Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:00

Kruikjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:36

Kaarsen geven inderdaad heel veel warmte. Toen ik nog een studio had, was het swinters gordijnen lekker dicht en kaarsjes aan. Gewoon 1 plateau kaarsen op de salontafel. Had ik het eind vd avond vaak te warm :')

Die raamfolie zit ik al 2 jaar over te twijfelen. Misschien toch eens proberen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:38

idinn schreef:
Kaarsen geven inderdaad heel veel warmte. Toen ik nog een studio had, was het swinters gordijnen lekker dicht en kaarsjes aan. Gewoon 1 plateau kaarsen op de salontafel. Had ik het eind vd avond vaak te warm :')

Die raamfolie zit ik al 2 jaar over te twijfelen. Misschien toch eens proberen..

:j.

Ik heb nu twee grotere kaarsen (WoodWick) en twee waxinelichtjes aan en de temperatuur is inmiddels een graad gestegen (in een paar uur).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:44

Sinds vanmiddag ben ik in het bezit van een petroleum kachel. Als extra voor deze winter/ als nood mocht het helemaal mis gaan met de gasprijzen.

Verder heb ik altijd slippers aan in huis, dus geen koude voeten en als dekentje op de bank een dekbed met dekbedovertrek.

Ik heb 3 jaar geleden een simpel dekbed bij de kringloop gehaald (en direct op 60°c goed uitgewassen, dekbed in hotel wordt óók niet na elke gast vervangen/ gewassen, alleen de lakens worden verschoond)

Weet dus niet of dit een zomer of winter dekbed is.

Maar voor een paar tientjes heb je een nieuw dekbed.

Verwarming staat hier overdag op 19,5 en s'nachts op 16,5 ivm hond.

Nu met de petroleum kachel ga ik waarschijnlijk wat extra stoken tot 20/21°c. Onder mn dekbedje op de bank is 19°c ruim voldoende, maar achter de laptop stil zitten, dan ben ik na een paar uurtjes verkleumd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:53

ik ga hier meevolgen :( energierekening stijgt met 25%... niet meer te doen als student zijnde

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:54

Voor nu in ieder geval blij dat ik verleden jaar contract voor 3 jaar heb afgesloten met vaste tarieven.
Hoop dat het over 2 jaar beter is.

En hoewel de sneeuw en alles begin dit jaar wel leuk was om weer eens mee te maken hopen op een zachte winter.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:07

Hier gaat helaas ook alles omhoog, ik brand sowieso al veel kaarsen dat geeft toch nog best wat warmte en staat gezellig!

Die folie klinkt ook goed ga eens kijken, handig topic om mee te lezen! :D

Eldmodur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:10

Gordijnen, radiatorfolie en op zoek naar kieren. Handen even nat maken en dan voor de kozijnaansluitingen doorhalen om te voelen waar de lucht vandaan komt. Dat kan je oplossen met een tochtrol of extra stripjes.

En: blijven ventileren! Sowieso goed voor je gezondheid (zeker als je kaarsjes brandt). Maar omdat het veel meer energie kost om de vochtige lucht in je huis op te warmen, haal je liever eerst koude (droge) lucht van buiten. Dus een paar minuutjes de ramen tegen elkaar open en daarna de radiator aan! Klinkt strijdig, maar werkt prima!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:49

Klinkt goed die kaarsen, ga ik proberen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:50

Telpeva schreef:
Klinkt goed die kaarsen, ga ik proberen :D

Ik kan WoodWick warm aanbevelen. Ze zijn niet goedkoop, maar branden meer dan 100 uur en knetteren ontzettend leuk en ruiken heerlijk <3.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:05

Focus je niet alleen op aardgas besparen. Energie wordt ook duurder en duurder, alles op elektriciteit doen gaat uiteindelijk ook een issue worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:39

_San87_ schreef:
Focus je niet alleen op aardgas besparen. Energie wordt ook duurder en duurder, alles op elektriciteit doen gaat uiteindelijk ook een issue worden.

Yep...

Daarom voor een petroleum kachel gekozen.

Hij heeft net 10 minuten aan gestaan en gaat als een trein!

2 jerrycan met brandstof gehaald vandaag, dus voorlopig kan ik een eindje komen.

Gebruikt wèl wat stroom voor de ventilator en het display, maar dat is te verwaarlozen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:21

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:26

Zo'n foam tochtstrip werkt ook goed, beter als de gangbare tochtstrip.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:45

Mijn huis heeft zoveel kieren en gaten, daar is bijna geen beginnen aan.
Vorig jaar al veel getackeld, nu kijken waardoor het nog meer komt.
Dat folie voor de ramen ga ik ook maar proberen.
Geld voor nieuwe kozijnen en dubbel glas is er momenteel niet. Met het aantal ramen wat ik heb en een erker is dat een behoorlijke kostenpost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 05:14

mvdende schreef:
_San87_ schreef:

Yep...

Daarom voor een petroleum kachel gekozen.

Hij heeft net 10 minuten aan gestaan en gaat als een trein!

2 jerrycan met brandstof gehaald vandaag, dus voorlopig kan ik een eindje komen.

Gebruikt wèl wat stroom voor de ventilator en het display, maar dat is te verwaarlozen.

Verstandig. Helemaal geen stroom gebruiken is ook weer niet nodig, maar wel goed er bewust van te zijn dat de energieprijzen ook flink (gaan) stijgen.

Wij hebben de zibro kachel van onze boot nu thuis staan, die kan zodra het echt koud wordt eventueel aan. Daarnaast gaan we de pelletkachel met een expansievat en watertank op het systeem van de cv aansluiten, op die manier hoeft de cv nauwelijks nog aan, want de pelletkachel verwarmt het huis en het water om te douchen e.d..

Koken doen we op gas, maar dat omvat slechts 1 kuub in de maand.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:56

Waarschijnlijk is het doomdenken en krijgen we écht geen Texas taferelen hier, maar voor de zekerheid wil ik óók nog een aggregaat aanschaffen. Niet een hele zware, maar 1 die iig mn telefoon/ tablet/ verlichting en natuurlijk de petroleum kachel aan de gang kan houden.

Er zit een hout kachel in mn huisje, die doet het, maar het rendement is erg laag. (Als in, einde middag beginnen met stoken, halverwege avond de temperatuur pas 1 of 2 graden omhoog)

Wordt er een goede koude periode voorspeld (zoals afgelopen februari) dan sla ik wat extra hout in.

Ik heb namelijk geen werk en zit dus de hele dag thuis. Dan is een comfortabele temperatuur wel een noodzaak.

Laten we met zn alle maar hopen dat Noorwegen en Rusland gauw extra gas gaan leveren en dat de olie producerende landen snel extra olie gaan oppompen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:53

Aparte tip misschien maar werkt wel ..afdekplastic(folie) voor de ramen.Dat is gewoon transparant te koop en kun je eenvoudig verwijderen als de ergste kou weg is.Je kan het zelfs aan de gordijnhaken (aan de raam kant )bevestigen zodat je er niks van ziet .
Uiteraard wel een dikke soort kopen niet dat boterham zakjes plastic .

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:14

Wij zijn nu ook druk bezig met extra isolatie. Hebben ook een dik gordijn naar de zolder hangen (alles open, zolder nog niet echt geïsoleerd). En nu dan sinds kort overal dubbel glas, we gaan kijken van de winter hoeveel het scheelt! Het gordijn scheelde in elk geval al heel erg veel, zoveel minder tocht ineens! Ook verwarmen wij normaal gesproken enkel de woonkamer, de rest van het huis niet heel erg. Enkel als we er hele dagen zijn (thuiswerken)

Verder wil ik iedereen aanraden wel goed uit te kijken dat je niet alle ventilatie in je huis weghaalt. Mijn oom heeft een keer zelf "grondig" de voordeur geïsoleerd. Toen we daar later kwamen zagen we dat hij helemaal uitgeslagen was van de schimmel. Het huis was te vochtig (en ik denk dat hij daar ook niet verwarmde, want hij verwarmt geloof ik enkel de woonkamer). Maar dat wil je dus ook niet, want het is niet tof om alles opnieuw te schilderen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:36

Wij hebben kou werende plissegordijnen. Zeker een aanrader.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:21

mvdende schreef:
Waarschijnlijk is het doomdenken en krijgen we écht geen Texas taferelen hier, maar voor de zekerheid wil ik óók nog een aggregaat aanschaffen. Niet een hele zware, maar 1 die iig mn telefoon/ tablet/ verlichting en natuurlijk de petroleum kachel aan de gang kan houden.

Er zit een hout kachel in mn huisje, die doet het, maar het rendement is erg laag. (Als in, einde middag beginnen met stoken, halverwege avond de temperatuur pas 1 of 2 graden omhoog)

Wordt er een goede koude periode voorspeld (zoals afgelopen februari) dan sla ik wat extra hout in.

Ik heb namelijk geen werk en zit dus de hele dag thuis. Dan is een comfortabele temperatuur wel een noodzaak.

Laten we met zn alle maar hopen dat Noorwegen en Rusland gauw extra gas gaan leveren en dat de olie producerende landen snel extra olie gaan oppompen.

Dan heb je denk ik de verkeerde houtkachel.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om te investeren in een betere?

Wij hadden in de jaren dat we in BE woonden alleen maar houtkachels in ons huis.
Hout/kolen kachels, (van het merk Efel) waar je ook briketten in kunt stoken, en doorgaans was het als we die stookten veelal te warm in huis (met enkel glas, niks geisoleerd en veel tochten nb)

En ja, een aggregaat hadden we ook, voor het geval de stroom uitviel tijdens een storm, zodat we in elk geval de elektrische waterpomp aan de gang konden houden, want anders geen water voor onze dieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:34

inspirerend topic !! :)

Ik heb vandaag ook de bol.com raamfolie binnen, kwam er alleen achter dat ik geen fohn heb, dus daar moet ik nog even achteraan.
Ik heb ook bij koopjedeal.nl een gordijn voor de voordeur besteld: https://www.koopjedeal.nl/verduisterend ... 50-cm.html

Dit zal allicht wat schelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:40

Wij hebben de verwarming af en toe wel aan staan nu. Heb 2jr terug sloffen gekocht van crocs met wollen voering en die zijn echt lekker warm en blijven mooi. Ik trek een trui aan en heb wel kleedjes. Maar als het rond de 18/19gr wordt, zijn mn handen toch wel koud 's avonds als ik stil ga zitten en wat wil internetten op de laptop.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:43

Ik lees hier plastic folie voor de ramen, vroeger was het heel gewoon dat men voorzetramen plaatste, soms ook met plexiglas erin, in een houten raam, die evt. in de zomer weer verwijderd werden, enkel dus voor de koude tijd van het jaar. Zie je tegenwoordig nergens meer.

Ik heb eens zitten doorrekenen, we hebben vorig jaar meer als 2000kwh stroom van de zonnepanelen terug geleverd. CV staat hier dus nu nog steeds helemaal uit, en verwarm op de airco's.
Badkamer met IR paneel, en de woonkamer hebben we een elektrische sfeerhaard, die zet ik nu ook gewoon af en toe op verwarmen.

Tot nog toe zeker niet koud of vochtig in huis, aangename 21 graden.
Ik wil eens zien of we de CV gewoon nog zolang mogelijk uit kunnen laten.
Verbruik voor douche/bad en koken is is op dit moment 2 kuub gas per week.

De zonnepanelen wekken veel meer op als van te voren berekend, en we gebruiken een stuk minder stroom als berekend, is gewoon zonde. Dus deze winter gaan we het proberen anders aan te pakken.

Moest het echt heel koud worden, houtkachel hebben we ook nog in de woonkeuken, en genoeg droog stookhout :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:48

Het was net op het nieuws dat mensen meer op hout willen gaan stoken nu. Ze rekende voor een kuub hout 100 euro. Zal mooi droog hout zijn. Als je dat vergeleek met verwarming, was je dan meer dan het dubbele kwijt.
Maar ze gaven ook aan dat goed stoken echt een must is.

Maar ja, hout is ook duurder, dus vraag me af hoelang dat zal schelen. En aanschaf en aanleg van een houtkachel is ook een investering. En het is wel al een tijd een discussie of die straks nog mogen.

Wij ventileren goed en hebben overal dubbel glas en grotendeels alles nieuw. Moeten nog wat ramen vervangen.
Maar zoals bij de slaapkamer die de hele dag open staat, vind ik het echt wat vochtig worden als het kouder is en niet heel prettig. Dan zou ik die weer moeten stoken om vocht eruit te krijgen. Die kamer is goed geisoleerd en geventileerd ook.