Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:21

Lena, eerst kopen dan pas verkopen.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:25

Vind ik lastig.. Er zit behoorlijk wat overwaarde in, de vraag is alleen hoeveel.. En dat bepaald ook wat ik terug kan kopen.. Ben ergens geneigd om te verkopen en een tijdje te wachten.. Kan goed dat de markt wat inzakt, in mijn gemeente is een per 1 maart ook een zelfbewoningsplicht voor woningen onder NHG. Hoop dat daar wat meer beschikbaar komt dan

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:29

Lena82 schreef:
Vind ik lastig.. Er zit behoorlijk wat overwaarde in, de vraag is alleen hoeveel.. En dat bepaald ook wat ik terug kan kopen.. Ben ergens geneigd om te verkopen en een tijdje te wachten.. Kan goed dat de markt wat inzakt, in mijn gemeente is een per 1 maart ook een zelfbewoningsplicht voor woningen onder NHG. Hoop dat daar wat meer beschikbaar komt dan

Je kunt ook een overbruggingshypotheek aanvragen op het moment dat je de toekomstige overwaarde alvast wilt gebruiken bij de aankoop van een huis. Hebben wij ook gedaan. Na het afsluiten van de overbruggingshypotheek hadden wij een jaar de tijd om te verkopen.

Hiervoor moet je wel je huidige huis laten taxeren. Aan de hand van de taxatiewaarde wordt dan de overwaarde berekend en wij konden als we zouden willen maximaal 90% van deze overwaarde kunnen lenen in de vorm van een overbruggingshypotheek.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:47

Mijn huis staat sinds vanochtend op Funda en de bezichtigingen zijn nu al vol :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:51

Wat fijn Gaucho!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:03

super fijn zeg :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:12

Fijn!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 12:21

Fijn gaucho.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:23

Wat fijn! Hoeveel bezichtigingen worden er bij jullie ingepland? Bij ons soms wel 30, maar ik vraag me af of dat normaal is

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:26

Mocht iemand iets zoeken binnen een straal van een half uur van centrum Rotterdam, Dordrecht en Breda.....

Mijn broer zijn eengezinswoning komt binnen nu en 2 weken te koop!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 12:27

Bij de huizen welke wij bezichtigen meestal 25 kijkers. Laatst een uitschieter naar 45 en afgelopen week 20.
Maar meestal 25.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:29

Ik houd het bij 18.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:30

Wij hadden vorig jaar 20 kijkers laten komen en uiteindelijk 10 biedingen gehad

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:33

Pfff, wat een verschillen. Ik heb uiteindelijk maar 5 kijkers gehad. Wel serieuze mensen gelukkig.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 12:56

Fitzroy schreef:
Pfff, wat een verschillen. Ik heb uiteindelijk maar 5 kijkers gehad. Wel serieuze mensen gelukkig.

Dat is het belangrijkste.
Ik denk dat zoveel kijkers ook echt niet nodig zijn om goed te verkopen.

Mochten wij wat anders hebben en ons huis gaat de verkoop in wil ik max twee kijkdagen ivm honden onderbrengen en een baby.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:02

Huis dat ik heb gekocht had een kijkdag op inschrijving en een open huis. Die zijn beiden extreem druk bezocht (veel mensen uit Groningen ook die afzakken naar het zuiden om daar maar een huis te kopen).

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:04

horsii schreef:
Fitzroy schreef:

Dat is het belangrijkste.
Ik denk dat zoveel kijkers ook echt niet nodig zijn om goed te verkopen.

Mochten wij wat anders hebben en ons huis gaat de verkoop in wil ik max twee kijkdagen ivm honden onderbrengen en een baby.

Groot gelijk heb je :j

Wij hadden de 20 kijkers ook verdeeld over 2 dagen. Moet wel zeggen dat we toen zelf al over ware naar t andere huis maar wij gingen dan ook van 2 woningen naar 1

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:16

Was ik van op de hoogte.. Wat mijn beslissing wat lastig maakt is dat veschillende makelaar/taxateurs met heel uiteenlopende (geschatte) taxatiewaarden komen..

Moet er nog maar eens goed over nadenken ook

Je kunt ook een overbruggingshypotheek aanvragen op het moment dat je de toekomstige overwaarde alvast wilt gebruiken bij de aankoop van een huis. Hebben wij ook gedaan. Na het afsluiten van de overbruggingshypotheek hadden wij een jaar de tijd om te verkopen.

Hiervoor moet je wel je huidige huis laten taxeren. Aan de hand van de taxatiewaarde wordt dan de overwaarde berekend en wij konden als we zouden willen maximaal 90% van deze overwaarde kunnen lenen in de vorm van een overbruggingshypotheek.[/quote]

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:27

De makelaar die hier is geweest vorige week zei dat ze nu voor het eerst sinds Corona ook weer open dagen gingen houden. Tot nu toe was het echt op afspraak dus max zoveel kijkers. Met open dagen weet je natuurlijk niet hoeveel mensen er komen.
Ik zou max drie dagen wel genoeg vinden in elk geval, iedere keer weer poetsen, dieren en kinderen mee enz is genoeg gedoe.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:08

Ik vind het als verkoper wel lastig om te bepalen waar we goed aan doen. We hebben sowieso gekozen voor een online en transparant biedsysteem. Vooral omdat het beter bij onze idealen past. Hoe we de bezichtigingen aanpakken weet ik echt nog niet. 'Gelukkig'zijn we ook nog niet zo ver met het leeghalen van het huis. Nog even tijd om na te denken dus.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:13

Stel nou dat jullie maandag of dinsdag bezichtigd hebben en het huis bevalt. De biedingstermijn is tot morgenmiddag 12.00 uur. Wanneer zouden jullie dan meestal bieden?

Wij krijgen nu biedingen binnen via move. Zitten leuke biedingen bij, maar de voorwaarden maken het bij veel biedingen wel spannend of niet realistisch (iemand heeft ruim overboden, maar onder voorbehoud financiering koopsom).

Alle biedingen die we hebben kwamen direct na de bezichtiging al binnen. Hierna is er weinig meer gebeurd. Denken jullie dat er nog wat zal komen? Als het zo blijft is het in principe ook prima, maar wel jammer. Dan zou het huis wss naar een (vermoedelijk) aannemer gaan die zonder voorbehoud geboden heeft (wel een mooi bod overigens), terwijl wij juist graag willen gunnen. Alleen met financieringsvoorbehouden ruim boven de vraagprijs doen we dat toch liever niet.

Wij boden altijd tegen het einde van de termijn. Zelf hadden we wss vanavond om een uur of 10 een bod ingestuurd en anders als iemand vrij was, morgen in het laatste half uur.

Op welk moment bieden jullie meestal?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:22

Wij een dag of 2 na de bezichtiging. Laatste moment bieden deden wij nooit. Ik denk dat het niks uit maakt wanneer je bied. Het tegen elkaar op bieden doen ze ook wanneer de biedingen gesloten waren is mijn ervaring. :Y) Ben daar nooit in mee gegaan trouwens.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:27

Onze aankoopmakelaar bracht het bod telkens een paar minuten voo sluiting uit. Dus zou denken dat je zeker nog wat kunt verwachten!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 18:28

Wij deden het elke x op het laatste moment maar dat leverde al die maanden niets op (ondanks overbieden en bij bijvoorbeeld een vraagprijs van 490000 , 460000 onder voorbehoud en de rest erboven. Ook bij forse overbieding)

Ze zeggen vaak op het laatst bieden zodat makelaars onderling niet kunnen vissen en kunnen zeggen welk bod mensen moeten doen om het hoogste bod te hebben.

Bij het huis waar wij zaterdag bezichtigd hebben sluit de bieding morgen 12u . Makelaar heeft ons bod vanmorgen ingestuurd.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:45

Onze aankoopmakelaar doet de bieding idd ook 5 minuten voor de deadline