Katten afschrikken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:16

Zelf een kat nemen helpt niet, iig mijn kat wordt in onze tuin aangevallen door een buurkat.
En sinds we nieuwe overburen hebben heb ik die beide katten ook al in onze tuin gezien, eentje die stond zelfs bij het caviahok. Ik maak ze flink bang dat ze maar weten dat ze niet welkom zijn.
Mijn kat gaat de tuin niet uit, in heb een schutting van 1.80 en aan de achterkant een hekwerk met struiken ervoor.
Ik heb een grote tuin dus ik ga ook geen kosten maken voor andermans katten. Ik moet wel zeggen dat ik het erg vervelend vind om andersmans katten in mijn tuin te hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:16

BelgenGek schreef:
Ik lees even mee voor De tip..
Hier een stukje tuin waar je wekelijks een motblik vol kattenpoep uit kan halen, vieze beesten!
Zo'n apparaat met hoge piep kan niet want daar worden mijn cavia's heel bang van.
Misschien dan toch Cacao doppen?!

Het meest eenvoudige in jouw geval is waarschijnlijk saté prikkers in het stukje tuin. Verder staan hier misschien tips:
https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... 20lavendel.

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... n_verjagen

Bovenstaande misschien ook bruikbaar voor jou TS. Geuren en planten waar katten een hekel aan hebben. Misschien kunnen jullie een kruidentuintje beginnen op het dakterras?
Ik weet niet hoe groot die kussens zijn, passen ze misschien (per stuk) in een grote zak? Dan komen er geen haren in de kussens.

En als je vermoedt dat het zwerfkatten zijn kan je eens contact opnemen met de Werkgroep Zwerfkat Tilburg: https://werkgroepzwerfkattilburg.voordi ... erming.nl/

H_W_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:16

sureido schreef:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga ze even doorspitten. Goedkoop is het beste, want we hebben het geld niet allemaal. Met peper, moet je dan bolletjes peper op de kussens leggen als in het kruid of een rode peper? Ik zie het even niet voor me :P misschien doen we wel én aluminium én peper dan. :=

Wij hadden gewoon gemalen witte of zwarte peper over de kussens gestrooid.
Heb dus geen ervaring met peperkorrels.
Je zou natuurlijk de gemalen peper op de kussens kunnen doen en de peperkorrels op de grond bij het zeil/hoes

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:40

_Mir schreef:
Gewoon je beest bij je houden.
Honden lopen ook niet los door de straat of in andermans tuin.

Maar hondenpoep ligt wel gewoon op straat of op de stoep. Moeten die honden dan ook maar vergiftigd worden, dat hindert mij immers ook? :? Mijn katten zitten overigens altijd binnen, denk niet dat ik het enorm zou waarderen dat áls ze een keer ontsnappen ze vergiftigd worden.

Ontopic, ik heb wel eens bij Jackson Galaxy gezien dat ze die ssscat gebruiken. Dat was daar echt een wondermiddel. Misschien dat ze dat soort dingen ook met wind hebben, dan zitten niet telkens alle kussens onder het water.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:57

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:05

Tzatziki schreef:
Of je haalt de kussens binnen...

Dat is toch werkelijk te zot voor woorden. Waarom moet een ander moeite gaan doen omdat iemand zijn huisdier niet in huis kan/wil houden?

Bij ons valt het de laatste jaren gelukkig mee, maar eerder was het puur ellendig. Ik kocht een nieuwe auto, de eerste nacht was het raak en zat mijn hele dak vol met krassen en de eigenaar van de kat lag op het kerkhof uiteraard. Ik zat met een pak schade maar het baasje kwam er lekker makkelijk mee weg. Diereneigenaren moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen.

Gif strooien gaat echt te ver, want het dier kan er zelf natuurlijk niets aan doen. Kennissen van mij hebben stroomdraden over de schuttingen en schuren zodat katten niet meer op het terrein kunnen komen. Dat is ook niet de meest diervriendelijke oplossing maar je moet toch wat om je eigen spullen te beschermen.

Tancreda4

Re: Katten afschrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:06

Mijn ouders hebben een plaid over de bank buiten liggen. Daar liggen de katten dan op (wel hun eigen katten overigens ;)) maar blijven de kussens eronder iig haar vrij en schoon :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:19

Waarom is stroom niet diervriendelijk?
We zetten onze paarden er ook achter.
Een klap en ze weten het en blijven uit de buurt.
Ik vind het ideaal. Ik heb het ook om mijn tuin.
Nooit een andere kat meer in geweest.
Helaas vonden mijn katten alleen de tuin niet genoeg. En de mensen die hier roepen dat je het kat op eigen erf moet houden nodig ik uit om een weekje met mijn katten binnen te gaan zitten.
Zij mogen nu dus als ik thuis ben met gps naar buiten. Maar ik hou ze wel in de gaten. En zorg dat ze niet poepen in iemands tuin.
Een keer poepte er een in het gras en dat heb ik opgeruimd net zoals hondeneigenaren dat hier moeten.
(Overigens vertikken die het hier juist meestal)
Gelukkig kent zo’n beetje iedereen hier in de buurt mijn katten nu en is er niets aan de hand. Iedereen vindt ze leuk.
Dat uurtje dat ze met me buiten mogen is gelukkig genoeg.
Ik had ze ook liever gewoon op eigen erf gehouden. Maar helaas.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:25

sureido schreef:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga ze even doorspitten. Goedkoop is het beste, want we hebben het geld niet allemaal. Met peper, moet je dan bolletjes peper op de kussens leggen als in het kruid of een rode peper? Ik zie het even niet voor me :P misschien doen we wel én aluminium én peper dan.

Bij ons poepten katten telkens in een plantenbak. Daar hebben we toen tabasco over gegoten, maar dat wil je waarschijnlijk ook niet op je bank :+ chilipoeder zal vast ook werken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:23

Needje schreef:

Helaas vonden mijn katten alleen de tuin niet genoeg. En de mensen die hier roepen dat je het kat op eigen erf moet houden nodig ik uit om een weekje met mijn katten binnen te gaan zitten.
Zij mogen nu dus als ik thuis ben met gps naar buiten. Maar ik hou ze wel in de gaten. En zorg dat ze niet poepen in iemands tuin.
Een keer poepte er een in het gras en dat heb ik opgeruimd net zoals hondeneigenaren dat hier moeten.
Gelukkig kent zo’n beetje iedereen hier in de buurt mijn katten nu en is er niets aan de hand. Iedereen vindt ze leuk.

Mijn paarden stonden ook achter een lint met stroom maar als ik die zelf aanraakte was dat niet fijn, maar bij het stroom over de schutting van mijn kennis voelde ik mijn arm na twee dagen nog. Als ik er al een behoorlijke oplawaai van krijg, wat moet zo'n klein dier dan wel niet voelen en daarom vind ik dat wat minder diervriendelijk. Maar nogmaals, je moet toch iets doen om je eigendommen te beschermen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:30

Needje schreef:

Het is gewoon aanwennen, als een kat altijd binnen heeft gezeten, dan breekt die niet de keet af.

Ik ga de peper proberen! To be continued :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:14

Mijne katten kwamen niet buiten m’n huis en tuin zoals je kan lezen.
Maar zoals ik al zei. Kom maar een weekje hier. Kijken of je nog steeds zo denkt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:57

Geranium schijnt ook te werken. Moet je wel even bekijken welke soort specifiek.

Heel blij dat mijn katten geen overlast veroorzaken. Die zijn echt nog nooit het erf af geweest zover ik weet. Loopt wel een vreemde kat er bij, maar die vertrekt ook als die mij ziet. Daar stoor ik me wel aan, maar kan ik moeilijk iets tegen doen als die bij mijn katten zit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:07

Dat jouw katten m niet wegjagen dan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:24

Hij heeft zichzelf geïntroduceerd :o. Begon met korte visites en nu ligt hij er soms zelf naast. Vind het alleen niets dat hij mee eet, terwijl die zelf een thuis heeft met 24/7 toegang tot voer (als het goed is, geloof dat deze van de buurman aantal 100 meter weg is)
Ze vechten af en toe wel eens maar die van mij zijn geen helden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:14

Tancreda4 schreef:
Mijn ouders hebben een plaid over de bank buiten liggen. Daar liggen de katten dan op (wel hun eigen katten overigens ;)) maar blijven de kussens eronder iig haar vrij en schoon :)

Dit lijkt mij de meest beste tip in het hele topic.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 09:14

Nielojram schreef:
Tancreda4 schreef:

Maar, wij willen gewoon geen katten op onze banken? Dus niet mee eens :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 09:15

Needje schreef:
Mijne katten kwamen niet buiten m’n huis en tuin zoals je kan lezen.
Maar zoals ik al zei. Kom maar een weekje hier. Kijken of je nog steeds zo denkt.

Huh, je zegt letterlijk:
‘Helaas vonden mijn katten alleen de tuin niet genoeg. En de mensen die hier roepen dat je het kat op eigen erf moet houden nodig ik uit om een weekje met mijn katten binnen te gaan zitten.
Zij mogen nu dus als ik thuis ben met gps naar buiten. Maar ik hou ze wel in de gaten. En zorg dat ze niet poepen in iemands tuin.’

Dus je spreekt jezelf nogal tegen nu :') je hebt het zelfs over dat heel de buurt je katten kent.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:20

Binnen is bij mij m’n huis en afgeschermde tuin ja.
Sinds een paar weken mogen ze met mij een uurtje naar buiten. Daardoor kent de buurt ze.
Niets raars aan wat ik zeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:29

sureido schreef:
Nielojram schreef:

Maar, wij willen gewoon geen katten op onze banken? Dus niet mee eens :+

En dus neem je een serieuze emmer water, poosje op de loer gaan liggen, goed gemikt gooien en klaar +:)+

Hoe natter de kat, hoe beter het resultaat :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:44

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:46

Ik woon dan wel in een klein dorpje en heb 2 buiten katten.

Maar... De buren weten wie onze katten zijn, minstens een paar keer per jaar vraag ik voor de zekerheid of ze voor overlast zorgen. Zo nee, super fijn (inmiddels worden ze bijna 4 en nog nooit klachten gehad). Maar, zodra ik ook maar van 1 buur hoor dat ze last hebben van mijn katten ga ik zorgen dat dat opgelost wordt. We hebben net nieuwe buren gekregen, die gelijk verteld welke onze katten zijn en dat mochten ze er last van hebben wij het graag horen.

Ik ben het dan ook met TS eens dat het eigenlijk te belachelijk is dat zij kosten moet maken voor iemand anders zijn kat. Weet je toevallig waar de katten vandaan komen? of hebben ze misschien een halsbandje om waar je een briefje aan kan doen om in contact te komen met de eigenaren?

Mijn katten hebben de pest aan citroen, maar peper gaan ze helemaal dol op. Ik denk als je toch ervoor kiest om zelf actie te nemen dat het ook een stuk uitproberen is. Bij mijn oma hielp het om koffiedik in de tuin te doen, mogelijk dat je dat ook nog kan proberen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

En hoe ga jij zorgen dat jouw katten niet op de buren hun loungebank gaan liggen dan?
(serieuze vraag)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:31

Needje schreef:
En hoe ga jij zorgen dat jouw katten niet op de buren hun loungebank gaan liggen dan?
(serieuze vraag)

Ik ga er vanuit dat de vraag voor mij is.
Zodra ik van mijn buren hoor dat dat het probleem is wat ze hebben met mijn katten zorg ik dat mijn tuin zo afgezet wordt dat mijn katten niet uit mijn tuin kunnen komen.

Dichte schutting rondom met bijvoorbeeld bovenop een roller zodat ze geen grip hebben, alleen buiten wanneer wij thuis zijn met een buiten ren als we wel weg zijn die helemaal dicht is. Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn. En ja die kosten geld, maar ik kies voor mijn katten. Zolang mijn buren geen last van mijn katten hebben mogen ze buiten zijn als wij er niet zijn.

Nogmaals ik woon in een klein dorpje waar nagenoeg elk huishouden wel 1 of meer katten/honden heeft. Het is dus eigenlijk een heel groot kattendorp en dat zal zeer zeker ook een reden zijn dat mensen in dit dorp geen probleem hebben met katten van de buren. Ik snap ook dat een stad als Tilburg het al weer anders is. Als ik in een stad zou wonen en bijvoorbeeld een balkon heb zou ik die bij voorbaat al dicht maken zodat mijn katten wel op mijn balkon kunnen, maar niet weg. Dit is dan alleen meer omdat ik het risico op bijv. doodrijden of mensen die geen probleem hebben om katten uit hun tuin te verjagen met iets minder diervriendelijke manieren wil vermijden.

Ik snap TS dan ook heel erg goed. Ik denk dat ik in haar situatie hier ook niet blij zou van worden (ondanks dat ik wel een katten mens ben).

En als laatste nog wel inhoudelijk op de vraag. Onze katten zijn echt heel erg huiselijk, die liggen het liefst in de tuin te slapen of op onze loungeset/houthok of in de schuur en gaan eigenlijk alleen het erf af om even rond te struinen, ze zijn dan ook eigenlijk altijd binnen no time weer terug (of onze kat besluit om een groot rondje akkerland te doen dan is hij wat langer weg).

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 21:45

sureido schreef:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga ze even doorspitten. Goedkoop is het beste, want we hebben het geld niet allemaal. Met peper, moet je dan bolletjes peper op de kussens leggen als in het kruid of een rode peper? Ik zie het even niet voor me :P misschien doen we wel én aluminium én peper dan.

Voor mij gaat gif - ondanks m’n haat voor katten - echt te ver. Zelf een huisdier gaan we niet doen, wij zijn een studentenhuis dus iets met verantwoordelijkheid :D. En als wij een kat zouden nemen, zou die ook zo over ons balkon springen en dan zijn wij de lastige buren :P

Ik vind het ook wel triest dat wij iets mogen oplossen wat andere veroorzaken. Leven ook echt aan een belachelijk drukke straat, dat mensen het überhaupt durven. Al denk ik dat er een deel gewoon weggelopen is. Het is hier op de daken waarop wij uitkijken echt een soort ontmoetingsplek, denk dat we er wel soms 5 bij elkaar zien.
Nu ik dit typ hoor ik er twee vechten :=

Ik dacht gewoon peper uit bijvoorbeeld de pepermolen.