Optie huis en nu bod gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Optie huis en nu bod gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:39

Ik zou inderdaad wel melden dat renoveren uitgesloten is.
Dus er is €x bedrag geboden zonder renoveren.
Maar goed, hier heb je een makelaar voor.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:23

santie schreef:
De 1e kopers met de optie, (tijd die jij zelf nodig hebt, ivm berekening verbouwing) willen het huis pas kopen als het gerenoveerd is? De 2e willen het zo kopen en een ton boven de vraagprijs bieden? Of begrijp ik dat verkeerd?

Nee ook verbouwd.

Er is enige verwarring tweede partij koopt pand voor 395.000 en de rest tot 750.000 in bouwdepot.
Dus schuur moet wel gerenoveerd worden
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 05-03-21 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:29

Dus beide geïnteresseerden willen het verbouwd hebben?? Daar zou ik mooi nooit aan beginnen. Laten ze dat maar mooi zelf doen :D

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:31

DubbelFun schreef:
Dus beide geïnteresseerden willen het verbouwd hebben?? Daar zou ik mooi nooit aan beginnen. Laten ze dat maar mooi zelf doen :D

Nou wij hebben zelf bouwbedrijf. En ongerenoveerd is gewoon met monument een lastiger.

En geeft geen problemen, ze weten hoe de omgevingsvergunning is, ze kunnen zelf materialen kiezen voor bijna alles staan budgetten( stelposten voor)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:48

Ah, met een eigen bouwbedrijf ligt dat wel anders natuurlijk :) Dat stond er in je openingspost niet bij :D

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:58

DubbelFun schreef:
Ah, met een eigen bouwbedrijf ligt dat wel anders natuurlijk :) Dat stond er in je openingspost niet bij :D

Nee is niet zo handig gedaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:03

In jullie geval zou ik de prijs berekenen en kijken hoe je uitkomt met de geboden prijs. Als deze in lijn ligt kan je daarmee naar de mensen met de optie en simpelweg vertellen dat je een bod van x bedrag hebt liggen maar dat zij door optie eerste recht van koop hebben voor datzelfde bedrag. Uiteraard ook even melden aan diegene die het bod al heeft gedaan dat er een optie ligt en dat je er binnen x tijd op terug komt.

Ligt het bedrag niet in lijn dan dit terugkoppelen aan beide partijen en de vraagprijs noemen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:31

Laat je makelaar dit maar oplossen hoor. Die kan toch contact met een jurist opnemen om het te bespreken?

Een woonhuis is (op wat uitzonderingen na) pas verkocht na het tekenen van een schriftelijke koopovereenkomst. Hier gaat het over een optie: dat is dus een andere overeenkomst, waar ook weer voorwaarden aan verbonden zijn. De vraag is onder welke voorwaarden jullie die optie overeengekomen zijn? Kortom, niet een vraag die Bokt kan beantwoorden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:03

Voor bedrijven gelden andere regels dan voor particulieren bij (ver)koop. Zo vertelde een makelaar mij laatst dat een mondelinge overeenkomst voor bedrijven wél bindend kan zijn (in tegenstelling tot particulieren, daar is een getekende koopovereenkomst nodig).
Echt een kwestie voor de makelaar dus.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:58

NoeskaMoos schreef:
Voor bedrijven gelden andere regels dan voor particulieren bij (ver)koop. Zo vertelde een makelaar mij laatst dat een mondelinge overeenkomst voor bedrijven wél bindend kan zijn (in tegenstelling tot particulieren, daar is een getekende koopovereenkomst nodig).
Echt een kwestie voor de makelaar dus.

Het ligt aan het object en aan de koper. Artikel 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 22:07

Tiggs schreef:
Laat je makelaar dit maar oplossen hoor. Die kan toch contact met een jurist opnemen om het te bespreken?

Een woonhuis is (op wat uitzonderingen na) pas verkocht na het tekenen van een schriftelijke koopovereenkomst. Hier gaat het over een optie: dat is dus een andere overeenkomst, waar ook weer voorwaarden aan verbonden zijn. De vraag is onder welke voorwaarden jullie die optie overeengekomen zijn? Kortom, niet een vraag die Bokt kan beantwoorden.

Makelaar weet het wel ondertussen , ze hebben zelf juridische iemand in dienst.
Maar blijft toch op de grenzen van toelaatbaarheid. Wij willen ook niet dat ze slechte reclame krijgt.
Maandag wordt vraagprijs ingediend en dan wachten we eerst af wat de optie nemers gaan doen. Prijs is ook wat hoger uitgevallen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:12

Eerlijk.... ze gaan maar zelf verbouwen.
Ik zou geen tijd en energie in gaan zetten tenzij je er fors winst uithaalt!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:39

ik heb nu ook nog nooit gehoord dat mensen een te renoveren pand kopen die dan verbouwd wordt door de verkoper?
lijkt mij vooral een formule voor gedoe en veeeeel onenigheid.
waarom kunnen ze het pand niet zo kopen en jullie dan inschakelen om het te verbouwen, eens het van hen is? lijkt voor iedereen een stuk handiger?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:45

Ragdollcat schreef:
Eerlijk.... ze gaan maar zelf verbouwen.
Ik zou geen tijd en energie in gaan zetten tenzij je er fors winst uithaalt!

Ik zou mijn handen daar ook niet aan willen branden. Dat lijkt me echt een recept voor problemen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:00

Maar jullie hoeven dan alsnog niet akkoord te gaan met hun bod. Een optie is geen verplichting om te kopen of te verkopen.
Ik zou wel bij het indienen van de vraagprijs het bod vermelden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:16

tengeltje11 schreef:
ik heb nu ook nog nooit gehoord dat mensen een te renoveren pand kopen die dan verbouwd wordt door de verkoper?
waarom kunnen ze het pand niet zo kopen en jullie dan inschakelen om het te verbouwen, eens het van hen is? lijkt voor iedereen een stuk handiger?

Dit inderdaad. Ik zou dat ook loskoppelen. Of is het bouwbedrijf ook eigenaar van het pand?
En zeker in delen laten betalen maar dat doen bouwbedrijven gelukkig wel vaker.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 08:18

tengeltje11 schreef:

Wij doen zakelijk niks anders. Wij kopen uitgeleefde bedrijfspanden en verhuren die met huurcontract voor 10 jaar. Deze panden krijgen dan volledige metamorfose. Deze formule werkt erg goed. Wij blijven dan wel eigenaar vh pand.

Ik zie geen problemen om de renovatie erbij te verkopen.

Wij zijn alleen zelf de aannemer in het verhaal.
Er ligt een compleet bouwbestek, koper weet precies hoe het plan is. Ze kunnen binnen stelposten zelf materialen kiezen. Willen ze duurdere materialen, dan kan dat, maar komt er een meerprijs bij, willen ze mindere materialen dan gaan die eraf. Willen ze een eigen aannemer dan kan dat ook, alleen dat willen ze juist niet. De reden: komende 1.5 jaar zitten ze hier allemaal vol.

Ook staat ons eigen huis ernaast en zien ze ook wel dat wij vakwerk leveren.

En uiteraard is het een win- win situatie.
Deze constructie levert uiteraard ons zakelijk ook nog wel wat op.

Maar iedere koper is vrij om zelf een aannemer in te schakelen. Nou ja ze hebben dus zelf voor ons gekozen

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 08:23

tengeltje11 schreef:

Als je goed leest kopen ze ook eerst het pand.
De verbouwing wordt in termijnen betaald naar gelang de vordering vd renovatie.
Bouwdepot is vd koper zelf, hebben ze nodig omdat ze anders niet weten hoeveel financiering ze nodig hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:15

Als ze naast jullie komen wonen dan zou ik kiezen met wie ik het beste op kon schieten :P

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 11:10

Prairy schreef:
Als ze naast jullie komen wonen dan zou ik kiezen met wie ik het beste op kon schieten :P

Nou ons huis is ook verkocht. Dus het is bouwen en wegwezen.
Ons huis is verkocht aan de broer van de tweede partij. Dat is ook de reden waarom de zus perse het te renoveren pand wil kopen. En dat is ook de reden dat ze zo veel extra geld ervoor over heeft.

Ze belt ons iedere dag op, ze is er erg overstuur van dat de optie erop zit.
Ook de broer( die ons huis gekocht heeft) heeft gevraagd of we misschien een positieve wending eraan kunnen geven.
Daarom is het best lastige situatie

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:24

Ik zou het complete verhaal voorleggen aan de mensen van de optie. Dus ook dat t om zus gaat van hun eventuele buren. Broer zal minder gelukkig zijn met de andere mensen als buren dus de vraag is of de mensen van de optie dat willen. Hoeft natuurlijk niet voor problemen te zorgen, maar je staat als buren dan wel net een puntje achter. En goede buren zijn toch wel fijn...

Daarbij, als zus het zo graag wil hebben kun je echt die 10 dagen wel netjes afwachten. Zij zal toch niks anders kopen dan.... dan is het voor hen even zuur dat ze moeten wachten maar ben je wel netjes en eerlijk naar alle partijen. Zeker omdat je niet akkoord hoeft te gaan met het bod van de optie mensen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:51

Wat ik niet snap is als je dan zo vaak panden opkoopt en doorverkoopt, en je dus professioneel bent, dat je dan nog steeds zo'n belabberde optieovereenkomst schrijft dat het nu niet duidelijk is wat de voorwaarden zijn van de optie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:52

Jillz1 schreef:
Prairy schreef:

Ons huis is verkocht aan de broer van de tweede partij. Dat is ook de reden waarom de zus perse het te renoveren pand wil kopen. En dat is ook de reden dat ze zo veel extra geld ervoor over heeft.

Ook de broer( die ons huis gekocht heeft) heeft gevraagd of we misschien een positieve wending eraan kunnen geven.
Daarom is het best lastige situatie

Nee, het is geen lastige situatie. Het lijkt mij dat die mensen eens moeten leren dat met geld en manipulatie niet alles te krijgen is zoals zij het willen :)

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:09

Schemerdier schreef:
Wat ik niet snap is als je dan zo vaak panden opkoopt en doorverkoopt, en je dus professioneel bent, dat je dan nog steeds zo'n belabberde optieovereenkomst schrijft dat het nu niet duidelijk is wat de voorwaarden zijn van de optie :+

Doorverkopen?

Nee nergens over gesproken? En zakelijk of privé is een groot verschil

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:12

Prairy schreef:

Daarom is het best lastige situatie[/quote]

Nee, het is geen lastige situatie. Het lijkt mij dat die mensen eens moeten leren dat met geld en manipulatie niet alles te krijgen is zoals zij het willen :)[/quote]

Dit klopt natuurlijk wel maar wij willen ook de beste deal eruit halen.