Warmtepomp, pelletkachel of?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 04:38

maralyn schreef:
Esther_ schreef:
. Soms worden er ook bomen gekapt voor het maken van korrels.

Bron?

Je stopt hout in de pelletkachel, waar denk je dat dat vandaan komt :?

Een pelletkachel is een slechte stap als je wilt verduurzamen, daarnaast is hout ook een fossiele brandstof en kan je erop wachten dat deze straks ook fors ontmoedigd gaat worden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 06:53

Wij wonen al 7 jaar volledig gasloos en sinds 2 jaar 0 op de meter, hebben veel zelf bedacht en aangelegd. Ik zou de volgende dingen doen TS:

1. Isoleren!
2. Zonnepanelen plaatsen
3. Boiler laten plaatsen voor heet water
4. Gasfornuis vervangen voor inductie
5. CV vervangen voor een hybride warmtepomp

Wij hebben een warmtepomp maar die investering gaat je niet lukken met jouw budget, daarom zou ik kiezen voor een hybride pomp.

Edit: overigens zou ik het ook in die volgorde doen. Wij hebben alles volledig verwarmd met vloerverwarming en hebben de temperatuur altijd constant staan, dag en nacht, ook als we weg zijn. Alleen met vakantie gaat ie uit.
Opwarmen kost veel meer energie dan warm houden. Dus ook geen gezeur met langzaam opwarmen, daar zijn die systemen eigenlijk niet voor bedoeld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:39

vierspan schreef:
Hopelijk niet teveel mensen over op houtkachels; ik kan hier geen raam meer open zetten zodra het wat kouder wordt vanwege de stank van huizen met houtkachels.

Als het stinkt dan wordt er verkeerd (vuil, geverfd of te vochtig) hout gebruikt.

xMarianne

Re: Warmtepomp, pelletkachel of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:26

Wij hebben sinds een jaar een nieuwbouwwoning met uiteraard een lucht warmtepomp. En ik moet zeggen: bevalt super!
Het enige “nadeel” is dat het een traag apparaat is. Onze warmtepomp heeft ook een koelfunctie en als je van verwarmen naar koelen wil switchen kost dat minimaal 8 uur voordat je verschil merkt.
We hebben een geluidsreducerende kast om de buitenunit en hierdoor hoor je weinig gebrom. Wel een beetje natuurlijk, maar niet storend vind ik.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:31

Wildgirl schreef:
Ik heb een tussenwoning van 110 m2, bouwjaar 1980. Vloer en muur isolatie, dubbel glas en geen gekke dingen.
Ik woon alleen maar werk veel vanuit huis dus ik ben er veel, daarnaast kook ik op gas en douche dagelijks 10 min.
Ik wil qua comfort niet inleveren, dus de verwarming gewoon op 20/21 graden in de avond en overdag op 19.

Weet je zeker dat er goede spouwmuur isolatie zit?
Wij dachten dat ook van ons huis is 1985. Er bleek ook wel wat te zitten, maar de dikte was minimaal en grotendeels naar beneden gezakt. Nu hebben we aan laten vullen met nieuwe isolatie in de spouw en je voelt echt verschil.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:03

_Nelleke_ schreef:
Wij wonen al 7 jaar volledig gasloos en sinds 2 jaar 0 op de meter, hebben veel zelf bedacht en aangelegd. Ik zou de volgende dingen doen TS:

1. Isoleren!
2. Zonnepanelen plaatsen
3. Boiler laten plaatsen voor heet water
4. Gasfornuis vervangen voor inductie
5. CV vervangen voor een hybride warmtepomp

Wij hebben een warmtepomp maar die investering gaat je niet lukken met jouw budget, daarom zou ik kiezen voor een hybride pomp.

Edit: overigens zou ik het ook in die volgorde doen. Wij hebben alles volledig verwarmd met vloerverwarming en hebben de temperatuur altijd constant staan, dag en nacht, ook als we weg zijn. Alleen met vakantie gaat ie uit.
Opwarmen kost veel meer energie dan warm houden. Dus ook geen gezeur met langzaam opwarmen, daar zijn die systemen eigenlijk niet voor bedoeld.

Een mooi streven, maar niet voor iedereen financieel haalbaar om binnen korte tijd (dit jaar nog) te realiseren. Bedrijven hebben langere levertijden voor materialen, waaronder zonnepanelen.
Zelfde met pelletkachels, de bedrijven in onze regio hebben door toenemende vraag pas rond oktober/november tijd. Als je wat wil en je hebt geen duizenden euro’s beschikbaar, wordt het al een lastig verhaal en dan moet je keuzes maken.. En het verschilt per persoon en vooral per woning waar je dan goed aan doet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:13

Pumpkins schreef:
maralyn schreef:

Bron?

Vraag je daar serieus een bron voor? Bokt slaat daar echt in door. Google gewoon even,vind je genoeg bronnen. Ik dacht dat dit alom bekend was.

Nou nou. Op een punaise gestapt ofzo??
:')
Mag ook wel even wat minder denk ik!

Mij is in al die jaren verteld dat pellets enkel gemaakt werden van overig hout.

Dus ja.
Slaat door??
Met jouw reactie wel ja _O-

Nog een x... =:)

Bron?? *\%/*

Edit

https://www.pbl.nl/vragen-en-antwoorden ... %20Estland.

:= Stel je eens voor, je zou maar een link plaatsen in een topic met een bron. In plaats van tegen iemand te roepen...

"SERIEUS?!?!" _O-

Wordt het wel een stuk gezellige van.
Misschien nog wel gezelliger dan met z'n allen aan een kampvuur liedjes zingen en marshmallows eten.

Onee, laat maar, daar hebben mensen Waarschijnlijk last van. Krijgen we dat weer.

(Voordat mensen mij allemaal dingen naar mijn schenen gooien.
Nee, wij hebben geen pelletkachel. Ook wij zijn rustig en voorzichtig nog steeds de opties aan het doorlopen.

Mijn tip. Bijt elkaars kop er niet zo snel af. Wees niet zo snel op de veel te lange tenen getrapt. En doe gewoon eens gezellig ofzo.
Klaarblijkelijk maken dit soort onderwerpen "hitte" :') ) d
Laatst bijgewerkt door maralyn op 03-06-22 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:16

Laat staan mensen die in een huurwoning wonen.

De wind staat hier pal op mn woonkamerraam, raam net zo breed als woonkamer, hoekwoning, zolders boven me, buurman beneden, nauwelijks warmte via buren.

Moederhaard aangesloten op CV, per april uit, oktober zet ik hem weer aan.
Lastig om huis behagelijk te maken. Deuren staan allemaal op een kier ivm katten, afgelopen winter had ik mijn zonwerende lamellen dicht tegen de kou/ wind.
Verwarming staat op ongeveer 18 graden, enkele keer als ik het echt niet meer warm krijg met vest/ deken en kruiken zet ik hem hoger.
Nadeel; een oudere kat is vatbaar voor kou en loopt de hele winter te niezen.

Lees verschillende meningen over verbruik elektrische verwarming maar ik ga niet weer koukleumen onder dekens op de bank.
Mazzel eigenlijk dat het een zachte winter was.

Omdat het sociale huur is kan en ga ik niet investeren in van alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:55

Janneke2 schreef:
Menino schreef:
Wij gaan ook airco's gebruiken om te verwarmen in de woon- en slaapkamer. In de overige ruimtes met infaroodpanelen, want daar zijn we nooit lang en hoeven we alleen tijdelijk bij te verwarmen... Maar wij hebben wel zonnepanelen dalijk :j

Kachel en CV houden we nog wel Vandaar de keuze om heel plaatselijk te gaan verwarmen :)

Infrarood panelen verwarmen mensen heel goed, maar ruimtes niet of nauwelijks.

Klopt, vandaar dat we dit ook doen in de ruimtes waar we niet superlang zijn :)
Of mijn kantoortje. Daar zit ik alleen stil :') Dus kan je prima plaatselijk verwarmen.

Op het plafond heb ik ook wisselende verhalen over gehoord. Lijkt mij persoonlijk ook geen fijne plek. Zelfs ookal is het plaatselijk straling. Warmte stijgt toch. Dus wil je de ruimte ietsie pietsie verwarmen door de dingen in de kamer warm te laten worden. Lijkt het me handiger om het paneel lager te doen :j .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:56

maralyn schreef:
Esther_ schreef:
. Soms worden er ook bomen gekapt voor het maken van korrels.

Bron?

Omdat er steeds meer vraag is, worden er dus nu ook bomen gekapt ipv alleen korrels van resthout. En dit is wat ik in 2 min aan info vindt.

https://www.nationalgeographic.nl/europ ... -de-vs/amp

http://stop-biomassa.nl/?tag=bomenkap

https://www.milieufrontomerwattez.be/ni ... -te-redden

https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=7621

https://pointer.kro-ncrv.nl/bomen-kappe ... -nederland

En er zullen vast ook pellets te koop zijn van resthout

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:02

Esther_ schreef:
maralyn schreef:

Bron?

Omdat er steeds meer vraag is, worden er dus nu ook bomen gekapt ipv alleen korrels van resthout. En dit is wat ik in 2 min aan info vindt.

https://www.nationalgeographic.nl/europ ... -de-vs/amp

http://stop-biomassa.nl/?tag=bomenkap

https://www.milieufrontomerwattez.be/ni ... -te-redden

https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=7621

https://pointer.kro-ncrv.nl/bomen-kappe ... -nederland

En er zullen vast ook pellets te koop zijn van resthout

Dankjewel voor deze links. _/-\o_ Ik zal, en hoop de rest van deze forum gebruikers, deze door lezen. Zodat anderen ook hun mening kunnen vormen, of een pelletkachel wel is wat zij willen, ja of nee. :D

Zeker bij nog meer vraag, door aanschaf van pelletkachels, is die bewustwording wel erg fijn. *\o/*

Dankjewel voor je fijne antwoord!! :+:

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:15

En ik ben niet tegen palletkachels. Maar gas vervangen door een palletkachel is denk ik niet de oplossing.
Heb je een houtkachel en vervang je deze door een palletkachel. Top! Alle beetjes in verbeteren van de uitstoot van fijnstof en co2 helpen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:54

Zoals al eerder mensen aangaven: isoleren en gedrag veranderen zijn je allerbelangrijkste investering. Een handig concept is de trias energetica:
• Stap 1. Beperk de energievraag
• Stap 2. Gebruik energie uit hernieuwbare (duurzame) bronnen
• Stap 3. Gebruik eindige (fossiele) energiebronnen efficiënt

Ik vind dat Milieucentraal altijd erg goede tips heeft, zie bijvoorbeeld https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/

Een verbetercheck (ook op deze link te vinden) of energieadvies (veel gemeentes hebben (gratis) energieadviseurs) helpt je voor jouw omstandigheden de beste maatregelen te vinden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:56

is 6 zonnepanelen niet veel te weinig, daar kan je vast je huidige elektra al niet van voorzien, laat staan als je daarbij nog extra stroom wil verbruiken door verwarmen met airco of warmtepomp

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:11

Om te besparen kan je ook slimme thermostaat knoppen aanschaffen. Scheelt al een hele hoop.
Wij hebben daarnaast zonnepanelen, in onze nieuwe keuken zit een quooker en wij koken op inductie. De woonkamer verwarmen wij met de houtkachel.
Wij zouden graag nog meer besparen en nieuw dubbelglas zou het meeste rendement geven maar ivm sierlijsten is dat voor ons onbetaalbaar.
Wij kijken nu naar een hybride warmtepomp. Die heb je rond de 6000 euro.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:16

fokfanaat schreef:
is 6 zonnepanelen niet veel te weinig, daar kan je vast je huidige elektra al niet van voorzien, laat staan als je daarbij nog extra stroom wil verbruiken door verwarmen met airco of warmtepomp

Maar ieder beetje helpt, en als je daar niet mee verwarmt is het zat

Mijn ouders hebben er pas 8 laten plaatsen op hun jaren 70 woning. Dat levert momenteel veul meer op dan ze gebruiken, maar zij stoken nog op gas.

Ik heb er 4 en ik verwarm daar dus ook mee. Ik heb 7 euro aan energiekosten per maand over het afgelopen jaar gezien, maar dus wel nieuwbouw

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:21

Wij hebben 8 jaar geleden een nieuw huis gebouwd en kwamen ook voor de vraag, hoe duurzaam en hoe 0 op de meter.

In fases hebben wij:
* alles op vloerverwarming
* pallet kachel geplaatst
* zonneboiler geplaatst
* vacuumbuizen/heatpipes geplaatst voor het water verwarmen in de zonneboiler
* zonnepanelen geplaatst

Een warmtepomp was 8 jaar geleden voor ons niet de juiste keuze omdat we dan nog weer een gas aansluiting moesten nemen. Door een pallet kachel te plaatsen, konden we dit voorkomen en hebben we dus qua nuts voorziening alleen elektra aan laten leggen.

Op dit moment zijn wij nog wel blij met de keuze. We weten hoe het zit met vervuiling en houtkap ed. Maar eerlijk, ik eet ook elke dag vlees, sommige dingen zijn keuzes. En ja dan is die keuze soms voor je eigen portemonnee en niet voor ons klimaat.

Voor jou zou ik wel gaan voor een warmtepomp. Maar je moet hem wel ergens plaatsen waar hij geen overlast voor jezelf of de buren geeft qua lawaai. Ze worden steeds stiller maar resonantie is soms een probleem als ze te kort bij de gevel staan of op een dak. En sommige mensen storen zich aan het geluid. Dus goed om daar op te letten.
Die zonnepanelen heb je dan wel nodig, want zo'n ding gebruikt toch best wat stroom is onze ervaring. Maar goed, je bespaard gas, alleen kan je niet helemaal zonder.

De zonneboiler en heatpipes zijn hier de beste investering geweest. Daardoor brand onze pallet kachel maar heel beperkt en hebben we in deze tijd van het jaar echt meer dan genoeg warm water.
Ook voor bad, regelmatig douchen met 2 mensen, koken enz.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:43

Ik ben adviseur.

Warmtepomp levertijd op dit moment 6 maanden. Vaak is full electric water/lucht een prima oplossing. Grondboringen zijn met je budget geen optie.

Airco werkt net zo effectief als verwarming. Het systeem werkt hetzelfde. Onttrekt warmte aan de buitenlucht en verwarmt binnen. Hoe hoger de COP waarde hoe zuiniger die is. Electrische boiler voor de verwarming van het water. Gasaansluiting kun je behouden voor noodsituaties. Kortere levertijd super snel terug verdiend.

Geen fan van palletkachels ivm stijgende prijzen hout en afhankelijkheid van verkrijgbaarheid daarnaast niet milieuvriendelijk.

Ik schat dat je met 6 a 8 panelen niet heel ver komt. Zeker niet icm warmtepomp airco systeem.
Je gewone verbruik is waarschijnlijk al niet gedekt. Standaard zijn de panelen iets van 370kwh per stuk. Je kunt misschien iets zwaardere laten plaatsen die zijn groter maar dat zou gunstiger uit kunnen vallen. Iets om te overwegen.

Naisoleren efficiënte oplossingen korte terug verdientijd. Spouwmuurisolatie, vloerisolatie en glas vervangen voor HR++. Bij triple moet je de kozijnen ook vervangen subsidie hoger maar plaatsing ook duurder (vaak vanwege gewicht kraan nodig of andere hulpmiddelen).

Subsidie pot ISDE nog beschikbaar en flink verruimd dit jaar.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:53

@TS:
Heb je zelf enig inzicht hoe het komt dat je zo’n extreem hoog gas verbruik hebt?
Ergens lekkage? Slecht afgestelde ketel (regelmatig onderhoud?)
Is de gasmeter wel goed?

Wij wonen in een (denk ik ) vergelijkbare tussenwoning van eind jaren ‘70 , met zijn vijven.
(Kinders inmiddels allen 18+)
We koken, verwarmen en douchen op gas en ons jaarverbruik is 36 m3.
Huis is maar matig geïsoleerd (spouwmuur isolatie uit die tijd is niet echt geweldig), wel dubbelglas maar alle ramen en deuren hebben kieren. Ruim 20 jaar geleden het dak van binnen geïsoleerd en verder alleen radiatorfolie achter de radiatoren. Geen vloerisolatie ook geen vloerverwarming.
Dus met maatregelen zou ik ons verbruik nog lager moeten kunnen krijgen.

Ons nieuwe jaarverbruik verwacht ik nu al lager, omdat deze winter bewuster is omgesprongen met de Cv. (Combiketel van 22 jaar oud)
(Thermostaat gaat niet lager dan 18 graden ‘s nachts)

Dus ik zou eerst proberen te ontdekken waardoor je verbruik zo enorm hoog kan zijn.
En dan die punten aanpakken.

Mijn beste besparing was bij ons: de “slimme” thermostaat eruit gegooid, Heb nu de simpelste thermostaat op handbediening.
Toen ik dat laatst meldde aan mijn cv monteur, begon hij hard te lachen, want de “C” van “Comfort” staat voor de “C” van “Centen”.
Klein beetje comfort inleveren levert veel geld op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:53

fokfanaat schreef:

Ik heb 6 panelen (405). Daarmee kom ik uit en kan ik ik zelfs terug leveren. 1 persoonshuishouden, rijtjeshuis, met thuiswerken. Ik heb de mogelijkheid om met 2 a 3 panelen uit te breiden. Daar is de omvormer sterk genoeg voor. Ik heb nu geen warmtepomp etc.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:56

Voor degenen met een kleiner huis: ik heb een gelijkvloerse woning van 56m2. Ik ben sinds 2019 gasloos en heb een boiler, inductie en als verwarming heb ik een vloermodel converter (airco) in de woonkamer en een wandmodel in de slaapkamer. Dubbel genot in zomer en winter dus :D Voor mij werkt de converter echt fantastisch en kost vrij weinig in maandelijkse lasten. In de winter lagen mijn energiekosten op nog geen 70 euro per maand en op dit moment, nu hij uit staat, op nog geen 20 euro per maand. Er zijn zelfs dagen dat ik geld terugkrijg ipv betaal :') Sinds december heb ik verder geisoleerd d.m.v. kunststofkozijnen met HR++ glas en gingen mijn energiekosten zelfs nog verder naar beneden.

Al met al vind ik een converter in niet al te grote woningen dus zeker een uitkomst. Omdat de converter zuiniger is als hij de hele dag aan staat ipv dat je 'm alleen aanzet als je thuis bent, heb ik ook geen extra stookkosten gehad in de coronatijd met thuiswerken. In de toekomst wil ik nog graag zonnepanelen aanschaffen en dan kost het me waarschijnlijk al helemaal niks meer :)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:47

hoefnageltje schreef:
@TS:
Heb je zelf enig inzicht hoe het komt dat je zo’n extreem hoog gas verbruik hebt?
Ergens lekkage? Slecht afgestelde ketel (regelmatig onderhoud?)
Is de gasmeter wel goed?

Wij wonen in een (denk ik ) vergelijkbare tussenwoning van eind jaren ‘70 , met zijn vijven.
(Kinders inmiddels allen 18+)
We koken, verwarmen en douchen op gas en ons jaarverbruik is 36 m3.
.

1750 m3 is niet extreem hoog hoor. Wel iets hoger dan gemiddeld, maar niet schokkend.

Je geeft aan dat jullie 36 m3 verbruiken per jaar.
Maar hebben jullie misschien Warmte?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:15

Mensen denken soms wel iets te makkelijk.

Zoals al vaker benoemd hier gaat het 1 vaak niet zonder het ander. Dat een warmtepomp geld kost, mag duidelijk zijn. Maar met alleen die warmtepomp ben je er gewoon nog niet.

Hier lagen nieuwe gasleidingen in de straat toen we hier bijna 3jr terug kwamen, dus iedereen zei dat we hier nog lang niet van gas af gaan. Mensen dachten dat er tegen die tijd wel waterstof zou komen. Daar hielden we in eerste instantie wel rekening mee, dat we tegen die tijd wel zouden zien.

Maar gas prijzen zijn nu hoog, HR ketel moet sws vervangen en dan ga je toch kijken. Isoleren doen we al, maar geen vloerverwarming gekozen. Ook vanwege de goede, houten vloeren.

We hadden een leuk budget om flink te verbouwen, ruime aanbouw en garage, mooie keuken en badkamer straks, maar het meeste zit toch in wat je niet ziet.

En vergeet niet, een osb plaat kostte eerst 9 euro en nu rond de 17. (de maat die wij hebben gebruikt dan )

Subsidies zijn leuk, maar krijg je vaak alleen als je het laat doen. Wij doen alles zelf en dan is het nog steeds goedkoper dan laten doen met subsidie.

En tegen de tijd dat wij ouder zijn, komen er weer nieuwe dingen. Je moet soms ook een beetje in het nu en hier blijven en kijken wat je kan en wil doen. Niet te gek laten maken.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:34

Ik lees dat veel mensen kiezen voor airco’s om (bij) te verwarmen.

Volgende maand krijg ik zonnepanelen en komende winter wil ik dus ook elektrisch gaan (bij) verwarmen.
Wat is de reden dat veel mensen kiezen voor airco’s ipv een elektrische kachel? (bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/easy-comfor ... oductTitle )

Is het energiezuiniger? Koelen is bij mij nooit nodig dus ik zie alleen maar nadelen (airco maakt geluid, je moet een kast aan de buitenkant van je huis, duurder in aanschaf). Maar volgens mij zie ik wat over het hoofd :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:48

Wij hebben de airco's in eerste instantie aangeschaft om te koelen, maar hebben in het gebruik gemerkt dat die veel minder energie verbruiken als een elektrische (bij) verwarming.
Zeker icm de zonnepanelen.

Wij hebben trouwens deze, energiezuinig en stil.
https://www.aircovoorinhuis.nl/product/ ... odel-35kw/