Miskoop auto, wat is wijsheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:10

Achterom schreef:
kiki1976 schreef:
Rechtsbijstand verzekering helpt alleen als de auto is gekocht bij een bovag garage.
Je kan wel verder met rechtsbijstand maar dan zijn er kosten aan verbonden. Enkel een briefsturen € 399, briefsturen en onderhandelen €799
Maar als de garage nergens op ingaat bij de advocaat van de rechtsbijstand doen ze verder niks meer. Wil je voor het gerecht hebben kost dat rond de € 2500
Vele garages weten dit en weten ook dat veel mensen deze kosten niet meer gaan maken en hun verlies nemen. En zo kunnen ze lekker ongestoord doorgaan met hun louche praktijken

Is dat zo? Nou lekker dan, waar heb je dan in vredesnaam rechtsbijstand voor afgesloten?
Heb je een bron hiervan?

Pb

Anna79

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:31

Het is soms ook het gevoel dat je hebt bij de garage. Wij zochten een golf station of passat, bij voorkeur automaat. Eerst hadden we een golf gezien, ik was er weg van. Echter de verkoop is op slecht gevoel bij de verkoper overgegaan. De auto had een nieuwe apk maar was toe aan een grote beurt(die konden we voor kostprijs erbij laten doen). Prima. Tijdens het verkooppraatje zei de verkoper zijn hand in het vuur durven steken voor de technische staat van de auto, maar tijdens het onderhandelen was hij niet bereid om garantie te geven, dan moesten we 400 euro extra betalen plus 250 voor de grote beurt. Uiteindelijk is het op een paar tientjes overgegaan maar als iemand zo moeilijk doet is het voor mij op een gegeven moment klaar.
Toen een passat gekocht, nieuwe apk, grote beurt en 3 maand garantie in een nette prijs bedongen. Een goed gevoel bij de garage. Na een week problemen met de automatische versnellingsbak, wordt een hele dure. Gelukkig garantie, geen probleem, heb nu een leenauto en hopelijk is hij volgende week klaar. Ik koop nooit meer een auto zonder garantie. Dit ging overigens om auto's rond de 6500 euro.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:14

Ik heb afgelopen week een auto gekocht en je kan meestal kiezen voor “zekerheids” pakketten daarbij krijg je voor een x bedrag 1,3 of 6 maanden garantie krijgen. Ik kies altijd 6 maanden hierbij krijg ik bij evt problemen vervangend vervoer en wordt ik overal in Europa opgehaald. Een garage die niet achter zijn product staat zal dit niet verkopen want dan weten ze dat ze er meer kosten aan zullen hebben dan dat ze er winst op maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:15

Dat is ook een mooie, je koopt dan een garantie waar je wettelijk gezien gewoon recht op hebt... over oplichterij gesproken zeg...

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:20

Ik heb in augustus vorig jaar Peugeot 206 station gekocht van 17 jaar oud inclusief gratis 3 maand garantie erbij rijdt nu nog zonder problemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:28

candalisa schreef:
Ik heb afgelopen week een auto gekocht en je kan meestal kiezen voor “zekerheids” pakketten daarbij krijg je voor een x bedrag 1,3 of 6 maanden garantie krijgen. Ik kies altijd 6 maanden hierbij krijg ik bij evt problemen vervangend vervoer en wordt ik overal in Europa opgehaald. Een garage die niet achter zijn product staat zal dit niet verkopen want dan weten ze dat ze er meer kosten aan zullen hebben dan dat ze er winst op maken.

Dat is dus echt zonde van je geld, want je hebt altijd recht op garantie. Als een bedrijf iets levert, mag jij verwachten dat het product in orde is.
Ik neem nooit zo'n pakket erbij, maar bedrijven weten het mooi te vertellen en pakken er op die manier altijd extra geld op :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:30

kiki1976 schreef:
Rechtsbijstand verzekering helpt alleen als de auto is gekocht bij een bovag garage.
Je kan wel verder met rechtsbijstand maar dan zijn er kosten aan verbonden. Enkel een briefsturen € 399, briefsturen en onderhandelen €799
Maar als de garage nergens op ingaat bij de advocaat van de rechtsbijstand doen ze verder niks meer. Wil je voor het gerecht hebben kost dat rond de € 2500
Vele garages weten dit en weten ook dat veel mensen deze kosten niet meer gaan maken en hun verlies nemen. En zo kunnen ze lekker ongestoord doorgaan met hun louche praktijken

Ligt er maae net aan hoe je in s3 rechtsbijstand bent verzekerd hier word dit gewoon vergoed.

Ts je hebt recht op je consumenten recht. Als dit een paard zou zijn zou iedereen je daarop wijzen dat is met een auto ook het geval. Een handelaar in auto's ook al is deze niet aangesloten moet zich houden aan de consumenten rechten. Bijkopen van bovag is totaal niet nodig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:33

Anna79 schreef:
Het is soms ook het gevoel dat je hebt bij de garage. Wij zochten een golf station of passat, bij voorkeur automaat. Eerst hadden we een golf gezien, ik was er weg van. Echter de verkoop is op slecht gevoel bij de verkoper overgegaan. De auto had een nieuwe apk maar was toe aan een grote beurt(die konden we voor kostprijs erbij laten doen). Prima. Tijdens het verkooppraatje zei de verkoper zijn hand in het vuur durven steken voor de technische staat van de auto, maar tijdens het onderhandelen was hij niet bereid om garantie te geven, dan moesten we 400 euro extra betalen plus 250 voor de grote beurt. Uiteindelijk is het op een paar tientjes overgegaan maar als iemand zo moeilijk doet is het voor mij op een gegeven moment klaar.
Toen een passat gekocht, nieuwe apk, grote beurt en 3 maand garantie in een nette prijs bedongen. Een goed gevoel bij de garage. Na een week problemen met de automatische versnellingsbak, wordt een hele dure. Gelukkig garantie, geen probleem, heb nu een leenauto en hopelijk is hij volgende week klaar. Ik koop nooit meer een auto zonder garantie. Dit ging overigens om auto's rond de 6500 euro.

Of er garantie op moet zitten, laat ik van diverse factoren afhangen, maar de V70 had een prijs dat ik vond dat daar garantie bij hoorde. Dat vond de verkoper ook en toen ik later problemen met de motor had, is er zonder morren een andere in gelegd.
Intussen 140k verder en ja, hij mankeert hier en daar wat, maar dat zijn geen dingen die raar zijn bij een auto van 20 jaar oud en 360k op de teller.
Ik zou daar gerust 300km per dag woon-werk mee doen, afgezien van de brandstofkosten. Want 1:11 is een prima prestatie voor een auto van 1600kg maar ruim 60 euro brandstof per dag, daar vind ik toch wat van......

En heel eerlijk; die Hyundai gaat niet zuiniger zijn. heeft ie daar ook al eens over nagedacht?
Heb je een dikke km-vergoeding voor nodig.

Op de Saab zat geen garantie en ondanks dat ie APK had, leek ie van ellende uit elkaar te vallen. Garage kwam ook niet over alsof je daar moet zijn voor de beste auto's in de markt maar de prijs was ok voor de onderdelen die ik wilde hebben dus ik heb dat barrel gekocht met het idee dat ik het wrak van de eeuw kocht. Bleek die auto op de brug helemaal gaaf; alleen de rotte plekken aan de buitenkant was wat ie mankeerde! Ik heb 'm dus APK laten lassen en rijdt er ondertussen alweer 4 jaar mee rond!
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-03-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:36

StalNollie schreef:
kiki1976 schreef:

Ligt er maae net aan hoe je in s3 rechtsbijstand bent verzekerd hier word dit gewoon vergoed.

Ts je hebt recht op je consumenten recht. Als dit een paard zou zijn zou iedereen je daarop wijzen dat is met een auto ook het geval. Een handelaar in auto's ook al is deze niet aangesloten moet zich houden aan de consumenten rechten. Bijkopen van bovag is totaal niet nodig

Het meest uitgebreide pakket, en alles werd geregeld door DAS.
Maar valt er dus niet meer onder als de garage geen bovag is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:41

kiki1976 schreef:

Jemig, voor dat geld weet ik genoeg advocatenkantoren die dat voor minder gewoon netjes oplossen (tenminste de fase voor een brief sturen en onderhandelen, een procedure kost al snel € 2500,00 helaas).
TS, laat je niet snel gek maken hoor, er valt juridisch best veel te regelen en als je in je recht staat dienen de kosten van de procedure door de garage/verkoper te worden betaald.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:46

Ik zou m terugbrengen en geld terug!

Ik zou deze auto dan niet meer vertrouwen.
Voortaan een auto kopen dat wel Bovag garantie heeft en bij een goed bekend staand autobedrijf.

Als ze weigeren er garantie op te zetten is t klaar en laat je het staan! En vooral niet nog eens extra gaan betalen voor een garantie, is gewoon gemene verkoperspraatje om nog meer geld lis te peuteren bij je, trap er niet in! Je hebt gewoon recht op een garantie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:57

ikke schreef:
En heel eerlijk; die Hyundai gaat niet zuiniger zijn. heeft ie daar ook al eens over nagedacht?
Heb je een dikke km-vergoeding voor nodig!

Met een 2 of 2.7 liter motor zal dat inderdaad een forse slurper zijn...
Dan is het te hopen dat hij de 1:11 haalt... Ik was al trots als mijn 206GTI dat haalde :')

Leuk, in deze tijden... :Y)

Heel eerlijk, denk ik dat dit vooral een dure les is geweest en vraag me ook af of de auto daadwerkelijk bij een dealer heeft gestaan en niet gewoon bij een random garage...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:26

Janine1990 schreef:
ikke schreef:
Heb je een dikke km-vergoeding voor nodig!

Met een 2 of 2.7 liter motor zal dat inderdaad een forse slurper zijn...
Dan is het te hopen dat hij de 1:11 haalt... Ik was al trots als mijn 206GTI dat haalde :')

Leuk, in deze tijden... :Y)

Heel eerlijk, denk ik dat dit vooral een dure les is geweest en vraag me ook af of de auto daadwerkelijk bij een dealer heeft gestaan en niet gewoon bij een random garage...

Ja hij slurpt genoeg inderdaad met een 2.7 motor! Maar goed, dat is natuurlijk niet het punt.

Waarom zou de auto niet bij een dealer gestaan hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:30

Meestal staan er niet meer zulke oude auto's van dit kaliber bij een dealer.... Wel bij gewoon een garage :)

Maar inderdaad een dure les. Ik vraag me ook af waarom je als ze zover rijden moet een oude auto zou kopen die weinig gelopen heeft? Die is dus nooit gewend geweest lange afstanden te rijden dat is eigenlijk vragen om problemen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:34

Spenk schreef:
Meestal staan er niet meer zulke oude auto's van dit kaliber bij een dealer.... Wel bij gewoon een garage :)

Maar inderdaad een dure les. Ik vraag me ook af waarom je als ze zover rijden moet een oude auto zou kopen die weinig gelopen heeft? Die is dus nooit gewend geweest lange afstanden te rijden dat is eigenlijk vragen om problemen.

Hij stond bij een occasion dealer in ieder geval.

Wij hebben zelf niet de ervaring dat een oudere auto met minder km's niet lange afstanden zouden moeten kunnen rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:35

JudithGigi schreef:
Ja hij slurpt genoeg inderdaad met een 2.7 motor! Maar goed, dat is natuurlijk niet het punt.

Waarom zou de auto niet bij een dealer gestaan hebben?

Je schrijft occasion-dealer... Genoeg dealers die occasions verkopen, maar dit interpreteer ik als een garage die alleen maar occasions verkoopt en geen merk hanteert...

Daarnaast zal een dealer uit imago-schade alleen goed lopende auto's verkopen. Als ze dan de auto repareren, laten ze 'm echt niet gaan met een ratel in de motor.
Ga maar na met een APK en/of beurt, je krijgt je auto altijd met een paar KM meer terug, want ze gaan even een stukje rijden en luisteren of het allemaal goed loopt en klinkt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:37

Nou ik weet van TS om welke garage het gaat, en nee deze heeft via google wel een hoop positieve reviews qua sterren. Maar als je goed verder gaat lezen (selecteren om de laagste scores) dan komen er dus veel van dit soort klachten naar boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:37

Gewoon een garage in 2e hands auto's dus? Niet een dealer zoals ik noem maar wat een volvo dealer die dan ook occassions verkoopt? Daar zit meestal wel verschil in. Die willen hun imago er niet aan vergooien.

Maar daar ga je ook geen 20 jaar oude auto kunnen kopen meestal :=

Ik zou als je zulke afstanden moet rijden investeren in een auto en niet een een oud barrel kopen die dan inderdaad op korte termijn er mee op houdt. Tenzij je zelf heel handig bent, verstand van auto's hebt en ze zelf kan repareren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-22 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:38

Spenk schreef:
Gewoon een garage in 2e hands auto's dus? Niet een dealer zoals ik noem maar wat een volvo dealer die dan ook occassions verkoopt? Daar zit meestal wel verschil in. Die willen hun imago er niet aan vergooien.

Ja weet ik veel, ik was er niet bij en heb er ook geen verstand van hahaha :')

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:42

Wat is een occasion-dealer? Het is meestal of een dealer (= gebonden aan een bepaald merk met service erbij), of een occassion-boer, ook wel een handelaar genoemd. Of iets er tussenin zoals een Bovag-garage zonder dealerschap, maar wel met Bovag-voorwaarden.

Een auto van 20 jaar oud wordt over het algemeen niet door een dealer verkocht. Dealers hebben een bepaalde reputatie hoog te houden en daar hoort over het algemeen een auto van zo'n leeftijd niet bij.

Niet om flauw te doen, maar ik heb het idee dat je vriend een beetje de gebraden haan uit wil hangen terwijl hij niks van auto's weet en ook niet het budget heeft. Als je niks van auto's weet en je kunt het niet betalen, dan kun je iets anders zoeken en het eisenpakket bijschroeven. In een Toyota Aygo (of noem een willekeurig koekblik) maak je niet de blits, maar je blijft ook verschoond van allerlei gedoe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:45

Spenk schreef:

Ik zou als je zulke afstanden moet rijden investeren in een auto en niet een een oud barrel kopen die dan inderdaad op korte termijn er mee op houdt. Tenzij je zelf heel handig bent, verstand van auto's hebt en ze zelf kan repareren.

Er zijn ook wel goede occasion-verkopers die een fatsoenlijk produkt verkopen, ook als dat 20 jaar oud is.
Zoek 'm maar op bij https://www.gaspedaal.nl/hyundai/coupe?srt=pr-al , staan er best wat op bij toko's waar je doorgaans gerust auto's kunt kopen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:46

Oscar schreef:
Wat is een occasion-dealer? Het is meestal of een dealer (= gebonden aan een bepaald merk met service erbij), of een occassion-boer, ook wel een handelaar genoemd. Of iets er tussenin zoals een Bovag-garage zonder dealerschap, maar wel met Bovag-voorwaarden.

Een auto van 20 jaar oud wordt over het algemeen niet door een dealer verkocht. Dealers hebben een bepaalde reputatie hoog te houden en daar hoort over het algemeen een auto van zo'n leeftijd niet bij.

Niet om flauw te doen, maar ik heb het idee dat je vriend een beetje de gebraden haan uit wil hangen terwijl hij niks van auto's weet en ook niet het budget heeft. Als je niks van auto's weet en je kunt het niet betalen, dan kun je iets anders zoeken en het eisenpakket bijschroeven. In een Toyota Aygo (of noem een willekeurig koekblik) maak je niet de blits, maar je blijft ook verschoond van allerlei gedoe.

Nou dat is een beetje onnodig hoor. Hij weet intussen ook wel dat hij naïef is geweest bij het kopen van zo'n auto.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:53

Niet zozeer naief, eerder een beetje verliefd geworden op een leuke sportauto die nuchter bekeken totaal niet geschikt is voor het doel waarvoor je 'm nodig hebt. Niet comfortabel op lange ritten, brandstofzuiper, en dan ook nog mankementen.

Alsof je met een bloedmooie Ferro thuiskomt terwijl je relaxt aan een lang teugeltje door het bos wilt sjokken, en een 'tam' vuilnisbakkie eigenlijk veel geschikter zou zijn. En dan blijkt die mooie Ferro ook nog eens dampig :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:54

Ibbel schreef:
Niet zozeer naief, eerder een beetje verliefd geworden op een leuke sportauto die nuchter bekeken totaal niet geschikt is voor het doel waarvoor je 'm nodig hebt. Niet comfortabel op lange ritten, brandstofzuiper, en dan ook nog mankementen.

Alsof je met een bloedmooie Ferro thuiskomt terwijl je relaxt aan een lang teugeltje door het bos wilt sjokken, en een 'tam' vuilnisbakkie eigenlijk veel geschikter zou zijn. En dan blijkt die mooie Ferro ook nog eens dampig :+

Ik vind deze vergelijking echt heeeeeeeel erg leuk! :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:56

ikke schreef:
JudithGigi schreef:
Knutselen kan hij nog niet, maar hij had de intentie om dat te gaan leren met deze auto haha :Y)

Het verkopen aan een liefhebber zijn we inderdaad naar aan het neigen (als we met de verkopen niks geregeld krijgen natuurlijk)

Als je niet kan knutselen, is zo'n koreaan wel het laatste wat je moet kopen om het te leren!

Als je wil leren hobby-en aan je auto, koop iets europees!
Van Aziaten schriftelijke garantie dat je niet aan handboeken, speciale gereedschappen en specifieke onderdelen kunt komen zonder de hoofdprijs te betalen!

Van vrijwel alle Eurpoese auto's kun je, soms met wat meer inspanning, altijd wel de technische handboeken en partscatalogi vinden. Onderdelen zijn simpeler, goedkoper en vaak uit voorraad verkrijgbaar. Idem voor veel speciaal gereedschap.

Want iedereen heeft altijd wel een grote mond klaar over de onbetrouwbaarheid van Land Rovers, maar ze vertellen er nooit bij dat je een complete Land Rover kunt bouwen zonder één enkel origineel onderdeel!! ALLES is te koop, inkl alle handboeken, onderdelencatalogi en speciale gereedschappen en je hebt niet meer dan een pagina Google nodig om die delen te vinden!

Als je wil leren sleutelen aan je auto, is dat je criterium. Betrouwbaarheid van auto's ligt 100% aan de aandacht die je ze geeft en de kwaliteit van de spullen die je erin stopt, ZELFS bij een Land Rover.

Nou sorry maar dit heb ik nog nooit gehoord :') ik heb als eerste auto een Toyota Starlet gekocht, 900 euro. Handleiding gevonden via marktplaats en onderdelen kon ik in Roosendaal van de sloop halen. Heb nog nooit zo makkelijk een auto kunnen onderhouden. Heb nu een VW Polo en die is toch een stuk lastiger.