Hoe veilig is met de trein reizen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:20

imaudy schreef:
Ik reis in een andere regio, maar ik zal een voorbeeld geven. Ik zit in de trein, niet druk, niet rustig. Bij een perron wordt het achterste gedeelte afgekoppeld en moeten we allemaal in het voorste gedeelte gaan zitten. Daar heb je dan een paar minuten voor. Ik heb maar een andere trein genomen want zoveel mensen in een korte trein, nee.
Was op een zaterdag.

Dat gebeurt je niet op het traject Zwolle Emmen :)

Dan kan het alleen zijn dat alleen het voorste treinstel vertrekt maar dan kun je ook niet in de achterste, staat het overal aangegeven en zeggen de conducteurs het ook.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:29

Ik reis vaak met de trein en vind het erg veilig.

Kijk als ze vaker met de trein wil voor een ov flex abbonement en evt één weekend vrij abbo. Dat heb ik ook. Dat scheelt echt enorm. Maar voor 65 plussers zijn er ook andere abbos wat mogelijk nog gunstiger is. Kijk hiernaar.

Ik reis ook vaak met hondjes. Van Alphen aan den rijn richting Veluwe of Utrechtse heuvelrug.

Ik reis gewoon 2e klas maar voor je moeder is eerste klas misschien wel fijn. Daar is het erg rustig en altijd wel zitplek :)

Wat wel kan zijn is dat er soms chaos is. Als er iets mis gaat. Dus handig als ze overweg kan met de NS app en goed de schermen in de gaten houden ;)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:36

Ik ga proberen om de reis van je moeder stap voor stap neer te zetten hier, graag hoor ik het als ik wat dingetjes mis.
Stap 1: Je moeder komt aan op station Ermelo.
Stap 2: Hier moet ze volgens de reisplanner de trein van 10:04 op spoor 1 pakken.
Gelukkig heeft Ermelo maar 1 perron, met aan beide kanten een spoor. Ze kan dus nooit op het verkeerde perron gaan staan! :)
Afbeelding
Stap 3: Ze checkt met haar OV-kaart in bij 1 van de gele NS-paaltjes. Deze staan vrijwel altijd meteen bij de ingang van het perron, maar ook vaak nog op enkele andere plekken op het perron. In Ermelo loop je er ook meteen in het begin tegenaan:
Afbeelding
Van dichtbij ziet een paaltje er zo uit:
Afbeelding
Stap 4: Je moeder stapt in de trein. Volgens de website rijdt NS met een sprinter, ik geloof de allernieuwste, dus dan heeft ze een gelijkvloers instap.
Stap 5: Je moeder komt aan op Zwolle op spoor 1. Vanuit spoor 1 kan ze heel gemakkelijk naar spoor 15 of 16 lopen, waar de trein naar Emmen al op haar staat te wachten. Er zijn geen trappen of smalle doorgangen, het is allemaal ruim en gelijkvloers. De looproute ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Stap 6: Onderweg komt ze de volgende paaltjes tegen:
Afbeelding
Hier checkt ze UIT bij NS (gele paaltje) en meteen weer IN bij Arriva/Blauwnet (blauwe paaltje). Deze paaltjes staan op meerdere plekken op de perrons, zijn eigenlijk niet te missen.
Hierna kan ze met een gerust hart de trein instappen en haar route richting Emmen vervolgen. :)
Er is eigenlijk altijd wel NS-personeel aanwezig rondom de route die ze moet lopen, dus mochten er problemen zijn, dan kan ze altijd iemand aanspreken (of iemand in een van de winkeltjes aanspreken).

Ik zou adviseren om 1x de reis met haar samen te maken, wellicht je man of zoon, zodat ze in ieder geval weet wat ze kan verwachten en waar ze ongeveer heen moet. Volgens de reisplanner heeft ze 17 minuten overstaptijd op Zwolle, dus dat is ruim genoeg om van het ene spoor naar het andere spoor te lopen (is nog geen 50 meter).

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:38

Ik zal haar met de trein laten gaan, spannender voor jou dan voor haar.

Station Zwolle is een heel overzichtelijk station, vanaf Ermelo kom je binnen op Zwolle op spoor 1A en heeft ze 18 minuten om over te stappen naar spoor 16. Als je de eerste keer even met haar mee gaat weet ze zelf de weg daarna echt wel zelf.
ik zal de spits dan wel vermijden, vanaf 15:00uur heb je veel studenten dan is het echt wel druk. Maar daarbuiten is Zwolle prima te doen en loopt er ook genoeg NS personeel rond om evt te helpen als ze om hulp vraagt.
Het stuk Ermelo-Zwolle is een traject van NS, ze stapt in zwolle over op een andere vervoerder (Arriva) dus ze moet dan wel even bij de paaltjes op het perron uit checken bij NS(Gele Paaltje) en daarnaast inchecken bij Arriva(Blauw paaltje)
Dat is misschien even het lastigste om aan te denken, maar eenmaal een paar keer gedaan dan denk je er altijd wel aan.
Verder qua veiligheid is het goed te doen, het is net zo veilig als met een stadsbus of door een stad lopen in je eentje. Grotendeels van de reizigers zijn aardig en behulpzaam, ongurig types heb je uiteindelijk overal.
Ik werk onregelmatig en ben vaak ook laat in de avond op station zwolle en heb mij daar nog nooit onveilig gevoelt. Het vervelendste is de drukte van de studenten stromen, maar deze zijn voor je moeder goed te ontlopen door buiten de spits om te reizen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:48

Ook voor bejaarden is de trein veilig.

Ik ben van de week nog overgestapt op station Zwolle, er zijn prima liften.
De looproute kun je min of meer afleiden vanaf https://www.ns.nl .

De 'blauw net' treinen zijn makkelijk met in- en uitstappen (Zwolle Emmen), net als de sprintets tussen Ermelo en Zwolle.

Mbt de sfeer: ik stapte met een beladen fiets in een intercity, dat lukt me op mijn 60ste wel, maar doorgaans schiet iedereen mij te hulp. (Bij die 'koplopers' moet je echt omhoog, dat is denk ik lastig voor jouw moeder.)

Topsylover: klasse!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:58

Ibbel schreef:
Een tip nog even: je moeder reist nu al met de bus en zal dus een OV chipkaart hebben. Die moet ze wél nog even activeren voor de trein. Je moet nl even aangeven of je 1e of 2e klasse wilt reizen, want daar hangt de prijs van af (en voor de bus geldt dat natuurlijk niet). Dit activeren kan bij een opwaardeermachine en soms ook op een NS station voor zover ik weet, maar ik weet niet of dat ook in Ermelo kan.

Ik citeer mezelf nog even: als je moeder nog nooit met de trein heeft gereisd kan ze niet zomaar inchecken bij de NS of Arriva, maar moet ze eerst haar chipkaart voor treinreizen activeren. Eigenlijk niets meer of minder dan kiezen of ze 1e of 2e klas wil reizen.

Tiggs

Re: Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:01

TS, projecteer je jouw eigen onzekerheid niet een beetje op je moeder? Trein reizen is echt geen rocketscience.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:07

Spenk schreef:
imaudy schreef:
Ik reis in een andere regio, maar ik zal een voorbeeld geven. Ik zit in de trein, niet druk, niet rustig. Bij een perron wordt het achterste gedeelte afgekoppeld en moeten we allemaal in het voorste gedeelte gaan zitten. Daar heb je dan een paar minuten voor. Ik heb maar een andere trein genomen want zoveel mensen in een korte trein, nee.
Was op een zaterdag.

Dan kan het alleen zijn dat alleen het voorste treinstel vertrekt maar dan kun je ook niet in de achterste, staat het overal aangegeven en zeggen de conducteurs het ook.

We hadden al een tijd in het achterste treindeel gereisd. Moesten halverwege naar voren ineens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:09

In het erste geval heb je dan een keer een aansluiting gemist. Komt wel weer een nieuwe.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:58

De overstap in Zwolle stelt in principe inderdaad weinig voor. Zolang er geen veranderingen zijn op het spoor, is het praktisch rechtuit lopen zonder een trap/ lift te hoeven gebruiken. Zoals topsylover heel mooi uitgebreid uitlegt. Er loopt tevens altijd best veel personeel rond op station zwolle (ns beveiliging) die zeker wel zou willen helpen. Alleen inderdaad zorgen dat er goed in en uitgecheckt wordt van ns naar Arriva.
Verder zou ik er wel voor zorgen dat ze niet laat op station Ermelo hoeft te lopen. Ermelo vind ik niet een heel fijn station, er lopen veel ongure personen rond daar. In de middag valt dat mee, maar in de avond is dat toch wat minder prettig.

Edit: en van tevoren goed checken of er geen (gepland) onderhoud is of andere ernstige vertragingen. Zoals dit weekend is er onderhoud op het spoor tussen Zwolle en Ermelo. Ben je 1,5 uur onderweg ipv halfuur omdat je met bussen moet :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:48

imaudy schreef:
Spenk schreef:

We hadden al een tijd in het achterste treindeel gereisd. Moesten halverwege naar voren ineens.

Dit gebeurt wel eens op het traject Nijmegen - Den Helder. Ik geloof dat vanaf Alkmaar de trein dan splitst en het achterste gedeelte achterblijft. Simpelweg omdat zo’n lange trein onnodig is om naar Den Helder te reizen. Dit staat altijd duidelijk op de borden op de perrons aangegeven en ook in de app, dat het achterste gedeelte niet verder reist dan Alkmaar. Dus het klopt dat het dan kan zijn dat je je moet verplaatsen naar het voorste gedeelte als je dit niet weet.

Maar goed, dat is verder niet relevant voor het traject dat de moeder van TS gaat nemen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 23:23

Suliko schreef:
imaudy schreef:

Dit gebeurt wel eens op het traject Nijmegen - Den Helder. Ik geloof dat vanaf Alkmaar de trein dan splitst en het achterste gedeelte achterblijft. Simpelweg omdat zo’n lange trein onnodig is om naar Den Helder te reizen. Dit staat altijd duidelijk op de borden op de perrons aangegeven en ook in de app, dat het achterste gedeelte niet verder reist dan Alkmaar. Dus het klopt dat het dan kan zijn dat je je moet verplaatsen naar het voorste gedeelte als je dit niet weet.

Maar goed, dat is verder niet relevant voor het traject dat de moeder van TS gaat nemen.

Is voor de moeder van ts inderdaad niet relevant.

Je ziet het splitsen van treinen wel meer op Zwolle. In mijn beleving staat het altijd aangegeven op de trein, op de borden en wordt het vlak voor het station, waar de trein wordt gesplitst, nog omgeroepen. Easy peasy lemon squizy :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:25

Waar ben je echt bang voor TS? Vallen, verloren lopen, overvallen worden? Dat helpt een beetje qua gericht antwoorden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 00:35

troi schreef:
Ga eens uitproberen met een vriendin. Het onbekende maakt angstig en echt, treinreizen is vrijwel altijd simpel en ontspannen!

Ik ken echt geen mensen die met de trein reizen. Alleen mn zoon studeerde in Utrecht en heeft ervaring.

topsylover schreef:
Ik ga proberen om de reis van je moeder stap voor stap neer te zetten hier, graag hoor ik het als ik wat dingetjes mis.
Stap 1: Je moeder komt aan op station Ermelo.
Stap 2: Hier moet ze volgens de reisplanner de trein van 10:04 op spoor 1 pakken.
Gelukkig heeft Ermelo maar 1 perron, met aan beide kanten een spoor. Ze kan dus nooit op het verkeerde perron gaan staan! :)
[ [url=m/iKZa69.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 3: Ze checkt met haar OV-kaart in bij 1 van de gele NS-paaltjes. Deze staan vrijwel altijd meteen bij de ingang van het perron, maar ook vaak nog op enkele andere plekken op het perron. In Ermelo loop je er ook meteen in het begin tegenaan:
[ [url=m/4gTvcU.png]Afbeelding[/url] ]
Van dichtbij ziet een paaltje er zo uit:
[ [url=m/3alBmY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 4: Je moeder stapt in de trein. Volgens de website rijdt NS met een sprinter, ik geloof de allernieuwste, dus dan heeft ze een gelijkvloers instap.
Stap 5: Je moeder komt aan op Zwolle op spoor 1. Vanuit spoor 1 kan ze heel gemakkelijk naar spoor 15 of 16 lopen, waar de trein naar Emmen al op haar staat te wachten. Er zijn geen trappen of smalle doorgangen, het is allemaal ruim en gelijkvloers. De looproute ziet er als volgt uit:
[ [url=m/qXk7tv.png]Afbeelding[/url] ]
Stap 6: Onderweg komt ze de volgende paaltjes tegen:
[ [url=m/dM6QFp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier checkt ze UIT bij NS (gele paaltje) en meteen weer IN bij Arriva/Blauwnet (blauwe paaltje). Deze paaltjes staan op meerdere plekken op de perrons, zijn eigenlijk niet te missen.
Hierna kan ze met een gerust hart de trein instappen en haar route richting Emmen vervolgen. :)
Er is eigenlijk altijd wel NS-personeel aanwezig rondom de route die ze moet lopen, dus mochten er problemen zijn, dan kan ze altijd iemand aanspreken (of iemand in een van de winkeltjes aanspreken).

Ik zou adviseren om 1x de reis met haar samen te maken, wellicht je man of zoon, zodat ze in ieder geval weet wat ze kan verwachten en waar ze ongeveer heen moet. Volgens de reisplanner heeft ze 17 minuten overstaptijd op Zwolle, dus dat is ruim genoeg om van het ene spoor naar het andere spoor te lopen (is nog geen 50 meter).

Wauw, echt super lief dit!! Heel duidelijk.

Aparte route op Zwolle, maar lijkt wel simpel.

1 ding; Geeft zo een paaltje een toon dat je goed hebt ingecheckt of uitgeccheckt?

poes schreef:
Waar ben je echt bang voor TS? Vallen, verloren lopen, overvallen worden? Dat helpt een beetje qua gericht antwoorden.

Meer dat ze ergens staat en niet weet waar ze heen moet, het niet ziet, haar scherm niet kan lezen en dan zich hulpeloos voelt.
Overvallen is natuurlijk ook rot, maar dat is ze wel gewend........Zonder dollen, we hadden een zaak in Amsterdam en zijn zo vaak overvallen, daar is zij ook sowieso niet bang voor.

Ibbel schreef:
Ibbel schreef:
Een tip nog even: je moeder reist nu al met de bus en zal dus een OV chipkaart hebben. Die moet ze wél nog even activeren voor de trein. Je moet nl even aangeven of je 1e of 2e klasse wilt reizen, want daar hangt de prijs van af (en voor de bus geldt dat natuurlijk niet). Dit activeren kan bij een opwaardeermachine en soms ook op een NS station voor zover ik weet, maar ik weet niet of dat ook in Ermelo kan.

Ik citeer mezelf nog even: als je moeder nog nooit met de trein heeft gereisd kan ze niet zomaar inchecken bij de NS of Arriva, maar moet ze eerst haar chipkaart voor treinreizen activeren. Eigenlijk niets meer of minder dan kiezen of ze 1e of 2e klas wil reizen.

Heb ik haar aan de telefoon vergeet ik dat deel nog te vragen. We hebben 2 bankrekeningen samen, maar zoals die van de SNS kan zij de nummers achterop paarse kastje niet meer zien, maar kan ik dat wel regelen. ( uiteraard altijd in overleg)

Tiggs schreef:
TS, projecteer je jouw eigen onzekerheid niet een beetje op je moeder? Trein reizen is echt geen rocketscience.

Dat heb ik ook eerlijk gezegd. Maar ze is wel 78, ziet echt slecht, loopt minder en is zelf ook al zeker 50jr niet met een trein geweest.

Dat ze het wil, vind ik echt super. Net als hoe ze de draad heeft opgepakt om met de bus te gaan reizen en niet afhankelijk te willen zijn of thuis te blijven zitten.

Maar ook voorheen deden we veel samen, regelden we alles of veel samen, dus soms maak ik me druk, soms maakt zij zich druk, soms niemand..........Maar we zijn gewend om voor elkaar te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:44

Wat een knappe mama heb jij! :D Als het je gerust stelt, Zwolle is wat mij betreft veilig. (Ik weet niet precies wat je vraag is dus ik haal hem even uit de titel haha) Natuurlijk gebeurt er wel eens wat maar dan kunnen ze er heel snel bij zijn (en dat zijn ze ook). Wel kan het zijn dat ze een trap naar beneden en trap omhoog moet bij het overstappen. Lift is er trouwens ook en roltrappen. Verder vind ik Zwolle heel makkelijk. Alleen de kleine trein naar Kampen zit ergens verstopt. Een andere zou geen moeite moeten kosten om te vinden!

Mocht je het echt heel eng vinden en ik heb toevallig tijd dan kan ik je moeder eventueel ook wel helpen op Zwolle. Ik ben er zo. :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:58

superpony schreef:
1 ding; Geeft zo een paaltje een toon dat je goed hebt ingecheckt of uitgeccheckt?

Ja, er zit verschil tussen correct en incorrect in- en uitchecken. Je kan het zowel horen als in het scherm zien. Als het goed gaat, zie je je saldo met eventueel het actieve reisproduct en als het niet goed gaat, geeft het aan waarom, door bijvoorbeeld te weinig saldo of dat de kaart niet gelezen kon worden.

In het filmpje hieronder worden alle mogelijke stappen uitgelegd, zijn de verschillende geluiden te horen en kan je zien wat het scherm dan aangeeft.
Bij 13 seconden hoor je een correcte incheck, bij 39 een incorrecte incheck (of binnen de voorgaande 100 seconden reeds in- of uitgecheckt bij dezelfde vervoerder) en bij 55 seconden het geluid bij correct uitchecken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 01:04

Oke, super! Die sla ik op. Heel fijn, dank je wel.

En ja, stom dat ik zelf niet bedenk dat daar misschien filmpjes van zijn :)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 07:49

Zoals @topsylover het beschrijft is het echt! Wat lief gedaan ook!

Ik kan nog toevoegen dat met het OV reizen en slecht zicht echt heel goed te doen is.
Ik zou het gewoon doen!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:25

Ik zie ook vaak genoeg mensen die blind zijn of slechtziend reizen met de trein!

Laatst nog op Arnhem station zag ik een blinde man met zijn geleidestok de muur van het eind van het station aftasten (dus de andere kant van de ingang bij het laatste perron). Toen vroeg ik waar hij heen moest. Hij liet weten dat hij checkte of het perron waar hij later voor de terugweg moest zijn, echt de laatste was. Heel slim natuurlijk! Hij redde zich prima, maar benadrukte wel hoe fijn hij het vond dat ik het vroeg. Ondertussen stonden er ook al 3 mensen van de NS paraat die vroegen of er hulp nodig was :') Oftewel, er staan genoeg mensen klaar om te helpen en mensen zijn ook alert op anderen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:41

Als je dat gedoe met in- en uitchecken wilt voorkomen, kun je er ook voor kiezen om een eticket te kopen met de NS app, zo doe ik dat zelf ook. Omdat ik maar heel sporadisch met het OV reis heb ik geen ov-chipkaart meer, veel te onhandig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:12

Achterom schreef:
Als je dat gedoe met in- en uitchecken wilt voorkomen, kun je er ook voor kiezen om een eticket te kopen met de NS app, zo doe ik dat zelf ook. Omdat ik maar heel sporadisch met het OV reis heb ik geen ov-chipkaart meer, veel te onhandig.

Dat lijkt me juist omslachtig voor iemand die wel vaker met de trein wilt gaan reizen en niet zo goed is met haar mobieltje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:18

Achterom schreef:

Voor wie enkel en alleen (soms) per NS reist kan dit zin hebben.

Hier is ook nog sprake van reizen per trein met Arriva plus busvervoer.
Dan is de OV chipkaart juist handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:25

Een eticket in de ns app werkt gewoon bij arriva hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:27

En ook in de bus...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:31

Janneke2 schreef:
En ook in de bus...?

Nee maar in de bus zijn ook nog altijd losse kaartjes gewoon te koop bij de chauffeur bij instappen.