Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:20

Dorus schreef:
Nou ben ik trouwens wel benieuwd waarop al die gasgevers doorschakelen. Je gehoor of de toerenteller?

Ik gaf ook zeker niet heel veel extra gas bij, maar wel genoeg zodat ik weet dat de auto niet afslaat. Nu hoef ik dat uiteraard niet meer te doen en rij ik in bijna alle auto's makkelijk weg.

Ik schakel op gehoor en gevoel, ik kijk echt nooit naar de toerenteller.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:37

Het is erg per auto verschillend.
We hebben diverse benzine/gas auto's gehad en nooit last met aanrijden.
Maar met de huidige benzine auto heb ik ook last van of teveel gas, of te weinig omdat ik geen herrie wil maken en dan slaat hij af. Ben net iemand met zijn eerste rijles :P :+
Nu rij ik er vrij weinig in omdat ik ook nog mijn dieseltje heb dus de overgang is dan ook elke keer groot.
Rij ik er toevallig wat vaker in valt het inderdaad mee.
Maar bij een stoplicht sta ik vaak nog niet op mijn gemakkie :D

Doorschakelen is op geluid, zowel bij de diesel als de benzine.
Maar daar zit het probleem ook niet, dat zit alleen in het wegrijden in zijn 1.

neetoch

Re: Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:49

Misschien troost het je: Ik rij juist eigenlijk altijd in benzine autootjes en begin elke andere auto weer van voor af aan. Scheelt ook of de koppeling hoog ligt, zoals ze dat noemen geloof ik. En die kleine gebakkies vind ik moelijker dan de dikke sleeën. Is trouwens ook met draaien zo in mijn beleving: De pick ups (zonder stuurbekrachtiging trouwens!) en alle andere grote slagschepen, draai ik op mijn pinken in de kleinste gaatjes, terwijl de kleine gebakkies altijd een draaicirkel van 25 meter lijken te hebben...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:08

Ik voel me even heel blond. :D Ik was er echt van overtuigd dat ik koppeling en gas bijna tegelijk deed maar niks blijkt minder waar. Was net even naar de winkel en heb er extra opgelet en het blijkt dat ik toch eerste de koppeling rustig op laat komen voordat ik gas bij geef. _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:12

Ik vond na alle verhalen over snel afslaan het spannend om in benzine te gaan rijden. Maar ik merk eigenlijk weinig verschil. Het is iets gevoeliger maar mijn twingo kan ik zelfs, zij het rustig, in de 2 op alleen koppeling wegrijden.

Dus ik ga mee met de tip op een rustige plek het aangrijpingspunt te zoeken. Als je dat goed lukt komt dat gevoel snel is mijn ervaring.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:17

Cilli96 schreef:
Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen

Dan soaat de mijne af daar moet je gas bij geven. Kwestie van wennen en vaak doen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:19

Ah herkenbaar, mijn lesauto was ook een diesel.

1000000x oefenen is echt het enige dat helpt. En het aangrijppunt ligt bij elke auto net iets anders dus ook dat is steeds weer even zoeken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:19

Probeer eens vooruit te rijden enkel en alleen op de koppeling. Dan kun je voelen waar het aangrijppunt zit. Daarna kun je dus de koppeling laten opkomen tot dat aangrijppunt en dan voorzichtig eens wat spelen met de hoeveelheid gas erbij.

laraxXxemma schreef:
Kan je met een benzine op alleen de koppeling file rijden? Oprechte vraag want file rijden gaat bij mij altijd met hakken en stoten :+

Jazeker, al doe ik dat dan altijd vanuit z'n 2. Anders moet ik zoveel schakelen als het 20 meter wat doorrijdt. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:24

Ik heb nog wel eens dat ik veel te veel gas geef, vooral als de weg iets omhoog loopt en ik weg wil rijden :')

Nooit een ster geweest in de hellingproef, had m goddank ook niet op mn examen

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:42

Christiene schreef:
Cilli96 schreef:
Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen

Dan soaat de mijne af daar moet je gas bij geven. Kwestie van wennen en vaak doen

Dan laat je de koppeling waarschijnlijk alsnog te snel opkomen. Ik heb geleerd dat elke auto dit kan. Zelf bij 10+ auto's uitgeprobeerd/laten zien aan mensen dat ik geen grapje maakte. Op het moment dat hij dreigt af te slaan ga je te snel omhoog.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 10:58

Tiggs schreef:
Gangs :D Is dat Vlaams?

Maar on topic: kwestie van oefenen en voelen!

Twents, haha.

Bedankt voor de vele tips! Ik ga het snel optrekken even loslaten en gewoon rustig doen, dan maar wat trager weg. Dat bibberen van de auto is heel herkenbaar, als je de koppeling dan vasthoudt, dan gaat ‘ie rijden, en als je ‘m dan nog iets verder op laat komen dan slaat ‘ie af. Als ik the sweet spot van de koppeling precies heb gevonden ga ik eens kijken of ik gas bij kan geven.

Ik ben trouwens niet bang om te schakelen, als ik eenmaal rol dan gaat het schakelen gewoon prima, het is puur het optrekken wat ik met deze auto erg lastig vindt. Maar ik heb ook wel eens in de audi a3 van een vriend gereden en dan had ik hetzelfde probleem.

Het is inderdaad een 2ehands auto. Ik had geen idee dat dit nog uit kon maken!

@neetoch nou inderdaad zeg, ik ervaar precies hetzelfde, achteruit inparkeren met een bus is gewoon daadwerkelijk makkelijker dan met de kia. Grotere spiegels ofzo :’).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:19

laraxXxemma schreef:
Kan je met een benzine op alleen de koppeling file rijden? Oprechte vraag want file rijden gaat bij mij altijd met hakken en stoten :+

In z'n 2 wel, in 1 lukt het niet. Maar met 2 ga je meestal te snel voor file. Ben het dan ook meestal heel snel zat...

Dilan93 schreef:
Nooit een ster geweest in de hellingproef, had m goddank ook niet op mn examen

Op mijn examen lukte nog wel... spannender was toen ik ergens verkeerd was gereden, en de hellingproef achteruit moest doen om te keren doordat ik op een oprit naar beneden belandde. Ongeveer de eerste keer dat ik alleen op pad was...

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:22

Matheno schreef:
Probeer eens vooruit te rijden enkel en alleen op de koppeling. Dan kun je voelen waar het aangrijppunt zit. Daarna kun je dus de koppeling laten opkomen tot dat aangrijppunt en dan voorzichtig eens wat spelen met de hoeveelheid gas erbij.

laraxXxemma schreef:

Jazeker, al doe ik dat dan altijd vanuit z'n 2. Anders moet ik zoveel schakelen als het 20 meter wat doorrijdt. :')

Haha nog 1 die vanuit zijn 2 rijdt :+
Is inderdaad makkelijker en scheelt inderdaad ook ja.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:23

Shadow0 schreef:
laraxXxemma schreef:

In z'n 2 wel, in 1 lukt het niet. Maar met 2 ga je meestal te snel voor file. Ben het dan ook meestal heel snel zat...

Ligt dus aan de auto. Ik rijd in de file vrijwel altijd in zn 1 op de koppeling. Maar dan hebben we het wel over echt langzaam rijdend verkeer.

Ik ben echt een ster in auto's laten afslaan, maar het lukt me met deze dus echt niet tenzij ik heel bewust ineens de koppeling loslaat. Alleen in zn achteruit heb ik hem 1x laten afslaan omdat ik een hobbeltje over moest en dus mijn gas nodig had :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:10

Haha dit topic doet mij ook zo denken aan toen ik net mijn rijbewijs had. Ik ging van een stugge diesel lesauto naar een overgevoelige benzine auto. Wat heb ik die de eerste maanden vaak af laten slaan voor het stoplicht als er ook een beetje stress bij kwam kijken. Maar ik heb het dankzij die auto wel gelijk goed geleerd want ik reed en rijd nu overal in weg.

Je bent dus niet alleen haha. Veel oefenen dan komt het vanzelf!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:24

Badeendje schreef:
Dat bibberen van de auto is heel herkenbaar, als je de koppeling dan vasthoudt, dan gaat ‘ie rijden, en als je ‘m dan nog iets verder op laat komen dan slaat ‘ie af.

En als je op dat punt gas geeft, rijd je dus weg :D

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:16

Ooohh... :+ Ik ben niet de enige..

Ik rij zelf altijd in een diesel, mitsubishi colt waar wel een mercedes motor in ligt. Alleen als mijn auto naar de garage moet voor jaarlijks onderhoud en ik in de auto van mijn ouders rij die een benzine is.. :o Of inderdaad met veel gebrul.. of ik laat hem afslaan. :+

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:18

Goof schreef:
Badeendje schreef:
Dat bibberen van de auto is heel herkenbaar, als je de koppeling dan vasthoudt, dan gaat ‘ie rijden, en als je ‘m dan nog iets verder op laat komen dan slaat ‘ie af.

En als je op dat punt gas geeft, rijd je dus weg :D

Of als je hem even vasthoud stopt ie met bibberen en kan je hem loslaten. :)

Wegrijden in zn 2 is trouwens ook niet zo erg prettig voor je auto. Op den duur gaan er dan dingen kapot.

Aan degene die zegt je met een oudere benzineauto niet op alleen de koppeling kan wegrijden, mijn auto is 14 jaar oud en heb er ook een gehad van 20 jaar oud. Kan zeker wel :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:28

Mars schreef:
Ah herkenbaar, mijn lesauto was ook een diesel.

1000000x oefenen is echt het enige dat helpt. En het aangrijppunt ligt bij elke auto net iets anders dus ook dat is steeds weer even zoeken.

Vooral dat 'bij elke auto net iets anders' is herkenbaar. Ik rij al ruim 3 jaar dagelijks in de Honda Jazz (benzine) van mijn vriend. En nog steeds, nog steeds, heb ik soms moeite met optrekken. Dat punt waarop de koppeling pakt en je gas bij moet geven, ik weet waar het zit, maar iets met de veerkrachtigheid van de koppeling maakt dat ik er soms voorbij schiet, of dat stotter-moment krijg.

En nu heb ik sinds 2 weken mijn eigen Toyota Aygo (benzine). En die is zooooo anders, een zwaardere koppeling die langzamer opkomt, waardoor dat aangrijppunt voor mij veel makkelijker te voelen is. Heerlijk!
(en toen liet mijn pa hem met zijn eerste test-ronde afslaan, ik heb gelachen :') )

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:21

Eretria schreef:
Aan degene die zegt je met een oudere benzineauto niet op alleen de koppeling kan wegrijden, mijn auto is 14 jaar oud en heb er ook een gehad van 20 jaar oud. Kan zeker wel :D

Klopt, mijn benzine auto is 18 jaar oud en rolt zo weg op het loslaten vd koppeling, filerijden ook in de eerste versnelling :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:27

neetoch schreef:
Misschien troost het je: Ik rij juist eigenlijk altijd in benzine autootjes en begin elke andere auto weer van voor af aan. Scheelt ook of de koppeling hoog ligt, zoals ze dat noemen geloof ik. En die kleine gebakkies vind ik moelijker dan de dikke sleeën. Is trouwens ook met draaien zo in mijn beleving: De pick ups (zonder stuurbekrachtiging trouwens!) en alle andere grote slagschepen, draai ik op mijn pinken in de kleinste gaatjes, terwijl de kleine gebakkies altijd een draaicirkel van 25 meter lijken te hebben...

Hahahaa dit ook ja pfff

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:37

Piekosjj schreef:
Eretria schreef:

Klopt, mijn benzine auto is 18 jaar oud en rolt zo weg op het loslaten vd koppeling, filerijden ook in de eerste versnelling :j

Ik had ooit een Opel Corsa uit 1996 en die kon prima optrekken op enkel de koppeling.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:52

Dilan93 schreef:
poes schreef:

Waarom? Ik rij zelf enorm graag automaat.

Bedoel meer dat ik het afraad om een automaat te kopen als je schakelen lastig vindt.

Heb ik toen ook gedaan, met als gevolg dat ik helemaal niet meer in een schakelauto kon/durfde te rijden.

Vind het toch handiger als ik wel gewoon in een schakelauto kan rijden :)

A zo. Mijn mama is afgereden in een automaat en heeft het schakelen nooit evt onder de knie gekregen. Ik zou haar alleen maar een automaat aanraden juist. Het is zo fijn rijden en je kunt ze ook zo goed als overal rijden.

Ik rij nog steeds vrij eenvoudig bijna elke manueel maar na 7 jaar autoverhuur heb ik ook gewoon zoveel auto’s gereden dat ik met alles zo weg rijd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:54

Citaat:
Voor sommige is dat helaas wel te missen :D ken dan ook mensen die rustig in zijn 3 over de snelweg reden in God knows hoeveel toeren. Auto uiteindelijk warm en kapot gelopen :D

Ook al meegemaakt. Gewoon in eerste gebleven. Euh nee het is geen automaat. Motor opgeblazen.

Qua draaicirkel pfff wat een verschillen ja. Ik kan echt heel krap inparkeren. Vorige bak was een bak groter dan de huidige. Maar vorige draaide ook pak kleiner. Dat wordt weer een week leren parkeren.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:37

Dilan93 schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Neem dit aan van iemand met rijangst, die ook steeds auto's liet afslaan ;)

Automaat kopen raad ik af (ook ervaring mee)

Hoezo raad je een automaat af :')
Het merendeel van de nieuwe auto's tegenwoordig zijn automaten.