Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:04

8nnemiek schreef:
Mijn paard staat aan huis en kost zo’n 50 euro per maand. Dat is goed te doen met een gewone baan.

Ik heb gelukkig net genoeg gras dat ik in de zomer nauwelijks hooi hoef bij te voeren. In de winter zit ik ook aan dik 50 euro per maand aan hooi. Mest gaat op de moestuin, maar ik koop wel wat kunstmest en kalk voor de wei elk jaar.[/quote]
En de hoefsmid, veearts hoeven nooit te komen? Geen wormenkuur? Geen spullen nodig ook?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:11

8nnemiek schreef:
Mijn paard staat aan huis en kost zo’n 50 euro per maand. Dat is goed te doen met een gewone baan.

Hier ook.
Daarnaast te veel gras dus verkopen hooi en zo spelen we incl hoefsmid wel quit.
Daarnaast doe ik niet mee met setjes flauwekul enz.

En we hebben ons huis niet gekocht voor die belachelijke prijzen als nu.
Geven niets om vakantie. We kamperen immers al elke dag bij de boer :D
Hebben geen kinderen.
Dus zo bijzonder als dat er tegenaan gekeken word hoeft het niet ze zijn.
Kinderen zijn duurder maar daar komt die vraag nooit bij.

Muronia

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:17

Inderdaad werken, ze aan huis kunnen hebben en goed nadenken over je keuzes. Mijn huis in de gunstigere tijd kunnen kopen in een niet te dure omgeving. We gaan wel op vakantie, maar geen superdeluxe all-in vliegreizen. Af en toe uit eten maar niet wekelijks.

Ik heb wel een kind die de hobby met mij deelt maar geen geldslurpende kerel in onze huishouding. Telt dat ook? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:18

Ineke2 schreef:
En de hoefsmid, veearts hoeven nooit te komen? Geen wormenkuur? Geen spullen nodig ook?

Zit er ook in :j De bekapper komt een of twee keer per jaar, dat houd ik verder zelf bij. Veearts ook eens per jaar. Wormkuur twee keer per jaar. En hij is min of meer met pensioen maar heeft verder nauwelijks kwaaltjes, dus vrij goedkoop in onderhoud.
Het hooi ben ik alweer aan het afbouwen omdat het gras al vrij hard groeit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:19

Oke bijzonder, dat gaat hier in deze omgeving echt nooit lukken.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:19

Geluk hebben . Ik heb 2 pony s en betaal een afgesproken bedrag en ik help ook tussen door met de klusjesnop het terein

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:21

Thuis wonen en een bijbaantje :o
Verder betaal ik alles zelf (zorgverzekering, studie (geen duo of andere hulp, studeer in Duitsland) en co) en heb een eigen auto.
Ik ben echter nooit het type geweest om veel uit te gaan of iets te geven om merkkleding, dus dat helpt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:24

Fulltime werken. Zowel vriend als ik werken 40 uur per week in jobs die wel goed betalen (beiden master-PhD opgeleid).

We hebben een oud boerderijtje gekocht waar heel veel werk aan was, maar dat knappen we rustig aan op. Dus wanneer er budget is, wordt er weer eens iets gefikst :+

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:28

De eerste stap was voor mij studeren. Inmiddels een prima betaalde baan. Mijn man ook.
Ik vind de tijdsverderdeling met werk, gezin, huishouden, sociaal leven ingewikkelder met paarden dan de kosten.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:30

Wij hebben beiden altijd gewerkt, zo'n 70-80 uur per week, óók toen de kinderen klein waren. (ik 20 uur, man zo'n 50-60 uur per week. We hadden daardoor een prima salaris, maar geen vetpot.
Klussen in huis, schilderwerk, deed (en doet) mijn man zelf. We hadden niet alle dagen oppas nodig, omdat we wisselende tijden werkten. Jongste kind was 5-6 toen eerste paard in 2001(e-pony, want dan was de stalling goedkoper) gekocht werd. Aankoop werd gedaan door erfenis. Daardoor ook wat geld achter de hand voor calamiteiten. En ik had het paard half pension. Paard was van mij, maar we deelden de onderhoudskosten. Dit de eerste paar jaar zo gedaan, tot half pension stopte. Toen zelf betaald.
Na een paar jaar paard laten dekken en ook het veulen aangehouden. Daarvoor ben ik naast mijn werk ook nog een soort bijbaantjes gaan doen. Toen de jongste naar het VO ging, ben ik zelf ook weer meer gaan werken. Ondertussen was eerste paard overleden.
Verder hadden we in het gezin de afspraak dat paard niet meer mocht kosten dan 300 euro per maand. We hadden hiervoor een aparte rekening (nog steeds). Met een stalling van 200 euro, bleef er dan genoeg over voor hoefsmid, tandarts, entingen, materialen etc. Alleen voor de noodzakelijke grotere uitgaven spreek ik een andere rekening aan.
Nu red ik het niet meer met 200 euro stalling, maar rijd ik ook amper nog, dus komt eigenlijk altijd nog uit met de 300 euro. Ik heb een bijrijdster, zij betaalt niets, maar koopt wel de leuke dingen als dekjes, koekjes.

Door het zo te managen, heb ik het idee dat het gezin er financieel nooit te kort aan is gekomen, dat ik een paard had (heb). Wél wat betreft tijd. Dit vond ik een veel groter issue. Wanneer de jongens op school zaten (BO) ging ik óf naar mijn werk, óf naar paard. Vaak werd op school moederhulp gevraagd waar ik dan ook aan mee wilde helpen. Dat zijn tijden geweest waar ik me in tweeën gedeeld voelde.

En ja, we gingen ook gewoon op vakantie (caravan), manlief had een motor, we hebben zelf de studies van de kinderen betaald. En de kinderen zijn zelf hun zakgeld gaan verdienen met krantenwijken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:31

Inderdaad werken en andere dingen moet je laten. Vriendinnen van mij kopen bijvoorbeeld van het geld waar ik de pensionstalling van betaal, iedere maand nieuwe kleding, schoenen en sieraden. Ik doe dat een stuk minder of gewoon eens in de zoveel tijd of gewoon een keer een item.

Vanaf mijn 12e heb ik al een eigen pony/paard gehad, dus op de 1 of andere manier zit dat al vanaf toen in mijn planning. Mijn paard staat op pension dus ik hoef niet iedere dag er naar toe om te verzorgen, dus dat scheelt denk ik wel. Ik zou bijvoorbeeld ook niet weten wat ik met de vrije tijd moet doen als ik geen paard heb.

Daarnaast geen kinderen en ook zeer zeker geen kinderwens.

Echter zou de pensionstalling 500 euro zijn, dan zou ik er nooit aan begonnen zijn. Dan had ik het er echt niet voor over gehad.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:49

Heel hard gestudeerd hebben, en nu heel hard werken in een PhD-niveau meer dan fulltime baan...
Ik heb nu twee paarden op pension staan (wel in het noorden, dus absoluut niet te vergelijken met Randstad tarieven natuurlijk), en een minishet gedeeld met meerdere eigenaren. Maar wel nog bezig met DUO aflossen, dat drukt de bestedingsruimte ook flink. Ik heb het geluk hele lage woonlasten te hebben (woon wel alleen, dus geen gedeelde kosten), een zuinig tweedehands autootje, geef weinig uit aan kleding etc en qua andere activiteiten als festivals, vakanties, uit eten etc moet ik keuzes maken/schipperen. Ik kan me echt niet voorstellen hoe mensen dit rond moeten krijgen van een minimumloon-MBO salaris als ik de salarisschalen op mijn werk zo zie :o Vind het erg knap als iemand dat rondgepuzzeld krijgt :)

Maar zowel qua tijd als qua geld is het wat passen en meten, wanneer mijn oudje er straks (helaas) een keer niet meer is en studieschuld afbetaald zou het hier wel wat makkelijker moeten worden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:05

Keuzes maken en er dingen voor willen laten. Wij hebben een auto van de zaak en gaan wel af en toe uit eten of op vakantie. We geven geen van beide om luxe. Kopen alleen kleding als het nodig is, geen hele hoge hypotheek, etc. En inderdaad geen kinderen hebben. Nu zijn wij ongewenst kinderloos anders was het hier ook misschien geen paard geweest.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:07

Wij werken beide fulltime met goed inkomen en hebben relatief lage woonlasten.
Gaan nooit uit eten en ik ben geen fan van vakanties buiten de deur.

Aan onze paarden zijn we gemiddeld 1000,- per maand kwijt, maar dit is inclusief onnodig veel luxe dekjes. :+
Laatst bijgewerkt door Matheno op 18-03-22 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:08

Werken, werken, werken.

En proberen slim in te kopen. Voeraanbiedingen, hooi iets groter inkopen etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:17

Beiden een goed betalende fulltime baan, geen kinderen, hypotheek van toen 60% van wat we maximaal aan konden. Relatief goedkope stalling en ik rijd niet, ik fok alleen. Verder geen luxe gadgets in huis, gaan nooit uit, lopen meestal in oude kleren (thuiswerken) en qua auto hebben we een Aygo uit 2012 en een Golf uit 1999...eigen bezit, geen weggegooid geld aan private lease.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:20

Fulltime werken, geen dure stal, geen wedstrijden en verder geen dure hobby's. Bij mij kost mijn paard gemiddeld zo'n 300 per maand en dat valt relatief mee volgens mij.

Ik rijd 'maar' 3 keer in de week en ben niet iedere dag op stal. En wij hebben geen kinderen. Dus qua tijd is het dan ook prima te doen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:26

Wij werken beiden (vriend fulltime, ik 4 dagen voor de baas, eentje voor mezelf), hebben geen kinderen, gaan niet op vakantie en niet uit eten (omdat we daar geen behoefte aan hebben trouwens, maar helpt wel). We zijn ook niet van overbodige luxe en ons huis is alleen op de beneden verdieping verwarmd (wel handig in deze tijden).

Daarnaast heb ik gekozen voor een plek met luxe voor de paarden (overkapping, verharding, paddock en wei, voldoende goed ruwvoer) maar zonder extra faciliteiten (geen bak, wasplaats, etc). Ik denk dat ik 3 a 4 pony's houdt voor de kosten die sommigen anderen kwijt zijn aan hun ene (wedstrijd)paard op luxe stal.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:31

belle_boef schreef:
Wonen in een goedkopere omgeving, beide een fulltime baan, paarden aan huis, geen kinderen. Wel een dikke auto en geregeld uit eten. Dan weer niet op vakantie. Ook genoeg tijd voor vrienden, sport en andere dingen. Het leven bestaat uit keuzes maken.

Soms is dit leven mij te druk maar dan besef ik weet hoe fijn we wonen en dat we daarvoor echt soms meer moeten doen of laten.

Precies mijn situatie, ben ook heel blij dat het allemaal kan zo! :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:32

40 uur per week werken. Moet wel zeggen dat ik bewust heb gekozen voor een pensionstal waar er veel wordt gedaan zodat ik alleen van mijn paard hoef te genieten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:33

Ik heb een redelijk salaris en verder is het een kwestie van keuzes maken. Ik kan niet alles hebben, maar ben heel tevreden met wat ik wel heb.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:35

Mijn paard staat in pension!

Ik werk 4 dagen in de week. Ik ben verder heel zuinig; ik koop geen nieuwe kleding, spullen, ik ga niet uit en probeer niet te duren boodschappen te halen.

Ik betaal z'n stalling, voer, hoefsmid komt regelmatig etc. Ik heb een leerling salaris dus heb het echt niet ruim, maar heb het er 100% voor over!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:38

Werk fulltime en doe sinds kort een extra job op zaterdag (flexijob waar niks van naar belastingen gaat dus bruto = netto).

Daarnaast sta ik zeer goedkoop 70€/paard = 210/mnd) op een weide van 2HA verdeeld in 5 weitjes met track ertussen.
Hoefsmid komt hier wel 1x per 5 weken, dus bijna elke maand 90€ extra kwijt.

Ik ben geen shopper, kledij koop ik alleen als het echt noodzakelijk is. Ik geef echter wel graag geld uit aan voeding. Maar ik woon nu alweer dik 8 maanden bij mijn ouders en kan daardoor meer geld opzij houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:46

Er komt een fijn salaris maandelijks binnen. We hadden altijd 2 paarden, nu nog 1, hij staat vol pension. We wonen in een vrijstaand koophuis, hebben een 'boodschappen' auto, aangezien we niet een nodig hebben voor werk, wel met een flinke kofferbak voor alle honden. Verder gaan we minimaal 1 maal per jaar op vliegvakantie en gaan we met regelmaat uit eten. Ik heb een puber van 16 ook nog :D
We hebben het erg goed.

rowindieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:48

Hard werken en prioriteiten stellen :)
Ik ben 18 en heb 6 pony’s. Dit jaar komen dr vast nog wel 1 of 2 bij voor de toekomst. Kan het prima betalen en heb een leuke spaarrekening voor als het nodig is. Maar ik ga niet uit en ik koop geen dure spullen (voor mezelf :+). Moet wel zeggen dat die van mij gewoon op gras staan en niet in vol pension.