg goed ingericht om deze snelheid te waarborgen.

De V85 in uw straat ligt de wijk ingaand op 31 km per uur en de wijk uitgaand op 28 km per uur. Deze uitkomst geeft ons geen aanleiding om vooruitlopend op de definitieve inrichting extra maatregelen te treffen.

Uiteraard zullen er altijd weggebruikers zijn die zich niet aan de snelheid houden, helaas betreft dit het gedrag van de weggebruiker waar ook wij weinig invloed op hebben
.

Vraag dus eens na of ze zo’n meting kunnen doen en trek dan je conclusies.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:21

Himyar schreef:
Die zou echt niet op het woonerf kunnen rijden waar mijn zus woont, want komt met geen mogelijkheid de bochten door. De gemiddelde vrachtwagen die het eetcafé bevoorraad, gaat hier vier keer in.

belle_boef schreef:

Maar dat hij niet bij je zus op het woonerf kan komen zegt niks over dit straatje. En dat de bevoorrading van het eetcafé met iets kleins komt zegt ook niks over de grootte van de vrachtwagen op je foto.

Hij kan er komen en hij mag er komen. Vervelend wellicht maar niet verboden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:24

Bedankt voor alle tips.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:28

Die vrachtwagen kon daar toch niet keren?
Hoe kan hij dan hard wegrijden?

Ik wil een hoop geloven, maar niet dat je met zo'n grote vrachtwagen is zo'n straatje te hard gaat rijden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:54

De vrachtwagen was achterwaarts het straatje ingereden en ging er voorwaarts uit. Waarom zou dat niet kunnen?

Sunnda schreef:
Die vrachtwagen kon daar toch niet keren?
Hoe kan hij dan hard wegrijden?

Ik wil een hoop geloven, maar niet dat je met zo'n grote vrachtwagen is zo'n straatje te hard gaat rijden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:19

Volgensmij hebben een hoop bokkers hier niet door hoe afhankelijk we zijn van vrachtverkeer. Het zit niet zo simpel als het ‘even’ in een kleinere vrachtwagen gooien. Dan kan je gaan lopen zeuren daarom en om een gewichtslimiet, maar dan zit je heel veel andere mensen dwars, en krijg je net zoveel verkeer.

Als het anders kon, hadden die chauffeurs het wel anders gedaan. Maar ze zijn er, met hun ‘grote’ wagens (alles wat je laat zien TS, zijn gewoon trekker oplegger combinaties. Lang? Ja. Maar er bestaat nog veel langer hoor) en dat is nodig. Anders waren ze daar niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:27

belle_boef schreef:

Een normale vrachtwagen voor snelwegen en hoofdwegen. Niet voor krappe historische doodlopende straatjes. En jawel, er zijn heel wat woonerven waar een dergelijke vrachtwagen gewoon niet kan komen. Daar zet men dan dus kleinere vrachtwagens voor in.

prugelpiet schreef:
Volgensmij hebben een hoop bokkers hier niet door hoe afhankelijk we zijn van vrachtverkeer. Het zit niet zo simpel als het ‘even’ in een kleinere vrachtwagen gooien. Dan kan je gaan lopen zeuren daarom en om een gewichtslimiet, maar dan zit je heel veel andere mensen dwars, en krijg je net zoveel verkeer.

Als het anders kon, hadden die chauffeurs het wel anders gedaan.

Chauffeurs hebben daar voor zover ik weet vrijwel geen zeggenschap in, maar de logistieke planning wel. Als grote vrachtwagens ergens niet kunnen komen, wordt het meestal ineens wel mogelijk om alternatieven te vinden, dat kunnen we namelijk logistiek echt allang. Alleen zolang het niet noodzakelijk is, kiest men vaak voor de makkelijkste oplossing. Natuurlijk is het makkelijker om met een grote vrachtwagen aan te rijden dan het anders in te plannen. En de schade aan de huizen en de overlast is niet voor de bedrijven, dus die zien inderdaad de noodzaak nu niet om te veranderen. Maar ik vind het echt overduidelijk dat er iets mis gaat als zo'n grote vrachtwagen door zo'n nauw straatje gaat (en zeker op de manier waarop die op een van de filmpjes langsrijdt) en dat lijkt me dus een prima moment voor wat extra beperkingen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:36

Nee hoor Shadow, genoeg ervaring om te weten dat er bijvoorbeeld bij het laatste bouwproject hier uiteindelijk de vrachtwagens over het fiets en voetpad mochten met ontheffing..

Kleinere vrachtwagens mogen bepaald bouwmateriaal niet vervoeren of ipv 15 stuks per keer vervoer je er 1..
Die kostprijs wordt dan vrolijk doorberekend aan de consument.
Vandaar dat ik al aangaf: snapt iedereen in je straat wel dat in zo'n straatje met enkel bestemmingsverkeer je negen van de tien keer jezelf in de vingers snijdt..

Want ts moppert vooral op de buren eigenlijk die huizen verbouwen, eten bestellen, meubels kopen en te hard rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:43

Sunnda schreef:
Nee hoor Shadow, genoeg ervaring om te weten dat er bijvoorbeeld bij het laatste bouwproject hier uiteindelijk de vrachtwagens over het fiets en voetpad mochten met ontheffing..

Ik snap niet precies waar dat een 'nee hoor' op is? Ontheffingen voor dat soort dingen kunnen er zijn ja. Maar dan moeten de alternatieven op z'n minst bekeken worden, en het is dan alsnog geen standaard. Zoals die vrachtwagens normaal gesproken dus ook niet over het fietspad mogen, maar daar in uitzonderlijke omstandigheden wel een ontheffing voor kan worden aangevraagd.

Citaat:
Die kostprijs wordt dan vrolijk doorberekend aan de consument.
Vandaar dat ik al aangaf: snapt iedereen in je straat wel dat in zo'n straatje met enkel bestemmingsverkeer je negen van de tien keer jezelf in de vingers snijdt..

Snapt iedereen dan wel dat een kapotte fundering en schade aan de constructie uiteindelijk ook ontzettend duur is?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:52

Nee hoor staat voor: het is allemaal bestemmingsverkeer dat in die straat komt dus die krijgen een ontheffing bij verbouwing e.d.
Eindsaldo: kost een hoop geld en de resultaten veranderen niet. Ze zijn er immers met een reden en krijgen dus de ontheffing als het nodig is.
Als je aan een doorgaande weg woont kan zoiets zinvol zijn, nu is het zinloos.