Landelijk wonen icm reistijd werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:11

Overigens;

Wij hebben steeds een huis gekocht en daarna ander werk gezocht, wat dan bijna gelijk liep.

Richting Ermelo had ik al werk en heb ik bij familie geslapen en moest mijn man nog 2 weken werken en de rest alle laatste dagen opgenomen.

Hier naartoe was ik al hier en heeft mijn man nog 3 weken in ons oude huis geslapen doordeweeks en gewerkt. De rest laatste dagen opgenomen, dus paar weken vrij en daarna hier begonnen.

Wel gelijk met huizen zoeken en bekijken diverse vacatures bekeken. Maar mijn man heeft steeds via de werkgever weer werk gevonden in een andere woonplaats, dus via via eigenlijk.

_Nelleke_

Re: Landelijk wonen icm reistijd werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:16

Wij wonen ook landelijk met de paarden aan huis, wel midden in de randstad. Mijn man reist 35 min. naar werk maar werkt (in niet corona-tijd) 2 dagen per week vanuit huis. Ik reis 25 min. naar werk en kan niet thuis werken. We vinden dit allebei nog net goed te doen, langer zou ik niet willen. Het verzorgen van de dieren kost ook tijd en een landelijk erf kost ook gewoon meer tijd qua onderhoud, dus met veel reistijd houd je bijna geen tijd over op normale werkdagen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:17

Ik heb nog een tijdje in de Randstad gewerkt terwijl ik al op de Veluwe woonde. Dat betekende kwart voor 6- 6 uur de deur uit en ‘s avonds om half 8 op zijn vroegst thuis. Hele lange dagen dus .... ik heb vrij snel wat anders gevonden gelukkig.
Bij mijn zoektocht 1,5 jaar geleden heb ik op Funda gekeken op max een half uur reistijd. En prompt werk ik al een jaar thuis, sinds ik de sleutel heb van het huis _O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:20

Houd er vooral rekening mee dat de reistijd op maps niet altijd de echte reistijd is, zeker niet in spitstijden als men minder/niet meer thuis werkt door corona.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:09

_Nelleke_ schreef:
Het verzorgen van de dieren kost ook tijd en een landelijk erf kost ook gewoon meer tijd qua onderhoud, dus met veel reistijd houd je bijna geen tijd over op normale werkdagen.

Precies dit. En als je dan ook nog kinderen hebt hou je helemaal geen tijd meer over. Ik reisde eerder 5x per week een uur enkele reis, een kindje van 1 jaar en 4 paarden. Was amper te doen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:10

Wij zijn van 1,5 minuut reistijd overgegaan naar 20/25 minuten reistijd. We wonen nu ook landelijk, zelfs gemigreerd hiervoor (oké België :') ). De reistijd is wennen, maar als ik nog in het oude huis gewoond had en een job een stad verder aangeboden had gekregen zou ik dezelfde reistijd hebben.

Ik weet niet in welke regio je gaat zoeken en welke richting je werkt dat zou ook verschil uitmaken. Ik zie snel wanneer er file is als ik sochtends maps aanzet en kan dan binnendoor evenwijdig aan de snelweg rijden, dan doe ik er 25/30 minuten over

Het is alleen lastig uit te leggen als je aan het solliciteren bent, ik merkte dat veel werkgevers schrokken dat ik in België woonde ‘dat is toch ver’ nou, wanneer ik de afslag neem ben ik net zo snel bij mijn huis als dat ik in (naam grote stad die bij de afslag zit) centrum ben.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:35

Ik denk ook dat het per persoon verschillend is, mijn vader woont in Friesland en reed dagelijks voor zijn werk zo’n 1,5 uur enkele reis. Nu zit hij ook nog op een uur geloof ik.

Ik vind de keren dat ik naar hem toe rijd al te lang (ook 1,5 uur) en zou er niet aan moeten denken om dat dagelijks te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:55

Ik wil max 30 minuten rijden (afgaand op dagelijks naar de firma te moeten).
Stel bij werk waar ik maar 1-2 dagen naar de firma moet (of werk waarbij ik op de baan ben en regelmatig van thuis kan vertrekken naar klant 1 of na de laatste klant rechtstreeks terug kan) zou ik dit willen opentrekken naar 45-60 minuten maximaal.
Meer is absoluut niet combineerbaar met huishouden - hond - paarden en is verloren tijd.

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:16

Mijn vader heeft jaren naar Weert gereisd vanuit de Achterhoek voor zijn werk. Normaal 1.40 minuten gemiddeld. Tijdens spits, 2 uur of met file deed hij er regelmatig 3 uur over enkele reis als hij pech had. Vroeg opstaan en vroeg weer naar huis rijden en dan was hij op tijd thuis.

Maar hij vond het super daar, leuke collega's en leuk werk. En het was voor hem de reistijd waard.
Nu werkt hij nog een aantal maanden tot zijn pensioen op een kwartiertje afstand. Maar hij vind het daar minder leuk en kort gezegd nogal saai in vergelijking met zijn vorige werk.

Het is dat hij bijna met pensioen gaat maar als hij nog jaren had moeten werken was hij liever in Weert gebleven.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:45

Interessant topic, ik merk dat dit me al een tijdje bezig houd in combinatie met onze toekomstplannen (voor zover dat echt plannen zijn, meer wensen)
Ik dacht altijd dat een huisje ergens in buitengebied met de paarden aan huis mijn wens was, maar de laatste tijd hebben we daar toch wat twijfels over.
We wonen nu ook wel buiten de stad op 50 minuten reistijd van werk. Ik reis dan buiten de files want begin achterlijk vroeg, mijn vriend rijd dezelfde afstand soms wel in file tijd dus is dan langer onderweg. Ik heb sowieso een hekel aan autorijden en dat begint me na 6 jaar toch op te breken. Ik kom tot rust als ik op de fiets boodschappen kan doen of naar de paarden. Daarnaast is zoveel autorijden ook verre van duurzaam en doet al mijn andere pogingen om iets voor deze planeet te doen wel teniet.
Mijn vriend heeft in het begin van coronatijd wat vaker thuis gezeten en kwam zo tot rust dat de reistijd hem nu ook meer is tegen gaan staan.

Ik vind het voor mezelf nu lastig te bepalen of mijn ideeën om juist weer dichter naar de stad te gaan komen door de lastige corona periode. De afstand tussen alles en iedereen lijkt steeds groter. Of begint de afstand me na al die tijd toch echt gewoon op te breken los van alle corona perikelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:05

Maar ook rondom de stad kan je landelijk wonen toch?

Ik ben op de fiets in 5 minuten bij de dorpskern met allerhande voorzieningen. Met de auto ben ik in 20 min. in Leiden, 30 min. in Amsterdam en Utrecht, en 40 minuten in Den Haag/Rotterdam.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:17

Is het geen optie om ook een baan buiten de randstad te zoeken en/of grotendeels vanuit huis te gaan werken en 1 dag per week naar kantoor?
Of desnoods af en toe overnachten in 'n airbnb.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:29

Wij zijn bijna 4 jaar terug verhuisd vanuit het midden van het land naar het oosten.
Reistijd naar het werk ging va 25 minuten naar zonder file 50 minuten.
Met file tot 1,5 uur.
Maar paarden aan huis en geen reistijd meer naar stal elke dag, dit was ook 30 minuten per dag reistijd.
Ik heb nog geen moment spijt gehad nu zeker niet met het thuis werken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 14:37

Echt fijn jullie ervaringen te lezen, super bedankt!
@elnienjo: Die antwoorden staan al in het topic, maar lief dat je meedenkt ;)
Een B&B hebben we door de weeks ook aangedacht, tot er een andere baan in zicht is. Dat hoort zeker tot de mogelijkheden maar we willen natuurlijk liever samen zijn.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:59

Ik woon sinds deze zomer in het oosten van het land, maar heb mijn baan in NH aangehouden. Dat levert reistijd van ruim anderhalve uur enkele reis op. En mijn partner werkte tot de jaarwisseling nog in de regio Den Haag (inmiddels iets dichter in de buurt). We hebben een zoon en werken beiden 32 uur p/week, verdeeld over 5 dagen, waardoor we buiten school om geen opvang nodig hebben. Corona was voor ons een zegen. We werkten beiden al regelmatig thuis, maar konden nu vrijwel volledig thuis werken (1 dag per week daargelaten en dan is die reistijd wel te overzien). Waar onzer beider werkgevers daar voor corona nog wel eens afwijzend tegenover stonden, is dat nu business as usual. Dat maakte de stap naar de andere kant van het land een stuk makkelijker.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:16

Toen wij buitenaf gingen wonen met paarden heb ik nog een tijd 5 dagen gewerkt waarvan ik op 3 dagen 1-2 h enkele reis had.
Het moet, dus je doet het.

Al vrij snel ben ik 4 dagen gaan werken. En na 3 jaar ben ik dichterbij huis gaan wonen.

Voor mij was het dubbel op. De reistijd was lang. Dat is al vervelend genoeg. Maar thuis trok ook veel meer dan voorheen. De paarden, de moestuin, de klusjes. Ik wilde gewoon echt juist meer thuis zijn.
Voor een tijd was he echt prima te doen. Maar ik hou nu een max van 40 minuten aan. En dan wil ik ook nog eens 1 of 2 dagen kunnen thuiswerken.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:39

_Nelleke_ schreef:
Wij wonen ook landelijk met de paarden aan huis, wel midden in de randstad. Mijn man reist 35 min. naar werk maar werkt (in niet corona-tijd) 2 dagen per week vanuit huis. Ik reis 25 min. naar werk en kan niet thuis werken. We vinden dit allebei nog net goed te doen, langer zou ik niet willen. Het verzorgen van de dieren kost ook tijd en een landelijk erf kost ook gewoon meer tijd qua onderhoud, dus met veel reistijd houd je bijna geen tijd over op normale werkdagen.

Maar dat is toch ook wat je wilt en leuk vindt?

Ik vind het een fijne manier van leven. Mijn man is ook elke avond nog even bezig buiten.

Andere mensen willen weer naar de sportschool/club etc. Wij hebben dit. En voorheen moesten we dan naar de paarden reizen en moesten daar zijn. Heb ik toch liever alles bij de hand en als je klaar bent het uitzicht.

We hebben nog veel wensen, maar in principe hoeven we naast uitmesten en voeren niet zoveel extra te doen. Het is dat we van alles willen.
Maar ik denk ook vaak, wat doe je anders? Bank hangen? tv kijken? Doen we ook wel hoor

Qua reistijd is het ook echt wennens. Mijn man zou rustig een uur reizen. Ik stond vroeger in de file en was het gewend. maar als ik nu ergens wil werken en een half uur moet reizen, baal ik al.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:42

Ik denk echt dat het per persoon verschilt, maar verkijk je er niet op. Ik dacht ook dat ik het niet zo erg zou vinden om lang in de auto te zitten voor het ideale plekje, maar het brak me meer op dan ik dacht toen ik veel reistijd had. Nu heb ik +- half uur reistijd en dat is prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:42

Als ik echt mijn zin zou krijgen zou ik in een hutje ergens in een bos gaan wonen, maar mijn werk speelt zich voor een heel groot deel in de randstaf af. Ik ben journalist en buiten regionale media ben je dan toch wel gebonden aan Amsterdam e.o en Hilversum. Voor nu focus ik me dus ook op die gebieden, maar het begint mij ook de neus uit te komen dat ik hier niks kan vinden terwijl ik op een uurtje reistijd makkelijk een leuk huisje kan huren of zelfs kopen.

Voor mij is het echt afhankelijk van meer factoren dan alleen reistijd naar werk. Heb ik vrienden in die omgeving of verwacht ik die daar makkelijk te kunnen maken? Ben ik enigszins in de buurt van familie? Hoe zijn de voorzieningen verder, moet ik voor goed uit eten of stappen ook zo ver reizen of kan dat dichter in de buurt? Al met al denk ik dat mijn maximale reistijd wel tussen de 45 min en een uur ligt. En dat zou dus alleen voor mijn absolute droomhuis zijn waar verder aan al mijn verwachtingen voldaan wordt. Nou heb ik op dit moment de gigantische luxe dat ik 5-10 minuutjes van mijn werk af woon, al gaan we verhuizen en als we aan de andere kant van de ring terechtkomen ben ik ook zo een half uur onderweg.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:37

Ik woon landelijk maar zoek wel werk 'in de buurt'. Vorig jaar heb ik een baan gehad waar ik een uur en een kwartier per keer over deed met de auto, en dat brak me toch wel meer af dan ik had verwacht (zeker omdat het ploegendiensten waren, waarbij ik de ene week om 5 uur al weg mocht en de andere om half 2 pas thuis was :+).

Toch lijkt dit echt per persoon te verschillen. De vriend van mijn vriendin woont hier (grens Friesland, Drenthe en Overijssel) en werkt in Amsterdam. Dat gaat hem al langere tijd prima af. Ik zou dit persoonlijk echt niet kunnen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:13

Lindaonline schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat er ervaringen worden gedeeld! Wij hebben geen kinderen, maar kan me goed voorstellen dat je leven totaal veranderd wanneer je kinderen krijgt en je dus de reistijd als verloren uren ziet. Je blijft stressen iedere dag.

Ook het ov of reizen met de auto is een enorm verschil. Onze mening is dat reizen met de auto altijd relaxter is, ondanks de file. Geen gesleep met tassen, lekker warm en rijdt van deur tot deur.

Eens over dat laatste. Voorheen reed ik voor werk 150 km per dag met de auto, stuk met heel weinig file en vond het heerlijk. Lekker de dag kwijtraken. Nu doe ik bijna 2 jaar dagelijks naar Amsterdam met OV, in totaal 2-3 uur reistijd per dag. Het altijd overstappen en de wisselende aansluitingen maakt dat ik op zoek ben naar ander werk. Vind het zonde tijd en veel vermoeiender dan wat ik eerst met de auto deed.