Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 11:12

Nielojram schreef:
En koop lokaal, een dealer 200 km verderop waar je voor een leuk prijsje haalt, calculeert al in, 'die komt niet terug als er wat is' ..

Dit is wel een hele fijne tip! Wel bij stilgestaan andersom, lokale garage wil geen meuk verkopen want je woont in hetzelfde dorp. Dus ik heb bij mijn vaste garage al een zoekopdracht uit staan. Maar andersom dus ook goed om rekening mee te houden! :)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:18

Ik heb een Mitsubishi Colt, ook al eerder genoemd zag ik. Maar die kostte in 2017 al 4000 euro (wel een automaat hoor) dus ik weet niet of dat nu nog gaat lukken. Super betrouwbare auto, start altijd, weinig onderhoud en vrij zuinig. En idd in de buurt gekocht.

BigOne

Re: Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:20

Twingo’s zijn fijne auto’s tot de airco stuk gaat, dan moet er nogal wat gebeuren en ben je 500 euro verder.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:23

Ik heb een Nissan Pixo (zusje/broertje van de Suzuki Alto), heerlijk bakkie en ruimer dan mijn Ford Ka uit 2007 die ik hiervoor had :) Onwijs zuinig en tot nu toe geen problemen mee gehad!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:02

Met ook redelijk wat snelwegkilometers is cruise control ook wel erg fijn. Dat hebben veel van de kleinere autootjes niet (standaard).

En hou er rekening mee dat wanneer je een gebruikte auto aanschaft je (als de verkopende garage dit niet doet) even een beurtje moet doen. Dan begin je met een schone lei qua onderhoud.

Hier goede ervaringen met Ford Fiesta en Fiat Punto, al weet ik van die laatste niet of dat nou geluk was, echt belachelijk weinig kosten aan gehad. De autootjes met geknepen eco-blokjes rijden wel lekker zuinig maar gaan ook minder lang mee dus let daarbij op de km-stand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:24

Ik zou m'n budget wat ophogen...

Mijn eerste gedachte was ook een Peugeot 208. Maar voor dat geld waarschijnlijk met wat deuken en het nodige onderhoud cq slijtage.

Ik heb zelf een 308 van 2016 en die doet 1/17 tot 1/18! Weegt iets te veel voor jouw eisen, maar ik vermoed dat het kleinere broertje nog zuiniger is en wel binnen de gewichtsklasse past. Ik kon met mijn 1.86m prima zitten in de 208 die ik vorig jaar mee kreeg voor onderhoud, maar de nieuwe 208 moet echt wel met goede sportstoelen komen want het ontbrak me aan comfort.
Mijn 308 heeft enkel het reguliere onderhoud gehad, mankeert nooit iets aan. Zit wel heerlijk met mijn lengte. <3

Maarrrrr... Dat is ook de reden dat ik opbouw naar een zo nieuw mogelijke auto. Ik hoop over een jaar of twee een andere te kopen van 1 á 2 jaar oud. Je hebt ze doorgaans dealer onderhouden en goed onderhoud betekent minder ellende, plus hoe jonger, hoe minder slijtage doorgaans. Relatief gezien kan je dan goedkoper uit zijn. Ik hoop de mijne met een jaar of 2 nog te kunnen inruilen voor een 5 á 6k. Dan heb ik vier jaar plezier gehad voor 3000 euro (ivm inruil vorige auto) exclusief het onderhoud, maar dat heb je op elke auto.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:50

@amber_anne
Vraag me af van welk bouwjaar die auto’s waren, mijn corsa is namelijk juist veel ruimer op de achterbank dan de colt die wij hadden. 2009 en 2010 bouwjaren.

Hoe dan ook, ik werk in de autobranche en ik kan je vertellen dat franse en italiaanse merken het vaakste bij de garage staan met problemen. Dit houdt in, Peugeot, Renault, Citroen, Dacia, Fiat, Alfa Romeo… wil je een betrouwbare auto, blijf weg bij deze merken.
Aziatische merken (kia, toyota, hyundai, etc) zijn erg betrouwbaar, ook duurder in aanschaf. Wil je een sterke motor, kies altijd voor een 1.4. Het zijn de sterkste motoren op de markt. Zeker bij duitse merken.
Ford stuurt wat zwaarder, maar zijn verder prima degelijke auto’s. Er werd hier ook volkswagen geopperd, die heb je niet voor 4000. Ja met schade, heel veel km, afgetrapt en mankementen. Niet doen.
Het is belangrijk dat je de onderhoudshistorie van de auto in kan zien. Heeft hij netjes zijn beurtjes gehad? Altijd op letten. Verder kun je de finnik app downloaden, als je dan het kenteken invoert kun je zien hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en of de auto geimporteerd is. Tot wanneer apk, etc. Een auto van 10 a 12 jaar oud met 12 eigenaren wil je niet, liever blijf je tussen de 2 a 5 eigenaren. Je kan op de finnik app ook zien bij hoeveel garage bedrijven de auto is geweest qua bezit.

Ik heb zelf een opel corsa van 2009, prima auto. Zeer degelijk, geen dinky toy. Nu heb ik ook een wat leukere uitvoering, zo goed als full option. Zeer zuinig. Die auto heb ik ruim binnen jouw budget kunnen kopen. De colt die wij gehad hebben viel echt onder dinky toy, super stug over een drempel, waait van de weg af en niet echt stabiel in de bochten.
Het is ook een beetje geluk hebben met een auto kopen. Niemand kan helemaal voorspellen wanneer die stuk gaat.
Check reviews van bedrijven als je naar een bedrijf gaat, bij particulier vraag altijd naar de reden van verkoop en of je de auto op de brug mag zetten. Nee > er is hoogstwaarschijnlijk wat mee waardoor ze dat niet willen.

Ik ben zelf geen fan van kleine auto’s als een aygo, fiat 500, c1, puur omdat als er iets gebeurd je totaal niks om je heen hebt omdat die dingen zo klein zijn. Je hebt geen neus, geen kont, niks. Zeer gevaarlijk in mijn opzicht.

Verder kun je het beste gaan proefrijden. Wat voor de een lekker rijdt, kan voor jou een verschrikking zijn. Wat de een mooi vindt, vind jii afschuwelijk en zou je never nooit kopen.

Let verder op als de auto geimporteerd is dat ze de km stand aan kunnen tonen met onderhoudsboekjes, anders is er grote kans dat deze terug is gedraaid. En liefst blijf je onder de 180k aan km, zodat je er een tijdje mee vooruit kan.

Ik ben verder wel nieuwsgierig wat voor auto jij had, want 14 jaar is echt zo oud nog niet voor een auto om de geest te geven.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 12:52

Dee_Es schreef:
Met ook redelijk wat snelwegkilometers is cruise control ook wel erg fijn. Dat hebben veel van de kleinere autootjes niet (standaard).

Haha, dat is voor mij pure luxe!
Rij al veertien jaar dezelfde auto zonder cruise control, dus weet dat ik dat niet mis :D
Ik mis de laatste zomers wel de airco, dat was eerder geen probleem. Maar de dagen worden heter en de hittegolven frequenter.

Janine1990 schreef:

Ik vind de aankoop van een auto zonde geld. Als ie maar rijdt en geen achterlijk hoge onderhoudskosten heeft (600 euro per jaar was ik nu gemiddeld kwijt).
Mijn huidige micra kocht ik in 2008 voor 2200 euro (11 jaar oud 97.000km). En daar heb ik dus veertien jaar mee gereden.
Dat ik mijn budget ophoog naar 4000 euro is puur om geen echte troep te kopen. Maar bepaalde auto's kan ik voor dat budget inderdaad niet vinden (zoals een polo of up). Geen probleem, genoeg andere keuzes :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 12:56

Eretria schreef:
Ik ben verder wel nieuwsgierig wat voor auto jij had, want 14 jaar is echt zo oud nog niet voor een auto om de geest te geven.

Bedankt voor je uitgebreide post en tips. Die app ga ik zeker eens bekijken.
Mijn auto heb ik al ruim 14 jaar, maar hij was al ruim 11 toen ik hem kocht, hij wordt eind van het jaar 26 :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:01

x_spekkie_x schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vind de aankoop van een auto zonde geld. Als ie maar rijdt en geen achterlijk hoge onderhoudskosten heeft (600 euro per jaar was ik nu gemiddeld kwijt).
Mijn huidige micra kocht ik in 2008 voor 2200 euro (11 jaar oud 97.000km). En daar heb ik dus veertien jaar mee gereden.
Dat ik mijn budget ophoog naar 4000 euro is puur om geen echte troep te kopen. Maar bepaalde auto's kan ik voor dat budget inderdaad niet vinden (zoals een polo of up). Geen probleem, genoeg andere keuzes :)

Snap ik helemaal... Alleen heb je steeds meer elektronica in auto's, wat de betrouwbaarheid gewoon verlaagt. Een auto van 1997 is gewoon van een heel ander kaliber. Destijds was de kleinere auto nog meer dan slechts een boodschappenwagentje die zuinig moest zijn.
Er wordt nu gewoon heel anders mee om gegaan, en dat ligt mijns inziens niet echt bij de fabrikant.

Ik zou bijna zeggen: Ga dan voor een jonge 206, beetje van 2005 of 2006. Ik heb jaren geleden mijn 206GTI van 2001 ingeruild waarbij de garage aangaf dat het dat type graag wilde hebben omdat het geen airco had. Wellicht zijn de jongere 206-en wel betrouwbaar met airco.

Nu klink ik echt als een Peugeot mens :') Maar volgens mij zijn dat behoorlijk betrouwbare autootjes, waar je nog best lang plezier van kan hebben en waar niet vaak iets aan mankeert (behalve een getordeerde achterklep waardoor de lak bij het raam gaat barstenn). En die je best nog binnen je budget kan vinden, wellicht zelfs voor minder dan je budget...

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:12

Hier in eigen bezit 3 peugeots gehad (307) allemaal pure ellende, in de garage ook veel peugeot. Denk dat jij veel geluk hebt gehad met jouw peugeots. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:20

Eretria schreef:
Hier in eigen bezit 3 peugeots gehad (307) allemaal pure ellende, in de garage ook veel peugeot. Denk dat jij veel geluk hebt gehad met jouw peugeots. :)

Mijn ouders hebben ook een 307 gehad, SW diesel. Maar ook nooit een probleem mee. Toen ze 'm inruilden voor het eerste model 308 werd ze ook verteld dat het blok dat in de 307 lag ontzettend gewild was en ze kregen ondanks dat het beestje al 3 ton op de teller had, nog een leuk zakcentje voor. Auto was toen 10 jaar oud.

De 308 had een THP blok (samenwerking met BMW als ik me niet vergis) en dat wat één en al ellende. M'n vader had een auto van zijn werk met hetzelfde blok, ook ellende! Die staan erg slecht bekend en de nieuwere 308-en met dat blok staan in verhouding ook erg goedkoop te koop.

Ik heb overigens pas mijn 2e Peus, hiervoor had ik een Opel Astra van 2008 (zelfde lijn als jouw Corsa waarschijnlijk) die ik heb moeten weg doen omdat het subframe te veel aan het roesten was. Wat overigens in die lijn een bekend fenomeen bleek te zijn bij dat onderstel (de Zafira heeft hetzelfde onderstel).

Ik weet niet of het geluk is, maar om mij heen hoor en zie ik veel mensen met een 206 die erg tevreden zijn. En de recensies over mijn 308 model zijn ook erg positief en dan ga ik uit van 2e hands testen door Autoweek e.d. Die komen vaak ook met duidelijke verhalen en cijfers. Wat ook nog wel leuk is voor jou, TS! Staan vaak uitgebreide videos op youtube!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:06

Eretria schreef:

Ik kom uit een Peugeot-familie :o

Mijn vader heeft zijn hele leven peugeots gereden, en zodoende mijn broer en ik ook.

Vooropgesteld dat mijn vader altijd nieuwe peugeots reed, deden mijn broer en ik dat niet.

Ik heb de 205 en de 206 gehad, die eerste was echt serieus NIET TE VERSLIJTEN, die tweede was een luxe paardje met veel fancy dingetjes, elektronica wat lastig deed, maar motor-technisch niets aan de hand.

Mijn broer heeft een pittige 306 gehad, nooit motorproblemen, aanrijding ( zijn schuld) en toen 'total loss'

Daarna heeft hij 10 jaar een occasion 307 gereden, keurig onderhoud, geen poepelegein met de motor.
Zijn achteruit-wisser was op een gegeven moment 'incontinent' ( elektronica...) maar verder gewoon een betrouwbare auto. Nu, door een mazzeltje een gloednieuwe 3008, klassebak, direct van de dealer, niets aan de hoef, alles werkt en rijdt en doet het :o

Ik heb het hier over 40 jaar ervaring met verschillende types van peugeot.

Vind het lastig als mensen dit merk afbranden, want het is een hele fijne auto, zeker de stoelen en de vering, kan er qua uiterlijk wel leuk uitspringen ( die nieuwe 508 :~ ) en ik, en mijn familie, hebben er echt geen bijzonder veel gezeik mee gehad, behalve het gebruikelijke onderhoud.

Wat ik wel als minpunt kan noemen, peugen zijn zuipers... Net zoals de Fransen met hun wijn ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:43

Nielojram schreef:
Wat ik wel als minpunt kan noemen, peugen zijn zuipers... Net zoals de Fransen met hun wijn ;)

De 206 2.0 GTI wel (1/9-1/11)... Maar die 308 van mij vind ik echt geen zuiperd! :oo

En je bedoelt vast de 508? :~
Mijn ouders hebben de 3008, ook echt heel fijn inderdaad! En een mega upgrade van de Opel Mokka!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:48

Janine1990 schreef:
Mijn ouders hebben de 3008, ook echt heel fijn inderdaad! En een mega upgrade van de Opel Mokka!

Yes, even aangepast!

Opel... kerkbanken erin, en vering van een step :D
Maar wel betrouwbaar, hoor.
Maar ook echt heul on-afzichtelijk...Maar, je zit erin, je ziet de buitenkant zelf niet.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:53

Ik rij zelf dagelijks een Suzuki Swift 1.3 uit 2006 met zo goed als alle opties.
Hele fijne wagentjes ik heb zelf de 5 deurs versie enorm fijn, vind 3 deurs altijd wat onhandig :')

Mijn Swiffer heb ik gekocht met 86.000 op de teller in nov. 2019 heb er inmiddels 70.000km mee gereden en nog eigenlijk geen problemen gehad!
Het is echt een fijne auto om dagelijks mee te rijden je hebt ze evt ook in automaat.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:04

Behalve de kofferbak grote,
Chevrolet spark Bi-fuel.
€100 wegenbelasting per 3 mnd
€25 volle tank gas 350km

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:51

Nielojram schreef:
Janine1990 schreef:

Yes, even aangepast!

Opel... kerkbanken erin, en vering van een step :D
Maar wel betrouwbaar, hoor.
Maar ook echt heul on-afzichtelijk...Maar, je zit erin, je ziet de buitenkant zelf niet.

Oh ik moet zeggen dat de Mokka (nog voordat het Popel werd) echt absoluut aangenaam zat! En ook de vering mankeerde het absoluut niet aan en afzichtelijk vond ik 'm ook niet. Aanhanger lag er ook wat prettiger achter heb ik het idee. Maar veel heb ik er niet mee gereden.
De 3008 is gewoon absoluut veel mooier en ruimer.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:51

Een Ford Ka? Ik heb er zelf eentje en ben er heel erg blij mee. Is net iets meer auto dan een Aygo/C1/107, maar wel ongeveer hetzelfde gewicht en rijd ca. 1/16. Daarnaast zit hij wat hoger. En er kunnen twee kratjes naast elkaar. Ze zijn in leuke kleurtjes te krijgen. De mijne is roze <<)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 00:02

Ik heb vandaag een Volkswagen Up kunnen testen van een bekende en ik zat er prima in. Genoeg ruimte. Kofferbak groot genoeg. Super zuinig. Alleen voor mijn budget niet te vinden vermoed ik. Toch nog maar eens Skoda Citigo en Seat Mii proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:54

Janine1990 schreef:
Nielojram schreef:

De 206 2.0 GTI wel (1/9-1/11)... Maar die 308 van mij vind ik echt geen zuiperd! :oo

Maar je auto rijdt 1op 17? Dat is toch ook niet heel zuinig?

Met mijn citigo haal ik makkelijk 1 op 25 en mijn seat leon st 1 op 20.

Mijn ervaring is inderdaad ook dat Peugeots echt een stuk minder zuinig zijn. De 107 van mijn zwager loopt op 16 dat vind ik voor zo'n kleintje toch nog best wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:56

x_spekkie_x schreef:
Ik heb vandaag een Volkswagen Up kunnen testen van een bekende en ik zat er prima in. Genoeg ruimte. Kofferbak groot genoeg. Super zuinig. Alleen voor mijn budget niet te vinden vermoed ik. Toch nog maar eens Skoda Citigo en Seat Mii proberen.

Ik denk je voor je budget ook geen citigo vindt met weinig kilometers.

Ze boden mij bij de garage als inruil nog €3000 voor mijn citigo met 255.000 km op de teller.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:00

Spenk schreef:
Maar je auto rijdt 1op 17? Dat is toch ook niet heel zuinig?

Met mijn citigo haal ik makkelijk 1 op 25 en mijn seat leon st 1 op 20.

Mijn ervaring is inderdaad ook dat Peugeots echt een stuk minder zuinig zijn. De 107 van mijn zwager loopt op 16 dat vind ik voor zo'n kleintje toch nog best wat.

Mijn vorige Astra zat op 1/15 tot max 1/16 met hetzelfde gewicht...

Beide benzine auto's, ik neem aan dat jouw Seat een diesel is? Of ga je uit van de fabrieksperformance? Want dan zou die van mij ook veel zuiniger zijn.
Ik rij nauwelijks snelwegen, en heb een zeer zware rechtervoet als het gaat om optrekken.
Dus ja, ik ben zeer tevreden voor een auto van 1200 kilo.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:02

Ja over de Fiat 500 zeggen ze ook dat ie zuinig moet zijn maar zit toch echt altijd rond de 1/17 en als ik m'n best doe 1/18. :D Ik rijd wel eens een stuk 1/20 of 21 maar gemiddeld gaat dat echt nooit lukken. Ook niet als je als oma rijdt.