Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarjanB schreef:Hier hebben juist alle tuinen op het zuiden geen zon in de middag… hun huis staat dan voor de zon. Die zitten allemaal voor het huis op een bankje. Terwijl wij op het noord westen heel veel zon hebben en bijna niet normaal in de tuin kunnen zitten in de zomer. Zelfs om zit tijdstip hebben we al zon en dat blijft de hele dag. Het belangrijkste is om te kijken hoe de zon draait ten opzichte van andere gebouwen en bomen.
Zo ligt onze tuin. Overburen dus geen zon en wij wel.
[ [url=m/qk2nZh.png]Afbeelding[/url] ]
mag schreef:MarjanB schreef:Hier hebben juist alle tuinen op het zuiden geen zon in de middag… hun huis staat dan voor de zon. Die zitten allemaal voor het huis op een bankje. Terwijl wij op het noord westen heel veel zon hebben en bijna niet normaal in de tuin kunnen zitten in de zomer. Zelfs om zit tijdstip hebben we al zon en dat blijft de hele dag. Het belangrijkste is om te kijken hoe de zon draait ten opzichte van andere gebouwen en bomen.
Als je huis in de middag voor de zon staat heb je toch een tuin op het noorden?
SusanH schreef:Wij hebben de tuin op het noord/noordoosten. Ik vind het ideaal. Heb genoeg vrienden en familie die wel tuin op het zuiden hebben, daar brandt je weg in de zomermaanden. Ja schaduw kun je maken. Maar schaduw van een doek of parasol helpt niet veel als de stenen al zijn opgewarmd. Dan is het evengoed nog steeds snikheet.
MarjanB schreef:Hier hebben juist alle tuinen op het zuiden geen zon in de middag… hun huis staat dan voor de zon. Die zitten allemaal voor het huis op een bankje. Terwijl wij op het noord westen heel veel zon hebben en bijna niet normaal in de tuin kunnen zitten in de zomer. Zelfs om zit tijdstip hebben we al zon en dat blijft de hele dag. Het belangrijkste is om te kijken hoe de zon draait ten opzichte van andere gebouwen en bomen.
DiantaM schreef:MarjanB schreef:Hier hebben juist alle tuinen op het zuiden geen zon in de middag… hun huis staat dan voor de zon. Die zitten allemaal voor het huis op een bankje. Terwijl wij op het noord westen heel veel zon hebben en bijna niet normaal in de tuin kunnen zitten in de zomer. Zelfs om zit tijdstip hebben we al zon en dat blijft de hele dag. Het belangrijkste is om te kijken hoe de zon draait ten opzichte van andere gebouwen en bomen.
Dit kan niet kloppen. Met een achtertuin op het zuiden is je huis juist niet voor de zon.
mrs_ed schreef:https://www.suncalc.org/#/51.7596,5.738 ... /18:45/1/3 dit is een hele fijne site waar je vanaf alle hoeken kunt kijken hoe de zon in je tuin ligt én je kunt even kijken hoe het huis van de buren eventueel schaduw werpt in je tuin. Ook niet onbelangrijk!
Bij een diepe tuin met weinig hoge bebouwing eromheen maakt de ligging minder uit denk ik: dan kun je altijd wel een schaduw- en zonnehoek vinden in je tuin. Maar heb je een ondiepe tuin en/of veel hoge bebouwing eromheen dan zou ik even goed kijken. Zeker als je nu nog keus hebt. Dan baal je als je iets kiest terwijl later blijkt dat er een flat naast je huis staat waardoor je alsnog geen zon in je tuin hebt haha.
MarjanB schreef:Nou toch is het zo, mijn overburen hebben aan het eind van de dag geen zon en wij wel
MarliesV schreef:MarjanB schreef:Nou toch is het zo, mijn overburen hebben aan het eind van de dag geen zon en wij wel
Op die foto is jullie tuin zuid-west en niet noord-west.
De zon draait altijd van oost naar zuid naar west, dus rechtsom. Als de zon dus van jullie huis af draait, door je achtertuin, richting rechts dan is je tuin niet noord gericht.
mag schreef:mrs_ed schreef:https://www.suncalc.org/#/51.7596,5.738 ... /18:45/1/3 dit is een hele fijne site waar je vanaf alle hoeken kunt kijken hoe de zon in je tuin ligt én je kunt even kijken hoe het huis van de buren eventueel schaduw werpt in je tuin. Ook niet onbelangrijk!
Bij een diepe tuin met weinig hoge bebouwing eromheen maakt de ligging minder uit denk ik: dan kun je altijd wel een schaduw- en zonnehoek vinden in je tuin. Maar heb je een ondiepe tuin en/of veel hoge bebouwing eromheen dan zou ik even goed kijken. Zeker als je nu nog keus hebt. Dan baal je als je iets kiest terwijl later blijkt dat er een flat naast je huis staat waardoor je alsnog geen zon in je tuin hebt haha.
Handige site, het is een compleet nieuw stuk wat bebouwd gaat worden, hoe hoog de bebouwing van buren wordt weten we nog niet. Het worden 2 onder 1 kap woningen en rijtjeshuizen. Geen flatgebouwen (gelukkig). Er staat wel een grote (oude) boom, die geeft veel schaduw daar willen we dus ook niet in de buurt zitten.
Het huis moet nog getekend worden dus wat licht inval betreft kan overal nog rekening mee gehouden worden.
mrs_ed schreef:Maar nou ben ik toch even nieuwsgierig MarjanB,
Zit jouw achtertuin op dit plaatje bij het blauwe of het gele vierkantje? In het gele vierkantje draait de zon precies zoals jij aangaf op je eerdere foto rond de tuin. Je hebt dus geen schaduw van je eigen huis in je achtertuin. Blauw noem ik een noord gerichte tuin, geel een zuid gerichte tuin.
Kan daar de verwarring zitten?
(wat dus ook inhoudt dat TS de adviezen goed moet bekijken, want dan kan er dus verschil zitten wat iemand een noord- of zuidgerichte tuin noemt...)
[ [url=m/oX277y.png]Afbeelding[/url] ]
DiantaM schreef:mrs_ed schreef:Maar nou ben ik toch even nieuwsgierig MarjanB,
Zit jouw achtertuin op dit plaatje bij het blauwe of het gele vierkantje? In het gele vierkantje draait de zon precies zoals jij aangaf op je eerdere foto rond de tuin. Je hebt dus geen schaduw van je eigen huis in je achtertuin. Blauw noem ik een noord gerichte tuin, geel een zuid gerichte tuin.
Kan daar de verwarring zitten?
(wat dus ook inhoudt dat TS de adviezen goed moet bekijken, want dan kan er dus verschil zitten wat iemand een noord- of zuidgerichte tuin noemt...)
[ [url=m/oX277y.png]Afbeelding[/url] ]
Het is ook noordwest, dat maakt ook nog verschil. Maar zo vanuit het plaatje snap ik niet hoe jouw overburen het huis voor de zon hebben zitten. Alleen einde van de dag is dat het geval omdat ze op zuidoost zitten.
mag schreef:MarjanB jij zult vooral 's ochtends en 's avonds zon hebben maar in de middag waarschijnlijk veel schaduw van het huis.
Wij hebben besloten voor een tuin op het zuiden, schaduw kunnen we maken zonniet