"droom" auto, of "verstandige" auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:47

ikke schreef:
Ik heb geen enkel probleem met onderdelen van 50 jaar oude auto's.
Volgende keer een beter merk kiezen.

Hallo, Nissan Terrano II is nu niet bepaald rommel :+

Hier in BE mag een richtingsaanwijzerkapje NIET stuk zijn of je auto wordt gehéél afgekeurd.
3x raden wat niet te vinden is...

Vele wisselstukken blijven beschikbaar, maar helaas niet alles.

(wij hebben enkele oldtimers, verschillende merken, het is bij de ene en de andere toch serieus zoeken geweest naar onderdelen)

belle_boef

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:50

Als je hem niet als serieuze trekauto nodig hebt zou ik iets anders overwegen gezien de huidige brandstofprijzen.

Zo'n slurpen voor woon werk verkeer is niet grappig. Niet zuinig op korte stukjes en ook niet op de lange baan.
Als je er af en toe even in wil rijden boek je toch gewoon een proefrit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:53

Mi_Amore schreef:
ikke schreef:
Ik heb geen enkel probleem met onderdelen van 50 jaar oude auto's.
Volgende keer een beter merk kiezen.

Hallo, Nissan Terrano II is nu niet bepaald rommel :+

Hier in BE mag een richtingsaanwijzerkapje NIET stuk zijn of je auto wordt gehéél afgekeurd.
3x raden wat niet te vinden is...

Vele wisselstukken blijven beschikbaar, maar helaas niet alles.

(wij hebben enkele oldtimers, verschillende merken, het is bij de ene en de andere toch serieus zoeken geweest naar onderdelen)

Ehm, in NL wordt je auto ook gewoon helemaal afgekeurd op een defecte richtingaanwijzer.

Maar een richtingaanwijzerautomaat is redelijk universeel en als je een beetje weet waar je over praat, prop je er gewoon eentje van een willekeurig ander merk in.

TS: het oer-ontwerp van de Tuscon komt uit GB, van die bekende 4x4-club daar, ja......

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:01

Niet mogelijk bij dit type/jaar Terrano, maar dat is geen info waar de TS naar zoekt :')

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:02

Laurora schreef:
Het is inderdaad een verschrikkelijke zuiperd de Tucson.
Ik zit er inderdaad een beetje mee dat zoeen met de jaren waarschijnlijk nog meer gaat kosten, en ik m dan toch uiteindelijk weg moet doen, dat zou jammer zijn.
Een derde optie is gewoon eerst de auto van mn tante kopen, en dan kan ik die altijd nog inruilen of weer verkopen mocht ik spijt krijgen en toch een tucson willen. Andersom word moeilijk, als mn tantes auto weg is, is ie weg, en vind ik een auto in dezelfde staat nooit meer voor die prijs.
Ik heb inderdaad niet per se een trek auto nodig.

Edit:
Overigens zijn ervaringen met de Tucson en de auto van mn tante (toyota auris) ook van harte welkom :+

Tuscon niet, Toyota nu wel
Tot 3 weken geleden reed ik in een Jaguar XE.
Haha, klingt duurder als dat het is : de XE is "gewoon " als concurrent voor Audi A3, BMW enz gemaakt.
Prachtauto om te rijden en op zich erg zuinig MAAR : die van ons was Diesel en wat je aaan de pomp bespaart ,stop je er 3dubbel in de MRB .
Manlief kwam met DE superidee om Mausi ( alle auto's hebben namen bij mij) in te ruilen... voor een XE in Benzine... en toen zei ik nee!
Als al goedkoper en zuiniger dan wil ik ook eindelijk weer een auto, waar ik mijn honden mee kan nemen.

Eerste opties waen een Auris en een Yaris ( beiden hybride), maar werd'm niet qua inruil... en toen ben ik de CHR ( ook hybride) tegengekomen.
Ok, er zijn 2 kampen... de een vind m spuuglelijk en de ander helemaal geweldig.
Nu dus sinds 3 weken "BamBam" en he-le-maal weg ervan.

En die luxe dingetjes... die ga je echt wel waarderen- vooral die die over de veiligheid gaan.

Toyota is een van de betrouwbaarste auto's en redelijk waardevast.
Ook niet onbelangrijk: als je de historie van die Auris kennt, dan zou ik dit absoluut een "onbekende " de voorkeur geven.

En zoals al geschreven... de Auris kun je weer van de hand doen als nodig... de Tuscon
...tja ...

Sucess

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:04

MarlindeRooz schreef:
Ik zou voor de zuinigere auto gaan. De brandstofprijzen stijgen de pan uit. Dan is het niet fijn om steeds te denken “poeh zal ik wel gaan de benzine is wel heel duur”. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een auto.

Dit dus … ik denk nu echt twee keer na voor ik naar vrienden en familie op 130 km afstand rijd met mijn slurp SUV. Hoe dol ik er ook op ben, ik ben toch wel aan het kijken naar een hybride.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:07

Mi_Amore schreef:
Niet mogelijk bij dit type/jaar Terrano, maar dat is geen info waar de TS naar zoekt :')

Dat vraag ik me af.

Het moge duidelijk zijn dat oude auto's niet zonder risico zijn, als je zelf niet in detail op de hoogte bent van de techniek.
En nee, Nissan behoort niet tot de toppers als het om de echt oude modellen gaat qua verkrijgbaarheid en 20 jaar is volgens Japanse begrippen soort van de pre-historie!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:08

Waar ga je de auto voor gebruiken? Ga gewoon in beide een proefrit maken maar zou de goedkoopste in onderhoud, verbruik en belasting nemen. Spaar dat geld op en koop over een jaar of vier een nieuwere Tucson hybride. Wegenbelasting en verbruik zit nogal een groot verschil in.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:54

Dat je tante er nog nooit wat mee gehad heeft betekent niet dat jij dat ook niet zal hebben. Na 10 jaar komen er nou eenmaal dingen die vervangen gaan moeten worden door slijtage. En omdat je tante die dingen niet gehad heeft zul jij dat gaan krijgen. Zeker als je er nog 5 jaar tenminste mee vooruit wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:56

Dat is ook een kwestie van het onderhoudsboekje bekijken en bij de garage eventueel de rapporten opvragen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:01

Ik zou voor de auto van je tante gaan. Toyota is betrouwbaar en degelijk en onderhoud(+benzine) is veel goedkoper.

Mocht je dan toch in de toekomst een SUV willen of nodig hebben dan zou ik kijken naar een nieuwer model of misschien wel elektrisch.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:01

Laurora schreef:
..en ben ik helemaal gevallen voor de Hyundai Tucson (model 2004-2010)

Waarom is het je droomauto? Looks of heb je er ook de nodige km's mee gereden? Wij hebben de opvolger IX35 gehad, prima auto. Hele prima auto zelfs, maar ik heb er nooit veel mee gehad. Financieel gezien was het inderdaad wel een nadeel dat ie bepaald niet zuinig was, gelukkig rijden wij niet echt veel.

Ik heb ook wel gammelere bakken gehad die ik veel leuker vond om te rijden. De Auris heb ik de nodige km's als huurauto mee gereden. Is me eigenlijk prima bevallen, jammer dat het een relatief kale zonder cruise control was. Verder helemaal niks mis mee.

Zonder rijden kun je moeilijk wat zeggen. Dan kunnen auto's die je niets doen verrassend fijn zijn en auto's die je helemaal wauw leken kunnen vies tegenvallen. Dus proefrijden proefrijden proefrijden

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:04

Ik heb toevallig 2 weken geleden juist wel mijn droomauto gekocht. Heb er hard voor gespaard en kan het nu ( nog) betalen. Daarvoor oude goedkope barrels gehad maar die konden geen trailer trekken. En had ik toch ook best soms hoge onderhoudskosten aan

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:08

Ik zou meestal zeggen droomauto.
Maar als de andere optie de Toyota is dan 100% dat.
Betrouwbare auto, zuinig, kwalitatief gewoon echt goed.
Wij rijden thuis echt al jaren toyota’s.

Ik rijd zelfs sinds 3 jaar een Kia Sportage. Is ook een SUV.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 21:17

@Rex_Rolfo
Met name de looks. Ik vind het gewoon een prachtige auto om te zien en zien mezelf er al helemaal mee rondrijden. Ook het interieur is precies zo ingericht zoals ik het graag zou willen.
Ik heb twee proefritten gemaakt met Tucsons, en met de auto van mn tante rijdt ik regelmatig.

@Saaams dat is ook een hele mooie auto, hoe bevalt die je?

Denk dat ik vd week misschien eens naar een dealer ga om wat rond te kijken, om me niet blind te staren op de Tucson danwel de Auris.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:22

Laurora schreef:
@Rex_Rolfo
Met name de looks. Ik vind het gewoon een prachtige auto om te zien en zien mezelf er al helemaal mee rondrijden. Ook het interieur is precies zo ingericht zoals ik het graag zou willen.
Ik heb twee proefritten gemaakt met Tucsons, en met de auto van mn tante rijdt ik regelmatig.

@Saaams dat is ook een hele mooie auto, hoe bevalt die je?

Denk dat ik vd week misschien eens naar een dealer ga om wat rond te kijken, om me niet blind te staren op de Tucson danwel de Auris.

Niet enorm zuinig in verbruik :+
Maar wel enorm zuinig in onderhoud. Nooit grote dingen of ellende op gewone slijtage na.

Ik heb een automaat en hij trekt ook netjes mijn trailer (1600kg) verder gebruik ik hem vooral voor woon-werk verkeer.

Ik zou niks anders meer willen. Oke een Toyota RAV4, maar dan moet ik eerst een loterij winnen.

Mijn auto is van 2011.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:27

Heb niet alles gelezen, maar ik zeg: droomauto.

Hier onlangs ook m’n droomauto gekocht en is alles behalve goedkoop. Maar ben er blij mee.
Range rover sport supercharged 4.2 V8 automaat. Met alles erop en eraan.
Al had de koelkast er in niet per de gehoeven :’)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:29

Tja, voor mij zijn er om te beginnen 3 eisen aan een auto : niet zuipen (1 op 20 of beter), lage wegenbelasting en altijd starten. Iets kunnen trekken zou fijn zijn, maar paardentrailer hoeft niet (bij problemen bel ik een taxi, goedkoper en dan ben ik toch te emotioneel om veilig te rijden). Dus iets wat zo'n 800kg geremd mag hebben is zat.
Dus wat is echt belangrijk en welke auto komt daar het dichtst bij?
Hoe de auto er uit ziet is maar beperkt relevant, je zit er toch 99% van de tijd dat je hem ziet in.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 21:31

@Saaams Oeh ja, de RAV4 vind ik ook een geweldige auto!

Goed te horen dat je Kia zuinig is in onderhoud! Ik hoor veel mensen anders zeggen als het gaat om SUV's

@Chasey
Wauw, mooie kar! Die zal inderdaad best wat kosten.
Een koelkast is ook wel wat voor mij 8-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:38

Zijn de kia sportage en de Tucson niet dezelfde auto's?

Net zoiets als de citroen c1 peugeot 107 en aygo dezelfde waren?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 21:43

Ja klopt, de hyundai is een tikkie ronder, en ook ietsje breder geloof ik, maar in de basis dezelfde auto.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:50

Ja hij kost behoorlijk wat, maar je krijgt er ook een hoop auto voor terug.
En soms moet je gewoon je dromen eens najagen ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:52

Ik ben nog steeds intens gelukkig met mijn onpraktische, benzine slobberende karretje. Zit elke dag met een lach achter het stuur <3

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:54

Je droomauto! Ik heb pas geleden hetzelfde gedaan _O- En als ik bokt had gevraagd, had niemand hem waarschijnlijk gekocht, maarrrrr ik ben nog nooit zo gelukkig ermee geweest. Ben een maand later nog stapelverliefd op die auto, vriend word soms jaloers _O-
Bedenk je wat je wilt en wat je belangrijk vindt. Vind je zuinig en goedkoop het allerbelangrijkste aan een auto of houd je van auto’s en hoeft het niet per se de goedkoopste en meest zuinige te zijn. Overigens heb ik nog nooit zo’n mega zuinige gereden. Mijn huidige bmw :D is echt helemaal niet zoveel minder zuinig dan de ford ka… ja in onderhoud issie wel een pietsie duurder *ahum*, maar het comfort wat ik ervoor terug krijg… driedubbel waard die bak.
Ik kan me dus helemaal in de reactie van Qimm vinden :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:58

De verstandige auto. Echt, een auto is maar een auto, hij brengt je van A naar B, en een Auris is echt niet het minste. Bespaar je geld voor écht leuke dingen.