[Volg] Van klunser naar klusser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:20

Als de kleur niet donkerblauw naar je zin wordt kun je er altijd iets van zwart bijmengen tot je het wel donker genoeg vind.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:28

DubbelFun schreef:
Als de kleur niet donkerblauw naar je zin wordt kun je er altijd iets van zwart bijmengen tot je het wel donker genoeg vind.

Maar het zou best kunnen dat twee keer erover al het gewenste effect geeft.

Hadden we hier ook: kleur op de wand gezet maar leek toch niet te geven wat we in gedachten hadden. Tweede laag erop, klaar. Ik was eigenlijk wel verbaast over hoeveel het "doorschijnt" na zo'n eerste laag.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:31

Oh dat is wel heel ander blauw inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat de verf op een witte muur anders uit kan pakken. Ik zou inderdaad een tweede laag proberen, wie weet trekt het toch een beetje bij.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:17

Hoop dat je de tegel er mooi tussen krijgt. Als je maar een heel klein beetje scheef bent gegaan, ga je dat al zien/merken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:56

Ik ga je volgen, wij hebben jouw huisje ook voorbij zien komen op funda!

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 23:56

Heb je voor t verven de vloer en de muren niet afgeplakt?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 07:56

De vloer is idd niet afgeplakt, die gaat er vandaag namelijk uit :D . Een beetje knoeien is dus niet zo erg.
De muur was wel afgeplakt.
Er zit nog één lelijk hoekje, even twijfelen of ik dat met kit ga afwerken of er gewoon een kast voor zet.

@Santie alles in dit huis is scheef :+ . Ik heb niet de illusie dat ik waterpas strak recht kan tegelen, ze zitten dus zo recht mogelijk.

Ik hoop vanavond weer een wat grotere update te plaatsen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:29

assie schreef:
De vloer is idd niet afgeplakt, die gaat er vandaag namelijk uit :D . Een beetje knoeien is dus niet zo erg.
Er zit nog één lelijk hoekje, even twijfelen of ik dat met kit ga afwerken of er gewoon een kast voor zet.

@Santie alles in dit huis is scheef :+ . Ik heb niet de illusie dat ik waterpas strak recht kan tegelen, ze zitten dus zo recht mogelijk.

Als het dan maar recht zit ten opzichte van het huis.

Tijdens onze verbouwing had ik het idee om een muur te verplaatsen; aannemer vond dat toch wel ingrijpend, in de zin van: welk nut heeft het.
Toen hield ie de winkelhaak erlangs: over 2,5mtr stond die muur 10cm uit de haak!
In die hoek kwam de keuken, dus die muur is er toch uit gegaan en opnieuw geplaatst :D

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:51

assie schreef:

Ik bedoel ten opzichte van elkaar, als je dan scheef gaat past de tegel er niet meer tussen...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 14:02

Ah zo. Er heeft al een tegel tussen gezeten. Maar die bleek hol te zijn (zag ik toen ik hem op een vlakke ondergrond legde). Daarom heb ik hem er tussenuit gehaald. Daar komt dus nog een nieuwe, niet holle tegel voor terug. En als dat niet lukt (je moet altijd een plan B hebben toch?) dan ga ik daar creatief doen met een mozaïek matje. Dat past namelijk wel bij het niet geheel standaard idee dat ik in mijn hoofd heb.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:57

Heerlijk topic dit. Ik volg ook mee. Heb ook als alleenstaande klunzer een klushuis gekocht :+ Helaas wat minder hulp, dat wel -O-

Wat een enorm schattig huisje. Is denk ik in iets betere staat als het mijne (of de makelaar was handiger met fotograferen :D ). Klopt het dat er geen/nauwelijks tuin bij zit? :)

Helaas door corona baan kwijt geraakt. Wel weer iets nieuws gevonden maar fors achteruit in inkomen ;( Had dit jaar willen beginnen met verbouwen maar dat zit er helaas voorlopig niet in... In plaats daarvan ga ik dit jaar maar met de tuin bezig, dat kan (naar mijn smaak) redelijk budget-verantwoord :)

Hopelijk kan ik wat opsteken van jouw gekluns :D

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:52

Wat heb jij een super gaaf en zeer leuk project!!
Jou bad in de badkamer vind ik geweldig kwa idee!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 22:10

Jeanine, dankjewel :) De badkamer wordt hoe dan ook 'bijzonder' (dat woord gebruiken mensen altijd als ze iets heel lelijk vinden, maar je niet willen beledigen :)) )

Fillis ook een klushuis dus. Wat zuur dat je je baan kwijt bent. Dan wordt het een heel lang project zo he. Succes in ieder geval.

Zo, bijna twee weken verder en wat is er weer veel gebeurd. Naast een 40-urige werkweek, het organiseren van twee dressuurwedstrijden/meetmomenten, dagelijkse tripjes richting de bouwmarkt en het laten dekken van mijn merrie is de tijd omgevlogen.

Ik woon inmiddels 3 dagen in het nieuwe huis. De bovenverdieping staat vól dozen en ik kan helemaal niks meer vinden, omdat mijn moeder zo lief was alles in te pakken, maar ach... ik heb een best-wel-waterdicht dak boven mijn hoofd. De keuken, woonkamer en slaapkamer zijn klaar (minus wat plintjes enzo, work in progress). De badkamer is nog niet zo ver, dus ik douche momenteel bij vrienden haha.

Even zien, waar waren we gebleven. Oja, ik had de schouw blauw geverfd en een aantal tegels op de badkamermuur geplakt. Beide waren in twijfelachtige staat van succes. De schouw veel te knalblauw en van de tegels twijfelde ik of ze wel zouden blijven plakken.
Mijn hond vond het allemaal wel prima en maakte zich totaal geen zorgen over blauwe muren enzo, zolang zij maar in haar stoel mocht blijven zitten. <3
Afbeelding

Ik kan goed nieuws melden. *\o/*
1. De tegels hangen nog steeds op de muur.
2. De schouw is gelukkig een stuk donkerder opgedroogd, de steenkleur piept er stiekem een klein beetje onderdoor, maar dat vind ik eigenlijk wel een gaaf effect geven, dus ik laat het lekker zo.
Afbeelding

Er merkte al iemand op dat de vloer niet was afgeplakt met het verven. En dat klopte. De oude laminaatvloer was namelijk behoorlijk versleten. Daar moest een nieuwe voor komen.
Dus dat werd slopen. Oude vloer eruit.
Afbeelding

Het folie dat eronder lag was eigenlijk nog wel goed. Dus dat mocht blijven liggen, en ik heb er een ondervloertje op gelegd. Ik heb ooit een zakmes speciaal voor bij de paarden gekocht. Zo eentje met hoevenkrabber enzo erbij. Dat mes is deze verbouwing echt zijn gewicht in goud waard gebleken. Je breekt er verfpotten mee open, hefboomt er onwillige schroeven mee uit de muur én je kunt er ondervloer mee snijden. Ik had dus een keurig strak groen vloertje.
Afbeelding

De groene vloertje beviel mij eigenlijk wel, want eh... ik had keuzestress. Welk laminaat moest ik kiezen? In de bouwmarkt maken ze het zo moeilijk mogelijk om de juiste keuze te maken. Punt 1 hebben ze geloof ik speciaal licht waardoor het laminaat er daar anders uitziet dan wanneer je weer buiten komt. Dan hebben ze punt 2 van die voorbeeldvloertjes liggen die totáááál niet overeen komen met de laminaatpakjes die eronderliggen. En punt 3 moet je ook nog heel goed opletten dat die pakken die je uitzoekt niet stiekem beschadigd zijn.
Dus dan heb je in de winkel eindelijk je keuze gemaakt voor de juiste kleur, breedte, dikte en sfeer... Je hebt het juiste aantal pakken gevonden, dat ook nog eens niet beschadigd is, en je rijdt ermee naar buiten.... blijkt het er toch heul anders uit te zien.
Anyway, ik had dus gekozen voor een vrij brede donkerbruine extra dikke laminaatvloer. Binnen in de bouwmarkt was ik er best content mee, maar eenmaal thuis ging ik twijfelen. Zou het wel mooi zijn? Zou het de kamer niet heel klein maken?
Nouja, we zijn maar gewoon gaan leggen.
Afbeelding

En ik ben er eigenlijk wel heel erg blij mee. De brede planken waren lekker snel om te leggen. En het laminaat past best fijn bij mijn samengeraapte zooitje meubelen.
Het oude laminaat lag ook ónder de keuken. Maar dat was niet heel erg goed gedaan. De keuken steunde namelijk op de plint, ipv op de pootjes. De pootjes droegen amper gewicht. Mijn pa is met twee oude Toyotakrikken aan de slag gegaan en op een gegeven moment stond de hele keuken op die twee krikken. Vond ik bést spannend, dus toen ben ik even de hond gaan uitlaten. :+ Zie trouwens dat mooie rode behang op de foto. Dat heeft dus op die gehele muur gezeten haha. Ik hou wel van een knalkleurtje, maar dit is mij iets teveel hoor.
Afbeelding
Maar goed, alles is goed gegaan, de keuken staat weer. En staat nu op een stevig gelijkvloers, waterpas oppervlak.
Hier is alleen nog de voorkant gedaan.
Afbeelding
En op deze foto rechts het nieuwe laminaat, links het oude laminaat.
Afbeelding

Tussendoor kwam de schoorsteenveger ook nog even langs.
Afbeelding
Helaas ging hij onverrichter zaken en zonder boor weer naar huis, want eh.. ik heb onderhuurders. Ze betalen helaas geen huur en zijn er erg illegaal.
Afbeelding
De familie kauw. Ze hebben een enorm nest gebouwd in de schoorsteen. Het nest is zó groot dat toen de schoorsteenveger zijn boor in het nest stak (om te bepalen hoe diep/groot het is), de boor er in verdween, vast kwam te zitten en nu nog in het nest zit :+ Ik heb twee schoorstenen en ééntje gaat niet gebruikt worden, daar mogen ze van mij dus best een nest bouwen, helaas zitten ze in de andere, die wel gebruikt wordt.
Over twee weken, als de baby's zijn uitgevlogen komt de schoorsteenveger weer. Ik heb de kauwtjes nu alvast een uitzettingsbevel gegeven. Ik hoop dat ze luisteren.

Mijn vader is nogal creatief en soms ook kritisch. Een week voor de verhuizing zat ik flink in de stress. Ik had toen nog het naïeve idee dat de badkamer klaar zou zijn vóór ik ging verhuizen. Met mijn vader had ik afgesproken dat hij een houten regel in de badkamer zou maken waar ik dan op kon tegelen en hij zou 3 dezelfde bloemetjeslampen in de woonkamer ophangen en een grotere in de slaapkamer en een kleinere in de gang.
Toen ik na het werk thuis kwam, was dat niet gebeurd. Nee, er hingen 3 verschillende lampen in de woonkamer en de bloemetjeslampen hingen in de slaapkamer, de hal én eentje in de woonkamer -O-
En dit was ook gebeurd: -O-
Afbeelding
Pa had gevonden dat het niet mooi was, het kastje dat erophing moest eraf en daarom moest het behang ook even weg.
Ik heb toen wel even een mental breakdown gehad hoor. In mijn hoofd moest er getegeld worden, laminaat gelegd en nog zoveel meer. En NIET perfect opgehangen behang van de muur trekken om een futiliteit.
Maar... er zat wel een goede reden achter hoor, en hij heeft het weer keurig hersteld.

Die badkamer... dat was dus een dingetje. Ik heb jullie geloof ik al het frame laten zien. En het bad. Ik had de eerste muur deels getegeld en toen werd vrijdagavond besloten dat zaterdagmiddag het bad wel het frame in kon. En dat diezelfde dag ook de radiator op de wand zou worden gehangen. Kak! Die wand van de radiator moest namelijk eerst nog gladgemaakt worden, dus ik heb die vrijdagavond als een malle de muur glad staan strijken met sneldrogende, vochtbestendige 'muurglad'. Dat zou volgens de verpakking binnen 8 uur droog zijn. De volgende ochtend bleek helaas dat zelfs na 12 uur drogen, het spul nog lang niet droog genoeg was. We besloten om alleen de radiatoraansluitingen in de muur te zetten en de radiator zelf pas een week later (nadat de muur ook geschilderd was) te gaan plaatsen.

Goed. Het bad. Een of andere Assie wilde graag een gróót bad in een kleine ruimte. Dat gaf een paar problemen.
Probleem 1. Het bad in het frame zien te krijgen. Zou het bad wel door de deur kunnen nu ook het frame in de badkamer stond? De ruimte werd er wel erg beperkt door.
Dat lukte gelukkig wel, maar niet zonder mijn halve mooie rechtgestreken muurtje te beschadigen met hoekpunten van het bad. Dat muurtje is dus twee keer gladgestreken (Voor maximaal resultaat :P )
Probleem 2. Hoe sluit je alles aan en hoe draai je de poten van het bad omlaag als de ruimte tussen bad en muur vrij smal is?
Nou... Assie wilde toch graag zo'n bad? Dan druk je Assie mooi daartussen in die gleuf. :)) Beetje adem inhouden, niet denken aan dat enorme stuk gebak dat je net hebt gegeten en dan past dat bést. Dus vastgeklemd in die ruimte heb ik de poten naar beneden gedraaid en de borgmoeren vastgezet. Ik was maar een klééééin beetje bang dat ik voor altijd vast zou komen te zitten tussen het bad en de muur := :+
Afbeelding

Daarna hebben we het bad nog even extra beschermd. De deksel op het bad fungeert meteen als plek waar je op kunt staan om te werken. Links zie je ook al de radiatoraansluitingen en mijn verwoeste muurtje.
Afbeelding

Goed, ik ben verder gegaan met tegelen én verven.
Het plafond is wat creatief geworden.
De rechtse kant van de badkamer wordt licht.
Afbeelding
Op het plafond komt een overgang
Afbeelding

En de linkse kant van de badkamer is de donkere verf. Zoals op deze foto. Dus dag versus nacht. In het donkere komen nog glow in de dark sterren. Ik moet nog op zoek naar lichtgevende verf, maar tot dusver nog geen bouwmarkt gevonden die het heeft helaas.
Afbeelding

Goed, het tegelen ging dus lekker door. Voor deze muur ben ik nog in dubio. Ik ben nu zover: Ja, er zitten redelijke kieren in de hoeken, maar dat is eigenlijk wel bewust gedaan. Iets met lekker veel kit is het antwoord. :7
Afbeelding
Op deze muur wil ik eigenlijk iets met mozaieksteentjes. Zoiets als hieronder, maar dan dus helemaal om en in dat venstertje (wat nu paars is). Ik heb meeste stemmen tellen gedaan met de klussers hier in huis en het was 6 tegen en maar eentje (exclusief ik) voor, dus ik heb het weer verwijderd. Maar eigenlijk vind ik het wel heel leuk. Ik ga er dus nog even over nadenken. En dan ook vooral hóe ik het voor elkaar moet gaan krijgen.
Afbeelding

Goed, de rest van de muren was eigenlijk prima getegeld en ik was behoorlijk trots op mezelf. En toen...
toen moest ik voegen. Mijn prachtige witte tegels. Ik had gekozen voor een grijze voeg. Ook zoiets... vragen ze in een bouwmarkt welke kleur voeg je wilt. Eh.... roze? Alsof ik daarover had nagedacht :') . Grijs is het minst besmettelijk en ik ben geen schoonmaakwonder, dus hop, grijs graag.
Dus.... Grijs. Weg witte tegels -O-
Afbeelding
Maar... gelukkig, kun je dat spul er ook weer heel mooi afpoetsen. De laatste hoekjes zijn ook nog geverfd en nu ziet het er dus zo uit.

Afbeelding
De blauwe balk verdwijnt straks onder een plateautje waar donkergrijze tegels op komen. Deze grijze tegels komen ook op de vloer in de ruimte voor de badkamer en tegen de zijkant van het bad die je ziet door de deuropening. één van die plateaus kun je later weghalen (door de kit weg te halen), zodat je nog wel bij aansluitingen en zo kunt, mocht er een lek zijn oid.
In het hoekje vóór de badkamer hangt nu even een tijdelijke wastafel. Maar hier komt dus nog een meubel. Ik moet alleen nog even gaan bedenken hoe en wat. Wat wel heel fijn is, is dat deze wastafel is aangesloten met leidingen waarin al een soort kraantje zit. Ik kan dus straks onderin dat kraantje dichtdraaien en dan de wastafel loskoppelen, zonder dat ik er eerst het water af moet halen. Vond ik best wel slim en vooruitdenkend :P

Afbeelding

En tot slot wilde ik jullie nog even de "springplank" laten zien. Hiermee duik je straks zó het bad in O:)
Afbeelding
(Nee hoor, niet echt... grapje natuurlijk)

Hopelijk is mijn badkamer af in de volgende update.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:25

Wow, je bent goed bezig!

En je schrijft ook zo leuk.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:59

Wow je wordt nog écht handig!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 23:11

Nou... handig...
Ik ben vergeten te vertellen dat ik een half muurtje opnieuw heb getegeld omdat ik gewoon slecht had gemeten. En dat een paar tegels uit de eerste muur niet genoeg lijm erachter hebben zitten.... maar.... als ik dat niet vertel, dan weet je het natuurlijk ook niet :+

Maar ik ben idd best trots op wat me/ons allemaal zelf lukt. Misschien niet supersnel of strak, maar wel zelluf gedaan.

Enne...Hoera! We hebben een kraan.
Afbeelding

En een radiator. Daaronder zie je ook de grijze-nu-nog-stoffige tegel voor de vloer en het randje.
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 00:00

Lekker bezig TS! *\o/* Ik herken zoveel he _O- Kreeg ook te horen: ‘moet dàt bad in dìe ruimte????’ >;) >;) >;) >;) ehhh ja. Ik wil een bad. En een grote. En ja, ik lig er zo goed als elke dag in. Dus ik kun je zeggen, ga je geen spijt van krijgen, echt niet. Gewoon geen spijt. Je gaat er alleen maar genieten dat je het lekker toch hebt gedaan :))

En mooi laminaat! Wat een grap zeg, die keuken. Zo kom je toch altijd weer dingen tegen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:05

Je bent super bezig TS!
Begint al echt heel mooi te worden.

Mag ik je als tip meegeven dat als je alles gaat afkitten aan het einde, dat je dan eerst je bed laat vol lopen, dan afkitten en even 1 a 2 dagen zo laten met vol bad.

Als je gaat kitten zonder vol bad, dan loop je de kans dat je opgedroogde kit gaat scheuren bij gebruik omdat met zoveel liter qater het bad altijd ietsje inzakt.

Succes met de rest! +:)+

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:06

knap hoor, lekker bezig! benieuwd naar meer :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:31

kim_1990 schreef:
Je bent super bezig TS!

Mag ik je als tip meegeven dat als je alles gaat afkitten aan het einde, dat je dan eerst je bed laat vol lopen, dan afkitten en even 1 a 2 dagen zo laten met vol bad.

Als je gaat kitten zonder vol bad, dan loop je de kans dat je opgedroogde kit gaat scheuren bij gebruik omdat met zoveel liter qater het bad altijd ietsje inzakt.

Slimme tip!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:36

Mri schreef:
kim_1990 schreef:
Je bent super bezig TS!

Slimme tip!

Ik zie dat ik bed heb neergezet, maar dat moet uiteraard bAd zijn :+
Maar denk dat dat wel begrepen was :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:36

Maar het is wel een leuke vertikking :)

Overigens is afdichtkit best wel behoorlijk flexibel en zal niet zo snel scheuren.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:28

DubbelFun schreef:
Maar het is wel een leuke vertikking :)

Overigens is afdichtkit best wel behoorlijk flexibel en zal niet zo snel scheuren.

Nee maar het is wel doodeng als je in bad zit terwijl het vult en het lijkt alsof hij los in het frame hangt ;). Ja, wij (mijn ouders dan) hebben zo’n bad :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:31

Mijn ex-bad stond gewoon met pootjes op de grond ondanks dat het inbouw was.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 12:57

Mijn bad staat idd op pootjes en hij staat al 2 weken vol water kwamen we net achter :') . We hebben het deksel er namelijk op gedaan toen het vol was, om te zetten. Dus net met het deksel erafhalen stonden we best raar te kijken.

Bedankt voor de kittip :)