Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:52

Mezelf kennende zou het me gebeuren dat ik zo een potje niet helemaal dicht zou draaien en dat heel mijn keuken onder de paprikapoeder zit :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:58

Dekseltjes zitten best wel vast, en in principe hoef je ze er niet af te halen. :P Aan één zijkant zitten twee openingen, één met gaatjes en één grotere opening. Door het deksel te draaien zet je een opening in het deksel gelijk met één van de openingen in het potje :)

Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:59

ik heb gemakkelijk: maar 1 potje: peper en verder niks, ik zou niet weten wat ik waar in moest gooien, ik hou niet van heet en gekruid eten.
Zout (en suiker) heb ik niet eens in huis :oo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:08

Morrie schreef:
ik heb gemakkelijk: maar 1 potje: peper en verder niks, ik zou niet weten wat ik waar in moest gooien, ik hou niet van heet en gekruid eten.
Zout (en suiker) heb ik niet eens in huis :oo

Oh wauw... ik zou echt huilen als ik alleen nog maar peper mocht eten := . Ik gooi echt overal wel iets doorheen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:14

Nou ik zou prima zonder peper kunnen, als ik mijn Verstegen Varkenshaas mix maar mag houden :9
Maar zonder zout! Dat vind ik echt knap hoor Els... eervolle vermelding :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:16

Waar zouden we zout op moeten doen? Slecht voor de toch al te hoge bloeddruk. Peper zet ik op tafel, kan mijn man het zelf over z’n eten doen, voor mij hoeft het niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:22

Ik heb net de potjes besteld. Nu nog op zoek naar een fineliner denk ik.

Ook kwam ik vandaag in de action en daar hebben ze van curver dus 4 maten voorraadbussen voor echt voordelige prijs. Meteen maar ingeslagen haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:23

Morrie schreef:
Waar zouden we zout op moeten doen? Slecht voor de toch al te hoge bloeddruk. Peper zet ik op tafel, kan mijn man het zelf over z’n eten doen, voor mij hoeft het niet.

Het meeste kan redelijk zonder zout als het echt moet. Maar een ei...oeh dat is wel afzien hoor.
En vooral aardappels. Dat trek ik niet als daar geen zout op mag := Daar moet toch echt iets overheen voor mij. Desnoods zo'n kruidenmix met ernstig minder zout :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:29

Nou ja, opzich is zout best gezond enzo. Maar als je ook geen andere kruiden gebruikt, dan zou ik zout over alles doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:31

Als er maar 1 enkelvoudige smaakmaker over mag blijven, dan zout inderdaad :=
Ik vind het echt superknap als je zonder kan en dan ook het idee hebt dat je niet afziet zeg maar.

Wat meer ontopic: ik vind dat altijd ook wel leuk staan in een keuken, een mooie peper / zoutmolen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:46

Ohh ik zou ook echt niet zonder kruiden kunnen.
Zout sowieso om oa brood mee te bakken, anders zakt het deeg in :)) En natuurlijk voor sausjes en soepen enz.
Ik heb alleen al 4 verschillende soorten peper en 5 soorten zout in huis :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:06

Verschillende soorten peper en zout? Ik leer van alles hier %) en ik ben geen jonkie, ik kook al vanaf m’n 18e en ben nu 64 :')

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:09

Wij hebben diepe en grote lade voor kruiden, maar komen niet echt uit met een handig systeem. Wie heeft een idee om het efficiënt en mooi in te ruimen? Nu staat alles er los in, maar dat is niet heel praktisch

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:51

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:43

Morrie schreef:
Verschillende soorten peper en zout? Ik leer van alles hier %) en ik ben geen jonkie, ik kook al vanaf m’n 18e en ben nu 64 :')

Witte peper, zwarte peper, vierseizoenenpeper, pepermix met knoflook en sinaasappel

Gewoon JoZo, zeezout molen, zeezoutvlokken maldon, gerookt zeezout, hymalayazout

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:58

:j
Er zijn echt enorm veel soorten peper. Ik heb nog roze peper staan.
En zout; naast die hierboven, heb ik ook nog zwart zout (kala namak), dat ruikt naar ei en wordt oa gebruikt in veganistische gerechten om de smaak van ei na te bootsen.
En selderijzout gebruik ik ook vaak.
Gerookt zout is ideaal voor gerechten die een rooksmaak nodig hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:38

Oei, met alleen peper zou ik het ook niet redden. Ik heb 2 soorten, een Japanse en een Chinese in een molen bij mijn fornuis staan.
Verschil tussen zwarte en witte is uitsluitend het schilletje dat er bij de witte af is en bij vierseizoenenpeper zijn de bessen gedeeltelijk nog niet rijp, die verschillende soorten heb ik dan weer niet, maar heb dus korrels van verschillende soorten peperplanten afkomstig.
Ik gebruik heel weinig zout, maar oa wel in pizzadeeg en brood.

Groenten, aardappels, pasta, dat kook ik allemaal zonder zout. Maar op die incidentele keer dat we frietjes eten gooi ik het er wel over.
Een gekookt ei gaat zonder, een gebakken ei nog steeds (op automatisme?) met zout.

En verder zijn er heel veel kruiden niet pittig, maar kunnen net een subtiele smaak aan je gerecht geven.

Ik kom niet zover als Verootjoo, maar denk op 2/3 ofzo wel.
Heb hier geen kant-en-klare mixen liggen, behalve als we die zelf samengesteld hebben uit de losse potjes.
Bijvoorbeeld zelf gemixte shoarma kruiden, een rub uit het BBQ kookboek, ras-el-hanout ook zelf gemixt.

Heb nog een stiefdochter die een voorkeur heeft voor de Aziatische keuken, die komt af en toe voor ons koken en op die manier zijn er ook wat potjes en flesjes uit de toko onze keuken ingekomen die ik zelf nooit gekocht zou hebben, maar waar zij dus echt de lekkerste gerechten mee uit de wok tovert (en dus ook braaf blijven wachten tot zij weer komt koken :)) ).

Als ik nog eens een nieuwe keuken uit zou gaan zoeken zou ik wel een hoge apothekerskast willen.
We hebben nu in de onderkastjes overal lades, behalve de kastjes onder de gootsteen. Ons aanrecht is 80 cm en dan zijn extra diepe lades veel praktischer dan extra diepe kastjes.
Dat aanrecht zou ik altijd weer op 80 willen, op een aanrecht van 60 cm kom ik ruimte tekort.

En wij hebben aan de eetkamer kant van het kookeiland ook kastjes met de borden, soepkommen, mooie glasservies, etc.
Makkelijk pakken en op tafel te zetten.
Aan de keuken kant van het kookeiland een lade met kookgerei als spatels etc en daar onder 2 grote lades, 1 met kookpannen en 1 met koekenpan en, wok, grillpan, etc. Aan de zijkant hangt het handdoekenrek en daaraan een paar haakjes voor pannenlappen/ovenwanten.

Ohja, een oven op ooghoogte, daar ben ik ook echt super blij mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:58

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:27

Ik heb ook heel veel lades, wel blij mee. En een draai ding in de hoekkast voor pannen etc.
Ben wel blij met m’n keuken, zat er al in. Had m zelf wel iets anders ingedeeld denk ik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:12

Marije_jiplover schreef:
Oei, met alleen peper zou ik het ook niet redden. Ik heb 2 soorten, een Japanse en een Chinese in een molen bij mijn fornuis staan.
Verschil tussen zwarte en witte is uitsluitend het schilletje dat er bij de witte af is en bij vierseizoenenpeper zijn de bessen gedeeltelijk nog niet rijp, die verschillende soorten heb ik dan weer niet, maar heb dus korrels van verschillende soorten peperplanten afkomstig.
Ik gebruik heel weinig zout, maar oa wel in pizzadeeg en brood.

Groenten, aardappels, pasta, dat kook ik allemaal zonder zout. Maar op die incidentele keer dat we frietjes eten gooi ik het er wel over.
Een gekookt ei gaat zonder, een gebakken ei nog steeds (op automatisme?) met zout.

En verder zijn er heel veel kruiden niet pittig, maar kunnen net een subtiele smaak aan je gerecht geven.

Ik kom niet zover als Verootjoo, maar denk op 2/3 ofzo wel.
Heb hier geen kant-en-klare mixen liggen, behalve als we die zelf samengesteld hebben uit de losse potjes.
Bijvoorbeeld zelf gemixte shoarma kruiden, een rub uit het BBQ kookboek, ras-el-hanout ook zelf gemixt.

Heb nog een stiefdochter die een voorkeur heeft voor de Aziatische keuken, die komt af en toe voor ons koken en op die manier zijn er ook wat potjes en flesjes uit de toko onze keuken ingekomen die ik zelf nooit gekocht zou hebben, maar waar zij dus echt de lekkerste gerechten mee uit de wok tovert (en dus ook braaf blijven wachten tot zij weer komt koken :)) ).

Als ik nog eens een nieuwe keuken uit zou gaan zoeken zou ik wel een hoge apothekerskast willen.
We hebben nu in de onderkastjes overal lades, behalve de kastjes onder de gootsteen. Ons aanrecht is 80 cm en dan zijn extra diepe lades veel praktischer dan extra diepe kastjes.
Dat aanrecht zou ik altijd weer op 80 willen, op een aanrecht van 60 cm kom ik ruimte tekort.

En wij hebben aan de eetkamer kant van het kookeiland ook kastjes met de borden, soepkommen, mooie glasservies, etc.
Makkelijk pakken en op tafel te zetten.
Aan de keuken kant van het kookeiland een lade met kookgerei als spatels etc en daar onder 2 grote lades, 1 met kookpannen en 1 met koekenpan en, wok, grillpan, etc. Aan de zijkant hangt het handdoekenrek en daaraan een paar haakjes voor pannenlappen/ovenwanten.

Ohja, een oven op ooghoogte, daar ben ik ook echt super blij mee.

Een oven op ooghoogte?
Hoe de heck haal je daar dan dingen uit/ stop je er dingen in?
Ik vind dat echt vreselijk, doe maar gewoon onder het fornuis, dan kan ik er tenminste bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:32

Hier voor een beetje tussenin gekozen: zo'n 10cm boven het aanrechtblad. Dan kunnen mijn ellebogen tenminste de hoek nog maken om hete dingen er uit te halen := En je hoeft ook alleen maar je hoofd een beetje te buigen om echt goed naar binnen te kunnen kijken :)

Bij vorige keuken hadden we niet zoveel keuze, hij moest wel boven de koelkast komen en dat was dus op ooghoogte en net wat te hoog voor mij, moest ik steeds een opstapje pakken of mijn man roepen om spul uit de oven te halen -O-

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:52

Ik lees even mee, wij hebben de keuken al besteld maar qua inrichting kan ik nog wel wat tips gebruiken.

Wij hebben gekozen voor veel lades omdat we een lade makkelijker in gebruik vinden dan een gewone kastplank.

In de apparaten wand hebben we een nis voor het koffiezetapparaat zo houden we meer ruimte op het aanrecht over.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:05

JudithO schreef:
Een oven op ooghoogte?
Hoe de heck haal je daar dan dingen uit/ stop je er dingen in?
Ik vind dat echt vreselijk, doe maar gewoon onder het fornuis, dan kan ik er tenminste bij.

Met je handen? :+ Heb bij mij in de keuken een bartafel van ± 115 cm hoog met daarop een magnetron en daarop de oven. Had 'm in het oude huis in een hoek van de keuken op het aanrecht staan (ook op de magnetron), maar dat past hier niet :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:49

Mijn oven zit ook op aanrechtblad hoogte, en ik zou niet anders meer willen. Echt ideaal.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:04

Die van mij ook. In m’n vorige huis onder het fornuis, altijd bukken dus.
Alleen die was heel groot, nu even wennen soms met pizza’s.