Welke auto voor grote honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 13:26

_Zsazsa_, Q7 klinkt als een mooie optie maar is met de bank omhoog logisch natuurlijk minder ruim dan zo'n bestelbusje. Ik wil voorkomen dat de dame met haar lompe poten op de reu staat dus zoveel mogelijk ruimte is wenselijk. Maar voor mensen met gezonde honden die ook nog een mooie auto willen lijkt mij dit ideaal.

superpony, naar die Kangoos/Partners heb ik inderdaad gekeken. Zou een mooie oplossing zijn alleen zijn ze in duur in verhouding.

Luca03, goed te weten! België kunnen we dan gewoon in en Duitsland moeten ze achter gaas of vast.
Online vond ik nog dit: 'In het Belgische verkeersreglement (‘de Wegcode’) staan geen specifieke voorschriften over hoe u uw hond moet vervoeren in de auto. Nergens staat voorgeschreven dat de hond in een transportbox (‘bench’) moet zitten of op een andere manier gezekerd moet zijn. Evenmin is de plaats in het voertuig bepaald.'

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:26

Ik zou niet zo moeilijk doen en een busje aanschaffen. Brede plank mee, kan ie er zo inlopen.
Heeft ie ook nog aardig wat ruimte en kan je eventueel zelfs een kussen erin leggen. Denk aan een caddy of een transporter dat maatje. Dat is toch ideaal? :)

Selka

Re: Welke auto voor grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 13:27

Eretria, vandaar ook de voorkeur voor de Rifter die ik heb gevonden dankzij een tip hier. Kunnen 2x kussens van 100x120 cm in. Ik wil m alleen graag zien en zal dus naar DLD moeten want in NL vind ik die uitvoering niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:39

Bij bierman zie ik het oudere model kangoo rond de 10.000/15.000. Ze zijn wel erg waardevast als je er netjes op bent.
Particulier vindt je ook nog wel wat. Maar geen idee van je budget. Het blijft wel veel geld.

Busjes hebben vaak een hogere opstap. Wij rijden nu even in een transporter en dat is echt hoog.

Je kan ook kijken of je een middenweg kan vinden.

Wij hadden de bodem dus laten zakken in de partner. Dat gebeurt dus vaak bij die aanpassing. De oprij plank is breed en ook niet steil en bekleed, dus heel stroef. Zo een brede beklede plaat kan je misschien al testen?

Vroeger hadden we van die oprijlatten en zou ik ook niet overheen gaan als hond bijv.

Je hebt ook het knik systeem, maar is vaak nog duurder.

En de busjes met lift. Zouden ze ook aan moeten wennen, maar is wel veilig gemaakt.

Er kan overal wel een hondenrek achter de stoelen, denk ik?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 13:49

superpony, omdat ik twee goede auto's inruil wil ik er niet op achteruit gaan in jaartal. Ik wil dus niet ouder dan 2019 :) Plus fabrieksgarantie bij een occasion vind ik erg belangrijk.
Een hondenrek moet geen probleem zijn inderdaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:03

Selka schreef:
superpony, omdat ik twee goede auto's inruil wil ik er niet op achteruit gaan in jaartal. Ik wil dus niet ouder dan 2019 :) Plus fabrieksgarantie bij een occasion vind ik erg belangrijk.
Een hondenrek moet geen probleem zijn inderdaad.

Nee, snap ik.

Maar bedoelde dat je wel kan vergelijken, hoe ze dingen oplossen etc. Volgens mij waren wij bij de laatste 8000 kwijt aan de aanpassingen. Dat heb je niet geheel nodig, maar misschien is een kleine aanpassing wel interessant voor je. Hoe zij de kleppen wegwerken, bekleden etc bijv.

Wij hadden de Doblo zonder verlaging en toen durfde mijn broer niet in de rolstoel te blijven zitten met het erin rijden. Dat was echt een groot probleem. Was een grote, zware jongen.

Ik zie busjes aangeboden worden en aangezien we die ervaring hebben en nu zelf deze week weer in een Transporter rijden, zou ik zeggen; ga er naar kijken, want het is echt wel hoog. Mijn man merkt dat niet. Ik heb reuma en ben ook vanuit mn broer gewend te kijken en zie en merk dat wel snel.

De Rifter is gewoon de Partner volgens mij, maar dan nieuw. Maar hij reed wel fijn op zich voor die auto's. Zijn er paar keer mee naar Italie geweest, ook in de bergen.

Succes iig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 14:58

Ah op die manier. Ja dat kan natuurlijk ook nog. Alleen een laadklep ofzo.

Bedankt :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:52

Selka schreef:
Ah op die manier. Ja dat kan natuurlijk ook nog. Alleen een laadklep ofzo.

Bedankt :)

Ja, of kijken wat het kost om bijv een bodem te laten zakken? of een knik systeem?

Er zijn echt veel mogelijkheden. Je kan ze bij wijze van nog naar binnen laten tillen :+ Daar heb je van die armen voor, maar denk dat ze dat niet waarderen.

Ik denk wel dat de breedte van een klep en de bekleding en dan de helling veel kan uitmaken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:30

Fijn dat mijn tip over de rifter misschien wel een goeie match is :D
Bedenk me net dat mijn schoonbroer een Dacia Lodgy heeft, ik denk ook wel redelijk vergelijkbaar met de rifter maar wel goedkoper

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:51

Luca03 schreef:
mvdende schreef:
Houd je er rekening mee dat het in België en Duitsland verboden is om je honden los in een auto te hebben?

Hoe het in Duitsland zit weet ik niet, maar in België bestaat hier alleszins geen wetgeving rond.

Afbeelding

Een hond valt onder lading en lading mag geen gevaar veroorzaken.

Dus een hond los op de achterbank is een gevalletje "ligt aan de bui van meneer agent" of je een bekeuring krijgt of niet.

En naast dat het verboden is, is het ook gewoon heel gevaarlijk. 1x vol in de ankers moeten en je hond vliegt door de auto heen naar voren.

Minimaal in een speciale autogordel dus, liever gewoon achter een hek of in een autobench.

Voor een Deense Dog zal het waarschijnlijk een rek tussen voorstoelen en achterbank worden......

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:12

Deze ochtend zag ik nog een kanshebber, een Opel combo.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 15:49

mvdende, of tuig aan de gordel.

Klopt Combo heb je ook nog :) Maar persoonlijk vind ik de Rifter het 'mooist' van de bestelwagentjes. Vandaag de dealer gesproken en deze week de knoop doorhakken.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:22

Wij zijn ontzettend tevreden over onze vw caddy, (import dld, scheelt veel geld en meer auto voor je geld)