Help! Stinkende t-shirts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:43

Ik herken je probleem, ik heb meerdere shirts weg moeten doen. Ik gebruik ook Nuud en ben daar super tevreden over.

Ik heb van alles geprobeerd met azijn etc, maar het zat gewoon al in mijn kleren van de periode vóórdat ik begon met Nuud. Het heeft niets met de wasmachine te maken. Ik heb de shirts weg gedaan of hondenspeelgoed van geknoopt. Bij nieuwe kleding blijft het probleem weg, want Nuud voorkomt geurtjes uitstekend.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:47

Perspirext antitranspirant deo helpt heel goed tegen zweten. Je smeert het voor het slapen gaan op en daarna een wereld van verschil. De altijd kletsnatte oksels met zweetgeur verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Verder vind ik zelf persil vloeibaar in combinatie met robijn wasverzachter heerlijk ruiken!

JessicaG

Re: Help! Stinkende t-shirts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:59

Ik weet niet of het werkt maar ik hoorde eens op een podcast van iemand die elke avond op de bühne stond en daarvoor een heel theaterseizoen het moest doen met maar een paar setjes van dezelfde kledingstukken. Het zweet ging daar ook niet meer goed uit de kleding en er werd aangeraden om de kleding (of schoenen) in een zakje in de vriezer te stoppen zodat de bacteriën dood zouden gaan. Ik denk dat je met kleding wel goed op moet passen dat de vezels niet kapot gaan maar het schijnt dus te werken.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:05

Probeer je nieuwere shirts eens apart te wassen en te kijken of je die nog wel geurvrij krijgt. Mogelijk is het een ouder shirt wat je hele was verpest.

Heb het ook vaak bij ondershirts van m’n vriend, dan zit er weer eentje tussen die ‘op’ is en die verpest dan de rest van de was. Als ik alleen die eruit weet te vissen, heb ik met de overige geen probleem meer.
Wel was ik nu vrijwel altijd met een (klein) schepje oxiaction erbij, waardoor het eigenlijk niet meer voorkomt.

M’n wasmachine heeft een extra spoelen-functie, daardoor wordt m’n was wel beter uitgespoeld dan zonder heb ik het idee. Wellicht scheelt dat ook nog iets?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:16

JessicaG schreef:
Ik weet niet of het werkt maar ik hoorde eens op een podcast van iemand die elke avond op de bühne stond en daarvoor een heel theaterseizoen het moest doen met maar een paar setjes van dezelfde kledingstukken. Het zweet ging daar ook niet meer goed uit de kleding en er werd aangeraden om de kleding (of schoenen) in een zakje in de vriezer te stoppen zodat de bacteriën dood zouden gaan. Ik denk dat je met kleding wel goed op moet passen dat de vezels niet kapot gaan maar het schijnt dus te werken.

Bacteriën gaan helaas niet dood in een vriezer...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 00:43

romyver schreef:
Precies dit inderdaad. Onze wasmachine is net nieuw. Ik heb het ook geprobeerd in de wasmachine van mijn moeder, maar helaas geen verschil. De wasmachine zelf is schoon. Wel is het zo dat ik dit pas heb sinds we de nieuwe wasmachine hebben.

Welk programma draai je op je machine? Probeer eens een normaal programma met extra water (of extra spoelen als je machine geen extra water functie heeft). De nieuwere machines worden steeds zuiniger in water gebruik maar dit heeft als gevolg dat was niet altijd meer goed schoon word.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 06:52

Wat helpt is je shirts even een nachtje in een sopje met biotex te week zetten en daarna wassen. Vroeger zaten er enzymen in poeder die oa bacterien afbraken, tegenwoordig met al dat vloeibare veel minder. Ik gebruik alleen nog poeder

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 06:54

Je zou eens wat extra water toe kunnen voegen zodra hij gevuld is met water. Nieuwe wasmachines gebruiken erg weinig water.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:17

Ik weet dat het niet goed is voor je kleding en dat het niet bij alle stoffen kan, maar ik was dat soort shirts op kookwas. Dan is het er ook uit. Heb ook wel poeders gehad enzo maar dat vond ik nog steeds maar half werken.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:43

Het probleem zit niet in je wasmachine, nieuw of oud, wasmiddel of soort kleding. Het probleem is de vettigheid (letterlijk) van nuud. Ik heb het zelf een tijdje gebruikt en nagenoeg hetzelfde gehad.

Het vet houdt alles vast wat daar graag in oplost. Dat zijn bacteriën en ook de ingrediënten van okselzweet. Die blijven met gewoon wassen in je kleren zitten. Alleen als je een zeer sterke vetafbreker als bijvoorbeeld dasty zou gebruiken dan heb je kans dat het uit de nieuwste kleding nog wel uit gaat, maar zodra je wat hardere plekken in de oksels van de shirts krijgt kun je het vergeten.

Het enige dat echt helpt, is stoppen met nuud, helaas nieuwe shirts kopen en een deo die niet vet is. Nuud duurt wel even voor dat echt weg is onder je oksels, soms wel tot 2 weken. Tot die tijd zou ik ook geen nieuwe of nog frisse shirts gebruiken.

Lovely heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar als daar ook een vette component in zit kun je haast hetzelfde scenario verwachten na verloop van tijd.

Heb je echt een mega nare geur onder je oksels of vind je dat alleen zelf? Laat over een paar weken nadat je gestopt bent met nuud eens iemand naast je staan en ruiken. Niet met de neus in de oksels natuurlijk. Vraag dit aan een vriend of moeder die gewoon eerlijk zegt wat hij/zij ruikt. Als het echt heel naar is, dan kun je ook eens kijken of je iets aan je dieet kunt veranderen. Soms maakt het al verschil door alleen al geen of minder suikers of tarwe te eten.

In ieder geval veel succes!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:44

Ik had dit laatst ook ineens. Ik was veranderd van deo en dit was de boosdoener.

Nu weer terug naar een rollertje en geen problemen meer.

Alleen uit sommige kleding die je niet warmer dan 30 graden kan wassen krijg k t niet

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:15

Wij hadden dit ook.. Ik dacht altijd dat de werkwas van mijn man de oorzaak had.
Maar de was kwam er naar mijn idee nooit echt heel fris uit.
Uiteindelijk door verhuis een nieuw wasmachine gekocht. De was ruikt nu weer heerlijk. Zelfs die vieze werkkleding.
Dus bij ons was het echt de wasmachine wat de beste tijd had gehad!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:25

Ik heb alleen jouw berichten gelezen TS, maar ik kan je HG voor sportkleren aanraden, dat werkt uitstekend tegen zweetgeurtjes. Heb ik een was met (bijna) alleen sportkleding of anderszins bezweet spul, dan gaat er een heel schepje bij, anders een klein beetje, en niks bij de handdoeken etc. (Basis is hier klok waspoeder trouwens - zijn we heel tevreden mee, maar die zweetspullen dat heeft echt wat extra's nodig.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:19

Taucha schreef:
Het probleem zit niet in je wasmachine, nieuw of oud, wasmiddel of soort kleding. Het probleem is de vettigheid (letterlijk) van nuud. Ik heb het zelf een tijdje gebruikt en nagenoeg hetzelfde gehad.

Het vet houdt alles vast wat daar graag in oplost. Dat zijn bacteriën en ook de ingrediënten van okselzweet. Die blijven met gewoon wassen in je kleren zitten. Alleen als je een zeer sterke vetafbreker als bijvoorbeeld dasty zou gebruiken dan heb je kans dat het uit de nieuwste kleding nog wel uit gaat, maar zodra je wat hardere plekken in de oksels van de shirts krijgt kun je het vergeten.

Het enige dat echt helpt, is stoppen met nuud, helaas nieuwe shirts kopen en een deo die niet vet is. Nuud duurt wel even voor dat echt weg is onder je oksels, soms wel tot 2 weken. Tot die tijd zou ik ook geen nieuwe of nog frisse shirts gebruiken.

Lovely heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar als daar ook een vette component in zit kun je haast hetzelfde scenario verwachten na verloop van tijd.

Heb je echt een mega nare geur onder je oksels of vind je dat alleen zelf? Laat over een paar weken nadat je gestopt bent met nuud eens iemand naast je staan en ruiken. Niet met de neus in de oksels natuurlijk. Vraag dit aan een vriend of moeder die gewoon eerlijk zegt wat hij/zij ruikt. Als het echt heel naar is, dan kun je ook eens kijken of je iets aan je dieet kunt veranderen. Soms maakt het al verschil door alleen al geen of minder suikers of tarwe te eten.

Ik denk dat dit een goede tip is. Stoppen met de vette deo of proberen met de Dasty.
Sommige mannen hebben echt een hele sterke zweetlucht. Ik vraag me weleens af waar dat door komt. Ik kende er zelfs eentje die ik al rook op meters afstand. Het rook nog het meest naar gebakken varkensvlees. Ik werd er echt kotsmisselijk van. Maar ze kunnen er vaak niks aan doen, hoe ze ook douchen, na inspanning komt het gewoon terug. Zou het aan het voedsel liggen of aan hormonen ofzo?
Sommige vrouwen hebben het ook hoor, niet alleen maar mannen maar het lijkt wel vaker bij mannen voor te komen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:35

Ik kreeg hier als tip van de apotheek om kleding met geurtjes af en toe in te spuiten met zuivere alcohol. Dit onttrekt de luchtjes én dood de bacteriën.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:40

BillyJ schreef:
Ik kreeg hier als tip van de apotheek om kleding met geurtjes af en toe in te spuiten met zuivere alcohol. Dit onttrekt de luchtjes én dood de bacteriën.

Dit doen ze bij het nationaal ballet ook op de kostuums. Pure alcohol in een vernevelaar.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:26

_CS_ schreef:
romyver schreef:
Precies dit inderdaad. Onze wasmachine is net nieuw. Ik heb het ook geprobeerd in de wasmachine van mijn moeder, maar helaas geen verschil. De wasmachine zelf is schoon. Wel is het zo dat ik dit pas heb sinds we de nieuwe wasmachine hebben.

Overigens heb ik niet eens wasverzachter in huis. Nooit gebruikt ook. Het liefst was ik zo ecologisch verantwoord mogelijk maar de voorraad robijn is nog niet op.

Dus als ik het goed begrijp is de ellende pas begonnen met de nieuwe wasmachine?
Hoe oud was de machine hiervoor?

Dat klopt. De wasmachine van mijn moeder was 26 jaar oud (Miele) en die in het studentenhuis weet ik niet, maar ook al wat ouder.

Het gebeurt dus ook alleen bij mijn hemdjes/shirts. Niet bij die van mijn vriend.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:27

BillyJ schreef:

Oké dat heb ik ook staan dus dat kan ik ook snel proberen. Dankjewel voor je tip!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:33

Ik spuit pre-wash onder oksels en broek kruizen.

Heb je een heel erg eco wasmachine? Die van mij reguleert het water wel heel erg strak waardoor het minder schoon wordt. Ik doe nu het voorwas/voorspoel programma standaard er vooruit. Dan is de was vast nat. De eco lobby streeft zijn doel wat voorbij.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 05-04-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:37

Suzanne F. schreef:
Taucha schreef:

Ik denk dat dit een goede tip is. Stoppen met de vette deo of proberen met de Dasty.
Sommige mannen hebben echt een hele sterke zweetlucht. Ik vraag me weleens af waar dat door komt. Ik kende er zelfs eentje die ik al rook op meters afstand. Het rook nog het meest naar gebakken varkensvlees. Ik werd er echt kotsmisselijk van. Maar ze kunnen er vaak niks aan doen, hoe ze ook douchen, na inspanning komt het gewoon terug. Zou het aan het voedsel liggen of aan hormonen ofzo?
Sommige vrouwen hebben het ook hoor, niet alleen maar mannen maar het lijkt wel vaker bij mannen voor te komen.

Hmm, als de andere tips niet blijken te werken of het komt terug ga ik dat ook proberen. Ik vraag me alleen af of dit de oorzaak is omdat dit al begon voordat ik overstapte naar Nuud. Maar ik kan me zeker wel voorstellen dat die vettige creme zo werkt inderdaad. Dank jullie wel!!

Overigens is het geen geur die je op meters afstand ruikt, en ook geen hele zure geur zoals meestal met opgedroogd zweet. Ik kan de geur niet goed thuisbrengen maar het komt in elk geval het sterkst voor bij stress/mentale inspanning. Dus het zal vast ergens een hormonale oorzaak hebben, denk ik.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:39

F_Orumster schreef:
Ik spuit pre-wash onder oksels en broek kruizen.

Heb je een heel erg eco wasmachine? Doe van mij reguleert het water wel heel erg strak waardoor het minder schoon wordt. Ik doe nu het voorwas of voorstel programma standaard er vooruit. Dan is de was vast nat. De eco lobby streeft zijn doel wat voorbij.

Wij vangen het water van de wasmachine op in een specie kuip. Die zit na de 60 graden was nagenoeg vol. Bij extra spoelen moeten we tussentijds leegscheppen. Dus dat zijn stiekem best wat liters water. Ik heb alleen geen idee wat gangbaar is.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:40

Cemlys schreef:
Wat helpt is je shirts even een nachtje in een sopje met biotex te week zetten en daarna wassen. Vroeger zaten er enzymen in poeder die oa bacterien afbraken, tegenwoordig met al dat vloeibare veel minder. Ik gebruik alleen nog poeder

Ook deze kan ik proberen, volgens mij staat dat nog ergens in de schuur! Dankjewel :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:41

Ja de 60graden was geeft meer water, centrifugeert ook harder. Mijn shirts doe ik niet op 60 dan slijten ze zo hard. Gaan op 40synthetisch. Mijn wasmachine reguleert op gewicht maar staat dus heel strak, of eigenlijk zijn sommige stoffen wel groot in volume maar laag in gewicht. En dan gaat t mis. Zeker als ik er fleece bij instop bijv.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:54

Beetje tegendraads: laat sportkleding eens 20 minuten weken in azijn en was ze dan op 30 graden. Eventueel een keer extra spoelen. Heet wassen beschadigd synthetische vezels waardoor bacteriën in de vezels kunnen gaan zitten. En als je dan gaat sporten en het shirt dus weer warm wordt, gaan die bacteriën weer lekker aan het werk.

Zo wel eens begrepen en hier werkt bovenstaande prima, terwijl ik het ook probleem eerder ook had. Geen nieuwe shirts gekocht en geen nieuwe wasmachine of nieuw reinigingsregime. En ik gebruik als deo Lekker en dat is ook vettig.

Laatste 2 jaar draag ik overigens vooral merinowollen sportshirts en die was ik op een wolprogramma (lage temperatuur, weinig water), maar die stinken nooit.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:59

romyver schreef:
BillyJ schreef:

Oké dat heb ik ook staan dus dat kan ik ook snel proberen. Dankjewel voor je tip!

Ik gebruik het bvb ook bij kleding die alleen naar de droogkuis kan of op de sofa (huisdieren).
Vele stoffen kunnen ertegen zonder vlekken of kleurverlies of .. wel kan je voor de zekerheid bvb 1st aan de binennzijde proberen. Zowieso spray ik vaak alleen de binnenzijde in.

Ook ideaal om electronica mee te reinigen omdat de alcohol verdampt en dus niets vochtig achterlaat.