Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:20

Poe, moeilijke situatie. Je zou wellicht kunnen onderzoeken of een wegsleepregeling je voor de toekomst zou kunnen helpen. Ik meen alleen dat dit eigen kosten zijn, dus ik betwijfel of je daar echt mee geholpen bent. Maar het dreigen met wegslepen zou misschien al genoeg kunnen zijn om haar te laten vertrekken. Maar allereerst hoop ik natuurlijk dat het niet meer voorkomt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:21

bel anders het juridisch loket, misschien dat zij jou goed kunnen uitleggen wie je het beste nu kan contacten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:22

Ik denk dat dreigen met wegslepen niet had geholpen. Haar zekerheid dat zij gelijk zit is enorm frustrerend en niet discutabel.

Is het juridisch loket nu een eerste handige stap? Of de politie? Of de verzekering?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:23

Ik denk dat je die aangifte nog wel kan doen.
Die agent heeft echt wel rapport opgemaakt wat hij bij jou is komen doen.
Zeg dat je er een nacht over geslapen hebt en dat je er een aangifte van wilt maken.

Maar je kunt inderdaad ook zeggen tegen je moeder, dit is huisvredebreuk, want dat is het gewoon. Stop met zieken anders doe ik de aangifte.

Overigens ook als je haar zelf hebt uitgenodigd binnen te komen.
En als je haar 2 keer hebt gezegd ik wil dat je nu gaat (gevorderd heet dat netjes) is zij echt in zware overtreding.
Heb je haar niet binnen uitgenodigd is 1 keer al voldoende.

Dat kun je gerust tegen haar uitspelen.
En dat is geen duiveltje, dat is gewoon zoals het is. Zij maakt misbruik van je.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:25

Ik zou eerst je verzekering bellen en eerlijk uitleggen wat er aan de hand is, daarna de politie om aangifte te doen. Dan ligt dat maar alvast vast. Een aangifte terugtrekken kan altijd nog later. Maar wie weet helpt het om duidelijk te maken dat het echt niet ok is wat er gebeurd is. :(:)

En als laatste juridisch loket als je verzekeraar niet genoeg duidelijkheid kan geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:25

Ik heb haar absoluut niet binnen uitgenodigd en absoluut meerdere keren verzocht te gaan. Ze had de sleutel en heeft zichzelf binnen gelaten, en wilde op mijn verzoeken absoluut niet de deur uit gaan.

Bedankt voor de tips. Ik ga maandag alles rondbellen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:26

Hm je eigen verzekering kan je zeker adviseren, ook als je uiteindelijk het zonder ze regelt. Of je rechtsbijstand.

Ibbel

Re: Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:29

Aangifte doen, absoluut. Kan ook nu nog. En laat je niet afschepen door de politie, want die zijn liever lui dan moe soms.
Sloten van je huis vervangen, asap.

Pas met je verzekering gaan praten als zíj haar verzekering heeft ingeschakeld om de schade op jou te verhalen. Jij hebt niets met haar te maken als het om schade gaat, maar alleen met háár verzekering.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:29

Logisch dat je nu direct iets wel ondernemen. Ze is dus al twee maal in jouw veilige gebied gekomen, en jij voelt je op deze manier niet meer veilig thuis. Er spelen twee dingen voor jouw een belangrijke rol, 1 het is je moeder en 2 zo ga je er zelf aan onderdoor. Denk voor jouw het belangrijkste op dit moment is, dat je je weer veilig kunt voelen en dat je moeder niet zo maar in je huis en leven kan komen.

Een contactverbod lijkt me de beste weg en vooral steeds weer politie bellen.

Voor je iets onderneem, ga bij je zelf na wat je echt wilt. Wil je nog überhaupt contact met je moeder? en welke ondersteuning krijg je hierin van je vriend. Bij welke oplossing voel jij je het veiligst.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:30

Anoniem schreef:
Ik heb haar absoluut niet binnen uitgenodigd en absoluut meerdere keren verzocht te gaan. Ze had de sleutel en heeft zichzelf binnen gelaten, en wilde op mijn verzoeken absoluut niet de deur uit gaan.

Bedankt voor de tips. Ik ga maandag alles rondbellen.

Ten eerste zou ik dan even je sloten vervangen, zodat ze niet meer zomaar naar binnen kan.

Ik zou sowieso naar de politie gaan met dit verhaal. Misschien kun je geen aangifte doen, maar het belangrijkste is dat dit incident geregistreerd staat! Je bouwt hiermee bewijs op van het gedrag van je moeder, wat in de toekomst wellicht heel erg belangrijk kan zijn mocht de boel eens escaleren.

Verder, hou je sterk TS. Het is je moeder en dat zal vast heel moeilijk zijn, maar je moet je mannetje staan. :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Ods op 13-04-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast naar Anoniem

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:35

je moet een onderscheid maken tussen aansprakelijk en schadeplichtig. In beginsel mag je langs een stoep parkeren, tenzij daar een parkeerverbod geldt of het een - naar de normen van de plaatselijke APV/WVW - uitrit betreft. Als een buurman dus voor je oprit staat, heb je een probleem en geen mogelijkheden om diegene aan te pakken.

Vervolgens ga jij met je auto dingen doen (al dan niet onder een gevoel van onveiligheid), waarbij je per ongeluk een auto, die op een onhandige plek stond, maar die daar op zich vermoedelijk wel mag staan, hebt geraakt. Daarvoor ben je in beginsel aansprakelijk.

Maaaaaar: dat wil nog niet zeggen dat je ook schadeplichtig bent. Of dat aan de orde is, hangt van allerlei omstandigheden af, waaronder de omstandigheid dat jij hebt gezegd dat zij weg moest gaan (inclusief haar auto) en dat zij wist dat jij wilde/ging vertrekken van een plek waar haar auto in de weg stond. Sterker nog: als ik je verhaal zo lees, is dat misschien wel juist haar bedoeling geweest, dat jij niet weg zou kunnen. En dan kom je al snel in de glijdende schaal die 'eigen schuld' heet terecht, op basis waarvan je blote aansprakelijkheid niet zal leiden tot een schadevergoedingsplicht. Jij hebt gezegd: ik ga weg, ik wil dat jij weg gaat, ik kan er zo niet langs en/of woorden van gelijke strekking. Zij heeft gezegd 'ik ga nergens heen en jij ook niet, want je kan er niet langs' en toen heb jij in je 'vluchtpoging' (waarbij de politie inderdaad een verslagje kan maken van de gebeurtenissen) schade veroorzaakt waarvan je moeder redelijkerwijs kon weten dat die het gevolg zou zijn van haar weigering haar auto weg te halen.

Al met al zou ik inderdaad geen openbaar forum zoeken, maar het juridisch loket bellen (of een VFAS-advocaat), voor bijstand en ondersteuning in dit traject, of via maatschappelijke hulpverlening zorgen dat jij en je moeder afspraken kunnen maken, waaronder de afspraak: tenzij uitgenodigd, blijf je uit mijn huis, geef mijn sleutel terug, onder deze en deze voorwaarden hebben wij wel of niet contact etcetera.

Veel sterkte en succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:36

Ibbel Dankje. Hier heb ik wat aan!
Is het handig vandaag nog aangifte te doen, of tot maandag te wachten?
Ik ga vragen of mijn vriend haar sleutel kan regelen, en anders maandag er achteraan om de sloten te vervangen.

Mijn moeder en ik hebben jaren geen contact gehad. Ik heb jaren bij jeugdzorg gewoond. Dat was niet voor niets. Maar ook toen had ze een handje in situaties dusdanig veranderen dat zij het slachtoffer was en ik de dader. De afgelopen jaren leek ons contact weer goed. Maar sinds ik bij de psycholoog loop kreeg ik alweer het idee dat zij meende dat ze het slachtoffer was en wilde bijv gesprekken met mijn psycholoog.

Ik heb dus voor mezelf besloten dat ik helaas voorlopig geen contact met haar wil. Ik dacht de afgelopen jaren dat ik haar ‘nu wel aan kon’ maar het tegendeel is bewezen, helaas. Deze beslissing doet mij enorm veel pijn, maar ik denk dat dat wel begrijpelijk is. Je blijft je hele leven hopen op een moeder, die er voor je is. Niet op een moeder die de situatie dusdanig laat escaleren dat crisis dienst, huisartenpost en politie wordt gebeld. Omdat ze mij wilde laten opnemen want ik ontspoorde. Puur omdat ik haar niet in mijn huis wilde, niet in gesprek met haar wilde, haar weg wilde hebben en omdat ze niet luisterde ik zelf weg ben gegaan.

Hoe kan je een contact verbod opstellen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:37

Nieuwe sloten op de deur, die duivel in je weer naar boven halen en hoe hard ook, weer breken met je moeder.
Want jij kunt haar duidelijk niet aan en dat gaat ten koste van jezelf. Jij kunt er niets aan doen dat ze je gebaard heeft maar je kunt wel zorgen dat je verantwoording neemt voor je eigen leven en gezondheid en daarnaast zij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:38

Floortje enorm fijn dat jij reageert. Hier heb ik heel veel aan. Maar ook de andere berichten steunen mij enorm. Ik zal tzt een verzoek doen dit topic te verwijderen.
Je beschrijft de situatie exact zoals deze is voortgekomen, helaas.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:41

Ik zou eerst even bij de verzekering informeren ts.
Dit is geen doorsnee casus en dat maakt het lastig, je hebt juridische bijstand nodig.

Hier ga je veel 'gevoels' reacties krijgen die je niet persee verder helpen.

Bel de politie en vraag even contact met de wijkagent, die weet vaak net iets meer dan zo iemand die je aan de telefoon krijgt.
En bel de verzekering, meldt wat er gebeurd is.
Als je verzekerd bent voor juridische hulp zou ik daar ook gebruik van maken.

Sterkte! :knuffel:

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:44

Anoniem schreef:
Ik ga vragen of mijn vriend haar sleutel kan regelen, en anders maandag er achteraan om de sloten te vervangen.

Mijn moeder en ik hebben jaren geen contact gehad. Ik heb jaren bij jeugdzorg gewoond. Dat was niet voor niets. Maar ook toen had ze een handje in situaties dusdanig veranderen dat zij het slachtoffer was en ik de dader. De afgelopen jaren leek ons contact weer goed. Maar sinds ik bij de psycholoog loop kreeg ik alweer het idee dat zij meende dat ze het slachtoffer was en wilde bijv gesprekken met mijn psycholoog.

Ik heb dus voor mezelf besloten dat ik helaas voorlopig geen contact met haar wil. Ik dacht de afgelopen jaren dat ik haar ‘nu wel aan kon’ maar het tegendeel is bewezen, helaas. Deze beslissing doet mij enorm veel pijn, maar ik denk dat dat wel begrijpelijk is. Je blijft je hele leven hopen op een moeder, die er voor je is. Niet op een moeder die de situatie dusdanig laat escaleren dat crisis dienst, huisartenpost en politie wordt gebeld. Omdat ze mij wilde laten opnemen want ik ontspoorde. Puur omdat ik haar niet in mijn huis wilde, niet in gesprek met haar wilde, haar weg wilde hebben en omdat ze niet luisterde ik zelf weg ben gegaan.

Contactverbod kan zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk.

Aangifte doen is de eerste stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:45

Brainless schreef:
Heb je een officiële inrit (dus verlaagde trottoirband enz?).
Zo nee, dan mogen mensen gewoon voor je tuin parkeren, zo ja, dan mogen ze dat niet.
Maar!!! als iemand verkeerd geparkeerd staat en een ander rijdt daar tegen aan, is het niet vanzelf de schuld van degene die verkeerd geparkeerd staat.
Je kunt beter de politie bellen dan toch proberen er omheen te rijden.. want je bent wel schuldig als je er tegenaan rijdt.

Als het een officiële uitrit is en dat staat kadastraal ook gemeld dan heb je recht van spreken en dan kan je ook op die manier het een en ander juridisch hard maken.
Anders heb je geen enkele poot om op te staan.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:47

Het gaat mij niet eens zo zeer om of ik juridisch de schade moet betalen ja of nee. Als dat juridisch zo moet, zal ik dat zeker doen.
Het is meer; wie beslist dit? Moet ik voor de zekerheid eerst de politie bellen en dan de verzekering, of wat is handig?
Daarnaast wil ik niet dat zij hier simpel vanaf komt dat ik de schade betaal en klaar. Ik wil dat haar aandeel in deze onnodige escalatie ook bekeken wordt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:50

Anoniem schreef:

Vandaag doen :j

Contactverbod wordt opgelegd door de rechter vaak. Je kunt er zeker om vragen en als er goede redenen voor zijn (en dit is een heel goede) wordt dat ook gehonoreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:54

Anoniem schreef:
Het gaat mij niet eens zo zeer om of ik juridisch de schade moet betalen ja of nee. Als dat juridisch zo moet, zal ik dat zeker doen.
Het is meer; wie beslist dit? Moet ik voor de zekerheid eerst de politie bellen en dan de verzekering, of wat is handig?
Daarnaast wil ik niet dat zij hier simpel vanaf komt dat ik de schade betaal en klaar. Ik wil dat haar aandeel in deze onnodige escalatie ook bekeken wordt.

koopcontract en de notariële akte daar staat alles in wat betreft eigen grond recht van overpad en meer van dat soort zaken.
En daarmee kan je met een sluitend verhaal aangifte doen.
Als dat er niet is heb je veel minder te vertellen en is het hoor en wederhoor.
En dan wordt het ook een ander juridisch verhaal.
Zou wat betreft huisvredebreuk gewoon aangifte doen.
En laat de locksmid langskomen voor een nieuw stel sloten.
Laatst bijgewerkt door Ods op 13-04-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:56

Ik heb haar zojuist een verzoek gedaan dit weekend de sleutels in onze brievenbus te gooien. Mocht ze hier tegen gaan wil ik ze zondag bij haar ophalen. Mocht ze tegen blijven werken, maandag de sloten vervangen.
Het NU aangifte doen vind ik best wat. Ik zit natuurlijk enorm in mijn emotie en heb echt een hele beroerde nacht en dag gehad. Het liefst stel ik het uit tot maandag om even rustig te informeren en iets zekerder van mijn zaak te zijn.
Voor mijn gevoel ben ik op dit moment een hele slechte dochter en deze situatie raakt mij enorm. Ik moet het echt even een plekje geven en mijn emotie meer onder controle hebben.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:03

Je bent geen slechte dochter. Je kiest voor jezelf en jouw eigen gezondheid, daar is niets mis mee. :knuffel:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:05

:knuffel:

Maar jij bent geen slechte dochter.
Jou moeder gaat alle grenzen over.
Zelfs in een huis waar jij je veilig zou moeten voelen maakt ze het voor jou geen veilige plek. DE belangrijkste plek ter wereld, je huis!
Nee dit mag je niet jezelf aanrekenen.... ja makkelijker gezegd dan gedaan zeg ik met zelf een manipulerende moeder.
Maar echt geef niet jezelf de schuld :*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:26

Ik zie dat je al beslissingen hebt genomen voor je eigen gezondheid . Probeer chronologisch op te schrijven wat er gebeurd is. Dit zal je helpen bij de aangifte en die kan ook maandag . Dan hoef je alleen de feiten te vermelden van je brief en word het geen onsamenhangend verhaal richting politie. Hoe duidelijker alles op papier hoe beter , ook indien er wel een rechter aan te pas moet komen om haar uit je leven te krijgen.
Voel je geen slechte dochter, jij hebt een zieke moeder die dat zelf in moet zien want jij kunt haar niet helpen, alleen jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:28

Dankjewel allemaal. Ook voor de lieve pbtjes. De hele situatie doet me enorm veel. Je wil gewoon een leuke goede relatie met je moeder, daar werk je voor. Daar werk ik al jaren voor. Dit is echt zo frustrerend.
Op mijn verzoek over de sleutels reageert ze uiteraard niet. Ik krijg het idee dat ik gewoon maandag de sloten moet veranderen.

En ja mijn huis is mijn veilige plek. Ik ben onder behandeling ivm ptsss en angststoornis (uit het verleden, waar zij oa schuldig aan is maar ook gebeurtenissen buiten haar om) omdat ik door gebeurtenissen me absoluut niet veilig voel (en terecht). Dus dat ze dit doet komt mij mogelijk veel heftiger binnen bij iemand zonder deze ‘problematiek’. Zij is hiervan op de hoogte, dus dat ze dit bewust doet is voor mij zo onbegrijpelijk..