_Nelleke_ schreef:Wij wonen al 7 jaar volledig gasloos en sinds 2 jaar 0 op de meter, hebben veel zelf bedacht en aangelegd. Ik zou de volgende dingen doen TS:
1. Isoleren!
2. Zonnepanelen plaatsen
3. Boiler laten plaatsen voor heet water
4. Gasfornuis vervangen voor inductie
5. CV vervangen voor een hybride warmtepomp
Wij hebben een warmtepomp maar die investering gaat je niet lukken met jouw budget, daarom zou ik kiezen voor een hybride pomp.
Edit: overigens zou ik het ook in die volgorde doen. Wij hebben alles volledig verwarmd met vloerverwarming en hebben de temperatuur altijd constant staan, dag en nacht, ook als we weg zijn. Alleen met vakantie gaat ie uit.
Opwarmen kost veel meer energie dan warm houden. Dus ook geen gezeur met langzaam opwarmen, daar zijn die systemen eigenlijk niet voor bedoeld.
Een mooi streven, maar niet voor iedereen financieel haalbaar om binnen korte tijd (dit jaar nog) te realiseren. Bedrijven hebben langere levertijden voor materialen, waaronder zonnepanelen.
Zelfde met pelletkachels, de bedrijven in onze regio hebben door toenemende vraag pas rond oktober/november tijd. Als je wat wil en je hebt geen duizenden euro’s beschikbaar, wordt het al een lastig verhaal en dan moet je keuzes maken.. En het verschilt per persoon en vooral per woning waar je dan goed aan doet.