Ik ga proberen om de reis van je moeder stap voor stap neer te zetten hier, graag hoor ik het als ik wat dingetjes mis.
Stap 1: Je moeder komt aan op station Ermelo.
Stap 2: Hier moet ze volgens de reisplanner de trein van 10:04 op spoor 1 pakken.
Gelukkig heeft Ermelo maar 1 perron, met aan beide kanten een spoor. Ze kan dus nooit op het verkeerde perron gaan staan!
[ [url=m/iKZa69.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 3: Ze checkt met haar OV-kaart in bij 1 van de gele NS-paaltjes. Deze staan vrijwel altijd meteen bij de ingang van het perron, maar ook vaak nog op enkele andere plekken op het perron. In Ermelo loop je er ook meteen in het begin tegenaan:
[ [url=m/4gTvcU.png]Afbeelding[/url] ]
Van dichtbij ziet een paaltje er zo uit:
[ [url=m/3alBmY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 4: Je moeder stapt in de trein. Volgens de website rijdt NS met een sprinter, ik geloof de allernieuwste, dus dan heeft ze een gelijkvloers instap.
Stap 5: Je moeder komt aan op Zwolle op spoor 1. Vanuit spoor 1 kan ze heel gemakkelijk naar spoor 15 of 16 lopen, waar de trein naar Emmen al op haar staat te wachten. Er zijn geen trappen of smalle doorgangen, het is allemaal ruim en gelijkvloers. De looproute ziet er als volgt uit:
[ [url=m/qXk7tv.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 6: Onderweg komt ze de volgende paaltjes tegen:
[ [url=m/dM6QFp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier checkt ze UIT bij NS (gele paaltje) en meteen weer IN bij Arriva/Blauwnet (blauwe paaltje). Deze paaltjes staan op meerdere plekken op de perrons, zijn eigenlijk niet te missen.
Hierna kan ze met een gerust hart de trein instappen en haar route richting Emmen vervolgen.
Er is eigenlijk altijd wel NS-personeel aanwezig rondom de route die ze moet lopen, dus mochten er problemen zijn, dan kan ze altijd iemand aanspreken (of iemand in een van de winkeltjes aanspreken).
Ik zou adviseren om 1x de reis met haar samen te maken, wellicht je man of zoon, zodat ze in ieder geval weet wat ze kan verwachten en waar ze ongeveer heen moet. Volgens de reisplanner heeft ze 17 minuten overstaptijd op Zwolle, dus dat is ruim genoeg om van het ene spoor naar het andere spoor te lopen (is nog geen 50 meter).