FleurVP schreef:Het gaat vooral om het geld bij het omzetten van zo'n bestemming. Als je bijvoorbeeld een agrarisch stuk land wilt omzetten naar een bouwkavel, moet je naast bepaalde voorwaarden ook flink betalen aan de gemeente (bv. ruimte voor ruimte kost geloof ik iets van 125K + procedurekosten, wat opzich nog steeds de moeite waard is aangezien een kavel van 500-1500m2 hier zo tussen de 3.5 en 6 ton weggaat), projectontwikkelaars betalen ook voor bouwtitels.
Hier moet een extra woning sowieso langs de provincie, procedure duurt 1-1,5 jaar (en in praktijk is dat altijd langer) en het kost dus veel geld. Dat je er iets voor betaald vind ik wel terecht, anders zou het ook wel erg makkelijk verdienen zijn.
Maar in het geval van de familie Meiland, inwonende kinderen in een apart gedeelte etc. waarbij helemaal niet de intentie is om het ooit apart te verkopen en daadwerkelijk 2 woningen te creeren, zie ik eerlijk gezegd het probleem niet. Inderdaad wie heeft er last van dat er 2 keukens en 2 badkamers in een apart gedeelte zijn? Zeker gezien de huidige woningnood, kunnen ze daar best wat coulanter mee omgaan. Wij grappen altijd dat als we uit elkaar gaan dat dan een van ons gewoon in het gastenverblijf of de schuur gaat wonen met eigen voorzieningen. Maar dat zou dus officieel niet mogen. Mantelzorgen voor mijn oma zou weer wel mogen, als we bepaalde voorzieningen weer afbreken als die situatie stopt.
Maar eerste voorbeeld hebben we het niet over. Dat ligt heel anders dan op je bouwgrond uitbreiden of je woning opdelen.
Ik weet niet wat nu echt de bezwaren waren, want als ik daar zin in heb, ga ik ook in mn schuur liggen slapen, of de garage, tuin or whatever.
En wie zegt dat wij maar 1 badkamer hebben?
Het is de gemeente opgevallen omdat ze op tv komen en ze hebben alleen gedacht; als we aan hun toegeven, willen anderen dit ook. Waar dit waarschijnlijk allang gebeurt.
Ja, nu moeten er wat zaken uit, maar binnen een maand staat alles weer na aankoop.......
Qua bestemming, veiligheid etc, zijn er echt belangrijkere zaken.
Wij hadden in Amsterdam gezinnen met 8 kinderen op een 3 kamer woning..........
En de zolders die nu als woningen zijn verbouwd, sliepen vroeger ook al illegaal mensen en dat was echt niet heel veilig allemaal.
Dat gezegd hebbende; Ons eigen huis. Boven is een zolder en daar hadden ze 2 muurtjes geplaatst. 2 kleine dakramen en een vlizotrap. Echt wel gevaarlijk bij brand bijv.
Beneden in het midden 3 kleine kamertjes gemaakt. Middelste geen raam en behalve de deur, dus geen uitweg. Maar ja, hoeveel badkamers hebben wel geen ramen?
Hoeveel mensen verbouwen de zolder niet tot x aantal kamers? Of doen wat met een kelder?
En al die delen en zolders op de schuur en garage.
Misschien hadden ze ook echt wat zaken die echt afweken. Maar dan is het zeker in die prijsklasse wel erg slordig van de makelaar die gewoon wist wat ze zochten en voor wie.
Overigens heb ik weleens een project ontwikkelaar gesproken. Die kopen juist expres wat met agrarische bestemming. Laten het braak liggen, gaan na een tijd alle aanvragen doen en krijgen dan toch regelmatig wel medewerking. Maar het is een groot spel geworden.
.