1e eigen auto, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:55

Tiggs schreef:
Kia Picanto en Hyundai i10 zijn misschien niet groot, maar wel veel meer ‘auto’ dan de drie die jij noemt.

Dit. Ik voel me echt enorm onveilig in die koekblikken op de autoweg. Nu rijd ik zelf op dit moment een Ford ka, het laatste model, en mijn moeder heeft een Kia picanto. Beide ook echt geen grote auto’s, maar wel een heel verschil met aygo/C1/108 etc. Het is toch net ff wat meer auto. Maar goed, ik houd eigenlijk van grote Volvo’s/range rovers/jeeps etc. Dus ik ben niet bepaald zonder (voor)oordelen :')

Bowo

Re: 1e eigen auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 00:46

Ik heb nu zo'n 3 of 4 jaar een Opel Corsa die bijna zijn 20e verjaardag mag vieren met 130.000 op de teller (al bleek het import te zijn, dus of die helemaal klopt?....), maar heerlijk eerste autootje. Heel goedkoop in wegenbelasting en brandstof en qua onderhoud valt het eigenlijk mee. 1x een grote APK gehad met remmen die versleten waren dus dat kostte een paar honderd euro, maar verder eigenlijk niets dan een keer een knipperlichtje vervangen ofzo.
Hij is alleen niet zo luxe, maar dat was wat mij betreft ook zeker geen eis.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 01:59

Bowo schreef:
Ik heb nu zo'n 3 of 4 jaar een Opel Corsa die bijna zijn 20e verjaardag mag vieren met 130.000 op de teller (al bleek het import te zijn, dus of die helemaal klopt?....), maar heerlijk eerste autootje. Heel goedkoop in wegenbelasting en brandstof en qua onderhoud valt het eigenlijk mee. 1x een grote APK gehad met remmen die versleten waren dus dat kostte een paar honderd euro, maar verder eigenlijk niets dan een keer een knipperlichtje vervangen ofzo.
Hij is alleen niet zo luxe, maar dat was wat mij betreft ook zeker geen eis.

grappig! ik heb ook een Corsa van 2001. Het is mijn eerste auto en ik heb hem al zo'n 14 jaar. Hij heeft 180000 op de teller en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Hij is zo betrouwbaar en zuinig dat hij altijd gebleven is. Hij is natuurlijk een stuk kleiner dan de moderne Corsa maar toch.. als ik in een citroen C1 van 10jr oud rijd, voelt dat als een speelgoedautootje met alles in plastic...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 07:29

Kijk eens naar een Fiat Punto. Zijn verbazingwekkend ruim voor het formaat auto, liggen netjes op de weg en zijn niet te duur. Ze staan er wel om bekend om wat te roesten, maar dat zijn de kosten niet (en wordt bij de Apk ook behandeld als je een beetje een fatsoenlijke monteur hebt). Ik heb de mijne nu 3 jaar en heb in die tijd 70k gereden (hij is uit 2003 en had al 158k op de teller toen ik hem kocht) en ik heb tot nu toe alleen de remmen moeten vervangen en een keer een lampje. Maar dat is allemaal slijtage en heb je met een willekeurige andere auto ook. De mijne gaat nu de deur uit, hopelijk naar een beginnend bestuurder die er nog een paar jaar plezier van heeft. Ik ga zelf nu voor een maatje groter kijken, omdat een 3-deurs met kinderen toch minder praktisch is :))

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:09

Ik rijd nu alweer een paar jaar in nieuwe modellen C1. Niet te verwarren met de oude modellen! Die vind ik een stuk kleiner, de koekblikjes, zoals iedereen hier roept.

Ik rijd werkgerelateerd zo ongeveer 150 km per dag. Veel snelweg. Nooit hinder ondervonden van de grootte van mijn auto. In mijn huidige auto heb ik wel daadwerkelijke cruisecontrol in laten bouwen. De meeste van die C1'tjes hebben een snelheidsbegrenzer, maar dan moet je nog steeds je voet op het gas houden.

Qua nadelen denk ik dat je die al weet; weinig ruimte achterin, klein achterkleppie. Heb ik nooit veel hinder aan ondervonden hoor, ik klapte de banken neer en dan kom ik genoeg kwijt. Daaraan toegevoegd misschien de power die maakt dat je niet binnen 2 seconden van 100 naar 130 km gaat (ben wel altijd de snelste met wegrijden bij het stoplicht :7 ).

Verder vind ik het een heel fijn bakkie. Ik heb mijn huidige laten importeren uit Denemarken, dus er zit een beetje een afwijkend pakket in. Ik heb een schermpje, automatische stand voor de verlichting, stoelverwarming (heel chill :)) ) en nog wat niet standaard toeters en bellen.

Qua onderhoud, heb ik even nagezocht, ben ik sinds ik heb heb gekocht (eind 2019) krap 900 euro kwijt geweest en daar zit het inbouwen van de cruise control bij in.

Ik heb hem gevonden onder de 9K, toen ik heb kocht stond er 5000km op de teller en hij kwam uit eind 2018, dus ik heb nog 1 jaar fabrieksgarantie gehad. Inmiddels staat er ruim 60K op de teller.

Als ik hem vol tank ben ik 50 euro kwijt, rijd ik zuinig tik ik de 700km ruim aan. Mede mogelijk gemaakt door de cruise control, vermoed ik. :)

Conclusie van mij: hele fijne auto. Enige reden waarom ik zou overstappen naar een andere auto is dit gezinsuitbreiding en dan zou ik gaan voor zijn grotere broer (de C3 <3 ).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:07

xChanelx schreef:
Aygo, C1 en 107/108 zijn inderdaad allemaal nagenoeg hetzelfde.
Ik rijd met veel plezier in een Aygo van zo'n 10 jaar oud en heb in 2 jaar nog geen noemenswaardige kosten er op gehad. Ik zou er zo weer één kopen.
Ideaal is ook dat deze autootjes geen distributieriem hebben, dus die hoeft niet vervangen te worden ;)

Hier precies de zelfde ervaringen. Rij inmiddels ruim 6 jaar een Aygo uit 2009, gekocht met 78k op de teller. Draait nog steeds als een zonnetje, enige bijzondere onderhoud was vorig jaar een kapotte airco.
Zou de volgende keer zo weer een aygo kopen, zei het niet dat ik nauwelijks auto rij (afgelopen jaar nog geen 3k :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:16

Duitse auto is een betere keuze. Kun je prima 10 jaar mee rijden. Keuze genoeg. Neem bijv een polo. Ik heb een 206 gehad en ben blij dat ik vanaf ben en een golf 4 heb gekocht.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:41

Ik ben ook stil aan opzoek naar een eigen auto, wel iets minder budget als jij (4000 euro) en ben dus ook al veel aan het rondvragen over wat slim is en onderzoek aan het doen.
Ik hoorde van een vriend die automechanieker is dat je ver weg moet blijven van alles PSA (citroen, peugeot, nieuwe opel en DS) en honda's van voor 2010 omdat ze deze heel vaak zien terug komen in de garage. Ik rijd nu met de auto van mijn moeder, dat is een Mitsubishi Colt. Echt comfortabel rijden is het niet maar dat ding heeft wel m'n leven gered vanwege een zeer goede kreukelzone. De foto's kan je waarschijnlijk wel ergens in mijn berichten vinden.
Zelf ben ik opzoek naar een slag groter en heb vooral m'n oog op de skoda Fabia of VW polo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:56

Nadeel van de Polo is volgens mij dat ze relatief snel gestolen worden.

Ik ben ooit begonnen met een Opel Corsa van circa 15 jaar oud (uit 1996 in ieder geval), dat was echt een top ding voor 850 euro. Daarna een Hyundai Getz voor 4.500 (toen 7 jaar en 70.000 km). Ook die was prima, nu overgestapt op een nieuwere Hyundai i20. Volgens mij zijn Hyundai over het algemeen minder populair en dus ook betaalbaarder.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:07

De Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (type van deze groep heet de 'Citybug') zijn echte aanraders. Fijne auto's, rijden betrekkelijk zuinig, goedkoop in de verzekering, véél onderdelen makkelijk verkrijgbaar, en ook niet duur, zeker niet als tweedehands. Met jouw budget kan je daar een leuke, relatief nieuwe van kopen. Ik zou wel voor een vijfdeurs gaan; die zijn iets duurder, maar het is zó veel fijner.

Wel goed de olie bijhouden (als je niet weet hoe dat moet, het is super simpel, op youtube staan legio filmpjes), want dat wil wel wat hard gaan als je er vaak 130 mee rijdt.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:14

Ik heb een Opel Karl als eerste auto. Voel me er heel veilig in, inderdaad 'net wat meer auto'.
Hij is ook behoorlijk zuinig, 1 op 20 lukt makkelijk, met uitschieters naar boven.

Groot voordeel vind ik vooral dat hij een distributiebedrijf heeft i.p.v. een riem. De riem moet je vervangen, ketting hoeft in principe nooit vervangen te worden. Scheelt best qua onderhoudskosten (ook al is dat eenmalig), zeker bij een auto die richting 100.000 km gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:21

Tiggs schreef:

Ik ben ooit begonnen met een Opel Corsa van circa 15 jaar oud (uit 1996 in ieder geval), dat was echt een top ding voor 850 euro. Daarna een Hyundai Getz voor 4.500 (toen 7 jaar en 70.000 km). Ook die was prima, nu overgestapt op een nieuwere Hyundai i20. Volgens mij zijn Hyundai over het algemeen minder populair en dus ook betaalbaarder.

Polos gestolen? Als ze boven de 200pk hebben misschien wel. Ik heb een vrij unieke golf, maar ben zeker niet bang dat ie mee word genomen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:23

Ik zweer bij de Hyundai i10!

Ik wilde een kleine auto en ik heb zoveel kleinere auto's geprobeerd maar ze voelden allemaal zo gammel (C1, Aygo).

Toen in de i10 en ik was meteen verliefd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:24

Marije_1997 schreef:
Tiggs schreef:

Polos gestolen? Als ze boven de 200pk hebben misschien wel. Ik heb een vrij unieke golf, maar ben zeker niet bang dat ie mee word genomen.

Ja hier in de randstad volgens mij wel. Maar goed, hier stelen ze ook de koplampen en ruitenwissers van bepaalde auto's -O-

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:43

Toen wij opzoek gingen naar een kleine auto voor mij keken we in eerste instantie ook naar een toyota Aygo, Citroën C1 of Peugeot 108. Ik wilde zelf liever geen oudere startersauto omdat ik het rijden spannend vond en dan met z'n starters auto nog banger was voor problemen. Mijn vriend wilde er graag een airco in dus dan kom je ook meer bij de wat nieuwere auto's uit. Uiteindelijk werd het een ford ka uit 2012 met 80.000km en airco, van onze vertrouwde garage. Maar dan kom je inderdaad wel rond de 5000 euro uit. Super fijne en ruime auto, drie deurs maar een zeer ruime kofferbak. Hij was bedoeld voor mij om mee naar school te rijden á 80km per dag maar aangezien mijn vriend tegenwoordig nog maar 10km naar werk moet rijden neemt hij de ford mee en ik zijn alfa romeo :Y) Wij zijn er beide in ieder geval super blij mee dat we voor de ford ka zijn gegaan :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 12:41

Bedankt weer voor de reacties :)
Dat de auto klein is, maakt opzich niet uit. Enige waar ik nu wel door ga twijfelen is de kreukelzone. Veiligheid is wel zo fijn al vind ik zelf.

Verder hoor ik hier vaak dat een betrouwbare garage belangrijk is, maar hoe weet ik of de garage betrouwbaar is? In mijn omgeving niemand die verstand heeft van auto's en juist veel mensen met constant pech (vandaar ook dat ik zo voorzichtig ben). Ik heb daarin dus niet echt hulp. Van 1 dealer weet ik dat hij betrouwbaar is, maar die heeft maar 1 merk (voornamelijk) en op de site alleen relatief dure auto's staan (niet minder dan 8000 euro).

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:20

In welke omgeving zit je?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:10

Hier al jaaaaaren tevreden met mijn C1. Makkelijk met inparkeren en de kosten zijn echt weinig. Afkloppen.. heb er nog nooit iets aan gehad behalve de gebruikelijke slijtage ( banden etc. ). Die van mij komt uit 2008 en is echt nog prima. Km stand is nu 134.000 maar hopelijk kan die nog een tijd mee.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:26

Gezien de afstanden die je rijd neem ik aan dat je veel op de snelweg zal rijden. In dat geval zou ik geen c1, aygo of 108 nemen. Ik heb er zelf ook in gereden maar ben vanwege de ook grote afstanden op de snelweg die ik rijd overgestapt naar een wat grotere auto met meer kreukelzone.

Niet omdat ik zelf ooit brokken maak. Maar ik zie zoveel gebeuren in die 40k kilometers die ik in het jaar rijd dat ik zelfs een toyota yaris al niet meer van je het vond. Ik ben uiteindelijk voor een toyota corolla station gegaan. Hij is wel wat duurder in belasting maar wel goedkoop cq betaalbaar in onderhoud. Met jouw budget moet ikzelf denken aan een Hyundai i20. Ook net iets groter en comfortabeler maar volgens mij niet duur in onderhoud en belasting.

Mocht je in Noord-Brabant wonen dan weet ik wel een betrouwbare garage voor je. Ik zou sowieso bij een tweedehands auto die niet meer in de garantie valt naar een onafhankelijke garage gaan. Maar eerst nog succes met je zoektocht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:17

L_iek schreef:
Hier al jaaaaaren tevreden met mijn C1. Makkelijk met inparkeren en de kosten zijn echt weinig. Afkloppen.. heb er nog nooit iets aan gehad behalve de gebruikelijke slijtage ( banden etc. ). Die van mij komt uit 2008 en is echt nog prima. Km stand is nu 134.000 maar hopelijk kan die nog een tijd mee.

De dure dingen gaan nog komen, tussen de 150.000 en 200.000 ga je kosten maken. Maakt niet uit welke auto je hebt. En neem aan dat het benzine is. Bij diesel is dit tussen de 2 en 3 ton. Denk aan distributie riem etc. En bij de Franse meuk heb je de einddemper snel lek, kan ook een vermogen kosten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:35

Ik heb een distributieketting in plaats van een riem. Dat scheelt enorm in de kosten. Daar zou je op kunnen letten.

Is misschien al een keer gezegd, maar de Consumentenbond heeft de kosten van auto's onderzocht en zegt: "De goedkoopste auto in het onderzoek is de Toyota Aygo 1.0."

Afbeelding
https://www.consumentenbond.nl/test/aut ... autokosten
Laatst bijgewerkt door Niqui op 28-04-21 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:44

Mijne heeft meer gereden (C1 uit 2007), en ik rij hem toch echt helemaal op.

Nouja deze keer was ik "duur uit" (€ 400 ofzo) omdat ik een keer nieuwe remschijven moest... Als ik een nieuwe auto koop en ga uitrekenen wat dat maandelijks kost qua afschrijving, ben ik toch best wel blij met mijn C1tje... (nu bijna 2 ton op de teller....)

Waarschijnlijk komt de koppeling er ook een keer aan, maar ook al rij ik er voor dat bedrag weer een jaar of 2 mee, nog steeds goedkoper... dus waar maak ik me dan druk over? Ik blijf een auto de slechtste investering ooit vinden, dus hoe langer ik er mee doe.....

Qua aankoop: mijn garagemeneer (alleen onderhoud) heb ik gezegd wat het mocht kosten, dat ie niet rood mocht zijn en dat ie maar wat leuks moest uitzoeken voor me. Zelf is hij Citroën fan (ik was zelf ook voor Duits gegaan, eerlijk is eerlijk) maar toch wel heel blij met dat ding....

Scheelt natuurlijk ook hoe je ermee omgaat, hoeveel je rijdt etc. en heel banketstaaf gezegd, het is geluk hebben.... Ik ken mensen die een auto kopen waarvan ik denk "dat ding valt uit elkaar" en ze rijden er ngo jaren mee zonder problemen en ken mensen die een nieuwe auto kopen en na een paar maanden al problemen hebben (gelukkig viel dat bij hen nog onder de garantie).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:49

Ik zou wegblijven bij de Franse auto's.
Dus gaan voor Japanner of koreaan. Toyota, Hyundai, Kia.

Wij rijden zelf in een Hyundai i10 en i30 en hebben er weinig onderhoud aan. Zijn ook beide fijne en degelijke auto's.

Bij Toyota Aygo moet je goed kijken naar roest.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:22

Ik vind de kreukelzone van mijn nieuwe type c1 niet veel korter dan die van een polo of i10 :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:23

Mijn eerste auto is een Peugot 107 uit 2002. Inmiddels meer dan 250000 km op de teller, en in de drie jaar die ik hem nu heb heeft hij mij nog geen 700 euro aan onderhoudskosten gekost, en dat terwijl de aanschafprijs 1200 euro was. :)
Nu kan ik natuurlijk geluk hebben gehad, maar ik vind het een ideale eerste auto. :) Nu is het wel zo dat je niet weet hoe goed de kreukelzone is, en rijdt het anders dan een grotere auto, maar altijd als ik in een andere auto rijd, zelfs als die iets groter is, ben ik toch weer blij als ik mijn eigen auto weer in stap.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de verkoper kan vertrouwen, en een fijne garage hebt voor onderhoud.