Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:39

Rabobank :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:59

Ik vind het een sport om te besparen
Beneden je stand te leven :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:31

Lisetjj schreef:
Bij welke bank zitten jullie waar je potjes kunt maken?
Ik zit bij de ABN maar daar kan dat volgens mij niet, en dat mis ik toch wel

Bij ABN kan je nu tien Spaardirect rekeningen aan je rekening koppelen. Je kan ze ook namen geven, dus daar nu eindelijk ook de mogelijkheid voor potjes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:35

Danseresje schreef:
Lisetjj schreef:

Bij ABN kan je nu tien Spaardirect rekeningen aan je rekening koppelen. Je kan ze ook namen geven, dus daar nu eindelijk ook de mogelijkheid voor potjes!

Echt? Sinds wanneer? Ik had er laatst nog naar gekeken maar toen kon dat volgens mij niet

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:41

Geen idee sinds wanneer precies, maar ik heb in december allemaal extra spaarrekeningen geopend die aan mijn rekening hangen.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:21

Danseresje schreef:
Lisetjj schreef:

Oh daar ga ik nog eens naar kijken dan. Bedankt voor de tip

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:29

Ik werk dus ook met potjes, gaat echt fantastisch. Hier is het ook echt van, hoeveel denken we hiervoor nodig te hebben, dan gaat dat in het potje tot dat vol is, en in principe geven we Het daarna pas uit.

We hebben al heel veel uitgaven gedaan, maar gaan nu hard verder sparen om volgend jaar al een nieuw huis te bouwen, ipv in 2025,Ivm de lage hypotheekrente.

Eerst hadden we op de planning staan om daar in privé in 4 jaar tijd 100k voor te sparen, nu wordt dat 50k in een jaar ongeveer. Moet dus wel aardig wat voor bespaard worden.

Wat voor mij goed werkt is in de rabobank app mijn spaarrekeningen en daarin de spaarpotjes voor de korte termijn te hebben, en voor de lange termijn heb ik een aparte spaarrekening bij de leaseplan bank. Dan zie je het geld ook niet op je saldo erbij staan op de rabo, dat scheelt me echt enorm. Ik kan daar helaas geen potjes aanmaken dus die heb ik in excel verdeeld.

Verder staat er iets in spaardeposito en zijn we zowel voor de korte als voor de lange termijn aan het beleggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:32

Ik gebruik meerdere potjes op mijn raborekening maar daar haal ik best makkelijk iets uit als ik denk dat dat nodig is. Dan heb ik nog een externe rekening waar ik af blijf. Verder spaar ik koopzegels bij de appie. Die paar euro extra merk je niet bij de boodschappen en het gaat via mijn bonuskaart dus ik hoef niks bij te houden zelf. En tot slot gebruik ik ook nog peaks. Beleggen met je wisselgeld. Hij rond elk bedrag dat ik uitgeef naar een rond getal af en een keer per week wordt dat bedrag over gemaakt naar mijn peaks rekening. Dit wil ik gebruiken als extra pensioenpotje. Die paar euro per week mis je niet en het geeft een hoger rendement dan sparen op de bank (uiteraard loop je ook risico, het blijft beleggen, maar als je het geld voor langere tijd niet nodig hebt trekt de koers altijd wel bij)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 14:23

@Prairy zo dat is echt extreem sparen XXXL _/-\o_ moet er ook wel flink wat binnen komen :oo

@OleJon ik probeer zo prettig mogelijk te werken en toch zo fijn mogelijk te leven :P na een heel heftige burnout en daaroverheen uiteindelijk ook nog een scheiding officieel nu 2 jaar terug probeer ik vwb werk echt te leven zoals ik graag wil. Valt soms niet mee, want de verleiding voor een flink project of wat vervelender werk accepteren waaraan flinke verdiensten zitten zijn soms lastig (vooral nu als ik voor iets groots aan het sparen ben... ) maar ik weet dat ik er niet gelukkig van word dus dat doe ik niet meer.
Maar goed, moet ik wel slim met geld om kunnen gaan anders red je dat natuurlijk niet :7
Maar wat je zegt 'onder je stand leven' of in mijn geval, niet zoveel werken als je kunt maar juist zo weinig mogelijk wat nog verantwoord is om prettig te leven, dat is een mindset die ik wel eens uit moet leggen :o :D Heb ook vrijwel geen hypotheek bijvoorbeeld. Scheelt enorm in de maandelijkse kosten.

En ik ben zo blij dat ik dit nu gewoon kan doen, zo prettig mogelijk werken om zo prettig mogelijk te leven. Tijd voor mezelf, mijn omgeving, gewoon ff niets als het kan etc. Met mijn ex-partner was dat onmogelijk want die ging altijd voor groter, meer, duur en nog duurder. Ben daar ook wel poos soort van in meegegaan. Maar werd er simpelweg niet gelukkig van.

Ik heb ook de Rabobank en vind het ook erg fijn dat ik die grote pot niet steeds zie. Heb dus die ene algemene spaarpot wat een soort 2 stappen vooruit, 1.5 stap terug en weer ietsje vooruit is. En nu een grote voor de keuken. En ik had er nog een voor de badkamer maar die is inmiddels geplunderd want morgen beginnen ze daar dus mee :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:31

VanHuisUit schreef:
@Prairy zo dat is echt extreem sparen XXXL _/-\o_ moet er ook wel flink wat binnen komen :oo

@OleJon ik probeer zo prettig mogelijk te werken en toch zo fijn mogelijk te leven :P na een heel heftige burnout en daaroverheen uiteindelijk ook nog een scheiding officieel nu 2 jaar terug probeer ik vwb werk echt te leven zoals ik graag wil. Valt soms niet mee, want de verleiding voor een flink project of wat vervelender werk accepteren waaraan flinke verdiensten zitten zijn soms lastig (vooral nu als ik voor iets groots aan het sparen ben... ) maar ik weet dat ik er niet gelukkig van word dus dat doe ik niet meer.
Maar goed, moet ik wel slim met geld om kunnen gaan anders red je dat natuurlijk niet :7
Maar wat je zegt 'onder je stand leven' of in mijn geval, niet zoveel werken als je kunt maar juist zo weinig mogelijk wat nog verantwoord is om prettig te leven, dat is een mindset die ik wel eens uit moet leggen :o :D Heb ook vrijwel geen hypotheek bijvoorbeeld. Scheelt enorm in de maandelijkse kosten.

En ik ben zo blij dat ik dit nu gewoon kan doen, zo prettig mogelijk werken om zo prettig mogelijk te leven. Tijd voor mezelf, mijn omgeving, gewoon ff niets als het kan etc. Met mijn ex-partner was dat onmogelijk want die ging altijd voor groter, meer, duur en nog duurder. Ben daar ook wel poos soort van in meegegaan. Maar werd er simpelweg niet gelukkig van.

Ik heb ook de Rabobank en vind het ook erg fijn dat ik die grote pot niet steeds zie. Heb dus die ene algemene spaarpot wat een soort 2 stappen vooruit, 1.5 stap terug en weer ietsje vooruit is. En nu een grote voor de keuken. En ik had er nog een voor de badkamer maar die is inmiddels geplunderd want morgen beginnen ze daar dus mee :D

Geef gelijk, wij zijn ook geen big spenderen. Maar hebben geen kinderen en zijn geen reizigers. Scheelt veel geld. We hebben december een gedeelte van de hypotheek afgelost. En half januari het laatste deel. Scheelt een heel jaar rente. We zijn nu hypotheek vrij. Als was deze al laag omdat we de afgelopen jaren aflost, maar geeft een goed gevoel. We hebben de ziektekosten in 1 keer vooruit betaald. Scheelde ons 26 euro korting. Is niet veel. Maar spaargeld brengt toch geen rente op. We zitten nu met ons beide qua vaste lasten op 775 euro per maand. Inclusief boodschappen. Ik heb daar de verzekering voor huis en onroerend goed niet bij, en de paarden ook niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:33

Wat geven jullie per maand aan boodschappen uit? Ik zat meestal op 275 tot 300 euro. Maar probeer nu onder de 250 euro te blijven. Eet voornamelijk gezond, en ben gek op aanbiedingen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:54

Ik kom ook eens mee lezen :j
Enorm leuk en interessant om jullie verhalen te lezen!
Wij zijn ook druk bezig met sparen. Mijn vriend probeert 70% van zijn loon te sparen, ik zelf red dat niet. Over 4 jaar willen we financieel onafhankelijk zijn.
Hier ook de ziektekosten in een keer betaalt. Het scheelt inderdaad maar een paar tientjes, maar ik had het geld liggen en vind het idee wel fijn dat ik niet elke maand rekening hoef te houden met dat geld wat op tijd op mijn lopende rekening moet staan.
Qua boodschappen zitten we rond de 120 euro per maand met twee personen.
Hier geen hypotheek gelukkig, maar wel veel kosten aan de verbouwing van onze boot. Dit jaar moet ik er 10.000 euro in stoppen ongeveer, en dat heb ik inmiddels wel bijna bij elkaar maar aan het eind van het jaar zou ik dat geld graag weer terug op mijn spaarrekening hebben staan, dus dat wordt wel even flink door sparen!
Aan vaste lasten zijn we iets minder dan 1000 euro per maand kwijt; huur van ons huis, gas, liggeld van de boot, ziektekosten, 2x wegenbelasting en autoverzekering, andere verzekeringen, telefoonabonnement. Dieren en eten en werkkosten en verbouw-kosten zitten daar niet bij.
Stiekem hoop ik dat een van de auto's het binnenkort eens begeeft, want we kunnen prima met één auto vooruit, en als we uiteindelijk op de boot wonen dan zakken onze kosten ook flink.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:10

8nnemiek schreef:
Qua boodschappen zitten we rond de 120 euro per maand met twee personen.

Per persoon of in totaal? Jeeetje dat is een bedrag waar ik van droom. Maar wij eten graag, dus vinden het niet perse erg om meer uit te geven. Maar wat besparen kan geen kwaad. Wij zijn nu €500 per maand voor 2 personen kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:16

Dat is voor twee personen :j
In de zomer daalt dat bedrag wat, dan eten we meer uit eigen tuin, en in de winter stijgt het soms.
Ik let heel veel op aanbiedingen (Vivera actie voor 1 euro bv, dan koop ik groot in!), en ik koop tegenwoordig veel via Too good to go zoals de groente/fruit boxen van de Lidl voor 2,99. AH opruimbakken zijn handig (laatst AH basic zakken met droge pasta 35% korting bv) En als je een Makro pasje hebt; die opruimbakken zijn goud waard! Ik heb een stuk of 5 zakken met 2,5 kilo tomatensaus in de voorraadkamer staan voor 55 cent per stuk :')
Pasta in een schotel, saus erover, panneermeel erop, en ik heb een ovenschotel voor nog geen 50 cent :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-02-21 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:18

Ik stap hier ook even in :)
Maak zelf ook gebruik van de spaarpotjes van de ING en heb een excelsheet waar alles in bijgehouden wordt (als ik het invul dan he :+ ) Daar een goed inzicht gekregen wat er zoal uitgaat..
Qua spaarpotjes heb ik er 1tje voor vaste hoge kosten (WOZ, jaarafrekening waterschap etc), 1tje om tzt een andere auto te kunnen kopen, 1tje om 'gewoon' te sparen en 1tje waar ik 'losgeld' op stort onder de noemer 'over' en daar kan ik dan soms niet-perse-nodige-dingen-voor-mezelf van kopen :')

Vooral qua boodschappen ben ik aan het zoeken hoe het goedkoper kan. Meestal ga ik naar Jumbo en pak zeker niet de duurste dingen maar het bedrag op de bonnetjes wordt toch steeds hoger -O-

De vaste lasten zijn hier ook nog best hoog, zoals zorgverzekering (maar daar durf ik dan weer niet op te bezuinigen). Ben wel bezig met oversluiten van de hypotheek voor een lagere rente, dat gaat wel al wat opleveren (wel raar idee, om je huis voor een nog hoger bedrag dan eerst 'opnieuw te kopen' (want boeterente etc) .. maar dan toch goedkoper uit zijn :') )

Ik lees graag even mee hoe de rest het zoal doet :j

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:59

8nnemiek schreef:
Dat is voor twee personen :j
In de zomer daalt dat bedrag wat, dan eten we meer uit eigen tuin, en in de winter stijgt het soms.
Ik let heel veel op aanbiedingen (Vivera actie voor 1 euro bv, dan koop ik groot in!), en ik koop tegenwoordig veel via Too good to go zoals de groente/fruit boxen van de Lidl voor 2,99. AH opruimbakken zijn handig (laatst AH basic zakken met droge pasta 35% korting bv) En als je een Makro pasje hebt; die opruimbakken zijn goud waard! Ik heb een stuk of 5 zakken met 2,5 kilo tomatensaus in de voorraadkamer staan voor 55 cent per stuk :')
Pasta in een schotel, saus erover, panneermeel erop, en ik heb een ovenschotel voor nog geen 50 cent :))

Ah ja, wij krijgen geen Too good to go van de Lidl, geen AH in het dorp (al zit ik wel te kijken naar bestellen bij hun), geen Makro en vleeseters. Dan gaat het toch wat harder. Maar, goede motivatie om proberen wat strakker te kijken naar mijn uitgaven!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:07

Er komt bij ons een prima bedrag binnen inderdaad. Maar met alle investeringen die we doen hier op het perceel gaat het er ook heel rap uit.

Wel heb ik gemerkt dat ik, sinds we er veel meer op letten en helemaal sinds we met potjes werken, veel meer let op het niet meer of veel minder kopen van onzin of dingen die we niet echt nodig hebben.

Ja ik koop nog steeds dingen maar denk er beter over na. Dat scheelt echt enorm.

Onze vaste lasten zijn, door de hypotheek die we al hebben, relatief hoog en die wordt door de bouw van ons nieuwe huis nog hoger. Maar we wonen fantastisch en het huis is het geld straks gewoon waard, mochten we het bijv toch willen verkopen of verhuren, ooit. Mbt de hypotheek, als je geen NHG of spaar hypotheek hebt kan het erg lonen om te kijken naar rente risico opslag. Wij hebben zo 0,3% eraf kunnen krijgen omdat we door een nieuwe taxatie in een andere opslag categorie vielen.

We hebben een abonnement bij herenboeren, daar halen we redelijk wat groente vandaan. We hadden eerst ook vlees maar dat was gewoon veel te veel, en ook voor 2 personen groente was te veel. Nu betalen we dus veel minder en krijgen we wat we ook kunnen verwerken / gebruiken. Ik heb toevallig ook de lidl tgtgo box gekocht zaterdag, dat gaan we vaker doen, was een mooie box.

Ik wil eigenlijk per maand onder de 250 euro aan eten zien te komen. In de zomer zal dat makkelijker gaan, zeker als het voedselbos gaat beginnen te produceren. Dan zal ik uiteindelijk ook wel dingen gaan verkopen verwacht ik. De kippen beginnen weer met leggen, dus daar hebben we dan geen kosten aan, vanaf het voorjaar weer eieren verkopen zodat ze zichzelf 'betalen' aan voer :P

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:00

Ik kom ook heel graag mee lezen.
Wil ook graag nog meer sparen. Moet nog een huis gebouwd worden en ingericht worden. ;)
We hebben een eigen bedrijf waar we allebei in werken, maar tis geen vetpot. Geeft niets, zit wel veel potentie in.

Ik ga van de week als eerste eens kijken naar aparte spaarpotjes bij m'n bank. :j
Probeer altijd 1x per week boodschappen te doen, menu ligt echt aan de aanbiedingen.
Koop vlees en brood bij de slager en bakker, bij de bakker wel van 't 50% rek als die er staat. groentes vaak bij de stalletjes langs de weg.
Aan boodschappen zo'n 250 tot 300 euro per maand kwijt, voor 2 en 4 personen (kinderen van m'n partner) Zou dat terug willen brengen tot 200 euro max per maand.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:00

Ik werk ook met spaarpotjes via de ING. Je kunt enorm veel doelen aanmaken. Ik heb best veel potjes;
- vakantie, auto, verbouwing, sport, kleding, onvoorzien.

Ik ben hier 2 jaar geleden mee begonnen. Mijn rekening losgekoppeld van die van mijn vriend. De kinderbijslag gaat bijna in zijn geheel naar het potje sport en mijn salarisverhoging verspreid ik, net als het saldo wat eind van de maand over blijft.

Ik heb mij verder uitgeschreven op alle mailing en Facebook groepen, reclamefolder app kijk ik door als ik iets nodig heb (3 supermarkten bekijk ik elke zondag). Op deze manier kom ik niet meer in de verleiding.

Nu de winkels en horeca dicht is ben ik wel gechoqueerd over het bedrag wat ik maandelijks overhoud en wat normaliter op ging aan onzin in supermarkt/drogist, impulsaankoop kleding en schoenenzaak, benzine en terras (vooral op de sportclubs). Daar ga ik wel kritischer naar kijken en werken met een budget wanneer de maatregelen versoepeld zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 21:07

Wat weer lekker veel reacties, hartstikke leuk en inspirerend thanks allemaal :* hoop dat we elkaar zo enorm aan het sparen, besparen krijgen zodat we nog meer leuke mooie gezellige en uiteraard mogen het ook nuttige dingen kunnen doen +:)+ *\o/*

Mijn vaste lasten (thuiswonende zoon van bijna 19) zijn rond de 1100,- / 1200,- Euro. Dat is inclusief alle verzekeringen, abonnementen (dwz mobiel, interactieve tv, krant en tja ben toch van de Postcodeloterij want hoe moet je anders ooit een giga bedrag winnen door goed te doen :P ). Dan heb ik ook nog de luxe van 1x per week hondenuitlaat voor onze twee grote honden. Soms doe ik dat ook 2 dagen per week. Kost best veel maar vind dat toch wel erg fijn want loop me anders werkelijk te pletter :P
Hou ook wel van lekker uit eten en/of lekker koken. Maar ben ook heel handig met aanbiedingen, koken in het seizoen en eet vaak vega.

Voor 120 Euro voor 2 personen.... nee dat red ik echt nooit hoor. Ik reken 300 Euro voor 2 personen.Dat is trouwens inclusief wasmiddelen, shampoo ed want ik heb vrij helder wat ik bij de supermarkt en de drogist uitgeef aan dat soort zaken. Dan moet ik echt wel opletten want als ik een keer uit de band spring met een culinaire avond incl lekkere wijn ga ik echt wel uit budget. Dus zou wel goedkoper kunnen... maar dan vind ik mijn leven gewoon minder leuk...

Betaal maar 105 Euro per maand aan hypotheek. Wat een weelde na jaren en echt wel hard gewerkt te hebben voor de hypotheek en GWL / gemeentelijke belastingen. Ben daar zo blij mee :D

Ik probeer vooral mijn vaste lasten laag te houden. Die variabele kosten kun je makkelijk aanpassen, althans dat is mijn ervaring. Ja ik vind het geen succes om een paar maanden echt op de kleintjes te letten, vind dat vaak zo ongezellig }:0 , of als ik een poos flink wat extra uren draai, maar dan kun je daarna wel weer iets leuks doen. Maar die vaste lasten daar kun je vaak niet snel wat aan doen en dat bepaalt wel hoeveel uren je bijv minimaal moet draaien op je werk.

Denk dat mijn vaste lasten nog wel 100 of 200 Euro goedkoper kunnen, misschien wel 300.... maar dan heb ik het gevoel dat ik bepaalde luxes moet laten schieten die ik wel heel heel prettig vind. Dus als dat niet hoeft persé doe ik dat ook niet.

Maar wat ik bijv wel standaard doe is de verwarming op 15 graden 's avonds, en niet warmer dan 19 graden. Ik heb allemaal superzuinige apparatuur. Dubbel glas. Goede isolatie bij de verwarming. En als de ketel straks moet worden vervangen komt daar een die ook heel zuinig is. Betaal ook duidelijk minder aan GWL dan het gemiddelde 2-persoons huishouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:31

Maar als je hypotheek zo laag is, dan zijn de overige vaste lasten best hoog? :o

Boodschappen €120 voor 2 personen vind ik echt knap! Wij hebben maandelijks €500 boodschappen budget met z'n tweeën, al gaan ook tuinspullen etc daar vanaf en bezorgmaaltijden. En speciaal bier _O-

Qua gwl zitten wij wel zuinig. Huisbaas vroeg zich af hoe we dat deden, alle voorgangers zaten veel hoger. Ben benieuwd naar de jaarrekening dit jaar (wij betalen alles 1x per jaar). We leggen daar wel elke maand geld voor opzij. Ben benieuwd of we nu door thuiswerken nog goed zitten. Wij hebben overal enkel glas en hadden tot een paar maanden terug een CV ketel van 25 jaar oud ongeveer :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:50

Wat fijn dat je zo'n lage hypotheek hebt!

Wij betalen ook weinig aan GWL, maar dat is niet helemaal eerlijk want we hebben zonnepanelen. Was wel een flinke uitgave, maar we hebben ze inmiddels bijna helemaal terugverdient. We stoken bijna helemaal elektrisch, het enige gas dat we gebruiken is voor de douche en wat warm water in de keuken, en heel af en toe een half uurtje de CV aan. Water zit bij de huur inbegrepen. We zijn gemiddeld 10 euro per maand kwijt aan GWL :)) Op de boot is stroom en water 'gratis', dus daar douchen we altijd wat uitgebreider haha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:30

Wij investeren nu in ons nieuwe oude huis behoorlijk in een stuk duurzaamheid.
Zo wordt de vloer volledig geïsoleerd, komt er spouwmuurisolatie en dakisolatie.

Inmiddels liggen er 30 zonnepanelen op het dak. De warmtepomp is in bestelling en we kijken naar een pelletkachel.

Nu hebben we geld beschikbaar van de overwaarde van onze vorige woning.
We kiezen voor weinig luxe voor ons zelf en hopen straks hele lage energielasten te hebben.

Na verbouwing laten we het huis opnieuw taxeren om korting te krijgen op onze hypotheek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:09

Ik hou ook al jaren mijn geld goed bij. De laatste jaren met de app goodbudget. Je telefoon heb je altijd bij. Wel de discipline hebben om alles in te voeren.

In de app heb ik dus ook potjes. Indien nodig versleep ik geld van potje naar potje. Sommige potjes vul ik maandelijks aan tót hun budget bedrag, andere vul ik aan mét hun budget bedrag.

Bvb kledij vul ik aan mét: de ene keer koop ik niets en de andere maand enkele dure stukken.
Of elektronica idem: ik heb in dat potje ook gebudgetteerd dat ik over een jaar ten laatste een nieuwe iPhone wil, dus dat zal uit dat potje komen.

Maar bvb paard en eten vul ik maar aan tót hun budget. Dat hoeft maandelijks niet op te sparen.

Ik heb maandelijkse potjes voor: eten en drinken (groot potje :D Bourgondiër pur sang), leuke dingen, paard, kledij, elektronica en netflix en zo, medisch, beauty, cadeaus, gezamenlijke rekening. En dan jaarlijkse potjes: reizen, sparen, poetshulp. Ook in die potjes stort ik maandelijks maar die hebben een doel op jaarbasis.

Ik reis veel en geef ook veel uit. Niettemin wil ik goed sparen. Dus vandaar deze oplossing.

Jaarlijks herbekijk ik de uitgaves per potje en de inkomsten en maak ik een nieuw plan op. Op die manier werkt het ook gewoon. Ik ben nu 36 en heb nog maar 1 keer mijn spaarrekening moeten aanspreken en dat was voor een verbouwing. Al de rest kwam uit een vooraf gespaard potje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 00:12

Citaat:
Maar als je hypotheek zo laag is, dan zijn de overige vaste lasten best hoog? :o

Ik zie de maandelijkse boodschappen a 300,- Euro ook als vaste lasten, misschien niet goed uitgelegd sorry :o :) zo calculeer ik ze wel in in ieder geval.
Je zit er snel aan... heb best dure ziektekostenverzekering (is ook echt nodig anders kost het me nog veel meer) 150 Euro bijv. Hondenuitlaat en voer (2 flinke exemplaren) is rond de 150,- Euro per maand. Tv / telefoon abonnementten rond de 50,- Euro. Ik heb een auto, moet je toch ook zo'n 250 Euro per maand voor rekenen (verzekering, wegenbelasting en benzine). Dan nog een VVE, wat gemeentelijke belastingen. Wat reserveringen voor vakantie en onverwachte kosten... Nou dan ben je er al bijna :7 Heb ik het nog niet over sportclub en muziekles voor zoonlief, hij betaalt veel zelf maar toch..., alles kan nog niet, schoolgeld... nou eigenlijk wil je niet weten wat een kind kost neem dat van mij aan :+
Zou niet weten hoe ik het nog veel (misschien wat tientjes? of dat je met veel geschraap op 100 Euro uitkomt... voor 200 zou ik echt dingen moeten laten die ik niet wil laten) goedkoper zou kunnen doen eerlijk gezegd :+

Momenteel geen pony/paard, maar dat kost hier toch snel 300,- Euro per maand. Dan ben je er helemaal :o :+

Om terug te komen op zoonlief. Als ze 18 worden houden de kosten niet zomaar op. En als ik iets wel moeilijk vind is het 'overhevelen' van kosten van mij, naar mijn zoon. Kijk, ze moeten het langzamerhand zelf leren, doen... maar dan moeten ze het wel gaan 'doen' :P die van mij is erg makkelijk maar als de gaten in z'n schoenen vallen en hij koopt nog geen nieuwe 'want het kan nog wel', heb ik toch wel zoiets van nou dan leg ik wel wat bij en dan koop je nu alvast maar nieuwe. Moet ik eigenlijk niet doen natuurlijk, maar ja... En zo zijn er talloze voorbeelden dat je denkt tja...